Az alábbi
túrabeszámoló az "Alpok-Expedíció 2014." túránk része
volt,aki kiváncsi az előzményekre illetve a folytatásra
itt
olvasható.
7. nap (2014.08.17.
vasárnap 77km, 600m szint)
Az Úr 6 nap
alatt teremtette a világot, aztán pihent egy kicsit. Mi
tökéletlenebbek voltunk, amiatt a 7. nap is dolgoznunk
kellett, de nem bántuk…
Igen korán, fél
hat körül, még sötétben keltünk, hogy elkerüljük a
találkozást azzal a két családdal, akiknek a földjére vertük
fel a sátrat (a házaiktól 50-80m-re) éjszaka a vigasztalan
esőben. A sátrat elhagyva rögtön feltűnt a tiszta felhőtlen
idő, bár még csak pitymallott, a nap nem tette még
tiszteletét. Közben körbenéztünk, hol is sikerült
éjszakáznunk, és megállapítottuk, hogy jó közel a
bérházakhoz,szinte a belvárosban. Pakolás után kitoltuk a
bringákat azon a lyukon - a tuja fák között – melyen éjszaka
beoldalogtunk és rögtön láttuk, itt bizony volt kerítés is,
de valakik már
teljesen letaposták a drótokat, ezért nem észleltük előző
nap. Ez még egy jó indok volt a korai indulásra. A cipők, és
a ruhák egy része még „kellemesen” nedves volt a reggeli
friss időben, ami haladásra ösztökélt bennünket. A GPS
térképék követve szerettünk volna elérni Nizza
tengerpartját, hogy a híres helyen nedvesek lehessünk, na
nem az esőtől, hanem a „valószerűtlenül kék” tengertől. A
reggelihez Cobranco szeretett volna egy kis tejet, miegymást
beszerezni, de hamar kiderült,hogy a franciák ugyanott
tartanak a vasárnapi zárvatartás folyamatában,mint
mi,illetve helyesbítek,ugyanis nálunk most vezetik be,addíg
a franciáknál most készülnek eltörölni,persze a végeredmény
jelen esetben ugyanaz.(hogy a rosseb egye meg) Találtunk
ugyan bevásárló központot, de csak kívülről tudtuk
megszemlézni. Aztán némi keringés tanácstalanság után
elértük a tengert, bár nem a fürdős részt, hanem a Nizzától
nyugatra lévő repülőtérnél.
Innen már
egyszerű volt rákeveredni a kerékpár-útra, ami először
végeláthatatlanul vezetett a repülőtér mellett, ahol
iszonyat mennyiségű repülő parkolt,
majd átvitt a
Var folyó hídján, egyenesen a „plázshoz”. Az út nyugatról
kelet felé vezetett, rajta kerékpár és futósáv is volt,
balról pompás pálmák szegélyezték.
Most jövök rá,
hogy nem is emlékeztem meg eddig a napi programról,
tervekről, amit most pótolok. Nizza, tengerpart, fürdés,
tengerpart,kikötő,tengerpart, Monte Carlo város, fürdés,majd
a változatosság kedvéért újra tengerpart és a maradék
szegény települések meglátogatása, melyek itt terülnek el a
Cote d’ Azur Riviera-n, majd estére át a pizzásokhoz. Tehát
egész napra nézelődés fürdés volt az előírt terv. Ehhez
elengedhetetlennek tűnt a jó idő, ami szerencsére reggelre
elő is állt és már nyoma sem volt az esti borzalomnak.
Próbáltunk
olyan helyet keresni, ahol fürdeni lehetne, de nem volt
egyszerű a képlet, mert ugyan a part nagy része szabad
strand volt,
de az út kb. 5
m-rel magasabban haladt, mint a part és lépcsőn lehetett
megközelíteni a vágyott tengert. Már annyira szerettük volna
magunkat a habokba vetni, mint a három napja a Szaharában
sínylődő sellő. Fent nem akartuk hagyni minden értékünket,
mert voltak nem túl bizalomgerjesztő alakok, így csak az
maradt, hogy le kellett vinni a bringákat a lépcsőn, ami
ilyen korán jó kis reggeli tornának minősült. A korai idő
ellenére már volt néhány ázsiai egyed a vízben, és láthatóan
jól érezték magukat. Ezen felbuzdulva mi is megmártóztunk az
egyáltalán nem hideg vízben és élveztük a tenger hullámait.
A tenger partja homokosnak semmiképpen nem nevezhető, sokkal
inkább kellemetlen méretű kavicsok borították,
de a
környezet olyan szép volt, hogy ezen hamar túltettük
magunkat. Fürdés után, ott helyben elfogyasztottuk a
reggelit, ami közben észleltem, hogy a kulacsomnak csak a
hűlt helyét találtam. Ezt az információt Cobrancóval is
megosztottam és bőszen mutogattam a vázon a hiány helyét és
közben pingvineztem (a kezemet széttárva sután toporogtam).
Azon tanakodtunk, hogy biztosan este, vagy reggel a
kerítésen való átkeléskor hagyhattam el, amikor odajött egy
francia hölgy és mutogatni kezdett a lépcső felé, ahol
lehoztuk a bringákat. Egy idő után világossá vált, hogy azt
mutogatja, hogy Ő ott látta a kulacsot. Gyorsan elmentem
megnézni és tényleg meg is találtam, ezúton is csókoltatom.
Nyilván akkor vertem le, amikor leértem a bringával, a jó
francia meg jól elraktározta a látványt – gondolom mikor ő
is jött le – és nem is tartotta magában akkor, amikor erre
az infóra szüksége volt valakinek. /Érdekes,hogy nem villant
át az agyán,hogy milyen jól mutatna az Ő biciklijén is…na
igen,nem otthon vagyunk./
Száradás után
felöltöztünk és újabb izmozás után folytattuk utunkat kelet
felé. Balról szebbnél-szebb épületek sorakoztak a
tengerparti út mellett. Vasárnap lévén, sok bringás és
„futó” hemzsegett a széles bordó aszfalton, azért tettem
idézőjelbe a futó szót, mert ennyi gyógy mozgású,
antisportos embert én még nem láttam,
ha élne Darwin,
biztos itt lenne és kutatná ennek okát. Ezen a részen, ahol
még Nizza új városrésze mellett haladtunk, szinte minden
pillanatban kerülni kellett valakit, vagy minket kerültek a
gyorsabbak, olyan nagy tömeg kerekedett.A parti sétány
házai,mi az,hogy „házai”,palotái,mind megfizethetetlen
többszintes luxusszállodák, lenyűgöző látványt nyújtottak a
reggeli napfényben.
A három
km hosszú partmenti bringaút utolsó harmadától már az óváros
házai kísértek minket. Ezen a részen a helyi bér-bringa
rendszert néztük meg, jónak tűntek a kardános eszközök, bár
ilyennel nem láttunk egyetlen embert sem közlekedni. A
fürdős részt elhagyva véget is ért a sík rész, az út hol
fel, hol lefelé vezetett. A kikötőt megkerülve
majdnem
eltévedtünk, de csak megtaláltuk a tovább vezető utat, ami
rögtön 8-9% meredekséggel indított, és 70m emelkedés után
viszonylag síkká vált, na itt találtunk egy nyitvatartó
boltot, ahol Cobranco bevásárolt. A pénztáros kérte tőle a
Nizza kártyát, és mivel nem tudta felmutatni, kénytelen volt
jó sok pénzt kifizetni, szemben a helyiekkel, akiknek
jelentős kedvezményeket adtak (illetve az idegenekre
vettetek ki egy helyiadó-jellegű valamit).Ezen még
elcsámcsogtunk egy kicsit,agyalva a
„kerülőutakon”,mármint,hogy érdemes lett volna felvenni a
francia állampolgárságot,így jogosultá váltunk volna a
Nizza-kártya kiváltására és akár majdnem 5 forint 50 fillért
is lehetet volna spórolni 1 liter tejen. Az út jó magasan,
közvetlenül a tengerparton vezetett és szenzációs kilátás
nyílott a (valószerűtlenül) kék, nyílt tengerre, aminek
fodrozódását is jól ki lehetett venni, melyeket a
számolatlanul jövő-menő „yacht” okozott.
Némi nézelődés után
egy nagy balos kanyar után vált láthatóvá Villefranche-sur-Mer település lélegzet elállító panorámája,
amit meg is kellett örökítnünk.
Lent a többféle kék színben
pompázó tengeren megszámlálhatatlan kis vitorlás ringott,
fent a domboldalban hihetetlen magasságokig teljesen be volt
építve minden talpalatnyi hely. Az öböl túl oldalát a St.Jean Cap Ferrat félsziget – a csúcsán világító toronnyal
– választotta el a tengertől. Az öblöt megkerülve - a
domboldalban kb. 80m magasan haladó útról – irigykedve
néztük a homokos tengerparton lubickoló népeket,
sajnos
nekünk erre itt nem volt esélyünk. Egy piros lámpánál
megállva megrökönyödve láttuk, hogy a szinte függőleges
hegyoldalba épített villából lifttel jönnek le „gazdagék” a
partra.
A Cap Ferrat félszigetet is kihagytuk, mert inkább
Monte-Carlo-ra készültünk már.Persze,lett volna látnivaló a
földnyelven is,mármint akiket leköt a hipergazdag bankárok,celebek
/és még sorolhatnám/ luxusapartmanjainak látványa.
A
következő település, Beaulieu-sur-Mer tengerpartjára
valahogy sikerült lekeverednünk a sok nagy értékű autó
között és megejtettük a második fürdést is, a nagyszerű
strandon,
ami szerencsére „Free”volt. Igaz a bringákat nem
lett volna szabad levinni, mert tábla tiltotta, de mégsem
hagyhattuk a bevándorlók prédájának.
A tengert itt
már sokkal kisebb fájdalmak árán lehetett megközelíteni,
mint Nizza-ban, mert ugyan kavicsos volt a part, de sokkal
inkább hasonlítottak ezek a kavicsok a durva homokra, mint
az öklömnyi kövekre. A strand egy kb. 150m magas sziklafal
alatt terült el, amire úszás közben nagyon szép rálátás
nyílott
és viszont a hegy tetején lévő villákból is a
tengerre, de ezt nem tudtuk ellenőrizni, csak elképzelni. Az
időjárásra továbbra sem lehetett semmilyen panasz, hiszen
egyetlen felhő sem zavarta a napsütést. A fürdés után tovább
indultunk – talán a túra legnagyobb durranása felé – a
teljesen vadregényessé vált partmenti úton, amit balról
függőleges sziklafal, jobbról a tenger határolt,
néha
nagyszerű alagutakkal fűszerezve. Ilyen szép környezetben
haladtunk nézelődtünk,
volt néha egy-egy tábla,hogy éppen
milyen település következik,most hirtelen Eze és Cap d’Ail
ugrik be,de szinte lényegtelen is,ugyis minden össze van
épülve.
Aztán egyszer csak megérkeztünk Monaco-ba a Grimaldi
család hercegségébe, valamikor vasárnap dél körül. Forgalom
gyakorlatilag nem volt, valószínűleg a helyiek és a turisták
is éppen ebédeltek, így teljesen magányosan próbáltuk
megtalálni a belvárosba vezető utat. A szokásnak megfelelően
a zebrák előtt puklikat alakítottak ki, hogy az autósok
lassítsanak, ez nagyon szép gesztus a gyalogosokkal szemben,
de az én kóláim nem szokták szeretni az ilyet. Igen megint
elgurult, - remélem a nyájas olvasó már előre tudta mi is
történt -, na nem a gyógyszerem, hanem a kólám, amit csak
kis futás után tudtam megállásra bírni. E kis közjáték után
sikerült megtalálni az utat az uszodához, ahova több
alagúton, körforgalmon át szerencsésen megérkeztünk, hogy az
előre eltervezett útvonalon bejárjuk azt a várost, amit az
F1 rajongók a TV-ből már valamennyire ismernek. Igen, a terv
az volt, hogy az F1-es pályán végig megyünk, bejárjuk azokat
a helyszíneket, amiket a verseny érint és ezzel
gyakorlatilag minden fontos pontot érintünk is. Tehát az
uszodánál nézelődtünk a bordó színű aszfalton állva,
ahol az
F1 boxutca szokott lenni, próbáltuk beazonosítani az utat,
az ismert pontokat és meglepő módon sikerült is. A látvány
fantasztikus volt, pompás épületek, az uszodán túl, jó
100m-re tőlünk álltak a jachtok, mit jachtok, óriás hajók,
melyek házméretűek voltak.
Minden adott volt a gazdagok
számára egy kis maga mutogatásra, hiszen itt minden erről
szól, de nekem tetszett az amit láttam. Nem voltam irigy,
hiszen képtelen voltam beleképzelni ebbe a miliőbe magamat,
mint résztvevőt, persze kívülálló nézelődőként nem is
kellett képzelődni hiszen ott voltam, abban a városban,
utcában, amit eddig a csak a TV-ben láttam szájtátva.
Az uszodában
úszkálgattak a helyiek, turisták,
de nekünk indulni kellett,
hiszen már a mezőny elstartolt a felvezető körre, így mi is
a lovak közé csaptunk és felálltunk a rajtrácsra. Mivel az
első körünket lassúra terveztük, nehogy a gumik – a nagy
igénybevételtől – túlhevüljenek, így a busz sávban indultunk
el. A célegyenes még így kerékpárral is rövidnek tűnt, utána
viszont olyan – 7-8%-os – emelkedőbe futottunk bele, ami a
TV-n nem látszik ilyen durvának, a motor meg is küzdött vele
rendesen, miközben a városban megállt a tömegközlekedés,
mert a helyi csuklósbusz nem tudott minket megelőzni a
záróvonal és a sok szembejövő miatt.Szóval hirtelen a
figyelem középpontjába kerültünk,ami valljuk be Monacóban nem
kis teljesítmény. Az emelkedő tetején megálltunk fújni egy
kicsit illetve szemügyre venni a környéket.
Közvetlen
előttünk terült el a kikötő, az említett luxushajókkal a
háttérben pedig a hercegi palota trónolt a
Kutyafej-félsziget tetején.
Tőlünk jobbra a város (Monte
Carlo) jelentős épülettömbjei törtek az ég felé a sziklás
domboldalban,
a domb tetején pedig a radar fehér golflabdára
emlékeztető gömbje kacsintott le ránk és röhögött a
magyarokon, akiknek a Zengőre nem lehetett ilyet tenni, mert
a Bánáti bazsarózsának nem tetszett volna, vagy valami ilyen
komoly indok merült fel, az nem volt fontos szempont, hogy a
paksi létesítmény védelme érdekében jó lett volna magasra
tenni a szemet. Itt valószínűleg nem voltak ilyen komoly
indokok, így simán feltették a legmagasabb pontra. A
merengés után tovább indultunk a híres Casino
és a Hotel du
Paris
épülete között vezető útnak, bár eleinte úgy tűnt,
hogy nem lehet arra menni, mert egy halom marcona rendőr ott
lófrált. Aztán mégis elhaladtunk mellettük, nagyon néztek
minket, nem nagyon tudták a látványt hova tenni, mert Ferrari-n, Bentley-n, Porsche-n szocializálódtak,
túrakerékpárost még nem láttak. Egy bal, majd egy jobb
kanyar után értük el a Pazar teret, az előbb említett két
épület között, ahol rengetegen fényképeztek, nézelődtek.
Itt
már a rend helyi őreinek is ismerős autók sorakoztak egymás
mellett a parkolóban. Cobranco kitalálta, hogy álljunk meg a
járdán, (a Casino előtti kis téren elhelyezkedő zöld
szigetet keretező járdáról van szó) Ő majd elmegy a
füvészkertet megnézni levideózni, addig én ott vigyázzak a
nagy értékű járműveinkre, nehogy a helyi csórók
meglovasítsák. Én a megbeszéltek szerint álltam is
mellettük,
készen arra, hogy ha valaki feléjük nyúl, már
ütök is a kezükre, de arra ami itt lejátszódott nem voltam
felkészülve. A tömegből (mármint a sok rendőr tömegéből)
kivált egy szálfatermetű, fehér rövidujjú inget, hetyke
sapkát viselő egyed, egyenesen odajött hozzám és a szemembe
nézve mondott valamit – a számomra teljesen érthetetlen -
francia nyelven. Én is a szemébe néztem és a következőkkel
hoztam tudomására, hogy nem értem azt amit mond : „Komám,
fogalmam sincs mit mondasz!” Erre kicsit meglepődött, de
azonnal váltott angolra és mutogatásra, és elmagyarázta,
hogy a kerékpárok nem maradhatnak a járdán, mert „csak”.
Mondtam neki, hogy jól van, semmi baj és letoltam az egyik
bringát a járda melletti szabad parkolóba egy szürke CLK
Mercedes mellé és letámasztottam, majd indultam a másik
bringáért, ha ez neki ilyen fontos, akkor legyen igaza.
Ahogy megfordultam láttam, hogy fogja a fejét és ingatja,
gondoltam le akart esni és azért fogja, de nem, hanem most
meg az volt a baja, hogy elfoglaltam a parkolót. Ekkor újra
a szemébe néztem (, mint Ruzsa Sándor a perzekutoréba) és
eképpen szólottam : „Komám! Most már döntsd el mit akarsz!”
Valószínűleg ezt a mondatot sem tudta dekódolni, de a
látszatát is kerülni szerette volna annak, hogy nem Ő a
főnök és arra utasított, vigyem vissza a bringát a járdára.
Miután visszaállítottam az eredeti állapotot, megkérdezte
mikor megyünk el innen végre, a válaszomra miszerint „fájv
minitsz„ kezdtek a homlokáról eltűnni az eddig egyre mélyebb
ráncok, majd hátat fordított és kiállt az út közepére
forgalmat irányítani. Várakozás közben nézelődtem, - volt
látnivaló bőven – időként persze a rendőr felé is
pislantottam és láttam, hogy sűrűn nézi, ott vagyunk e még.
Én meg csak vártam Cobrancot, mert attól féltem, ha csak 5
másodperccel túllépjük az 5 percet, akkor ez a buzgómócsing
riadóztatja a francia, vagy Monaco-i idegenlégiót, vagy
rögtönítélő bíróságot alapít itt helyben és akkor végünk.
Szerencsére a
füvészkert nem volt túl nagy, vagy akkumulátor adta meg
magát, de 5 percen belül elhagytuk a tiltott zónát, de
előtte még beállt egy Smart az előbbi parkolóhelyre, ahova a
bringát akartam tárolni.
Innen
legurultunk a Mirabo kanyarhoz egy eléggé lejtős úton,
majd
az „S” kanyarban elmerengtünk azon, hogy vajon az F1-ben
ebben a teljes visszafordító kanyarban hogyan lehetett
előzni, mert lehetett. (Cipész Miklós /Michael Schumacher/
többször is megtette, amit nagyon élveztem) A kanyar
csúcspontjáig ért le a Casino épülettömbje, ami annál inkább
meglepő, mert idáig jöttünk vagy 500m-t.
A kanyarból
legurultunk a tengerpartra, ahol jobbra fordulva kezdődött
az alagút a szálloda alatt. Előzetesen nem tudtuk be
szabad-e ide nekünk mennünk, de a helyszínen úgy döntöttünk,
igen, be szabad. Az alagút végig egy húzós jobb kanyarból
állt, de meglepően rövid volt és máris kibukkantunk a
kikötőbe vezető lejtős szakaszra.
Annyi különbség volt az
F1-hez képest, hogy nem volt meg a sikán, hanem csak sima
utca volt. Még tettünk egy-két kanyart és máris az uszoda
túloldalán jártunk és két hajtásnyi után meg is álltunk a
Rascasse kanyarnál (az étteremnél),
ahol Schumi nem kis
sumákságról tanságot téve az időmérő utolsó percében
látványosan megállt, nehogy Alfonsó jó kört tudjon menni.
Hát nem is tudott, de ez a húzás nem tetszett a
versenybíróknak és Schumi rögtön az utolsó helyen találta
magát.Aztán legközelebb már nem bízta a véletlenre,odavágta
az orrát/mármint az autójának/,ezzel kész tények elé állitva
a „konkurrenseket”.
Innen még
befejeztük a kört (hogy legyen mért időnk), Cobranco még
átsétafikált egy fotó erejéig a túloldalon parkoló
Fanchiohoz,illetve csak a szobrához,ugyanis az ötszörös
világbajnok legenda már rég az igazak örök álmát
alussza.Majd visszafordultunk és az alagúton újra átkelve
próbáltuk kelet, észak-kelet felé a tengerparton elhagyni a
hercegséget.
Közben persze azon járt az eszünk, hogy jó
lenne fürödni is egyet, egyrészt mert meleg van, másrészt
meg jó lesz ezzel eldicsekedni itthon. (Na jó ezt a második
indokot most költöttem, mert bár Cobranco soha nem hazudik,
de Istvánpisti néha igen…) A végeláthatatlan pálmasorral és
szállodákkal szegélyezett úton haladtunk, mindenféle
egzotikus autók között, amikor jobbra láthatóvá vált a
strand, (a Hotel Le Formentor előtti tengerparton) amire egy
kis rámpa vezetett le,
mellette tábla, ami tudatta, hogy
csak 3,5tonna alattiak mehetnek be. Nem nagyon értettem,
hogyan lehetnek ekkora tömegű lények, talán elefántfürdető
hely is van itt, vagy a jólét okozta kövérség? Biztos ami
biztos legurultunk, de olyan tömeg volt, hogy néhány perc
kóborlás és helykeresés után visszafordultunk és újra az
úton mentünk tovább. Ha egy borsót leejtettünk volna, akkor
az biztosan nem a földre, hanem egy napozó nőre esett volna.
Fájó szívvel és fürdés nélkül indultunk el újra, és szinte
észrevétlenül elhagytuk Monaco-t, mikor észbe kaptunk
hirtelen visszafordultunk, mert nem akartunk úgy elmenni,
hogy nem fürödtünk a gazdagok tengerében. Visszamentünk egy
keveset és kb. 5m-rel Monaco vége előtt találtunk egy
strandot, igaz nem homokos parttal, hanem kavicsossal, de
úgy gondoltuk nekünk jó lesz ez is. Pompás ebéddel
egybekötött többszöri fürdőzést ejtettünk meg a látványosan
hullámzó tengerben, a MONTE CARLO BAY HOTEL
tőszomszédságában.
A pompás ebéd egy 2 éves ukrán
olajos-halkonzerv volt,aminek már három éve lejárt a
szavatossága,mert ugye,ha már ilyen elit helyen vagyunk,a
gasztronomiának is adjuk meg a módját. Közvetlenül
mellettünk egy fekete (valószínűleg afrikai származású)
hölgy – teljesen felöltözve – napozott az árnyékban, vízbe
nem ment be, annál is inkább, mert majdnem végig aludt. És
mindezt állva tette! Az élvezkedés után érzékeny búcsút
vettünk a fényűző helytől, - ahol mi nem űztük a
fényt,inkább szívtuk magunkba,Cobranco már olyan sötét
volt,alig tudtam megkülönböztetni az afrikai menekültektől –
és indultunk tovább Menton felé. Monaco-t egy jó kis
szerpentinen keresztül hagytuk el, ugyanis az út kb. 80m
magasan vezetett, ide kellett felkapaszkodnunk, ami fürdés
és ebéd után nehezünkre esett, de fentről a fantasztikus
látvány vígasztalt,gyönyörködhettünk benne,hogy "kőgazdagék"
miként múlatják az időt és nem mellesleg volt időnk
elgondolkozni azon is,milyen igazságos az élet.
Néhány kanyar után visszatekintve
megcsodálhattuk a tenger és a hegy közé szorult hercegség
pompás panorámáját.
Miközben ezeket a sorokat írom, (2015
április) Cobranco honlapján, vagy a (tecső programon,
magyarul youtube), - már nem tudom – érkezett javaslat a kék
szín milyenségének kifejezésére, mégpedig a Cobranco-kék
formájában. Tehát a legkékebb kékre már van kifejezésünk, én
szerénytelenül javaslom, hogy az egy kicsit kevésbé szép
kéket nevezzük el rólam (Istvánpisti-kék), aztán jönne a
többi, valószerűtlen-kék, fantasztikus-kék, csodálatos-kék,
égszin-kék…
Ez csak onnan
jutott eszembe – így utólag -, hogy egész nap a tenger színe
Cobranco-kék volt, olyan csodálatos színben, ami már talán
nem is fokozható, legalábbis nekem az esztétikai igényeimet
maximálisan kielégítette.
Közben
megérkeztünk Mentonba, az utolsó francia városba, ezen a
településen túl valahol olasz területre vezet utunk.
Itt is
óriási pálmák szegélyezték az utat, majd rövid idő után
letértünk a parti útra, ahol szemügyre vettük a – szinte a
látóhatárig terjedő – strandot, ami nem tűnt nagyon elitnek,
mindenhol kisebb kövek, sziklák és rengeteg ember borította.
Ahogy mentünk a strand mellett a nagy forgalomban, egyszer
csak feltűnt egy Casino épülete. Ennek sem a nagysága, sem a
cizelláltsága nem volt fogható a Monaco-ihoz, de hát tudjuk
a Tanú című filmből, hogy „kicsit sárgább, kicsit savanyú,
de a mienk…”. A fene sem gondolta volna, hogy a
kapitalizmusban is van ilyen, nemcsak a szocializmusban,
vagy lehet nem ez volt a mozgatórúgó, hanem a „mindegy a
kinézet, csak jöjjenek játszani és dőljön a lé” elv. Amíg
ezen merengtünk, egyszer csak azt vettük észre, dacára
annak, hogy még Franciaországban vagyunk és nem az
olaszoknál, hogy egy dugó közepén állunk. Ennek is volt
valami előnye, mivel így tovább élveztettük a tenger
látványát. A sor nagy nehezen haladt, a strandok sorát egy
középkori rondella zárta, utána már csak a vitorlás és yacht
kikötő húzódott több száz méteren keresztül.
A másik oldalon
a szokásos többszintes „luxusbodegák”
a hozzájuk tartozó
növénykülönlegességekkel telerittyentett
parkokkal,hazudnék,ha azt mondanám,rosszul néztek ki. Innen
már nem volt messze az olasz határ,sőt már látótávolságba is
került,de ami azon túl következett,az már egy másik
történet…
...valóban egy másik
történet,de sokat nem kell rá várni,ugyanis már következik
is,annak fényében,hogy még mindig ugyanazon a napon
vagyunk,kb. este fél-hét magasságában.
Tehát ott
tartottam,hogy szinte észrevétlenül léptünk be
Olaszországba, csak a nagy számú álló lakóautóból
következtettük ki, hogy itt a határ.
Az olasz rész
is hasonlóan indult mint a magunk mögött hagyott francia, de
érdekesen folytatódott, több hosszú alagúton tekertünk át.
Vadkempinges szállás szempontjából teljesen reménytelen volt
a környék, mert az utat egyik oldalról a mélybe szakadó
partszakasz, a másik oldalon az égbetörő meredek
sziklafalak, ha véletlenül van egy kis sík rész, akkor ott
lakott terület volt. Ezért már itthon az volt a terv, hogy
kerestünk este felé egy kihalt homokos tengerpartot, és ott
próbálunk bivakolni (sátor állítás nélkül a szabad ég alatt
aludni),persze,ha jó lesz az idő,azzal nem is volt baj,Cobranco
intézte..
Mikor
eljutottunk Vertimigliába – úgy 18:30 körül - úgy tűnt,
hogy itt célszerű lemenni a partra szétnézni, és a tervet
tett követte. A part nem tűnt kihaltnak, sőt még jó nagy
tömeg volt és egy magunkfajta német bringást is láttunk, aki
véleményünk szerint ugyanabban a cipőben járt, mint mi,
vagyis éjszakai hálóhelyet keres. A környéken sok rossz
kinézetű, barna bőrű, szakadt embert láttunk, akik mindenkit
jól megnéztek, voltak akik a plázson égették a kábelről a
szigetelést. Ezzel ezt a helyet, mint szállást, el is
vetettük és tovább indultunk volna, csak hát úgy gondoltuk,
hogy a tengerparti sétányon megyünk kelet felé, nem a főúton
és ha elfogy, majd akkor megyünk csak ki a szörnyű esti
olasz forgatagba. A terv jó volt, csak a helyi építészeti
elvek, tervek nem igazodtak ehhez, valljuk be minket ez egy
kicsit zavart. A tengerparti út elfogyott, egy ideig
keringtünk, mint gólyafos a levegőben, végül negyed óra
múlva visszataláltunk egy jó kis emelkedő leküzdése után a
végeláthatatlan kocsisorok közé, melyek, mint színes kígyó
pikkelyei kígyóztak a lakott területek sorában. Az
egybefüggő városokban is mindenhol hajléktalan (bevándorló)
tömegeket láttunk, némelyek a buszmegállóban ültek, vagy
feküdtek, mások a parkok padjain foglalták az éjszakai
helyet. A látvány nyomasztó volt főleg, hogy nekünk is
szállást kellett keresnünk és konkurrrálni kellett volna
velük. Már előre féltünk mi lesz velünk, hiszen éjszaka a
hullámzó tenger által keltett zajban az alvó ember nem ébred
fel – főleg fáradtan – egy esetleges hívatlan látogatóra és
máris kész a baj. Jobb esetben rablás és volt nincs érték,
hivatalos papírok, rosszabb esetben…
Éppen ezek
miatt kénytelenek voltunk tovább haladni, pedig már fél
nyolc is elmúlt, szürkülni is kezdett, de az előzőek miatt
csak mentünk és mentünk. Néhány km után elértük Bordighera
települést – amiről már előzőleg megállapítottuk, hogy na
ott biztos nem lesz semmi, mert túl nagy ahhoz.
Tulajdonképpen igazunk is lett, mert itt tényleg esélytelen
volt a helyzet, de a vele szinte egybeépült Arzigliában
találtunk egy jó kis korzót, éttermekkel –, mert már
vacsorázni is kellett volna – valamint a homokos part is
alkalmasnak tűnt az éjszaka eltöltésére, de még nem volt
ehhez elég sötét fél kilenc magasságában.
Gasztronomiai-blog
A hívogató
étkező helyek által szegélyezett tengerparti sétáló út kb.
3-400m hosszú lehet, de hiába mentünk rajta végig, mint a
hangyászsün, nem találtunk Cobranconak megfelelő helyet.
Ugye mind olasz volt, ez jelentősen szűkítette a figyelembe
vehető helyek számát, mert Ő nem szereti a tésztát, a
pizzát, a paradicsomot. Lássuk be ilyen feltételekkel
tényleg nehéz Olaszországban meleg kaját enni, hiszen ezek
még a kávéhoz is esznek egy kis paradicsompürét. A találati
arány ilyen alacsony (ténylegesen nulla) voltán aztán
elgondolkoztunk és Cobranco kijelentette, hogy mindenképpen
kellene meleg kaja, talán a pizzát beveszi a gyomra. Ekkor
kezdetét vette a második kör – erős szürkületben – és
nézegetni kezdtük a pizzériákat. Na ez sem egyszerű, mert
vagy túl kevesen voltak egy helyen, tehát biztosan rossz
lehet a pizza, a másik helyen meg nem volt kerthelyiség, így
ezt is kihúztuk. Én már a vas kerítést is megnyaltam, vagy
megkóstoltam volna – biztosan jót tett volna a
hemoglobinomnak – olyan éhes voltam és nem értettem, mi
szükség van ilyen körmönfont feltételeket szabni, hiszen a
kaja az kaja. Nem kell mindig élvezni, (bár én szoktam,
kivétel a tökfőzelék, azt a látványa miatt még nem sikerült
megkóstolnom, de ilyet itt eddig nem láttam), viszont muszáj
bizonyos időnként enni, nehogy elpatkoljunk.
Már majdnem a
keleti végén jártunk (megint) a korzónak, mikor talált
Cobranco egy pizzériát kerthelyiséggel, amiben még sokan is
voltak, ekkor azt gondoltam, „na végre mindjárt eszünk”.
Persze visszaemlékezhettem volna az elmúl 5 év túráira,
melyeken nem szokott hirtelen gördülékenyen menni az ilyen
jellegű folyamat. És elkezdődött a pávatánc, elmentünk a
szemben lévő épület alsó szintjén működő pizzériához, hogy
megnézzük a kínálatot, illetve kitaláljuk mit jelenthetnek
azok a dallamosan, de számunkra teljesen idegenül csengő
kifejezések, melyekkel a helyiek az étkek különböző
csoportját illették. A kirakat előtt toporogtunk és amikor
néhány perc múlva sem tudtuk mi micsoda, akkor Cobranco
közönség segítséget vett igénybe, megkérdezte a picnököt,
hogy ugyan van-e nekik angol nyelvű étlapjuk. Ezt a
megkérdezett ugyan nem értette, de – a mutató ujját közben
feltartotta és - mondta, hogy „momento” és beszaladt. Kis
idő múlva jött egy másik cincér, akinek Cobranco ismét
előadta mit szeretnék. Na ez megértette és hozott is egy
angol nyelvű étlapot, amit nagy buzgón nézegettünk 5-10
percig és - a végén nehezen – megállapodtunk, hogy a veszünk
1-1 23-as pizzát. Csakhogy Cobranco nem teljesen értette
angolul sem az olasz gasztronómia gyöngyszemének
beltartalmát és egy óvatlan pillanatban mokr nem figyeltewm
oda már megint kérdezett,/bár ne tette volna/... hogy az egyik ismeretlen összetevő micsoda, illetve
milyen kinézete lesz az általam már nagyon áhított jövőbeli
éteknek. Ekkor felnéztem az égre – bár nem vagyok csillagász
– és láttam, hogy a hold a felhők között bujkálva próbálja
az egyre nagyobb sötétséget eloszlatni, vajmi kevés
sikerrel, ebből arra következtettem, hogy már jó késő lehet.
Na de vissza a szövevényes és még a végkifejlettől igen
messze lévő történethez. A pincér kézzel lábbal
elmagyarázta, a pizza úgy épül fel, hogy a tésztára
paradicsomszósz kerül, mindenfajtára. Mikor idáig jutott, -
a sötét ellenére láttam, hogy – Cobranco arca elborul –
ettől a teljesen általános információtól, és már kezdtem
belenyugodni, hogy ma is kolbász lesz kenyérrel. Ámde újabb
5-6 perces beszélgetés után Cobranco ráállt, együnk mégis
pizzát, lesz ami lesz, és elment keresni egy pincért, hogy
hova tudnánk leülni és rendelni. Az ember kisvártatva
előkerült és mondta, hogy menjünk be kőépületbe üljünk le
ott, a kerthelyiségben nincs hely, egy buli miatt van tele.
Ekkor egy világ omlott bennem össze nagy robajjal, hát már
azokban a pizzázókban sem lehet bízni ahol sokan vannak? Itt
egy kis agyalás után „újratervezés” történt, bár nem Moha
bá’ hangján, és az új cél, a Mirage lett, ami a korzó
nyugati oldalán lévő hajót formázó étteremszerűség. Nekem
vércukrom már csak a cipőmben volt, támolyogva eltekertünk a
kiszemelt objektumhoz, ami mellett le lehet majd menni a
tengerpartra, éjszakai szállást keresni. Cobranco először
lement a tengerpartra szétnézni, addig én egyre szürkébb
arccal várakoztam, szerencsére hamar feltűnt és
megnyugtatott megvan a táborhely,/végre egy jó hír!/ ahol
viszont látta azt a német túra-kerékpárost, - már aludt -
akivel, vagy 20km-rel ezelőtt összefutottunk a parton.
Ezután megtárgyalta egy, leginkább Majkára hasonlitó
hajóskapitánnyal,aki legálisan az étteremszerűség alkalmazottja
volt, mi is van az étlapon,
amiről végül egy nagy halat rendeltünk krumplival és Ligur mártással,
majd leültünk, nem volt olcsó, de belevágtunk és bíztunk…
A hely jó volt,
mert egy rámpán le tudtuk tolni a bringákat és szemmel
tudtuk tartani őket. Amíg a hal készült rendeltünk 0,5l
sört, a napi sok izzadás kompenzálására, bár úgy néztek
ránk, - persze itt mindenki bort vedelt - mintha marslakót
láttak volna. Igaz nekem a képem már közben zöldre váltott,
kezdtem Hulkra hasonlítani, de nem nőttem meg, mert erre már
végképp nem volt energiám. Az olaszok úgy értelmezték a 0,5l
sört, hogy mi ketten együtt akarunk ilyen mennyiséget
magunkba dönteni, ezért fejenként 0,25l nedűt hoztak. Persze
lehet az is, nem akarták, hogy a rendőr megbüntessen minket
alkoholos befolyásoltság alatti kerékpárhajtás vétsége
miatt.
Közben újabb
közjáték zajlott, mert Cobranco kérdezősködésére elmondták,
hogy főtt krumplival lesz tálalva a már nagyon várt és
nagynak beharangozott hal. Ekkor jött a 324.000 Ft-os
kérdés, miből van a Ligur mártás? A pincér által adott
választ Cobranco nem biztos, hogy szerette volna hallani, de
már mindegy volt. Tehát ez egy – minő hihetetlen véletlen –
paradicsompüré, amit olivabogyóval és fűszerekkel
bolondítottak meg. Cobranco mondta nekik, hogy neki ne
hozzanak ilyet, csak a halat meg sültkrumplit.Először hülyén
néztek,mert olyanról,hogy "sültkrumli" még sosem
hallottak,aztán elviharzottak a kajütrekeszek irányába. Közben már a
sört is majdnem megittuk, de a nagy hal – már Moby Dicket
vízionáltunk – csak nem akart megérkezni. Attól féltem, hogy
kirághatta a hálót, megszökött és nem kapunk semmit, de
egyszer csak megjelentek és kihozták. A szemünk szánk elállt
a csodálkozástól "akkora adag" volt. A rombusz halunkat egy
normál - lefordított - tányér 10, azaz tíz centiméter
átmérőjű aljában helyezték el mindenestül, olajbogyóstul,
krumplistul, Ligur mártásostul. Kihoztak mindent, amit
rendeltünk Cobranco elé sem csak a halat tették le, hanem
mindenestül. Aztán nem csak Cobranco kapott sültkrumplit,
hanem én is, ezt pedig egy-egy pazar barna papírzacskóban
szervírozták, felbontották a "torinói kenyér" becenevű –
kisujjnyi vastagságú ropiszerűséget rejtő ezüstszínű
zacskókat is. Azon tanakodtunk, vajon miért mondhatta a
pincér, hogy a rombuszhal nagy, talán azért, mert az tényleg
nagy, de nekünk csak egy kicsi darabját adták, ezt persze
elhallgatták. A vacsora viszont nagyon finom volt, nekem
nagyon ízlett, és egyértelmű volt, hogy a sültkrumplira
nagyon nagy szükség volt ahhoz, hogy reggelig kihúzzuk.Szóval,
örök hála Cobranconak,hogy ezt kitaposta belőlük,bár a
leendő számlán szereplő összeget már nem köszönöm meg neki.
Miután jóllaktunk, mint kisiskolás a menzán, már csak a
fekete leves volt hátra, még szerencse, hogy ezt nem
megenni, hanem kifizetni kellett. Tehát zusammen ettünk 2 db
rombuszhalat Ligur mártással, 1-1 adag pommes frites,
torinói kenyér – talán grátisz – és tajt részegre ittuk
magunkat összesen 0,5l sörrel. Az összeg kicsi volt, de nem
jelentéktelen, a kifizetése kis lépés a Mirage
intézményének, de nekünk egy nagy ugrás, tehát 44 EURO-t
fizettünk érte,ami kettéosztva is 22, de legalább finom
volt.
Egy kicsit
részletesen írtam le a vacsora történetét, hogy azok is
átélhessék, akik úgy gondolták eddig, a bringatúra csak
tekerésből, izzadásból, szemmeresztésből áll,
hát nem csak… (számla fizetésből is néha)
A kaja után
óvatosan lesomfordáltunk a parti fövenyre, a német sráctól
10-12-méterre vertünk tábort. A szerencsétlen nem tudta mire
vélni, folyamatosan nézegetett felénk riadtan, lehet
rabolóknak hitt minket. A derékaljakat gyorsan felfújtuk,
rátettük a leterített sátorra, az értékeinket bezacskóztuk
és próbáltuk úgy elhelyezni, hogy egy esetleges rablási
kísérletre hamarabb ébredjünk fel, mint ahogy fejbe vágnak.
Nagyon érdekes élmény volt a fényárban úszó sétálóutca és a
csillagos ég kontrasztja, a tenger folyamatos mormolása,
valamint a GPS és kamera akkumulátor töltőinek piros
LED-jeinek fényei. Cobranco hazatelefonált, de ezt a parton
való botorkálás, sétálás közben tette, a németünk, mint a
bratwurst a grillágyon, úgy forgolódott, próbálta Cobrancot
szemmel és/vagy füllel követni, én meg 10 méterről néztem a
történéseket. Így utólag azt gondolom lehet, azt hitte, hogy
hívjuk a többi hajléktalant az Ő kirablására. Nagy sokára -,
vagy 20 perc múlva – Cobranco előkerült – a németről közben
lefoszlott a ruha a sok forgolódásban, a nyakizmaiban
felgyűlt a tejsav, holnap lehet nem tudja majd mozgatni a
fejét - és kezdetét vette az alvás. Én a fáradtság ellenére
nyitott szemmel gyönyörködtem a fodros felhőket láthatóvá
tevő holdvilágban, a milliárd pici csillagfényben és
élveztem szabad ég alatti tartózkodás szabadság élményét. Ez
már második ilyen volt az életemben, az elsőt még 2012-ben
Angliában éltem át, amikor Calais-ból átkompolva este nem
találtuk meg a campinget és sok tekergés után éjfél felé egy
rozsföldön aludtunk. Mindenkit arra bíztatok, próbálja meg
milyen az : tiszta időben az éjszakát szabadban tölteni és a
Tejutat nézni. Szerintem lebilincselő végiggondolni, hogy
azok a mákszemnyit fénypontok megannyi csillag, ilyenkor
óhatatlanul eszébe jut az embernek, vajon mi a célja annak,
hogy élünk, van-e egyáltalán célja? Ezek jártak a fejemben,
amikor győzött a fáradtság és a tenger morajának kettőse
tudatom felett…
8. nap
(2014.08.18. hétfő 91,4 km, 810m szint)
Reggel 6,
negyed 7 felé, még szürkületben ébredtünk, a tenger
egykedvűen mormogott, mint este, annyi volt a változás, hogy
a hajnali fények lehetővé tették a környék szemügyre
vételezését.
Azt
rögtön konstatáltuk, hogy a német bringás eltűnt, csak a
keréknyoma látszódott a homokban. Egyikünk sem ébredt fel,
arra amikor elment. Ezen egy kicsit elgondolkoztunk, mert
valószínűleg arra sem ébredtünk volna fel, ha a rablók
jöttek volna. Szerencsére sötétben mentünk le, emiatt a
kivilágított partról nem láthatott minket senki.
Az égen szürke
felhők úsztak a tenger felett, a szárazföld felett azonban
tiszta volt az ég.
Egy nem túl
gyors pakolás után 8 órakor indultunk el a tegnap esti
étterem (Mirage) elől, miközben a nap már meleg sugaraival
cirógatta testünket. Még el sem hagytuk a tengerparti
kerékpárúton Ospedaletti települést (aminek tengerpartján
éjszakáztunk), máris egy monumentális alagútba gurultunk be.
A kerékpárút a valamikori vasút nyomvonalán haladt, és a
régi vasútállomást elhagyva így jutottunk be a közel 3 km
hosszú kivilágított és külön futó és gyalogos sávot is
tartalmazó alagútba. Odabent kellemes hűvös fogadott, a
kinti fülledt meleg után, a kori időpont okán szinte csak mi
használtuk az objektumot. A plafonon 50-60 méterenként
kivilágított tacepaókon lehetett nyomon követni a Giro
történetét, korabeli fotók és a győztesek neve alapján.
Ahogy kiértünk
az alagútból, rögtön „beestünk” San Remoba, és hiába volt
csodálatos tengerre néző kerékpárutunk pálmafákkal, mi ezt
inkább felcseréltük a belvárosi büdös forgalmas főúttal,
hiszen a hadtápos jelentette, fogytán az ellátmány. A
kerékpárút és a főút közötti átkötés közben belebotlottunk a
„Nóbel” bácsiról elnevezett látványos parkba, ahol egy rövid
szemlét is tettünk. Ahogy körbejártuk és megcsodáltuk a
növényeket, szökőkutakat,
valahogyan
felkeltettük az ott tanyázó hajléktalanok érdeklődését, és
még azelőtt távoztunk, mielőtt arra a következtetésre
jutottak volna, hogy megjött az újabb menekülteket szállító
hajó és az Ő helyeikre pályáznak a friss bevándorlók. A főút
a korai órán nem volt olyan zsúfolt, mint minden út
Olaszországban, de a parti úttól azért kevéssé volt vonzó,
főleg, hogy boltnak nyomát sem találtuk. San Remo
belvárosából kikeveredve, pálmákkal szegélyezett úton
haladtunk, és éppen az időjárás nem túl jó minőségéről
értekeztünk – kezdett „bepöffedni” az idő, a felhők sem
voltak nagyon bizalom gerjesztőek - , amikor hirtelen egy
kisebb bevásárló központot vettünk észre, ahol meg is
oldottuk a szükséges tartalékok beszerzését. Ha már ott
voltam, - csak úgy, mint otthon - odaadtam az aktuális
hajléktalannak a bevásárló kocsiba tett pénzecskét (a
különbség csak annyi volt, hogy otthon 100HUF, itt 1 EURO
volt a járatos apró).
A bevásárlás
után gyorsan lementünk a parti útra, és milyen jól tettük,
mert rögtön találtunk jópofa finom homokkal fedett strandot,
amit legott ki is próbáltunk. Bár előtte a Baywatch
sorozaton nevelkedett helyi mentőember kioktatott minket,
hogy hagyjuk szabadon azt a Boing 747 landolására is
alkalmas szélességű folyosót, amit Ő szükségesnek tart egy
esetleges mentéshez. Körülnéztünk és láttuk, hogy alig van
fürdőző (nem értettük kit akar kimenteni), így ráhagytuk,
mint jó apa a hülye gyerekére és szabadon hagytuk a kért
sávot. Cobranco elköltötte reggelijét is az elmaradhatatlan
1l-es tejjel, pompásat fürödtünk és az tervezgettük, hogy
mikor érjük el Imperiát, nyugat Liguria központját. Apropó
terv, erre a napra is hasonló volt a terv, mint az előzőre,
vagyis nézelődés, fürdés, nézelődés felváltva, vagy fel nem
váltva és a nap végére el kell érni Finale Ligure települést
és meg kell kezdeni az átkelés a Ligur Alpok ott húzódó
nyúlványán (Colle di Mellogno 1.028m). A fürdőzés után ismét
a bringaúton találtuk magunkat – na nem véletlenül, hanem
nehézséggel megküzdve – ahol már rendes élet alakult ki,
helyenként folyamatos kerékpársorokkal, akadályozva a
haladást. Az út viszont fantasztikusan nézett ki, balról
virágok, jobbról a tenger szegélyezte,remek kilátással a
habokban ringatozó jachtokra.
. Valahol
Ciapin település után – az eddigi több kisebb alagút után –
egy jelentősebb hosszúságú (1,5km) következett, ami nem volt
annyira fényűző, mit az indulás utáni, de nagyon jó volt ez
is, főleg azért, mert az egyre nagyobb melegben jót
hűsöltünk benne. Még a nagy hegyekben alkottam meg a
Velocipéd Raptor szóösszetételt, amit itt már Cobranco is
átvett, bár fiaim itthon, amikor büszkén előadtam az
agyszüleményemet, úgy néztek rám, ahogy egy apa sem
szeretné, hogy a gyerekei nézzenek rá. Ezt a kifejezést
egyrészt a kb. 70millió éve kihalt félelmetes ragadozó a
Velocyraptor másrészt a Velocipéd (a mai kerékpár előfutára)
szavak önkényes összeházasításával képeztem és az országúti
kerékpárral közlekedő sporttársak leírására használtam.
Valahol San Lorenzo Al Mare után ért véget a kerékpárosoknak
a jó világ, mert utunk becsatlakozott a főútba, innen már
nagy forgalomban értük el Impériát majd, mint maci a mézbe
bele is ragadtunk a dugóba. Nem volt mit tenni, muszáj volt
a sor mellett elgurulni, mert különben még mindig ott
lennénk. Néhány km után megálltunk egy-két benzinkútnál,
mert Cobranco kereke levegő után kiáltott. Még szerencse,
hogy megálltunk, mert egy jóember felhívta a figyelmünket
arra, hogy még 7 km a dugó és van parti út is. Mi -
megfogadva a tanácsot - lementünk, de eleinte szinte
ugyanúgy állt a sor mint fent, majd elfogytak az autók, az
emberek, mi meg a kikötő környékén tekeregtünk. Egyszer csak
az út mellé kitett „kerékpárral behajtani tilos” táblára
csodálkoztunk rá, de teljesen figyelmen kívül hagyva
haladtunk tovább. Már volt ilyenekkel tapasztalatunk,
illetve szemből jöttek országútis fiúk, lányok, emiatt
bíztunk benne, hogy az útnak nem lesz úgy vége, mint a
botnak, és nem is csalódtunk. Néhány km után visszasorolt az
út – amin haladtunk – a főútba, és rögtön találtunk egy
életmentő strandot. Fantasztikus finom homokos, lassan
mélyülő mártózó hely volt, csak egy kicsit sokan voltak itt
a Diano Marina strandján.
A vízben
lebegés közben jól megfigyelhető volt a sok ronda felhő,
melyek a hegyek fölött kavarogtak, de a tenger felett "Cobranco-kék"
volt az ég. Ekkor még nem nagyon gondoltuk tovább a
helyzetet, mi is lesz Finale Ligure-nél, amikor a hegyek
felé vesszük majd az irányt. A frissülést hozó fürdőzős után
továbbindultuk San Bartolomeo Al Mare, vagy Cervo felé, ahol
már távolból jól kivehetően a város fölé magasodva trónolt a
Szent Miklós székesegyház monumentális alakja.
A
méreteken, meg a miérteken kicsit hüledeztünk, de haladnunk
kellett tovább Andora felé, mely a következő tengerparti
település volt. Itt végigmentünk a híres tengerparti
pálmasoron, ami nem hazudtolta meg hírét és igen
lebilincselő látványt nyújtott, nem csak a korzó, de a
strand is. Addig-addig nézelődtünk, bambultunk, amíg
sikerült a kikötői labirintusba behaladni, amiről később
kiderült, hogy zsákutca, így egy kis tekergés, hajó
nézegetés után visszafordultunk és folytattuk hullámvasút
szerű utunkat. Már eddig is több 20-30, 50-60 méteres puklik
sora volt az úton, hol a domboldalból madártávlatból, hol
tengerszintről szöcske perspektívából vizslathattuk a
csodálatos tengert.
Andora után is
egy jelentősebb kaptatót leküzdve értünk fel egy
kilátópontra, ahonnan, mint Napoleon a terepasztalon a
seregeket, mi az Alassio-i öblöt tekintettük meg.
Magánvéleményem, hogy nem lett volna érdemes az előbb
említett diktátorral cserélni, olyan fantasztikus volt a
kilátás.
Innen egy
hirtelen gurulással 73m szintet vesztve megérkeztünk az
impozáns városkába Alassio-ba, ahol egy fürdéssel
egybekötött ebéd keretében, eltöltöttünk a kora délutánból
egy kellemes 1,5 órát.
Három negyed
négy körül bevetettük magunkat a gyilkos forgalomba és
megpróbáltuk a célunk felé tova küzdeni magunkat. A városból
kiérve ismét hegymászás következett, kb. 50m szint beugrott
hirtelen, persze ezzel együtt újabb fantasztikus kilátás,a
változatosság kedvéért a túránk során útbaeső egyetlen
szigetre a Gallinarára.
Majd
begurultunk Albegna-ba, ahol elveszettük a fonalat, illetve
a jó irányt, de némi tanakodás után a part menti sétányon át
(0m magasan) kiverekedtük magunkat a főútra. Amikor kiértünk
és elnéztünk ÉK irányba – amerre az utunk visz -, akkor egy
kicsit megrettentünk, olyan ronda fekete felhőket láttunk
azok felett a hegyek felett, amiken ma meg kell kezdeni az
átkelést. Alig haladtunk néhány km-t és már lent a
tengerparton is elszomorodott az idő, Borghetto után pedig
már valószínűnek látszott, hogy ezt a napot nem ússzuk meg
szárazon, bár több strandolást már nem terveztünk. Azért
mielőtt elértük volna Finale Ligure települést, még sikerült
egy zsákutcát kipróbálni oda-vissza, ami egy körforgalomban
végződött, így egyszerűen vissza tudtunk fordulni. Na de ne
szaladjunk annyira előre, mert Borghetto-ban a masszív dugó
végére álltunk be, majd amikor kerülőutat kerestünk, akkor
sikerült egy macskaköves utat lelni, szerencsére nem tartott
sokáig a vesekő terápia. A visszafordulás után alternatív
utat találtunk, amin egy lezárt sorompó éktelenkedett (tehát
nem volt benne ék). Pillanatok alatt akkora tömeg verődött
össze, amihez fogható csak Moszvában fordult egyszer elő a
Gum áruházban 1972. október 29.-én este 19:00-19:15 körül,
amikor híre ment, hogy egy az egyben cserélik a Vörös
Moszkva kölnit Chanelre. Azért csak sikerült kiverekedni
magunkat a tömegből és az egyre vészt jóslóbb felhők alá
behatolni, aminek látványa egyre nagyobb ijedtséggel töltött
el minket. Finale Ligure-nál búcsúztunk el a tengerparti
strandon
– élénk
hűvös szélben - a tengerparti szakasztól és vetettük be
magunkat a hegyek közé.