Az alábbi
túrabeszámoló az "Tengeri -Alpok ostroma 2017." túránk része
volt,aki kiváncsi az előzményekre illetve a folytatásra
itt
olvasható.
6. nap ((2017.08.24.
Csütörtök 81 km 282 m szint)
Reggel viszonylag korán
– 7 körül – keltünk és amikor kimásztunk a sátorból, csak
dörzsöltük a szemünket, abban a hitben, hogy a csipától
látszik minden olyan homályosan. Sajnos a dörzsölés nem
segített, mert nem a készülékünkben volt a hiba, sokkal
inkább az időjárásban, ugyanis köd fogadott minket odakint.
Az este tisztán kirajzolódó tenger a szürkeségbe süllyedt,
amitől kétségek közé kerültünk, vajon milyen látvány fogad
minket lent, lehet-e fürdeni és egyáltalán, itt ahol mindig
jó az idő, pont itt fogjuk ki a rosszat. Gyorsan ráugrottam
a netre és ott még rosszabb helyzet kezdett kirajzolódni,
nyugat felől széles felhő és esősáv haladt kelet felé, és mi
pont az útjába fogunk kerülni néhány óra múlva. Némi
várakozás, tanakodás, várakozás, tanakodás ciklus után úgy
döntöttünk, egy kis napsütés hatására, hogy mégis elindulunk
lesz, ami lesz és 9:30 körül megkezdtük a gurulást 330 m-ről
tengerszintre. A gurulás élvezetesre sikeredett, bár az út
minősége nem volt tökéletes,de azért elviselhető volt, a
látvány a szűrt napsütés és pára ellenére élvezhetőre
sikeredett, eleinte a Mór hegység vöröses szikláiba vájt
úton haladtunk, majd az alsóbb régióban sűrű erdő, majd
rendezett szőlőültetvények között vezetett utunk.
Itt van az ideje
megemlékezni a napi tervről is ,ami nézelődés, fürdés, kaja
vásárlás, nézelődés, fürdés tetszőleges sorrendű
variációjából állt. Először a kaja vásárlást kellett
megejteni, majd a Saint-Tropez-i öböl déli oldalán szerettük
volna a névadó várost felkeresni,
majd
visszafordulva az öböl északi része felé indulva végig a
tengerparton haladni, ameddig estig eljutunk, majd alvás.
A gurulás közben először
Grimaud városkát érintettük és csodáltuk meg a dombtetőre
épült ódon várat, majd innen délnek fordulva sikerült egy
boltot találni, ahol feltöltöttük a készleteket. Innen
tovább hajtva beértünk Cogolinba, ami egy nagy dzsumbuj
volt, alig leltük meg az öbölbe vezető utat, sőt a városka
után már dugóba is keveredtünk, rengeteg autós szeretett
volna ugyanebbe az irányba haladni. Szerencsére – külső
segítség igénybevétele után – megtaláltuk a kerékpárutat,
ami legalább jó minőségűnek indult. Ez nem mondható el az
időjárásról, mert szűrt napsütés intenzitása csökkent, vele
együtt romlott az amúgy sem rózsás hangulatunk, aminek másik
oka a környezet borzalmassága volt. Méter magas elszáradt
gazok borította elhagyott ipartelepek mellett haladtunk, ami
teljesen élvezhetetlenné tette a környéket, ezt megspékelte
még a borzalmas mennyiségű géperejű gépóriás. A BWM-s úgy
látszik itt is bunkó, ezt akkor állapítottam meg, amikor a
bringaútra parkoló X5-ös miatt szinte meg kellett állni. Még
a BMW-s miatt morgolódtam magamban, amikor utolértünk három
20-25 éves bringást, gondolkodtam az előzésen, de végül nem
erőltettem az út keskenysége miatt, és azért sem, mert az
előttünk menők nem észleltek minket, egymással voltak nagy
beszélgetésben. És milyen jó, hogy nem erőltettem, mert az
előttem haladó fiatal, egyszer csak csinált egy előre
szaltót és estében nekirepült a bringautat kettéosztó,
piros-fehér festésű vas karónak. Megálltunk, de szerencsére
nem volt komoly baj, és mentünk tovább. Nem értettem, mitől
esett át a kormányon, talán későn vette észre azt a sáv
elválasztót, - aminek nekiesett – és zsigerből húzott egy
első féket, minden esetre igen furcsa volt. Valamivel
Saint-Tropez előtt egy kis parkban, a parton
megreggeliztünk, igaz már dél volt, de Cobranconak ilyen az
élet ritmusa, majd mindenféle borzasztó nagy parkolókban
keringve értük el az óvárost. Számomra ez is lehangoló volt,
mert nem bírom a tömeget, az pedig itt valami elképesztő
volt.
Tömeg nélkül
érdekes kis városka lett volna, a szűk sikátoraival,
színes házaival,
érdekes művészeti alkotásaival.
A kikötőben
hihetetlen mennyiségű és fajtájú hajó, jacht ringatózott,
volt árbocos,
árboc nélküli, 2 emeletes ház méretű, három emeletes ház
méretű.
Miután az eső
rákezdett, még tettünk egy kört,kerestük a tökkelütött
csendőrt,"Luji de Füné" sehol nem volt
viszont az összes
kis utca bejárása után,Brigitte Bardot rezidenciáját
véletlenül útbaejtve
végre elhagytuk a
"bolondok-házát". Nem nagyon jött le, miért van ez a hely
ennyire felkapva. A visszaút sem tartogatott szebb látványt,
ami a bringaút közvetlen környezetét illeti, de az időjárás
határozott javulásnak indult és mire a öböl nyugati szélét
elértük, már szép napsütés szegődött mellének.
Ezen a részen
megnéztük a velencei stílusú városkát (Port Grimaud),
lagúnákkal, hidakkal hajókkal, ami elnyerte a tetszésemet,
mert látványra, rendezettségre teljesen rendben volt, majd
végre adtunk a fürdésnek is, a homokos parton.
Fürdés után
ráfordultunk az öböl északi partjára és kelet felé
haladtunk, ahol a tengerparton végig kiépített homokos, apró
kavicsos strandjai váltották egymást.
A következő közel
20 km-en végig lakott területen haladtunk, eleinte
kerékpárúton, járdán, kerülgetve a gyalogosokat, majd
Sainte-Maxime előtt kimentünk az útra,
hogy legalább
haladni tudjunk, de ott meg bődületesen nagy forgalom
fogadott, ami nem lepett meg, mert a járdáról is látszott.
Na, ez a rész már tetszett, parkok, leanderek, rendezett
környezet, erre azt mondtam, végre.
A nagy forgalom
ellenére is élmény volt a látvány miatt. Fantasztikus ernyő
alakú fenyők szegélyezték az utat, ezek a pínea fenyők, vagy
másképpen mandulafenyő, nekem nagyon bejöttek.
Issambre után újra
csobbantunk egyet 16:30 körül és egy kis ennivalót is
rágtunk, bár engem eléggé feszélyezett a nagy tömeg.
Saint-Aygulf
település után borzasztó tömegre lettem figyelmes, kiderült
itt folyik a tengerbe a jelentős méretű L’Argens folyó,
mellette természetvédelmi területtel,
és a közelben
található még Frejus település is, ami igen nagynak
ígérkezett a látvány alapján. Szerencsére itt jónak mondható
bringaút hálózat fogadott, pálmafák, leanderek szegélyezték,
de az úton elképesztő forgalom hömpölygött. Frejusban
városnézést tervezett Cobranco, fél hét felé el is értük és
beálltunk egy gumikerekes városnéző „kisvonat” mögé, mert az
tuti olyan helyeken megy, ami tartogat számunkra
látványosságot.
És valóban jó döntésnek
bizonyult ez, mert szebbnél szebb helyeket láthattunk,
mondhatom nekem ezen a napon eddig ez a város tetszett a
legjobban. Pálmafákkal szegélyezett rendezett utak, melyek
két oldalán modern, újszerű emeletes házak (hotel, apartman,
lakás?), pompás körforgalmak, helyenként a házak között
lagúnák, kisebb jachtokkal, vitorlásokkal. Aztán
végigmentünk a tengerparti sétányon, végig pompás szállodák
néztek a tengerre, ami engem leginkább Nizzára
emlékeztetett,
persze azért egy
kicsinyítő képzővel ellátva (Nizzácska), de nagyon rendben
volt. Utána a Frejussal egybeépült Saint-Raphael
következett, ami szintén pompás látvánnyal hívogatott,
de nekünk már nem sok
időnk jutott a nézelődésre, mert közben az idő már fél nyolc
felé közeledett és el kellett hagynunk a sűrűn lakott
területet, ha táborhelyet szerettünk volna találni, erre
viszont az előzetes információk szerint inkább az Esterel
hegység közelében nagyobb az esély. Azért annyira nem
siettünk, hogy ne néztük volna meg a II. világháború
amerikai - helyi - partra szállásának emléket állító parkot,
egy óriási kemping
és egy világítótorony mellett,
mellett, ahol egész jó
étterem is volt, de Cobranco akárhogy örlődött a jó meleg
vacsora lehetősége és a vadkemping között, végül ez utóbbira
vágyott jobban, és tovább gurultunk. Innen 2,5 km-re
találtuk meg a L’Agay félkör alakú öblét,
ahol a
tengerparton mindenféle vörös színű habkő sziklák tűntek
fel,
komolyan elgondolkoztunk
az ezeken való alváson, bár mindenütt lakott terület volt a
környéken. Aztán csak tovább mentünk és már csüggedni
kezdtünk, amikor Cobranco 20:30 körül – már erős
félhomályban - észrevett egy kis felfelé vezető ösvényt az
út bal oldalán, ami magas gazban haladt, de azért felment
szétnézni. Kis idő múlva jött és elmondta, hogy az út egy
elhagyott építési területre vezet, ahol van egy beton placc,
felette a vasút és a hozzá tartozó állomás, de jónak néz ki.
Neki gyürkőztünk és feltornásztuk a gépeket, majd én is
konstatáltam, hogy tényleg jó a hely, és még a tengerre is
van kilátás. A sűrűn járó vonatok zaja miatt aggódtunk egy
cseppet, de ezt be kellett vállalnunk, felállítottuk a
sátrat, megvacsoráztunk és már aludtunk is, mert a következő
nap nagy részére ugyan még riviéra volt a terv, de este már
a hegyek közé kellett bevenni magunkat, emiatt korán
terveztük az indulást.
A reggeli kelés elég
nehezen ment, csak 7:30 körül sikerült kikászálódni a
sátorból és ekkor nagy kontraszt fogadott, de nem a fény
árnyék arányára gondolok, hanem arra, ha a lábam elé néztem,
akkor egy brazil nagyváros nyomornegyedének hangulata
sejlett fel, ha félmagasan előre tekintettem, akkor egy
luxusüdülő ablakából sem volt szebb a kilátás, ugyanis
közvetlenül a mélykék tenger látványa fogadott. Hát igen, ez
a vadkempingezés kettőssége, hiszen egy soha el nem készülő
– már évek óta félbehagyott – épület sík beton alapján
állítottuk fel a sátrat
a főút felett 6-8
méterrel a gazosban, közvetlenül a vasútvonal alatt.Na igen,Cobranco
igen profi a "kalandba illő"táborhelyek kiválasztásában. A
pályaudvarhoz tartozó villamos hálózat vezetékei
folyamatosan zizegtek – kissé tudományosabban, a sós, párás
tengeri levegő miatt felületi kisülés jött létre és ez hang
és fényhatással is járt -, ami miatt a rendszertelen zajt
egy idő után az agy, patakcsobogássá fordította le, ami
éjszaka nem volt rossz, főleg, hogy a vonatok száma nem volt
jelentős, így jól aludtunk. Hosszú pakolás - és a bringák
alapról történő leemelése, a főútra levezető úton történő
letolása - után, fél tíz felé indultunk útnak, amikor a
kéken ránk boruló égről, a nap már melegen sütött.
Erre a napra a tervek
szerint kb. 60-65 km tengerpart és a vele járó nézelődés,
valamint fürdés volt elrendelve, majd estefelé a szárazföld
belseje felé szerettük volna venni az irányt, de előtte
néhány nagyobb város is az utunkat állta (pl. Cannes),
Antibes).
Alig indultunk el, máris
csodálatos látvány tárult a szemünk elé, az Esterel hegység
vörös sziklái verték vissza a nap sugarait,
amit a tenger, kék
színe különlegesen ellenpontozott.
Annyira lefoglalt
a látvány, hogy nem is vettem észre, mikor vesztettem el
Cobrancot, valami miatt lemaradt, de volt már ilyen máskor
is, emiatt nem aggódtam, tovább mentem és sűrűn néztem a
tükröt, de csak nem akart feltűnni, így egy pompás vasúti
viadukt után megálltam és vártam. Vagy 10 perc múlva tűnt
fel, és sűrű gesztikulálások közepette magyarázta, hogy
vissza kell fordulni egy kicsit, mert van bolt és pompás
homokos tengerpart is, így megejtjük a reggelit. Ezen
meglepődtem, mert még nem fordult elő 10 óra előtti reggeli,
és gyorsan gurultunk is vissza az előbb emlegetett viadukt
alá,
ahol egy kemping –
kissé drága – boltjában beszereztük a reggelinek valót. A
homokos tengerpartra egy kis rámpán legurulva jutottunk és
megállapítottuk, ez egy optimális hely, fürdésre és
reggelizésre. Cobranco fürdéssel kezdett én az evéssel, majd
szerepet cseréltünk, és ismételtünk. A tenger lassan
mélyülő kristálytiszta vízzel fogadott, aminek a
hőmérséklete is kellemes volt, és a tömegre sem lehetett
panasz a korai órának köszönhetően.
Mivel ezen a napon
híres helyekre mentünk, a második fürdés alkalmával meg is
borotválkoztam, amit egyedi módon - a tengerben lebegve,
meduzaúszásban - ejtettem meg. Persze itt nem lehetett
habot, vagy szappant alkalmazni, nehogy a parkőr lelőjön,
emiatt csak pőrén sima tengervíz, csupasz borotva kombót
használtam és meglepően jól működött. A tengervíz elég síkos
volt, hogy csússzon a borotva, és elég sós, a vágások
összehúzásához, szóval a célnak teljesen megfelelt. A
tengerből nézve a viaduktot (Antheor) rájöttem, hogy ez a
helyi 9 lyukú híd,
bár nincs sok
hasonlóság a hortobágyi unokatesójával összevetve,
matematikailag mégis stimmel az összehasonlítás. A hosszúra
nyúlt reggelit követően, 11:10-kor indultunk tovább és kb.
20 km hosszan nem fordult elő lakott település, ami
felüdülés volt az előző napi nyüzsgés után. Az utunk az
Esterel oldalában vezetett,
hol közel a
tengerhez,néhol olyannyira,hogy volt aki autóval ment
fürdeni,
hol magasabban,
de a látvánnyal
szinte nem tudtunk betelni, többször is megálltunk
fényképezni, nézelődni.
A fantasztikus
vörös szikla alakzatok,
és a tengeren
közlekedő jachtok,
jetskik
minduntalan
elvonták a figyelmünket a szürke egyhangú aszfaltról, de nem
bántuk. A következő lakott település Le Trayas, nem hagyott
mély nyomokat bennem, bár a térképen megnézve egy része a
balról fölöttünk magasodó szikla orom tetejére épült, ami
impozánsnak is mondható,
de ebből akkor, ott
semmit nem láttunk. Néhány km-rel később már vészesen
megközelítettük a Cannes városának is helyet adó öblöt (Golfe
de la Napoule), sajnos két óriási hajó teljesen kitakarta a
várost,
igaz még elég
messze voltunk. A domboldalról begurultunk Theule-Sur-Mer-be,
ahol rögtön
birtokba is vettük a helyi homokos strandot. Na, itt már
nyoma sem volt az elmúlt órák nyugodt környezetének,
mindenhol emberek feküdtek a homokban,
eszembe is jutott a
Republic slágerének refrénje: „Hülyék az emberek, homokba
fekszenek, égetik magukat a napon…”, de azért Cobrancoval
nem osztottam meg ezt a megfigyelésemet, nehogy megverjenek
a kifinomult zenei ízlésükről elhíresült franciák, miközben
Ő előadja a nótát. A fürdés után rájöttünk jó lenne már
valamit enni is, de nem nagyon találtunk az öltözékünknek és
a pénztárcánknak egy időben megfelelő helyet, ezért inkább
kastély, és vár nézőbe indultunk és mily’ szerencse, egy
másik strandon – ahonnan jó kilátás nyílt az említett régi
építményekre – találtunk megfelelő ebédelő helyet, amit ki
is használtunk, igaz csak egy Hamburger erejéig. Nekem
nagyon ízlett, mivel éhes is voltam, nem is untam meg eddig
itthon a gyorskaját, mert életemben eddig kb. 10 „Hambi”
volt az összes adagom. Ital – fél literesben, hidegben –
csak sör volt (Skoll) sebaj, bevállaltuk, igaz később
kiderült, hogy ez vodkával bolondított fajta, ami 35 C
melegben nem biztos, hogy optimális. Ez ebéd után be is
bizonyosodott, mivel nem tudtunk egyenes menni, így nem
ülhettünk bringára, emiatt inkább fürödtünk újra, ami isteni
jól esett, és a fejünk is kitisztult közben. Fürdés és az
utána következő nézelődés közben jól szemügyre vettük a
keresett kastélyt (La Chateau de la Napoule) és a -
hegyoldalban található, - hozzá tartozó fellegvárat,
valamint a bődületes jacht kikötőt.
Újra nyeregbe
pattantunk két óra magasságában és megkezdtük az
előkészületeket Cannes bevételéhez. A nagy félkör alakú öböl
DNY részét végig strandok szegélyezték (3-4 km hosszban),
az egyre szörnyűbb
forgalomban vergődtünk előre, de szerencsére az időjárás
csodálatos arcát fordította felénk, így el lehetett viselni
a közlekedést. Aztán csak megérkeztünk magába a városba,
aminek hangulatos házai
szemeztek a vízben
ringatózó ezernyi hajóval, kicsivel,
naggyal,
még nagyobbal.
Van itt
minden,Óriáskerék
Amidala-hercegnő
és Mekgregor Iván"élőben"
ultraavangard városnéző
busz
és persze
luxuspaloták dögivel.
A kikötőn
átvergődve elértük a – talán leghíresebb helyi épületet – a
Film Akadémia tömbjét, ahol fura figurák felbukkanási
valószínűsége kicsit átlépte a 100%-ot, magunkat is közéjük
sorolva. Valami orosz filmhét lehetett, a valódi vörös
szőnyeges lépcső – ahol a színész világ krémje szokott
tavasszal megfordulni – körbe volt kordonozva, de ez nem
akadályozott meg egy szőke – direkt nem írok jelzőt,
mindenkinek a fantáziájára bízom mire gondolhattam – hölgyet
abban, hogy furcsa vonaglások közepette, méretes „szelfi”
botját lóbálva pózolgasson.
Én majdnem rosszul
lettem a látványtól, és azon merengtem, milyen csodálatos is
az élővilág alkalmazkodó képessége, hisz’ egy felsőbbrendű
lény képes életben maradni három agysejttel is. Még
szerencse, hogy megtaláltuk a publikus vörös szőnyeges
lépcsőt is, amit a gondos helyiek az outsider-eknek
alakítottak ki.
Mi, ennek
megfelelően rá is léptünk az alsó két fokra, amikor egy
óvatlan pillanatban, átmenetileg a vágott szeműek sűrűsége
10 fő/m2 alá csökkent. Egyébként Cannes épületei, parkjai
kellemes benyomást tettek rám, csak hát a tömeg, azt én nem
bírom, kérdezte is Cobranco, akkor minek jöttem a riviérára.
A városból kifelé menet végeláthatatlan pálmafa sor,és a
kikötőkben horgonyzó, megszámlálhatatlan hajó sorfala között
haladtunk, s csak pislogtunk a szállodaként funkcionáló
épületek látványától. Itt megint eszembe jutott egy idézet,
egy klasszikus „Tán csodállak, ámde nem szeretlek…”, ami nem
ilyen környezetre vonatkozott az eredetiben, de itt is
megállta a helyét. Cannes-t elhagyva egy kicsit nyugisabb
lett a környezet,
de hamar elérkeztünk a
Juan öbölhöz, amit körül ölelt Antibes és a hozzá tartozó
település részek, mint polip az áldozatot. Cannes-ban azt
gondoltam, nagy a nyüzsi, akkor még nem tudtam, hogy Antibes
környéke és belvárosa talán tízszer nyüzsgőbb lesz, a
forgalom iszonyat, autók minden felől érkeztek, megálltunk,
elindultunk és ezt játszottuk hosszú időn keresztül, míg
végül megálltunk és vásárlással oldottuk a felgyülemlett
feszültséget. Persze az igazi ok az volt, hogy péntek lévén
másnapra nem akartuk hagyni az élelmiszer beszerzést, mert –
a tervek szerint – este bevesszük magunkat a hegyek közé,
és csak a csuda tudja, milyen ott az infrastruktúra. A
bevásárlás után nagy nehezen kikecmeregtünk a központból és
a tengerparton még kb. 6 km-t tettünk meg,
miközben a leszálló pára
ellenére láthatóvá vált a Nizzát rejtő öböl
és annak elején a
repülőtér, ahol 2014-ben kezdtük a tengerparti szakaszt. Az
utunk – a tengerparton – egészen a lóverseny pályáig (Hippodrome
de la Cote d’ Azur)
tartott, ahol
erősen keresni kezdtük azt az utat, mely Loup szurdok felé
vezet, hiszen itt véget ért a tengerparti szakasz és még
este elkezdődött a következő napokban kiteljesedő hegyvidéki
szakasz, ehhez viszont el kellett hagyni a tengerpartot.
Végül a térkép és a GPS nézegetése után, este nyolckor,– egy
utolsó pillantást vetve a lemenő nap fényében fürdő
tengerre, - elindultunk újra a sűrűn lakott területek felé.
Ekkor még nem sejtettük – mint ahogy Virág elvtárs sem, - mi
vár ránk a nap hátra lévő részében, viszont most erről nem
mondok semmit, majd a tárgyaláson, izé, következő mesében…
Összefoglalva az előző
két napot, - melyen a francia riviéra egy részén haladtunk
át, néztük meg – másfél napig jó időben élveztük a
tengerpart adta élményeket, látványokat, ami szép volt jó
volt, de ennyi pont elég volt belőle, bár ha a nyüzsgés,
autóforgalom fele ekkora lett volna, akkor még jobb szívvel
gondolnék vissza a túra e szakaszára.