Résztvevők: Istvánpisti /Miskolc/. |
Grossglockner
hágóút.
Én ebbe az útba
bele vagyok szerelmesedve – talán azért ilyen mély az
érzelem, mert az első igazán magashegységben elhelyezkedő
túrám színhelye volt, - és most megpróbálom megosztani az
élményeimet.
Csak szólok
előre, hosszú – és több lépcsős - lesz az előjáték, ahogy
egy türelmes szerelmeshez illik.
Előzmények:
A családdal
évek óta járunk Ausztriába kerépár és gyalog-túrázni.
Először
2008-ban voltunk Schladmingban, ekkor még csak ismerkedtünk
a környékkel, illetve a szokatlan meredekségű utakkal.
Azért, hogy érthető legyen a motiváció, kicsit távolabbról
kezdem a történetet.
Az alapvető
cél, ami miatt kitaláltam az osztrákiában való
kerékpározást, az az volt, hogy még 2005-ben a fejembe
vettem, hogy a Grossglockner hágóútra el szeretnék jutni.
Abban az évben olvastam egy túra leírást erről az útról
(előtte nem is tudtam róla, hogy létezik), bár először úgy
tűnt számomra, hogy semmi esélyem nincs ezt a túrát valaha
is megcsinálni, de valahogy mégis befészkelte magát a
gondolat a fejembe, hogy látni szeretném saját szememmel
azokat a szirteket, érezni szeretném a lábaimban a
fáradtságot, és a lelkemben a megnyugvást, hogy én is képes
voltam meghódítani a hegyekkel körül ölelt hágót.
Ha egy kicsit
még távolabbra húzom az idő zoomját – vagy bekapcsolom az
időgépet, ahogy tetszik, - akkor eljutunk 2002-be, amikor
egyáltalán elkezdtem (41évesen) a Bükkben bringázni, a 11
éves fiammal, tehát volt honnan nagyot álmodni.
Na, de nem
akarok a részletekben elveszni (mint a fraktálokat nézegető
matematikus), ezért ugorjunk vissza 2005-be, amikor év végén
egy menetrend fogalmazódott meg bennem, annak érdekében,
hogy néhány éven belül képesek legyünk meghódítani
Grossglockner-t bringával, mert mondanom sem kell, a fiammal
közös túrát terveztem.
A menetrend:
2006-ban rójuk tovább a köröket a Bükkben, állóképességet
szerzünk, majd 2007-ben a Mátrát próbáljuk meg -, egy 1
hetes túra keretében - megismerni és a következő évben
megyünk Ausztriába gyakorolni, de még elkerüljük a brutális
Grossglockner-t.
Azért, hogy a
kedves olvasó érdeklődése ne lankadjon -, vagy ne adj Isten
megélénküljön –, essen néhány szó a vágy tárgyáról is, a
Grossglockner Hochalpenstasse-ról (panorámaútról) is, hol
van ez, miért vonzó, und so weiter…
Tehát, a
Grossglockner Ausztria legmagasabb hegycsúcsa a maga 3.798
m-es magasságával, alatta terül el a több km hosszú Pasterze
gleccser.
Az útról
hivatalosan:
„Az 1930-1935
között épült út a karintiai Heiligenblutból a Salzburg
tartományi Bruckba vezet. 36 kanyarulatának és 2.504
méternyi szintemelkedésének köszönhetően az autósokat,
biciklizőket és túrázókat egyedülálló természeti élmény és
utazás várja.”
Aztán saját
szavaimmal:
A Bruck-ból
(754 m) induló út eleinte kis emelkedéssel és kevés
kanyarral kapaszkodik a hegyek csúcs felé, de Fush (820 m)
után szerpentin kanyarokkal és 8-10% meredekséggek jut el
Ferleiten-ig (1.155 m), ahol a motorizált eszközöknek
fizetni kell az út használatáért, a bringásoknak még
ingyenes, de az elmúlt időszakban folyt arról vita, hogy ez
csak a múlt ködébe vesző mese legyen, szerencsére a pára még
nem szállt le. Innen az út nehéz, de látványos
vonalvezetéssel jut el 2.400 m magasságban elhelyezkedő
nyeregben kialakított parkolóig Fuscher Törl1. A bátrak és
erősek innen felmehetnek az Edelweissspitze-re (2.570 m)
macskaköves, 12-15%-os emelkedőn a kilátó ponton kialakított
parkolóig, ami egyébként az útvonal legmagasabb pontja, de
zsákutca, tehát nem kötelező - csak ajánlott eleme a
panorámaútnak. Az Edelweissspitze-ről visszatérve, vagy azt
kihagyva tovább lehet menni a hágó irányába, az út először
egy kicsit emelkedik, (Fuscher Törl2) majd egy közel 160
m-es lejtő után elérjük a 2.260 m magasságban elhelyezkedő
két tavat Fusher Lake, innen először egy rövidebb, majd egy
hosszabb alagúton át vezet az út a 2.504 m magasan
található hágóra Hochtor. A hágóról csak lefelé (déli
irányba) visz az út egészen az 1.882 m magasan elhelyezkedő
körforgalomig, a távolság kb. 7 km. Itt, ha a második
kijáraton megyünk ki, akkor Heiligenblut (1.306 m) felé
mehetünk, (ami a tulajdonképpeni Grossglockner út másik
végpontja), ahonnan egészen Lienz-ig (670 m) juthatunk le.
Na, de ha nem a második, hanem az első kijáraton megyünk ki,
akkor megint egy zsákutcába juthatunk (azonban ez egy 7,5
km-es zsákutca), ami az előbb említett gleccser (Pasterze)
felett kiépített parkolóig vezet (2.350 m).
Talán ennyi
elég is az út elhelyezkedéséről, térjünk vissza a
terveimhez.
Az edzettség
megszerzésére vonatkozó tervet betű szerint betartottuk,
közben fiam is öregedett, erősödött és 2009-ben elhatároztuk
(főleg én), hogy meghódítjuk a Glockner hágóutat, akkor én
48, Ő 18 éves volt.
Az előző
leírásból látszott, - vagy ha nem, akkor most írom, - hogy
az út elég hosszú viszonylag sok szinttel, emiatt csak egy
rövidített szakaszt -, de a lényeget – választottuk ki,
mégpedig a Ferleiten (a fizetőkaputól) a tulajdonképpeni
hágóig (Hochtor) és vissza, de az Edelweisspitz-et is
szerettük volna megnézni. A következő évben autóval
felmentünk a gleccserig, onnan bringával legurultunk
Heiligenblut-ba, majd fel a hágóig (Hochtor) és innen vissza
a gleccserhez. 2011-ben és 2012-ben valahogy nem esett útba
a Glockner, azonban 2013-ban újra visszatértünk, de már
hárman, a kisebb fiammal kiegészülve és tulajdonképpen a
2009-es túrát ismételtük meg, Ő akkor 17 éves volt.
A
tudatalattimban mindig is vágytam rá, hogy ne csak egyes
részeit teljesítsük az útnak, hanem ha lehet, akkor egyben,
szinte az egészet, de 2014-ig nem éreztem ezt realitásnak.
Néhány adat után valószínűleg a kedves olvasónak is
világossá válik miért.
2009-es túra :
43 km, 1.912 m szint (átlag meredekség:8,9%)
2010-es túra :
47,5 km 1.957 m szint (átlag meredekség:8,3%)
A szinteket
csak felfelé számoltam, de az utat le-fel, tehát az
emelkedők hossza mind a két esetben a feltüntetetteknek a
fele.
A 2014-es év
azonban áttörést hozott, hiszen elhatároztam, hogy a 2009-es
és 2010-es túrát szinte egyben teljesítjük, egy kis
megszorítással (nem megyünk le Heiligenblutba és kihagyjuk
az Edelweisspitz-ét. A kicsi fiam ekkor volt 18 éves és
amikor meghallotta mit tervezek furcsán nézett, de nem
mondta ki, mit is gondol rólam. Egész nyáron túrázgattunk,
és úgy gondoltam, hogy eléggé felkészültek leszünk túra
végrehajtására.
Na, innen
kezdődik az első túra leírása, mert lesz ám második is!
Scladmingba
2014.07.13.-án érkeztünk és napi kisebb-nagyobb bringás,
valamint gyalog-túrákat tettünk és közben vártuk a
megfelelő időjárást. Mi számít a magas hegyekben jó
időjárásnak?
Hát az, amikor
a felsőbb régiókban is legalább 10 C körül alakul a
hőmérséklet, nem érkezik éppen front, nem esik az eső, a hó,
nincs befülledve, párával telve a levegő, sőt kifejezetten
tiszta, jók a látási viszonyok. Na, ilyen időjárás nincs, de
erre vártunk és amikor úgy ítéltük meg, hogy az előrejelzés
hasonlóságot mutat az elvárásokkal, akkor indultunk útnak.
A nagy nap
2014.07.18.-án virradt ránk, mondhatni szó szerint, mert
korán 6 óra előtt keltünk, hogy legyen időnk reggelizni,
bepakolni az autóba a bringákat, enni és innivalókat, meleg
ruhát, tehát mindent, amiről azt gondoltuk, szükségünk lesz
rá napközben. Az előző évek tapasztalatából tudtuk, 9 óra
előtt a Ferleiten-i ingyenes parkolóba érdemes érnünk, hogy
biztonsággal legyen hely, illetve legyen időnk a „nagy”
túrát megcsinálni. Mivel kb. 95 km távolságra laktunk és
nagyrészt normál közúton mentünk, így több, mint 1 órát
szántunk az utazásra (szeretem betartani a közlekedési
szabályokat főleg idegen országban, nehogy a rossz
cselekedeteimen keresztül ítéljék meg a többi magyart, bár
sok helyen így sincs túl jó hírünk, de hátha nem rontok…)
Szerencsére
minden jól alakult és már ¾ 9 körül megérkeztünk, a tiszta
időben rögtön megcsodáltuk a Fuscher Tal déli részét elzáró
hegyvonulat havas lejtőit. Amikor már be tudtuk zárni a
szánkat - az álmélkodás után -, bepakoltuk a hátizsákokba a
szendvicseket, ruhákat, fényképező gépet, pénzt, a bringára
a kulacsokat, majd átöltöztünk bringás ruhába és 9:02-kor
útnak indultunk.
Az első 2-300
m-en szinte semmi emelkedő nincs, mert ez még a parkoló. Az
igazi emelkedő a fizető kapu után indul, onnan azonban
azonnal és hirtelenül az ég felé. (még egy kis háttérinfó
annak aki még nem járt itt, de tervezi: a bringaút kikerüli
a fizető kapukat, és kerülés közben útba esik az ingyenes és
tiszta WC, kézmosó, amit érdemes igénybe venni, az ott
hagyott dolgokat legalább nem kell felvinni a hegyre)
A kapuknál több
sorban már autók sorakoztak, hogy ők is hatalmukba vegyék a
hegyet (35 Euro/PKW), de mi ügyet sem vetve rájuk
felhajtottunk az útra, ami 10%-os meredekséggel indított,
pedig jó lett volna egy kis lanka bemelegítésnek, de hát mi
lustaságból, vagy inkább saját erőnket jól becsülve, nem
Fusch-ból, vagy Zell am See-ből indultunk, hanem eljöttünk a
meredek részig. Én mentem elől, nehogy a fiatal erő
elkapkodja az elejét, mert a jó erőbeosztás a legfontosabb a
hegyi túrák esetén. Az út, a szépen benapozott parkolóból
rögtön a völgy meredek keleti oldalában vezetett, fölöttünk
rengeteg fa és a hegy meredeksége akadályozta meg a napot
abbéli tevékenységében, hogy meggátolja fagyhalálunkat. Ez a
helyzet pár 100 méter után megváltozott, mert bár a napot
továbbra sem láttuk, a hőmérséklet 10 C körül alakult, de a
meredekséggel való küzdelem kezdett hőt termelni. A
sebességünk igen kontrollált volt 6-7 km/h, de nem siettünk,
tudtuk nem verseny ez, eleve így terveztük és azt, hogy
3-400 m szintenként megállunk nézelődünk fényképezünk. Az
első pihenőt az 1.465 m magasan elhelyezkedő 3.
visszafordító kanyar előtti parkolónál ejtettük meg.
Néhány fénykép
elkészítése után indultunk tovább, az egyre növekvő autó és
motoros forgalomban, hiszen másoknak is feltűnt a jónak
ígérkező idő. A látvány szavakkal nehezen visszaidézhető,
csak az emlékeinkben él, de a helyszínen a nehéz emelkedő
ellenére befogadható élvezhető, mivel nem teljesítmény
orientált túrát terveztünk, hanem élvezetit. Közben feltűnt
egy 70 körüli bácsi, aki országúti bringájával szépen haladt
felfelé, mi azért utolértük, köszöntünk, majd haladtunk
tovább. A második megállás 1.720 m körül következett be,
ettünk egy kis sütit, ittunk fényképeztünk, közben a bácsi
elhagyott bennünket. Az úttal átellenben álló sziklás hegyek
nagyon szépen látszottak, lenézve a völgybe megböbbentő volt
a kb. 600 m szintemelkedés hatása, ott mintha hangyák lettek
volna a házak, a traktorok.
Alig egy óra
alatt tettük meg az 560 m szintet, ami a terveknek megfelelő
volt, miközben 5,9 km-t haladtunk, tehát 10% körüli volt az
átlagos emelkedés (a parkolónál lévő sík utat leszámítva)
Innen már alig
700 m-t kell emelkedni, hogy a Fuscher Törl1 parkolóját
elérjük. Kérdezgettem néha a fiam, jó-e a tempó, nem érzi-e
erősnek, de mindig fülemnek kellemes válaszokat kaptam. A
pihenő után hirtelen elfogytak a fenyőfák és csak apró
cserjék és fű borította a felettünk elterülő hegyoldalt. Az
út eddig - a kanyaroktól eltekintve - déli irányban haladt,
már egészen közelről lehetett látni a völgyet lezáró
2.800-3.300 m magas gerincet alkotó sziklákat, amikor az út
hirtelen keleti irányba -, a nyereg felé – kanyarodott,
olyan 1.800 m magasságban.
Ahogy haladtunk
felfelé, egyre több hófoltot pillantottunk meg, de nem
fáztunk, mert a levegő elfogadható hőmérséklető volt. Az út,
itt a Fuscher Tal felső szakaszán egyre kanyargósabbá vált,
1.900 m magasságban lábon álló kanyarok tették még
látványosabbá, az amúgy sem ingerszegény környezetet.
A következő
pihenőt 2.080 m magasan tartottuk 10:40 körül.(9,7 km 930 m
szint) Itt már egyre több bringással találkoztunk, többen
megelőztek bennünket, de ők egyrészt igen erősek voltak,
másrészt nem túra, hanem versenyszerű felfogásban nyomták.
Persze mi is értünk utol olyanokat, akik alig tudták
körbeforgatni a pedált a szuper országúti bringákon, a nem
jól választott áttétel miatt. Nekem nem véletlenül van MTB-m,
egyrészt mert a Bükkben az utak állapota nem nagyon engedi
az országúti bringa használatát, másrészt ezeken kedvező
számomra a hajtómű és a fogaskoszorú áttételeinek aránya
(inkább pörgetek, mint taposok, nyilván mert gyenge vagyok).
Továbbindulva már csak alig több, mint 300 m volt hátra a
parkolóig, ahol a következő megállást terveztük. Az út
továbbra is nagyon látványos volt, de csak hátrafelé, a
völgy felé, ami nem okozott problémát, mert az egyik
félköríves kanyarból a másikba haladtunk és ilyenkor körbe
lehetett nézni. A parkolót 11:23-kor értük el 2.387 m
magasságban, de nem töltöttünk itt sok időt, mert már
mindketten jártunk itt kerékpárral is és még igen hosszú út
várt ránk, hiszen a célunk a Pasterze gleccser és vissza az
autóig. Azért néhány fénykép készítésére és táplálkozásra
fordítottuk az ott töltött 10 percet, majd indultunk tovább
a hágó irányába.
Az utat igen
érdekesen építették meg, először felfelé halad, majd
megkerül egy kis hegycsúcsot (Fusher Törl2) és visszatér a
parkolótól induló úthoz csak egy kicsit alacsonyabban, olyan
mintha egy nyakkendő lenne az út a hegy nyakán. Nagyon
hasonló a látvány, mint a francia Bonett esetén, csak ott a
nyakkendő két szára egy szinten találkozik.
A Fusher
Törl2-ről először lefelé vágtattunk (160 m szintet
vesztettünk) a szintén 9-10% meredekségű úton, a Fuschr Lake
irányába, ami két kis tavat jelent, nagy tömeggel
étteremmel, de mi ezt most kihagytuk és ahogy az út
megindult (2.260 m) felfelé mi is vele tartottunk. Nem
haladtunk túl sokat, amikor megláttuk az út bal oldalán
kialakított parkolót, ami mellett az Alpok geológiáját
bemutató képek, és maguk a nagy sziklák demonstrálták a
táblákon leírtakat (itt is érdemes megállni, mert jó a
kilátás szép idő esetén). A hágóig már csak kb. 240 m szint
várt ránk két alagúttal, amit viszonylag hamar leküzdöttünk
a közben kősivataggá változó tájon. Az első alagútig
viszonylag lankásan haladt az út és 2.340 m magasan értük
el, majd utána szigorúbbra váltott a meredekség, de már nem
sok volt hátra, így jókedvűen hajtottunk, bár a mosolyunk
nem volt teljesen természetes. Bár a hágó a második alagút
túl oldalán volt, de mi azért megálltunk előtte és élveztük
a rengeteg havat, amibe bele is feküdtünk a szikrázó
napsütésben.
Mikor
kivirgonckodtuk magunkat, akkor hátrafelé is vetettünk
néhány pillantást és megállapítottuk, hogy ilyen tisztán még
nem is láttuk az Edelweissspitze-t, amit most kihagytunk,
mert féltem, hogy ha felmegyünk, akkor a végére esetleg
elfogy az erőnk.
A hosszú
(300m), sötét, nyirkos alagúton átgurultunk és szinte
beleütköztünk Oskar-ba a nagy kék szörny szülöttbe, ami a
hóval szokott küzdeni.
A tiszta idő is
hozzájárult, hogy nagyon szép látvány tárult a szemünk elé,
a háttérben hó gallérba öltözött 3.000 m-es hegycsúcsok
sora, és a lefelé vezető út egyrésze, a Grossglockner csúcsa
innen még nem látható.
Aztán gyors
öltözés, evés, ivás, fényképezés és elindultunk a 620 m-rel
alacsonyabban fekvő körforgalom felé, ahol az első kijáraton
kell majd kihajtanunk.
12:46-kor
indultunk tovább, amikor az autótól már 19,6 km-re voltunk
és már leküzdöttünk közel 1.500 m szintet, de még hátravolt
15 km a gleccserig, plusz kb. 480 m szint. Ha eljutunk oda,
akkor a látvány okozta élvezetek habzsolása után már csak
vissza kell jutni az autóhoz, de ez nem nagyon
foglalkoztatott minket, mert minden idegszálunkat
megbabonázta a fantasztikus hegyek látványa. A gurulás
nagyon élménydúsra sikeredett, bár igen kellett
koncentrálni, nehogy nagyon meglóduljanak az alumínium
paripák, húztuk is a fékeket rendesen. Még így, óvatosan is
8 perc alatt tettük meg a 6,5 km-es utat (-620 m), addig az
ominózus körforgalomig amit már az elején emlegettem.
A fenti
áttekintő térképen látszik, hogy még egy viszonylag hosszú
(8,5 km-es 460 m szint) út vezet a gleccsernél található
parkolóig ami a célunk volt. Pontban 13:00-kor tértünk le a
glccserhez vezető útra, ami eleinte alig-alig emelkedett.
Itt hirtelen tolultak fel bennem az élmények, amiket fiammal
is meg kellett osztani, mintegy törve a tekerés okozta
monotóniát. Történt ugyanis 2010-ben, amikor a nagyobb,
illetve idősebb fiammal erre jártunk és megálltunk pihenni
egy út menti murvás parkolónál. Ettünk, ittunk,
beszélgettünk, amikor megjelent, majd megállt mellettünk egy
– belül Burgundi vörös bőrkérpittal húzott - nyitott BMW,
benne egy ötvenes, baseball sapkás úriember, aki valamit
odaszólt a fiamnak, aki először nem értette mit akar, majd
kis idő múlva, mikor kiderült számára mi is a kérdés, erősen
rázta a fejét. Erre a BMW-s lazán hátratolatott és
lendületesen nekiment egy út menti kőnek, aminek az volt a
funkciója, hogy az autók le ne essenek az útról. Pont ilyen,
mint amilyenen a fiam áll, egy régi 2009-es képen.
Na ez nem esett
le, de jelentősen lezúzta a pöpec kis gép hátsó traktusát,
amire a szemöldöke hirtelen felszaladt, de szerencsére a
sapka megakadályozta, hogy a tarkóját felhorzsolja.
Kiszállt, megnézte mit művelt, legyintett, beszállt,
köszönt, majd elporzott. Én csak álltam ott földbe
gyökerezett lábakkal, és találgattam ez mi lehetett, mivel
nem halottam a párbeszédet. Végül a gyerek elmondta, hogy a
faszi valakivel, valami ismerősével tévesztette Őt össze,
emiatt állt meg, erre rázta erősen a fejét a fiam. Csak azt
nem értettük, hogy ehhez minek kellett összezúzni az autó
hátulját (valószínűleg nem látta az alacsony masszív
kőhasábot, amit jó mélyre be is ástak, emiatt igen masszívan
megállította a BMW-t).
Amire ezt
elmeséltem 2014-ben, már megkezdődött a szokásos meredek út,
viszont egy kanyar után láthatóvá vált a Grossglockner csúcs
(3.798 m), aminek havas csúcsa majdnem a felhőbe lógott.
Nem csak az út
bal oldalán volt látvány, hanem a miénken is egy jelentős
vízesés „személyében”.
2.100 m körüli
magasságban aztán nem csak könnyebbé vált az emelkedő, hanem
lejtett is az út egy kicsit. Ahogy közeledtünk a
gleccserhez, folyamatosan szemmel tudtuk kísérni, hogyan
kerülünk mind közelebb az óriási havas hegyekhez. Aztán
eljutottunk a gleccser alatti tóhoz, ami létét egy
duzzasztógátnak köszönhette. Itt az úthoz egy 8 sávos kb.
200m hosszú parkoló csatlakozott, melynek funkcióját volt
„szerencsénk” már megismerni. Ez arra való, ha a fenti 4,
vagy 5 szintes parkoló megtelne, akkor addig itt kell
várakozniuk az autóknak, amíg valaki le nem jön, mert csak
ezután lehet felhajtani. Szerencsére a felengedhető
kerékpárok száma nem limitált, emiatt simán haladhattunk.
Innen, ha bal kéz felé 45 fokos szögben felnéztünk, akkor
láthattuk az utolsó nagy próbatétel helyszínét, a látványos
galériát.
Ahhoz azonban,
hogy azt elérjük, még kb. 150 m szint volt hátra, közben 3
szerpentin kanyar könnyíti a bringás vándor dolgát,
amennyiben képes a fáradtságot legyűrve a környező hegyekre,
tavakra, és egyéb látványokra koncentrálni. Mi tudtunk, de
azért megálltunk a 2.266 m magasan elhelyezkedő pihenőnél,
pedig már csak 80 m volt hátra szintben, mert a kis
duzzasztott tavacska látványa hívogatva integetett felénk.
Végül 14:15-re
értünk el a kitűzött célt a gleccser parkolót (2.350 m)
A vendéglátó
egységben ettünk valami helyi dolgot méregdrágán, de nem
bántuk, mert a visszaútra szükségünk volt energiára. Egy
órát töltöttünk el evéssel és nézéssel, majd 15:15-kor
elindultunk, hogy megcsináljuk a túra második felét, vissza
az autóhoz. A reggeli indulástól több, mint 6 óra
távolságban voltunk, de jóval kevesebb szint várt ránk (kb.
700 m).
Visszafelé már
fáradtan, de örömmel haladtunk, annak tudatában, hogy a
lényegi részen már túljutottunk. A körforgalomig túlnyomó
részben gurultunk, onnan azonban elég brutális meredek út
vezetett felfelé, a meredekség csak pillanatokra csökkent
10% alá. Aztán 2.082 m magasságban (16:00) egy lankás bal
kanyar külső ívén magasodó kis sziklacsúcsnál megálltunk,
felmásztunk és pihentün és ettünk is egy falatkát. A hely
érdekessége, hogy 2010-ben is itt álltunk meg felfelé
menetben.
Ezután még
egyszer kellett pihenni, 2.309 m (16:30) magasságban, ahol
már nagyon éreztük az egész napos munka hatását a
combunkban, meg a szokásosnál ritkább levegő is
észrevehetően csökkentette a teljesítményünket. A Hochtor-t
(2.504 m) felszabadultan értük el, mert itt biztosnak
látszott, hogy sikerülni fog a tervet teljesíteni, hisz’
alig 160 m szint állt még előttünk, a maradék 1.380 m
süllyedést már csak fékkel kell kibírni.
Bekapcsoltuk a
hátsó villogókat és átgurultunk a sötét alagúton, majd
tovább, egészen a Fuscher Lake-ig, ahol nekiveselkedtünk az
utolsó emelkedőnek (17:08). Aztán ezt is kipipáltuk és
Fuscher Törl2-nél megállva néhány fényképet lőttünk.
Amikor
visszaértunk a Fuscher Törl parkolójába, már elég késő volt
(17:40) és nem éreztünk magunkban annyi erőt, hogy az
Edelweisssitze kilátóját meglátogassuk. Felvettük a meleg
ruhánkat – mert a hőmérséklet már süllyedni kezdett – és mi
is süllyedni kezdtünk. Az autót 18:05-kor értük el, majd
bepakoltunk és indultunk haza, nekem még le kellett vezetni
azt a több, mint 90 km-es távot, amennyire a szállás volt.
A túra nagyon
jól sikerült, az idő megfelelőnek bizonyult, a tempót is
sikerült úgy belőni, hogy végig tudjuk csinálni különösebb
probléma nélkül, én ezt tartom a legnagyobb fegyverténynek,
mert ha ezt elhibázzuk, akkor görcsbe állt lábakkal mit sem
ért volna a szép látvány .
A túra
számokban: 70,5 km 2.847 m szint, de olyan élményekben volt
részünk, melyeket sem a számok, sem a betűk nem adnak
vissza, bár próbálkoztam vele.
(2016.08.08.
egyedül)
Az első részben
viszonylag hosszan írtam a Glockner úthoz fűződő
viszonyomról, illetve részeletesen egy túráról is
megemlékeztem.
Közben aztán
újra sikerült a szeretett helyemre visszatérni, melynek
részleteit, és képeit próbáltam emészthető formára hozni,
voilá. Akit érdekel a kerek történet, az – ha van türelme –
olvassa el az első részt is.
A szokásos
Schladming-i kirándulás 2016-ban 08.07-13. közé esett,
valamikor vasárnap délután négy óra körül érkeztünk,
elfoglaltuk a szobákat a Ridehouse-ban, majd rögtön mentünk
kisebb fiammal egy átmozgató kört, - a 7 óra autóban ülés
után, - ami 22 km-t és 500 m szintet tartalmazó rövid
menetet jelentett. Az előzetes időjárás jelentés nem ígért
túl jó időt, de a helyszínen megnézve a rövidtávú jóslatot,
rögtön láttam, hogy az évszázad időjárása várható a
következő napra, utána fokozatos romlás, majd 3 nap múlva 12
C és 20-50 mm eső. Nem voltam rest, vacsora után meghoztam a
döntést, - amit a család többi tagjával is közöltem –
„holnap megyünk a Glockner-ra, reggel 6-kor kelünk”. Aznap
nem én voltam a legnépszerűbb ember a szálláson, de szépen
lassan, hogy mindenki megértse elmagyaráztam, az elsőre
érthetetlen mondat létrejöttének mozgató rúgóját. Nyugovóra
úgy tértünk, hogy már mérsékelt érdeklődés csillogását
véltem felfedezni a holnapi túra szerencsés résztvevőinek
szemében. Azért, hogy a kedves olvasó is értse mivégre volt
a kapkodás, az előrejelzés szerint 12 óra napsütés, felhő,
és pára mentes legkört és olyan hőmérsékletet ígértek ami
nem a mormoták vastag bundájához fog alkalmazkodni, hanem a
– hozzájuk képest – szinte meztelen kerékpárosokéhoz. A
korai indulás a viszonylag nagy távolságnak szólt, illetve
annak, hogy nem a Ferleiten-i parkolóba igyekeztünk (ez volt
a szállástól 90 km-re), hanem a Pasterze gleccsernél
található parkolóhoz, ami még 35 km. A terv kiagyalásakor
figyelembe kellett vennem, hogy a család öt embere közül én
csak az egyik vagyok, nekem viszont autóval kell mennem,
célszerű a többieknek is jönni a jó idő miatt, de a
lógilisztát -, illetve magyarul logisztikát – úgy volt
célszerű kialakítani, hogy amíg én tekerem a pedált, a
többiek is értelmesen el tudják magukat foglalni. Így esett
a választás a Glockner út – tőlünk – legtávolabbi pontjára,
a Pasterze gleccser parkolójára, mint bázispontra. Odafelé
menet több helyen megálltuk fényképezgettünk, pl. a Fuscher
Törl1 parkolójánál, ahol 9:15-kor alig mozogtak az autók.
Csak 10 óra
felé értük el a bázis parkolót, ahol még rengeteg hely volt,
az első emeleten sikerült megállnunk. A rengeteg helyet
darabra kell érteni, mert elég keskenyek a beállók.
Valószínűleg az
építés óta eltelt időben meghíztak az autók.
A család többi
tagjának gyalogtúrát terveztem a gleccser mentén, mivel
fiaim – a távoli városokban lévő iskolák és sűrű
elfoglaltságaik – miatt nem nagyon voltak edzésben, emiatt a
kerékpár szóba sem kerülhetett.
A következő
fénykép – amit a parkolkóból lőttem - közepén található az
út névadó hegycsúcs a Grossglockner (3.798 m) A méreteket
nem adja vissza a kép, csak viszonyításként írom, hogy jobb
oldalon a gleccser vége, több mint 5 km-re van, illetve a
csúcs légvonalban 4,3 km.
Néhány szóban
összefoglalom a tervezett túrám lényegét:
A parkolóból
(2.369 m GPS szerint) csak lefelé vezet út, így legurulok az
előző túra leírásban sűrűn emlegetett körforgalomig, ott a
második kijáraton kihajtva fel a hágóra – Hochtor (2.504 m)
- onnan le a Fuscher Lake-hez (2.260 m), innen fel a Fuscer
Törl-höz (2.400 m). Itt egy döntési pontot gondoltam, ha
elég erőt érzek magamban, akkor felmegyek a
Edelweissspitze-re, majd visszaindulok a kiindulási pontra,
nehogy a család elunja magát, mert akármilyen élvezetes is
itt kerékpározni, de mosolyszünetet nem akartam kockáztatni.
Indulás előtt még kaptam egy kérdést: „Mikor jössz?” Hát
izé, mit tudom én, gyors fejszámolás, solver futtatás, és
már mondtam is „15:00 körül remélem”.
Végül 10:22-kor
indultam el, miután mindenféle kajákat, italokat meleg ruhát
bepakoltam. Az időjárásról rögtön az elején meg kell
emlékeznem, ilyen tiszta felhőtlen időt itt még nem láttam,
de otthon is nagyon kevésszer. Nem az alacsony hőmérséklet
miatt, hanem a fantasztikus látványtól libabőrösen gurultam
lefelé és nem győztem csodálkozni, hogy micsoda jó időt
sikerült kifogni. Amikor elgurultam a 2.100 m magasan
kialakított 8 sávos – még – üres, kényszerparkoló mellett,
már folyamatos kocsisor jött szemben, motorokkal megszórva,
mintha felülnézetből pontvonal lenne a karaván. Nem volt
véletlen a korai érkezésünk, számítottam rá, hogy mások is
észbe fognak kapni és meg fog telni a hegy. A guruláshoz
ugyan vettem fel némi ruhát, de ahogy elértem a körforgalmat
már vetkőztem is le, mert innen (1.882 m) jó kis emelkedő
indul. Viszonylagos nyugalomban haladtam, felfelé szinte
autómentes volt az út, emiatt a tájra tudtam koncentrálni,
ami nagyon tetszett. Aztán 2.060 m magasságban – a
körforgalom utáni 5. visszafordítós kanyarban – megálltam és
az alábbi fényképet készítettem, aminek közepén az a nagy
havas hegyes csúcs a Glockner. Ha még mentem volna pár száz
métert, akkor már nem sikerült volna megörökíteni.
És a másik
irányban – Heiligenblut - a kilátás
Az ég olyan kék
volt, hogy eszembe jutott kisgyerek korom, amikor nagyanyám
sötétkék folyadékot locsolt a kádban lévő vízbe majd ebbe
tette bele, a már kimosott ágyneműt. Na olyan kék volt az
ég, mint a feloldott kékítő. Talán odafenn, egy rosszcsont
angyal - ez egy kicsit képzavarosra sikeredett - locsolhatta
meg a légkört kékítővel.
Éppen ezen
elmélkedtem, amikor a hátam mögül furcsa gépzajt hallottam,
olyat mintha egy 60 éves Csepel teherautó jött volna.
Belenéztem a tükrömbe -, mert nekem ilyenem is van az
MTB-men, ami egy kicsit érdekesen néz ki, de nagyon hasznos
– és megláttam azt a furcsa alaktalannak kinéző valamit, ami
néhány pillanat múlva pöfögve és fekete füstöt eregetve
megelőzött, persze gyorsan elővettem a kormányra akasztott
fényképező gépet, és lőttem. Tessék ezt a nyomot hagyta a
tárgylemezen, illetve az SD kártyán.
Közben
feltámadt az erős szembeszél ami hágón bukhatott át és igen
megnehezítette a haladást, főleg a 10% meredekséggel együtt.
Egy idő után meguntam a küzdelmet, úgyis éhes lettem és
megálltam 180 m-rel a hágó előtt és fújtam egyet, ettem pár
puszedlit és készítettem néhány képet, íme:
Amíg álltam,
megelőzött egy 60 feletti töpörödött nénike, tárcsafékes
montival, akit hamar utolértem, rá is köszöntem, hiszen nagy
dolognak tartottam a teljesítményét. A hágóig még küzdöttem
kicsit a széllel, de inkább már a látványra koncentráltam,
és így értem fel az alagút bejáratához 11:40-re.
Majd a nagy
kéknek támasztottam a kis kéket.
A hőmérő
szerint nem volt nagy meleg, de az intenzív napsütés miatt
még sem fáztam
Néhány percig
szöszmötöltem, majd átgurulva az alagúton, megindultam a
Fuscher Lake felé,
amit 11:55-kor
értem el, meg nem álltam, hanem rögtön indultam felfelé a
Fuscher Törl parkolója felé. Egyszer csak ismerős kerregést
hallottam, a tükörbe pillanta leellenőriztem jól hallom-e,
jól gondolom mi is jön, és igen. Gyorsan megálltam, úgy
állva a lábaim között a bringával megfordultam és szemből
lefotóztam a gépszörnyet.
Tovább indulva
az útpadka mellett egy kis fehérségre lettem figyelmes, ami
éppen levet ereszett.
Igen hó, néhány
nappal az évszázad jóideje előtt, itt komoly lehűlés és
havazás volt, nem véletlenül láttam tolólapos teherautót és
hómarót is, pl. a következő kép alján.
Egyébként ez a
kép a Fusher Törl alatt készült és azt az útszakaszt örökíti
meg, ahol az imént legurultam, a felső alagút túl oldala a
hágó, alatta a másik, kisebb alagút és az a parkoló, ahol a
hómaró áll, ott lehet megtekinteni az Alpok geológiájáról
egy kis kiállítást, amiről az első részben is megemlékeztem.
Itt még ennyi volt hátra Fusher Törl-ig.
Ezt a
távolságot viszonylag hamar megtettem, bár itt már olyan
mennyiségű autó és motor volt, hogy többször meg kellett
állni a dugó miatt. A parkolót elérve tudtam, hogy fel fogok
menni az Edelweissspitze-re, mert ez az idő kihagyhatatlanná
tette, még ha járókerettel kellett volna mennem, akkor is
örömmel indultam volna.
A parkolóban
rengeteg autó várakozott arra, hogy fentről végre lejöjjön
egy négykerekű, így annak megürült helyére feljuthasson. Ez
nem önszervező folyamat eredménye volt, hanem egy
narancssárga ruhás, kézirádióval felszerelt ember
irányította.
Én persze nem
vártam ki a sort, mert a szűkös parkolóhely kínálat sem a
motorosokat, sem a bringásokat nem súlytotta, csak az
autósokat. Az út elég szigorú meredekségű (12-16%) makadám,
vagy macskakő, ahogy jobban esik nevezni, igen keskeny, a 6
db – szinte maga alá forduló – kanyar nagyons zűk, főleg az
autósoknak. Miután elindultam, jó tempóban haladtam 6-7
km/h, előttem többen próbálták hozzám hasonlóan leküzdeni az
utat. Ez jó támpontot jelentett menet közben, lehetett
nézni, kihez közeledek, ki távolodik és nem azzal
foglalkoztam, hogy a fájó combizmaim vajon kitartanak-e a
végéig. A kanyarok egy kicsit könnyebbek voltak az
egyeneseknél, ráadásul ezeknél szép kilátás is feltárult, ez
indokot adott a lassításra. Végül 15:30 alatt tettem meg az
1,6 km-t, ami alatt 165 m szintet küzdöttem le.
Ahogy felértem
rögtön megpillantottam azt az óriási tömeget, amit
kifejezetten utálok, de most én is egy voltam a tömeget
alkotó emberekből.
A parkoló a
hegy csúcsára épült, teljesen körbe járható, emiatt minden
irányban nagyon jó a kilátás, sőt még egy kis – csigalépcsős
– kilátó-torony is várja a természet szépsége iránt fogékony
vándorokat, persze én sem hagyhattam ki. Sajnos a motorosok
ekézését sem hagyhatom ki, – bár hóekével egy kissé
hatékonyabb lenne, - vén, pocakos, büdös, zajos motorokon
felpöfögő, cigaretta csikket eldobáló népséget sikerült
megfigyelnem itt, a természet nyitott templomában brrr, és
ez nem a motorok zúgása akart lenni…
De nem erről
akartam megemlékezni, csak eltérített az eredeti mondani és
mutatni valótól. Álljon itt néhány fotó, ami talán
visszaadja a látványt és a hangulatot.
Ez a kép a
Ferleiten felől kapaszkodó utat mutatja a Fuscher Tal-ban,
bal oldalon a nyakkendő szerű út a Fuscher Törl2-nél.
A következő
képen a hágó felé vezető út látható és az Edelwiessspitze-re
vezető gyalogösvény, amin szintén megközelíthető a
kilátópont.
Aztán együtt a
két út részlet.
A csigalépcsős
toronyból is készítettem képeket, a következőn Zell am See
látszik (22 km légvonalban és 1.800 m-rel alacsonyabban),
valamint a háttérben a Salzbugtól délre eső hegyek kb. 50 km
távolságból.
És a
Grossglockner csúcsa, nem az előtérben lévő piramisra hajazó
hegyes csúcs, hanem közvetlen mögötte, az a szintén hegyes,
de havas orom.
Néhány kép a
parkolóról, hegyekkel a háttérben.
Nagyon
kerestem, és találtam felhő kezdeményt is.
A parkolóban
található egy szerkezet, leginkább sextánsra hasonlít (ez
nem egy pozitúra neve), amibe belenézve egy célkereszt
szerűség mutatja melyik csúcs a Glockner (egy régebben
készült képen).
Még egy kép,
Fuscher Lake.
Órákat tudtam
volna még álmélkodással tölteni, de sajnos indulnom kellett
visszafelé, 12:51-kor gurulni kezdtem a macskaköveken és
kezdetét vette a visszatérés hadművelet.
Olyan sok autó
jött a hegyre, hogy szinte folyamatos sorok alakultak ki
mindkét irányban, emiatt a lenti parkolóból csak nehézségek
árán tudtam kijutni. Utána még a Fuscher Törl2-nél álltam
meg fényképezni egy rövid időre.
A hágó felé
hajtva sok kerékpárossal találkoztam, láttam olyan 20-25 fős
csoportot, akik egyforma mezekben hajtottak, igazán
látványos volt. A hágón meg sem álltam, csak lendületből
átgurultam az alagúton (13:30) és máris gurultam lefelé. A
körforgalmat 10 perc alatt értem el, mert igen óvatosan
mentem a nagy forgalom miatt. Ahogy befordultam a gleccser
felé vezető völgybe, szinte elviselhetetlenné vált az
állandó zúgás elölről hátulról, már alig vártam, hogy az
autóhoz visszaérjek, mert ez a nagy tömeg már
élvezhetetlenné tette a túra végét. Szinte fel sem tudtam
nézni a hegyekre, folyton a tükröt és az út szélét néztem,
arra készen, hogy ha valaki elrontja az előzést akkor
amennyire lehet lehúzódjak. Pedig tudtam, hogy teljesen
feleslegesen sietnek, hiszen biztosan megtelt már a fenti
parkoló és csak apránként engedik fel őket, de sajnos ezt az
autósok nem tudták, és hiába jöttek szemből, nekik előzni
kellett. Ebben a csúnya játékban a hollandok és a dánok
jártak az élen. Aztán eljött az az idő is, amikor már ők is
látták, kár volt sietni.
Én kaján
mosollyal otthagytam őket a parkolóban és nekivágtam, az
utolsó 240 m szintnek.
A szél újra
megélénkült, és hiába küzdöttem, még egy kis pihenőt be
kellett iktatni a szép látványra fogva a megállást.
Végül 14:45-re
értem vissza a kiinduló pontra, az ígért 15:00 helyett.
A kerékpár túra
főbb adatai : 47,6 km hosszú, 4:26 bruttó idő, 1.756 m
szint. A látványvilága nagyszerű volt, remélhetőleg a
fényképek visszaadtak valamit az általam látottakból.
Ha a kedves
olvasó azt hiszi, hogy vége, hát téved!
Visszaérkezés
után a bringát feltettem a kocsi tetejére átvettem az edző
cipőt és nagyobb fiamat elkísértem, le a gleccserhez. A
képeken nem érzékelhetők a távolságok, így az sem, hogy 310
m-t kell lefelé – majd a végén – felfelé gyalogolni annak
aki a gleccsert meg akarja nézni. Van ugyan egy kis –
drótkötélen lereszthető – vasút, azonban ez csak 170 m
szintet ereszkedik. Ezt először nem értettük, majd ahogy
haladtunk lefelé, kezdett derengeni a dolog. Ugyanis, amikor
valamikor a ’70-es években épült a vasút, akkor az még leért
a gleccserig, ma meg nem, pedig nem a drótkötél ment össze a
hidegben, hanem a gleccser vesztett a vastagságából 140
m-t!, a melegben.
Nagy élmény
volt ez a kis gleccsertúra a végén, sajnáltam volna ha
kimarad, és mindenkit arra buzdítok, ha arra jár, akkor ne
hagyja ki, főleg kerékpár túra után ne!
Hazafelé egy
kicsit remegtek a lábaim a fék állandó taposásától, de
szerencsésen leereszkedtünk, az akkor már inkább lefelé
sűrűsödő forgalomban és fél hét körül értünk a szállásra. A
család valószínűleg elfáradt a túrázásban, mert mindenki jól
kialudta magát, amíg én vezettem.
Ajánlom mindenkinek az utat. Részletesebben lásd a és a . |