A tavalyi
Alpok-túra után természetesnek tűnt, hogy az idén ismét
együtt megyünk, olyan helyekre, ahol még nem jártunk. Az
alapfelállás nem változott a túra színhelyéig autóval
megyünk, - mivel a szabadidőnk és az erőnlétünk sem végtelen
– végigmegyünk az előre eltervezett útvonalon, élvezzük a
hágókat, tavakat, a csodálatos tájat, ahol ránk esteledik
ott vadkemping, majd haza ismét autóval jövünk. Túráinkat
nem elsősorban sportérték miatt tesszük, emiatt nem fontos
az átlagsebesség, ha szép helyen járunk megállunk,
megnézzük, a tavakban fürdünk, élvezzük a környezetet.
Azonban tagadhatatlanul nehezek is ezek az utak, hiszen
többször tekerünk 2.000 méter fölé jól felmálházott
kerékpárral és minden nap meg szokott lenni a 100 km.
Tavaly a túraleírásban azt írtam, hogy 30-35 kg a kerékpár
súlya, ezt az idén megmértem és 40 kg körülire adódott, így
azért érzékelhető, hogy a csupaszon 12 kg-os kerékpárhoz
képest jelentős plusz súlyt cipelünk. A pótos IFÁ-hoz
szoktuk hasonlítani a felmálházott kerékpárt nemcsak
mászáskor (ilyenkor tényleg olyan komótosan megyünk felfelé,
mint a túlterhelt NDK gyártmányú csoda), de lejtmenetben is,
hiszen hirtelen irányváltáskor a hátul lévő súly pont úgy
viselkedik, mint a pótos IFA vontatmány, meg akarja előzni a
hátulja az elejét. Emiatt megszokást igényel a furcsa
súlyelosztás, de már az első nap második felére
megtanulható.
Az idei túra tervezést Cobranco már télen elkezdte, a lényeg
az volt, hogy legyenek hágók és tavak, valamint fontos volt,
hogy ismeretlen terepre menjünk, ahol még nem jártunk.
Kicsit indokolatlan a többes szám, mivel ez nekem a második
többnapos túrám, Cobranco meg 1995 óta rója az Alpok útjait.
Tehát vissza a tervhez : célnak a Garda-tó lett kijelölve,
melyet több irányból is meg lehet közelíteni, de a hágók
szükségessége miatt kiindulásul Innsbruckot választottuk.
Még valamikor tavasszal beszereztem a szükséges térképet,
Cobranco pedig megtervezte a túra vázát, melyben több
alternatív útvonal is szerepelt, hiszen nem lehet biztosan
tudni az időjárás alakulását – pláne nem 6-8 napra előre -,
illetve az erőnlét változása, esetleges sérülés is
befolyásolhatja utunkat. Előzetesen valamikor júliusban
szerettük volna a túrát megcsinálni, én a családi
programomat – egy hét kerékpározás a fiaimmal Schladmingban
és környékén – augusztus első hetére időzítettem. Sajnos
júliusban az időjárás inkább szeptemberi volt, emiatt szóba
sem jöhetett az Alpok, mivel többször esett hó nemcsak a
2.000 méteres hágókon, de már 1.000 méter felett is.
Szerencsére augusztus elején igen jó időnk volt a családdal
és a kint töltött 7 napból 5 napot tudtunk kerekezni. Már
éppen hazafelé jöttünk augusztus 7.-én vasárnap, amikor
Cobrancoval beszélve, felsejlett a közös túra indulási
időpontjaként 10.-e szerda este, mivel az előrejelzések
szerint csütörtöktől 4-5 nap szép idő kínálkozott. Emiatt a
hétfő-szerda időtáv számomra kicsit sűrűre sikeredett, mivel
mindhárom nap dolgoztam a munkahelyemen a határidős munkáim
miatt. Közben még meg kellett oldani az ilyenkor szokásos
dolgokat, élelmiszer, és autópálya-matrica beszerzés, a
ruhák és egyéb technikai jellegű dolgok előkészítését.
Apropó technikai dolgok, mi is kell egy többnapos túrához :
kerékpár alkatrészek (belső, láncbontó, láncolaj,
gumiragasztó, pumpa…) , szerszámok (kulcsok, láncbontó,
gumileszedő…) , gyógyszerek (hasfogó, fájdalomcsillapító,
kötszer, rovarcsípésre kenőcs, tabletta…), sátor, hálózsák,
derékalj, tisztálkodó szerek és sok ruha, mivel hidegre és
melegre, esőre is fel kell készülni. A szokásosnak nevezhető
dolgokon túl az idén elektromos extra felszerelést is
vittem, mivel a kerékpáros GARMIN GPS-em, (EDGE 800)
valamint a Cobranco video kamera litium-ion akkumulátorainak
töltését is meg kellet oldanunk a túra alatt. A GPS-em
akkumulátora kb. 12-13 órát bír, utána tölteni szükséges,
ami nem okozna gondot, ha épített kempingekben lenne a
szállásunk, de mint fentebb írtam ez nem így van, ott verjük
fel a sátrat, ahol ránk esteledik. Ezért építettem két kis
elektronikát, egyet a kamera akkumulátor töltéséhez
(speciális áramkör, mivel a litium-ion akkumulátorok nagyon
érzékenyek a töltőfeszültségre), egy másikat a GPS
töltésére, mely 5 V-ot állított elő, a magammal vitt
akksikból (3,7 V). Azért, hogy legyen mindig miről táplálni
az áramköröket, kb. 1 kg - laptop akkumulátor csomagból
kiszerelt, - feltöltött akkumulátort vittem magammal.
A kerékpáros útvonalterv : autóval Innsbruck felett a régi
Brenneren egy parkolóban hagyott autó után legurulunk
valamennyit Innsbruck irányába, de a várost elkerülve az Inn
mellett nyugat felé vesszük az irányt, majd a Ötz völgyébe
kanyarodva megyünk ameddig lehet, várhatóan Sölden (1.368m)
előtt sátrat verünk, mert a térképek szerint feljebb már
nagyon szurdokos a völgy valószínűleg nem lesz táborhely.
Következő nap a Timmelsjochon (2.509m) átkelve legurulunk
Meranoba (324m), majd a Gampenjochra (1.512m) felmászva
valahol megalszunk. Következő nap legurulunk Mezzolombardoba
(227m) majd egy igen meredek szerpentinen eljutunk
Paganellába (985m) majd a Molveno tóhoz (820m) , vagy ha jól
haladunk akkor akár a Garda-tóig (64m) északi csücskéig. A
következő két nap folyamán megkerüljük a tavat, fürdünk,
pihenünk, ha a körülmények engedik akkor a tó nyugati
partján lévő hegyeket meglátogatva elindulunk észak felé
célba véve Bolzano-t. Következő nap megint mászós napként
volt tervezve, hiszen a Penserjoch (2.209m) felé vennénk az
útirányt. Terv szerint ezen a napon nem mennénk fel a
hágóra, mivel Bolzano elég mélyen van (266m) és várhatóan
málhával együtt hosszú lenne az út. Utolsó nap megmásszuk a
Penser hátra lévő részét és ha jó erőben vagyunk, akkor
Vipitenoból (948m) a Brenneren (1.347m) át elérjük az autót.
A tervből azért látszik, hogy nem a könnyű utat
választottuk, tehát nem a folyóvölgyeken mennénk, mivel a
sík terep látványától – nekünk hegy mellett lakóknak -
kiégne a retinánk.
Összességében kb. 800 km és 8.000-10.000m szint volt
várható.
Ennyit az előkészületekről, most lássuk a túrát !
Az idő igen szoros volt, de 10.-én este fél 9-kor sikerült
elindulni, a tervek szerint reggel 8 körül megérkeztünk
Innsbruckba, éjszaka felváltva vezettünk, kb. 2 órát
aludtunk. A tavalyi túráról már tudom, hogy számomra az első
nap a legnehezebb, leginkább a kevés alvás miatt.
Szerencsére tudja ezt Cobranco is, így az idén az első nap
nem tartalmazott ambiciózus terveket.
A túra rövid összefoglalója:
A tavalyi
túrához hasonlóan pompásra sikeredett az idei is, nemcsak a
táj volt lebilincselően érdekes, szép, de az időjárás is
szebbik arcát mutatta, csak egy éjszaka volt kisebb zivatar,
a többi napon és éjszaka szép tiszta felhőtlen idő kísérte
utunkat. A terveket többé-kevésbé betartva teljesítettük, de
egy-két alternatív hegyet kihagytunk (nagy meleg, izületi
fájdalom), vagy fordított irányban küzdöttük le. A túra
teljes hossza 750 km 7,5 nap a teljes emelkedés 9.730m volt,
megmásztunk 4 hágót Timmelsjoch, Gampenjoch, Penserjoch,
Brenner. Ráadásként – mivel még maradt fél napunk – hazafelé
autózva Salzburg után még a Mondsee-t is megkerültünk (40
km) fürödtünk, mintegy lezárva az üdülést.
A túra során érintett fontosabb helyek : Inssbruck felett a
régi Brenner, ahol az autót hagytuk [Ausztria] (800m) -
Sölden [Ausztria-Timmelsjochstrasse](1.368m) –Timmelsjoch
[osztrák-olasz határ] (2.509m) - San Leonardo [Olaszország]
(689m) -Merano (324m) – Gampenjoch[német neve ellenére
Olaszország „dél-Tirol”] (1.512m) – Fondó (987m) – Cles
(358m) – Mezzolombardo (227m) – Trento (194m) – Vezzano
(385m) – Dro (123m) – Torbole (222m)- Bardolino (74m) –
Pesciera del Garda (68m) – Desenzano del Garda (90m) – Saló
(75m) – Riva del Garda (78m) – Ballino (750m) – Ponte Arche
(523m) – Molveno (865m) – Ándalo (1.042m) - Mezzolombardo
(227m) - Roveré della Luna (251m) – Caldaro/Kaltern (425m) –
Bolzano/Bozen (262m) – Sarentino (961m) – Pénnes/Pens
(1.468m) - Passo di Pennes/Penserjoch (2.209m) –
Vipiteno/Sterzing (948m) – Brenner [olasz/osztrák határ]
(1.348m) - Innsbruck felett a régi Brenner, ahol az autót
hagytuk [Ausztria] (800m).
Részletes leírás:
0. nap 2011.08.10.
Indulás
Miskolcról 20:30-kor Innsbruckba
1. nap (2011.08.11. 110 km, 1.357m szint)
2 óra alvással
és 930 km-rel később 8 óra körül érkeztünk Innsbruckba, -
ahol a hőmérséklet a 7Co-t is elérte - a terveknek
megfelelően a Brenner irányába autózva találtunk egy kb.
8-10 autó befogadására alkalmas, kis murvás parkolót
közvetlenül az Európa-brücke (az autópályás Brenner óriási
hídja) alatt.
Magyarországon ilyen helyen épeszű - az
értékeire vigyázó - ember még, 1 napra sem hagyná az
autóját, de Ausztria kicsit más, mint amihez mi itt
Borsodban szoktunk. Egyrészt ez egy viszonylag kis tranzit
forgalmú út, mivel a tömeg az autópályán halad, másrészt a
kis forgalom nagy részét helyiek, illetve dél-Tirolból jövő
szőke kékszemű németül beszélő „olaszok” teszik ki.
Szerencsére a helyi népek nem éltek kollektív tulajdont
hirdető rendszerben, így nem tudták félreértelmezni a
magántulajdon fogalmát. Lehet ezt rövidebben is mondani :
nem veszik el azt, amiért nem ők dolgoztak meg,nem lopnak.
Családommal az elmúlt négy évben eltöltöttünk négyszer egy
hetet Ausztriában, így nekem volt valami fogalmam az itteni
viszonyokról, de ennek ellenére kicsit feszült voltam, mikor
otthagytam az autómat. Lelövöm a poént, 8 nap múlva mikor
visszaértünk, az autó pontosan ott volt ahol hagytam, csak
egy kicsikét poros lett, mivel eső ezen idő alatt nem esett.
Na tehát, megtaláltuk a parkolót, felmálháztuk a
kerékpárokat és fél óra múlva elindultuk, kezdetét vette a
TÚRA.
Rögtön gurulással kezdtünk, ami általában kellemes, de most
nem esett jól, bár a nap szépen sütött, az égen szinte semmi
felhő, de a levegő hűvös volt.
Nem sokáig fáztunk, mert kb.
6 km lejtőzés után hirtelen 9%-os emelkedőbe futottunk bele,
amit a pótos IFÁ-kkal le is küzdöttünk. 700m-ről
felkapaszkodtunk 900m-re,
közben jó néhány szép rendezett
falun (Natters, Göttens, Axams) tekertünk át. Axams után
mehettünk volna balra Kühtai (2.020m) felé is, így is
eljuthattunk volna az Ötztaler Bundesstrassera, de ez plusz
1.200m szintet jelentett volna, amit nem tudtunk volna
beilleszteni a programba. Talán majd máskor megpróbáljuk,
mert a térképen jól néz ez az út is.
Tehát Axams után
legurultunk közvetlenül az Inn mellett futó kerékpárútra
(590m)
és ezen az úton haladtunk nyugat felé kb. 36 km-t az
Inn hol egyik, hol másik partján,
sőt,egyszer majdnem az
Inn-be is.
A kerékpárúton aszfaltos
és murvás szakaszok váltották egymást, Cobrancoval
megállapítottuk, hogy itt igen élénk kerékpáros élet zajlik.
Láttunk anyukát, aki a kerékpáron – csomagtartóra szerelt
széken - vitte az egyik gyermekét, a másikat meg utánfutóban
húzta maga után. (Még egy pótos IFA) Az Inn völgyében
végrehajtott „lightos” tekerésnek
– kb. 1% meredekség -
hirtelen vége szakadt, mikor elérkeztünk Ötztal településről
elnevezett Ötztaler Bundesstrasse kezdetéhez.
Ekkor az óránk
15 órát mutatott, és kezdetét vette a kb. 60 km hosszú
mászás a Timmelsjoch tetejéig, aminek meghódítását persze
már a holnapi napra terveztük. Időközben a levegő
hőmérséklete is elérte azt a szintet, hogy neki kellett
vetkőzni, meg az emelkedő is fejlesztett bennünk elegendő
hőt ehhez, ennek megfelelően a kerékpárom csomagtartója
kezdett kifejezetten „cigányos„ dizájnt felvenni szemben a
Cobrancoéval, akinek - nem csak ezen a napon, hanem a túra
alatt végig - igen arisztokratikusan rendezett maradt a
csomagja. Cobranco meg is jegyezte : ha eddig nem tudták
honnan jöttünk most már nem tudjuk eltitkolni. Az enyémről
lógott az ingem a kis melegítő felsőm, a törülközőm, ezeket
a lomokat Cobranco akkurátusan összehajtva eltette a
„toronyház” alakú táskájába, mely – mint később kiderült –
Gurman(Gourmand) hadosztályok ellátására alkalmas csemegéket
is rejtett. A völgyön az Ötztaler Ache patak/folyó dühödt
zúgással rohant lefelé, többször megcsodáltuk haragos erejét
és tejfehér színét,
mely hasonlóvá tette az Inn felső
folyásához, melyet tavaly volt szerencsénk követni. Utunk
felfelé a völgyön váltakozva haladt a fő és kerékpárúton,
attól függően melyik tűnt jobbnak.
Kerékpárútból több is
haladt felfelé a völgyön, de ezek közül több is a
kihívásokat kereső montisoknak készült,
(föl-le-föl-le…terepen)
ami számunkra ma nem lett volna
szerencsés, mivel még a kopár szurdokos rész előtt meg
kellett találnunk a szállásnak való, idegen szemek elől
rejtett sík részt, ahol a sátrat felverhetjük. Emiatt, ha a
kerékpárút bevette magát Cobranco olyan fél hét felé
(1.220m) talált is egy táborhelyet, de még túl korán volt,
így eltettük talonba és elindultunk felfelé azzal, ha nem
lenne más hely, akkor ide visszagurulunk. Ahogy mentünk
felfelé egyre nyilvánvalóbb lett, hogy nem fogunk
visszafordulni, - lesz ami lesz - mert akkor holnap újra le
kellene küzdeni ezt a magasságot. Így jutottunk el negyed
nyolc körül Söldenbe, ahol szinte minden épület jó kis
szálloda, vagy sífelvonó volt. Épp vacsorázni akartunk,
mikor kiderült, hogy otthon hagytam a gázfőzőhöz
nélkülözhetetlen öngyújtót, a boltok már bezártak, de
láttunk lejjebb – hiányzott a szint nagyon – egy
benzinkutat, ahol beszereztem az eszközt. Már erősen
sötétedni kezdett, mire a meleg levest és az otthonról
hozott egyéb étkeket elfogyasztottuk.
Nyilvánvaló volt, hogy
feljebb kell kapaszkodnunk, mert a város teljesen elfoglalta
a szűk völgyet, így táborhelyet találni itt nem lehet,
pontosan úgy, ahogy vártuk. Így vacsora után nem esett jól a
9-10 %-os emelkedő, közben teljesen besötétedett és
fejlámpával kerestük a szállásnak való helyet, Cobranco
megnézett 2-3 potenciális zugot, de egy sem volt megfelelő,
vagy a talaj lejtett, vagy jó rálátás lett volna a sátorra.
Végül fél 9-kor meglett a hely, ahol gyorsan sátrat vertünk
és már majdnem aludtunk is, de a GPS akku töltését még
elindítottam. Éjszaka valamikor kikapcsoltam a töltést,
ekkor éreztem, hogy a hőmérséklet nem túl magas, hiszen kb.
1.500 m-en voltunk, de hálózsákban, sapkában, felöltözve nem
volt gond.
2. nap (2011.08.12. 104 km, 2.569 m szint)
Reggel
kipihenten ébredtünk, kb. fél nyolckor, a GPS-t bekapcsolva
konstatáltam, hogy tényleg nincs nagy kánikula 6,9 Co-ot
mutatott a sátorban. Összepakolás közben ettem egy kis
vércukor képzőt (mézes puszedli kólával), mivel reggeli kb.
két óra múlva lesz, én pedig ahhoz vagyok szokva, hogy
ébredés után azonnal reggelizek. (Evés nélkül kb. tíz perc
után halnék éhen.) Cobranconak volt egy kis problémája,
ugyanis nem volt olyan hosszú alsója, amit az utcán is
viselhetne, így kicsit libabőrősre sikeredett neki az első
kilométer, mivel a táborhelytől kb. tíz méter szintemelkedés
után egy jobbos kanyar után ennyit gurultunk lefelé, amire
nem igazán számítottunk.
Na aztán úgy elindult felfelé az út Zweizelstein után (1,5 km 150m szint 10%), hogy a csípős idő
ellenére a hátamon is folyt a víz.
Utána kicsit szelídült az
út meredeksége és ekkor már néha nézelődni is tudtunk és
láttuk az előttünk magasodó hegy hónaljánál az utat, amin
végig kell mennünk.
Obergurgl után, egy hirtelen balos
visszafordító után ismét erős lett az út emelkedése (2,8 km,
261 m szint átlag 9,3 %). Majd végre elérkezett a várva várt
reggeli, amit kb. 2.000 m magasan költöttünk el, Cobranco a
szokásos 1 liter tej meg egy kis nasi, én meg jó bőségesen
kenyér, felvágott, majd puszedli és a frissen főzött fél
liter tea.
Itt találkoztunk két érdekes szerzettel, egy kb.
40-45 éves hölggyel, aki nem kimondottan szikár fajta, jól
felpakolt kerékpárral és a kb. 50 éves férfi társával akinek
szintén málhás kerékpárja volt, valószínűleg németek
lehettek. Ja, hogy mi ebben az érdekes, hát az, hogy a hölgy
egy szál szandálban tekert mezítláb, míg az úr tolta utána a
saját bicaját. (néhány nappal később a Garda-tó partján
láttuk őket, olyan sült rák színben)
Reggeli után mentünk felfelé 200m szintet,
majd hirtelen
lefelé 150m-t a szokásos 9-10% meredekséggel,
ekkor voltunk
2.050 méteren, hurrá már csak 460m szint van hátra.
A
németek meg követtek minket, sőt a hölgy egy óvatlan
pillanatban, - mikor fényképeztünk csodáltuk a tájat
–
hirtelen elsuhant mellettünk. A hágó előtt még sikerült
befogni és leelőzni „Ursulát”,
aki nyilván a társát is
várta, de mindenesetre meglepően jól ment a hegyen annak
ellenére, hogy sportos alkatnak még jóindulattal sem volt
nevezhető, ebből is látszik, hogy az akarat, meg a gyakorlás
számít, nem kizárólag az alkat. Felérve a Timmelsjochra és
meglátva déli irányban a szilaj hegyeket Olaszországban,
próbáltuk a látványt magunkba szívni, mert a lejtőn
elindulva 2.509m-ről fogunk Meránóig (324m) gurulni.Kicsit
bóklászok,fotózok,
az ugye kötelező feladat,majd megkérünk egy motorost és
elkészül a hágófénykép is.
A Timmelsjoch nem más,mint a két Tiroli tartomány
határa,ami egybem országhatár is,kb 100 éve.Megvan a határkő
is,
mehetünk lefelé. A déli oldal az északitól nehezebb feladat lenne
felfelé,
mivel nagyon alacsonyról indul, a meredeksége nem
marad el az északi résztől, szerencsére nekünk itt lefelé
vezet az utunk,
alagutakon,
hidakon, többször teljesen
visszaforduló úton.
A gurulás nagy élmény volt, - már emiatt
megérte eljönni –
többször megálltunk fényképezni.
Volt egy kiépített kilátópont-szerüség,nem igazán tudtuk
mire vélni,mint egy félbevágott híd,úgy lógott kifelé a
tárongó mélység fölé.
Cobranco
sok akciókamerás felvételt csinált - 70 km/h sebesség
mellett is - jobb kezében kamerával, közben kommentálva a
látnivalót.
Az ebédet San Leonardoban (689m) költöttük el egy kellemes
parkban,
majd sietősen elindultunk,
mert ma még sok dolgunk
van, többek között Meránót(324m) kell elérnünk, majd a
Gampenjochra (1.512m) vezető úton ameddig lehet fel kell
jutnunk. A sietség annak a nagy fekete felhőnek is szól,
mely már a Timmelsjochról lefelé a nyomunkba szegődve
megázással fenyeget. Meránó felé először próbáltuk elkerülni
a főutat,
de az olasz kerékpárút nem kompatibilis az osztrák
névrokonával (néhol csak tankkal járható, de a kerékpárok terher bírását figyelembe véve azt sajnos nem hoztunk
magunkkal), így a felhő elől menekülvén visszamentünk az
aszfaltra. Kellemes déli szélben (melegfront) haladunk kár,
hogy utunk dél felé vezet,
a menekülés azért jól sikerült,
csak néhány nagyobb csepp eső ért utol. Meránóban
megcsodáltuk a pálmafákat és a mediterrán flórát (a faunára
nem volt elegendő időnk),majd erősen keresni kezdtük az
utat a Gampenjoch felé, közben átszeltük az Adige folyót
(Olaszország második legnagyobb folyója,
a legnagyobb a Pó).
Végre kikeveredtünk a városból és Lana (310m) után elkezdtük
a következő kaptatót, mely azért egy kicsit enyhébb volt a
délelőttitől, de azért 6,5-7,5% meredekség között váltakozva
nem nevezhető könnyűnek főleg, hogy ma már a lábunkban volt
1.300 m szint.
Közben a szél északira váltott (hátszél), de
mint Sipos János volt kerékpárversenyző, szakkommentátortól
tudjuk ez mászáskor nem jó, mert a versenyzőt – jelen
esetben túrázót – megüti a guta a melegtől. Emiatt kb. 200 m
szintenként megálltunk ittunk és a nem túl látványos úttól
balra eső szép tájat vizslattuk, fényképeztünk.
Az út
látványtalanságát az adta, hogy sehol egy visszafordítós,
vagy legalább derékszögű kanyar egy kis lankásabb résszel,
hanem szinte egyenesen ment fel a hegy oldalában konstans
emelkedéssel (látszik, hogy a mérnök feladata az volt, hogy
minél kevesebb aszfalt felhasználásával kell elküzdeni a
szintet).
Balra,hol egy vár,
hol egy lekvár...nem, az nem volt,de újabb vár az igen.
Este 7 körül már látszott, hogy a táborhely
megtalálása nehéz lesz, mivel bal kéz felől meredek völgy,
jobb kéz felől meredek sziklafal szegélyezte az utat, ahol
mégis volt egy kis síknak jó indulattal nevezhető terület,
ott az olasz rögtön bekerítette és legelőt, vagy házat is
csinált rá. Háromnegyed nyolc körül találtunk egy padot és
egy közkutat, így a vacsora mellett döntöttünk Caprile di
Tesimo (1.050m) településen, de az a bizonyos nagy fekete
felhő közben átalakult egybefüggő szürkévé és a tartalmát
elkezdte üríteni, minek hatására a vacsora abbamaradt és
menekülőre fogtuk, persze csak felfelé mehettünk, közben az
idő előrehaladott állapota és a felhő miatt is rohamosan
sötétedni kezdett. Hiba néztük a táborhelynek való
területeket, semmi nem adódott, már látszott, hogy a hágó
tetejéig mennünk kell és talán a túl oldalon a vak sötétben
sikerül valami helyet találni. Ekkor már mind fizikailag,
mind idegileg – a monoton út miatt – fáradtan, fásultan
tekertünk lámpafény mellett. A hágó tetejét kicsit
elkeseredve este 10 után értük meg,
rövid videó, fényképezés
a táblánál és elkezdődött a lehetetlen küldetést, tudniillik
6-8 % meredekségű lejtőn a vaksötétben, fejlámpával gurulva
kellett azt az átkozott helyet kiszúrni. Cobranco most is a
helyzet magaslatán állt, - illetve gurult - mivel meglett a
hely (22:50) úgy, hogy nekem az úton maradás is kihívás
volt. Végre sátorverés, alvás, illetve akku töltés.
3. nap (2011.08.13. 120 km, 704m szint)
A sátorhely jó
volt,
de valamelyik környező településen nagyon ünnepeltek,
- vagy csak szombati DISCO volt ? - és kb. hajnal 2-ig
valami borzalmas ottani mulatós zene töltötte meg a völgyet.
Én ezt csak Cobrancotól tudom, mert én éjszaka aludni
szoktam nem hallgatózni. Ez a tábor is hasonló magasságban
volt, mint az egy nappal korábbi, de a reggeli hőmérséklet
barátságosabban alakult (12 Co).Mondjuk sok variációs
lehetőség nem volt,a sátor mellet csak a függőleges
horizont.
Reggel a szokásos
koreográfiával zajlottak az események sátorbontás – nekem
zugevés – indulás. Mivel tegnap átjöttünk a hágón, ezért
gurulással kezdtünk fél kilenckor. A mai terv szerint
először Fondo (987m), majd a Lago Di Santa Giustina tó útba
ejtése után eljutva Mezzolombardoba (227m) felkaptatnánk egy
meredeknek sejthető emelkedőn Fai Della Paganella (987m)
településre, majd a Lago Di Molveno tó után Riva Del Garda
felé vennénk az irányt és elképzelhető, hogy estére elérjük
a Garda-tavat.
Tehát a gurulás egész kellemesre sikeredett, mivel ez egy
kisforgalmú, de jó minőségű út és még jó reggeliző helyet is
találtuk.
Itt összefoglalnám a jó kajálóhely ismérveit (á la
Cobranco) - tavaly is megtettem, akit untat, az ugorjon a
következő bekezdésre – asztal, vízvételezési hely, szemetes,
jó kilátás, ez ugye négy feltétel.
Eddig Olaszországban egyáltalán nem láttunk pihenő helyeket
dél-Tirolban, nemhogy 4, de 1 feltétel teljesülésével sem.
Itt azonban már nem dél-Tirolban, hanem Trentino
tartományban voltunk és rögtön találtunk egy 3 feltételnek
megfelelő helyet (víz nem volt). Reggeli után tovább
gurulgattunk,
Fondo (987m) után a kinyíló völgyben mindenütt
alma és szőlő ültevények ameddig a szem ellát,
több tíz
kilométeren keresztül. Utána a terveknek megfelelően
megcsodáltuk – a viaduktról - az ipari létesítményként
(tározós erőmű alsó tava, valószínűleg) is szemet
gyönyörködtető Lago Di Santa Giustina tó
fantasztikus zöld
színét
és partját borító szőlőket. Cobranco legnagyobb
sajnálatára nem lehetett fürdeni a tóban, mert egyrészt
tilos volt, másrészt nem találtunk utat a partjára.
Itt már
a forgalom szinte elviselhetetlen volt, hiszen egyrészt
vasárnapot írunk, másrészt ez már nem az a kis út, mint amin
az ereszkedést reggel megkezdtük, hanem az SS43-as. Menet
közben óriási dugóba futottunk egy motoros balesete miatt –
még a földön feküdt a bőrruhás a sportmotorja kicsit odébb,
de szerencsére láttuk, hogy pislog, csak reméltük, hogy nem
történt komolyabb baja (bár nekem nem a szívem csücske a
csutkagázon közlekedő motoros, de így fekvő állapotban
nagyon sajnáltam) - mi el tudtunk menni az álló kocsisor
mellett. A következő településen Cobranco kiszúrta a
grillcsirkés kioskot és gondolva az ebédre beruháztunk 2db
fél madárra. A Mezzolombardoig vezető út izgalmasra
sikeredett, mert egyszer csak megszűnt az út, melyen menni
akartunk és autópályává változott. Tanakodás közben – mit
kellene csinálni, merre menjünk – egy helyi kerékpáros azt
mondta menjünk fel nyugodtan, ő is úgy szokta és csak 2 km-t
kell pályán mennünk, utána jobbra letérve nyugodt
kisforgalmú úton mehetünk célunk felé. Ekkorra az idő már
dél felé járt, a hőmérséklet a 30 Co-ot is meghaladta,
kellemes élénk déli szél fújt megint, (könnyű kitalálni,
hogy dél felé mentünk) kicsit elnyűtt állapotba kerültünk,
mikor megérkeztünk a tervekben szereplő mászás színhelyére
Mezzolombardo előtt induló SP64-es úthoz.
Hosszan
tanakodtunk, mi is legyen, végül úgy döntöttünk, hogy most
ezt kihagyjuk, egyrészt a tegnapi megerőltető nap, másrészt
a kánikula miatt. A módosított terv szerint Trento (194m)
felé vesszük az irányt, majd Trentótól az SS45bis úton
nyugat felé fordulunk. Itt vette kezdetét az az orbitális
szívás, mely azzal kezdődött, hogy még melegebb lett,
hurrikánszerűvé erősödött az ellenszél, majd az az út amin
mentünk, hirtelen autópályává változott megint (a térképünk
nem annak jelezte) anélkül, hogy le tudtunk volna menni
róla, nem beszélve a vasárnap délutáni M7-es forgalmát idéző
járműáradatról. Mikor végre Trentoba értünk,
azt gondoltuk,
hogy a nehezén már biztosan túl vagyunk, de voltak még
megpróbáltatások. Elég sok időt töltöttünk azzal, hogy
megtaláljuk a – nekünk szükséges utat – néha még az is
nehézséget okozott hogyan jutunk át a folyón (már megint az Adige) a kerékpárúton. A problémát az okozta, hogy Trentó
tartományi székhely lévén viszonylag nagy város és az utak
táblázása ennek ellenére – legalábbis számunkra – nem volt
egyértelmű. Hiába a legfejlettebb olasz tartomány Trentino,
- és itt a legnagyobb az egy főre eső GDP - mi ennek
jelenlétét nem láttuk a közlekedési infrastruktúrában. Végre
meglett az út és elindulhattunk a Garda-tó felé, eleinte
igen meredek úton – elképesztő forgalomban – kapaszkodtunk
felfelé, majd jöttek az alagutak, melyekben igen félelmetes
volt a zaj, melyet a járművek, főleg az eszelős motorosok
keltettek. Talán életem legrosszabb élménye is itt volt az
egyik több, mint egy kilométer hosszú alagútban, mikor
hátulról fülrepesztő, gyomrot remegtető zajjal jött valami
egyre közelebb. Ugye hátra nézni nem mertem, mert 6-7%
meredek úton mentünk felfelé és nem akartam megkockáztatni,
hogy egy kicsit balra tántorodjak, - mellettünk menő
kocsisor miatt - így kb. 20 másodpercig egyre erősödő zajban
hajtottunk, - anélkül, hogy tudtuk volna mi is jön hátulról
- mikor már elviselhetetlen lett a zaj hirtelen megjelent a
forrás is, egy crossmotor, amit akkor és most is a pokolba
kívánok „kedves” hajtójával együtt. A félelmet az keltette,
hogy a zaj nagysága miatt lehetetlen volt megbecsülni ki
fog-e kerülni esetleg nekünk jön-e a szörny. Néhány alagút
után azonban véget értek a megpróbáltatások és egy kellemes
völgy látványa tárult elénk, benne tavakkal (Lago Di Santo
Massenza,
Lago Dim Toblino),
amikben Cobranco akart egyet
csobbanni , de nem találtunk a partra lejáratot,
így tovább
haladtunk a még nagyobb tó (Garda) irányába. Sajnos az egész
napi déli szél kitartott a nap végéig. Este fél nyolc felé
már csak kb. 10 km-re voltunk a Garda-tótól és sikerült is
egy jó táborhelyet találni egy bekerítetlen szőlőben, de még
túl világos volt így legurultunk először Droba (123m),
majd
a tóhoz még közelebb Arcoba (91m). Az arcoi vár tövében
a
Sarca folyó mellett – ez táplálja a Garda-tavat – egy 2
pontos étkezőhelyen (pad, látvány) ettük meg a hagymakrém
levest és hazai ennivalót tartalmazó vacsorát, persze én még
főztem teát is, hisz az kimaradhatatlan, főleg a
puszedlivel. Az egy órás vacsora után már jócskán sötétben
visszasunnyogtunk (7 km) a kinézett szőlőbe (21:40) és
befejezettnek nyilvánítottuk a 3. napot. Csodálatos telehold
fényénél vertük fel a sátrat a fürtöktől roskadozó tőkék
között, a hold alatt a hegyoldalban egy nagy vár sziluettje
látszott, tőlünk nem messze (kb. 30m) a Sarca folyó
megduzzasztott részétől a víz morajlása hallatszott. Még az
elmaradhatatlan töltés és már aludtunk is.
A következő két
nap történései
"Garda-tó kör" címmel külön
fejezetben olvasható!
6. nap (2011.08.16. 100 km, 1.079m szint)
A táborhely az
éjszaka hátralévő részében jól szuperált, nem volt
autóforgalom, viszont nagyon érdekes látványt nyújtottak –
telihold fényében – a sátorra kívülről felmászó kb. 15-25
cm-e csupasz csigák, sőt mászás közben nagyon halk percegő
hangot adtak ki, amit valószínűleg a hastalpukon lévő pici
szőr, sátorhoz való súrlódásával adtak ki.
Reggel sátrat bontottunk,
a csigákat lelökdöstük a sátorról
és jó vizes cipőkben fél 9-kor elindultunk. A mai napra
megint jó idő ígérkezett, az ég felhőtlen, tiszta, a levegő
kellemes,
terveink szerint utunk a Lago Di Molveno (tó)
mellett vezet, így lesz megint fürdés és szép látvány is. A
nap második felében azon a hegyi úton fogunk visszafelé
menni, amelyiket a harmadik napon kihagytunk
Mezzolombardónál.
Indulás után kb. 500m és 33m szint után majdnem elértük a
hágót Ballinonál,
majd egy kis nyereg után még 1.500m
tekerés után teljesen is 763m magasan. A faluban vettünk
friss vizet és haladtunk tovább és szokatlanul korán
sikerült megint egy jó kis reggeliző helyet (pad, asztal,
szép kilátás) találni, ahol elláttuk testünket energiával és
tovább gurultunk lefelé, de tudtuk, hogy csak kb. 400m-ig
lejt az út onnan ismét emelkedőbe vált. A tiszta időben
kellemesen gurultunk az 5-6% meredekségű lejtőn, miközben
feltűntek velünk szemben észak-kelet irányban a mai napra
rendelt hegyek. A látványban gyönyörködve csodálkozva vettük
tudomásul, hogy errefelé jó kis kukoricások vannak, amik
optimálisak lettek volna táborhelynek, de mint már oly
sokszor, most is hamarabb esteledett ránk, minthogy
eljutottunk idáig. Fél 11 felé értünk az SS421 és az SS237
utak kereszteződésnél található Ponta Arche (400m) városhoz,
ahol egy élelmiszer boltban feltöltöttük megcsappant
készleteinket. A város hegyektől övezett völgyben fekszik,
nem csak az előbb említett 2 út (SS421 be-ki, SS237 be-ki),
hanem még másik két út is ide fut be, így összesen 6 út
találkozik, valószínűleg fontos csomópont lehet, emellett a
környező hegyek jó kirándulóhelynek látszottak. Itt már jó
meleg volt, pláne amikor elindultunk felfelé a hegyre, ami
hirtelen 6,5%-os 3km hosszú emelkedővel indult és sajnos nem
csak az emelkedő indult, de a borzasztó forgalom is, mint
később kiderült útépítés és terelés is van a közelben. Újabb
3km sík szakasz után megint 3km 6,5% emelkedő következett,
ahol már igen melegünk volt, dacára annak, hogy már 700m
magasan voltunk. Közben leküzdöttünk néhány alagutat, a táj
inkább a Kárpátokat, mint az Alpokat idézte, így értünk San
Lorenzoba (758m). A várostól keletre húzódó hegygerinc
mögött jöttünk a 3. nap Trentótól a Garda felé, a két út
távolsága légvonalban nem éri el az 5km-t. Aztán San Lorenzo
után pár km-rel egyszercsak találtunk egy kis tavacskát
(Nembia)
egy függőleges sziklafal tövében, erre nem voltunk
felkészülve, mivel a fürdőnadrágok még a csomagban lapultak.
Kissé nehézkesen átvettük a fürdő alkalmatosságot, nem
minden probléma nélkül. Jól szétnéztünk és amikor közel s
távol nem volt senki akkor beugrottunk egy bozótos részbe és
öltözés, aztán hogy, hogy nem hirtelen embertömegek jelentek
meg, mintha a földből nőttek volna ki, de azért sietve
elkészültünk a művelettel. Már csak a fürdés lett volna
hátra, mikor kiderült, hogy a víz – szerintem – egyszámjegyű
hőmérséklettel bírt,konkrétan 1fok volt,
pedig igen sekély
1-1,5m mély lehetett, de valószerűtlen módon a vízutánpótlás
alulról – egy bővízű forrásból - hömpölygött fölfelé.
A
vízben egyetlen ember sem volt, csak egy blöki, ami igen
hidegtűrő fajta lehetett. Fürdés nélkül továbbálltunk és
talán 1km múlva elértük a Lago Di Molvenot (821m),
ahol
német fiatalokkal találkoztunk, akik megmártóztak a tóban,
amin felbuzdulva mi is kipróbáltuk. Hát ez már kétszámjegyű
volt, de élvezhető, Cobranco kamerával gázolt a vizbe, hogy
a tájat bentről is megörökíthesse.
Ezután a tó keleti
partján futó látványos útján jutottunk el Molveno
településre (865m),
ahol lementünk közvetlenül a parti
strandra
és az ebédhez készülődtem, de mire eszméltem Cobranco már megint a vizben volt. A nap második felében
kicsit fürgébbre vettük a tempót, hiszen hosszú út állt még
előttünk, mivel az éjszakát Bolzanohoz minél közelebb lett
volna célszerű tölteni. Ennek megfelelően a dög melegben
felmásztunk az 1.130m magasan lévő hágóra valahol Andalo
(1.42m)
és Fai Della Paganella (957m) között,
miközben jól
jött volna egy kis ellenszél, de természetesen hátszél fújt.
Innen egy 7,5% meredekségű közel 9 km hosszú lejtmenet
következett, ahol Cobranco – dacára annak, hogy egy kézzel
videózott és egy kézzel vezetett – jól elhúzott tőlem, mivel
én óvatos duhaj vagyok, így folyamatosan fékezve, csak
55-60km/h-val robogtam lefelé.
A környező hegyek látványa
nagyszerű keretet adott száguldásnak,
ami nem is tartott
soká és már lent is voltunk a Mezzolombardo feletti
elágazásnál. Nem akartunk a főútvonalon menni ezért
kerestünk egy alternatív útvonalat a Mezzolombardót északról
határoló hegy lábánál, és azon mentünk tovább. Ez leírva és
a térképen is egyszerűnek tűnik, de a helyszínen kiderült,
hogy ez egy lezárt út, amire még kerékpárral és gyalog is
tilos bemenni, de nekünk nem volt választásunk így csak
kipróbáltuk. Az út nem volt vészesen rossz a kb. 2 km-re
lévő másik végén is sorompóval elzárt szakaszon nem derült
ki a tiltás oka, gond nélkül küzdöttük le a tilos szakaszt.
Innentől az Adige völgyében mentünk észak felé
végeláthatatlan alma és szőlő ültetvények kötött.
Augusztus
16.-át írtunk, de a helyiek már készültek az almaszüretre, a
kistermetű almafa sorok között óriási színes (1-2 m3-es)
műanyag ládák sorakoztak. A ládák méretéből – mélységéből -
arra következtettünk, hogy lének való alma lehet ez, amit
alátámasztott az 5-10km-ként elhelyezkedő almafeldolgozó
üzemek sora is. Azért, hogy a bort szerető olvasó is
megkapja a helyről az információt,
megjegyzem elmentünk Tramin nevű hely mellett is, valamint láttunk Weinstrasse
névre hallgató utcát is. A minden talp alatti területet
megművelő, szőke kékszemű, németül beszélő olaszok – akarom
mondani dél-tiroliak – nem hagytak nekünk sok esélyt a
táborhely megtalálására. Már esteledett, amikor elértük a
Lago Di Caldaro tavat, ahol reményeink szerint elbújhatunk
éjszakára. Ezt csak addig hittük, amíg oda nem értünk, mert
ott kiderült, hogy a tó déli része mocsaras,ráadásul
valamiféle madárrezervátum, a nyugatin camping üzemel, az
északi oldalon meredek hegyoldal és település van, az
északin meg csak település, így letettünk a tó melletti
szállásról és várva a sötétedés inkább jól megvacsoráztunk.
Vacsora után az észak felé haladó kerékpárúton, szőlő
ültetvények kötött kanyarogtunk, míg meg nem találtuk a
vackoló helyet a domboldalban az utolsó lugasos szőlősor
alatt.
Itt vertük fel a sátrat 9 óra után, aminek éppen itt
volt az ideje, hiszen Bolzanotól csak kb. 10-15km-re
voltunk.
7. nap (2011.08.17. 100 km, 2.254m szint)
A mai terv
szerint eljutunk Bolzanoba, majd felkapaszkodunk a
Penserjoch emelkedőin és kb. 1.500m magasan megalszunk. Ez
nem túlzottan ambiciózus terv, ha figyelembe vesszük Bolzano
magasságát (262m), de nem akartunk rohanni és a 2.209m magas
hágót – úgy gondoltuk nem fogjuk elérni, emiatt az 1.500m
körüli alvás, mert feljebb már sziklás famentes környezet
várható.
Reggel fél 7 felé már nagy mozgolódás támadt, a szőlőkben
traktorok jöttek mentek, így gyorsan sátrat bontottunk és
fél 8 előtt elhagytuk a terepet. Az út túloldalán a gazda
éppen szemrevételezte az ültetvényt, csak szerencsével
sikerült észrevétlenül továbbállnunk. Bár, ha észrevesz
akkor sem gondolom, hogy probléma lehetett volna, hiszen nem
volt bekerítve,nem is legeltük le a szőlőjét, szóval kárt
nem okoztunk. Még reggeli előtt sikerült, vagy 200m szintet
összeszednünk 5km alatt, aminek az utolsó km-e közel 10%-os
volt, közben az almást locsoló fecskendőkből kijutott nekünk
is, ami nem volt igazán kellemes. Nem igazán értettük,
hogyan éri meg a minden nap locsolt almát és szőlőt
termeszteni. A fene sem gondolta, hogy a kerékpárút ilyen
hektikus lesz és éhgyomorra erőlködni kell, persze a
traktorok könnyebben megmászták az emelkedőket. A reggeliző
hely pompás volt 3+ (asztal, pad, szemetes és bónuszként
gőzmozdony, mint látvány). Bolzano felé haladva, illetve már
tegnaptól az Adige völgyén minden falunak német neve volt
elsősorban, és csak másodsorban olasz. (pl. Kaltern-Caldaro
a tegnapi tónál)
Bolzano felé tartva ráakadtunk a kerékpárútra, ami annyira
pazar, hogy mindenkinek csak ajánlani tudom. Egyrészt
kétsávos, középen szaggatott vonallal elválasztott jó
útminőségű, másrészt a vonalvezetése is írigylésre méltó –
erdőben, parkokban, folyók mellett halad -,
harmadrészt
kivilágított !! alagutakban, saját híddal a folyók felett
halad. Egy biztos itt nem festékkel csinálják a
kerékpárutat, mint nálunk. Menet közben azt találgattuk,
mennyi pénz kellett ehhez és miből. Most már látszik –
2011.11.11., amikor írom a túraleírás -, hogy az olaszok
vannak a görögök után a legnagyobb bajban, nyilván nem a
kerékpárút miatt, de azért mi a túra közben nagyon örültünk
a fejedelmi körülményeknek, illetve annak, hogy nem autók
között kellett szambáznunk. Pillanatok alatt bejutottunk Bolzanoba és pitty-putty át is mentünk rajta láthatatlanul
olyannyira, hogy elmulasztottuk az élelmiszer beszerzést,
mert a parkokban vezető kerékpárút nem ejtett útba egy
boltot sem.
A város vége felé, - amikor már a főútra
rátértünk – tettünk egy erőtlen kísérletet bolt találására,
de nem jártunk sikerrel, így megkezdtük a Penserjoch felé
vezető (SS508) emelkedő leküzdését. Ezt szó szerint kell
érteni, hiszen mindjárt 8% meredekséggel akart az út
eltántorítani minket elhatározásunktól.
Az autóforgalom ma
is óriási volt, az út szűk sok kanyarral és alagúttal,
alattunk szurdokvölggyel, benne a Talfer/Talvere folyóval,
mely a Penserjoch alatt ered, tehát az útirányunk jó.A
szurdokos rész egy idő után elkopott,de a távolban magasodó
sziklák figyelmeztettek rá,a bulinak még nincs vége.
A
délelőtt folyamán a hőmérő higanyszála szépen emelkedett,
ahogy mi is, izzadtunk és egyre fogyott a vizünk. Abban
bíztunk, hogy az utolsó nagyobb településen Sarentinoban
(961m) találunk nyitott élelmiszerboltot, vízvételező
helyet.
Sarentino előtt Ponticino (921m) nevű helyen fél
egykor találtunk boltot, csak hát szieszta idő volt éppen.
Tanakodtunk a bolt előtt, mit is csináljunk - Cobranco egy
nagy fekete macskával próbált haverkodni -, mikor kijött az
ajtón egy nő meg egy férfi. Kiderült, a hölgy a tulajdonos
és kérésünkre kinyitott és kiszolgált minket, ezzel az
életünket mentve meg. A kis szatócs boltban volt minden a
gumicsizmától, a jégcsákányon át a Ritter Sport csokiig,
asztalterítő, tej kenyér, írószer, minden. Cobranco nagy
bánatára csak az nem volt amit Ő szeretett volna venni, a
Chinottó, az echte Italienisch kóla. Ezt az itókát a németül
beszélő hölgy nem ismerte, szerintünk még nem is hallott
róla, - pedig úgy tűnik Ő is Olaszországban lakik -ellenben
ajánlott másik 30 féle üdítőt, pl. Coca-Colát aranyáron 1,5
liter 3,8 Euro. Nekem muszáj volt ilyenbe fektetnem a pénzem
egy részét a túlélés érdekében, emiatt vettem mindjárt
kettőt. (Akkor még nem tudtam, hogy ott már akkor lehetett
népegészségügyi termék adó, így óvva meg az öntudatlan
embertömegeket a szervezetük mértéktelen pusztításától.)
Egy óra felé már igen ebédelhetnékem támadt, de Cobranco
szerint addig kellene menni, amíg nem találunk jó ebédelő
helyet,
paddal, vízzel, szép kilátással. Ezután csak
mentünk, mentünk, de semmi, már a buszmegállókat kezdtem
nézegetni, majd a csupasz földet, jó lesz az is, ezen a
ponton már nyűgös voltam kicsit, az éhség miatt, de azért
még mindig mentünk.
Egy kanyar után aztán megtaláltuk a Cobranco igényeinek
megfelelő helyet (1.189m), sőt még csupor is volt a
forráshoz.
Ebéd után új erőre kapva viszonylag kellemes
emelkedés mellett (kb. 3%)
10 km-t tettünk meg
amikor
hirtelen elkezdődött a hegy (1.500m-nél),
először elmaradtak
a fák,
később a bokrok is,
csak a fű maradt hű társunk a
kapaszkodás alatt.
Innen már „csak” 700m szint
és 9,3km volt
hátra,
de a meredekség a felétől ismét ugrott egyet és az
utolsó 3 km-re 10%-lett.
Azért itt szeretnék megemlékezni a – nemrég olvasott –
túraleírásról, ami szerint Mátraházáról a Kékesre 12-14%
meredekségű 3 km hosszú emelkedő vezet. Nyilván nem
mindenkinek tűnik fel a hiba, de én számmániás vagyok,
emiatt rögtön kiszámoltam, hogy 360-420m szintet kell
leküzdeni ott. A baj csak az , hogy Mátraháza (az elágazás)
710m magasan van, innen Kékes-tető kb. 3,7 km távol van,
szorzás után kiderül, hogy a túrázó 1.155-1,229m magasan
találta meg Magyarország legmagasabb csúcsát. Mindezt azért
írtam le, mert sokan fiktív –, érzésre megállapított –
meredekségek alapján ítélik meg egy út meredekségét.
Magyarországon csak kevés helyen – ott is csak rövid úton –
találni 8%-nál meredekebb szakaszokat. A Bükkben 6-7% a
járatos a Mátrában 5-6%, kivéve a Mátraháza-Kékes út, ahol
8-9%. Persze van azért kivétel a Bükkben is pl. a Lusta
völgy helyenként 12-14%, de csak néhány 100 méter hosszban,
vagy Bükkszentkereszt-Miskolc úton szintén 12-15%. Aki
huzamosabb meredek utakat keres, mert ez okoz neki örömöt,
annak célszerű Ausztriába utazni, mert ott sportot űznek
abból, hogy az az emelkededő, ami 10%-nál meredekebb.
(gondolom spórolnak az építési költségeken)
Na az OFF után vissza a mi túránkra, ekkor már látszott,
hogy ezen a napon meg fogjuk hódítani a Penserjochot és a
túloldalon Vipitenoban (948m) fogunk táborozni. Az időjárás
pompás volt félcsupaszon tekertünk fel a hágóra,
ahol 10Co
körüli volt a hőmérséklet, élénk széllel. Ahogy megálltam
néhány másodperc múlva felhő takarta el a napot,
aminek
hatására igen gyorsan felvettem felülre három, alulra egy
réteg ruhát, hosszú ujjú kesztyűt,
sapkát és nem éreztem
melegnek az időt.
Közben Cobranco is
felcsattogott,
Körülnéztünk a környező
sziklákon,leginkább azt szemléztük,milyen a hágóút északi
oldala,nem tünt rosznak.
Videózás, fényképezés
után elindultunk a
másik oldalon lefelé,
Volt hová lemenni,
eleinte kopár részen
vágtáztunk,majd szurdokok jöttek,
egykét vízeséssel
megbolondítva,
közben persze
lépten-nyomon meg kellett állni fotózni.
Fantasztikusan nézett ki
a völgy a lemenő nap fényében.
13,4km-rel és 1.180m-rel lejjebb
(19:15) megérkeztünk a meredek lejtő aljába,
ahonnan már
látszott Vipiteno és a környező települések. A szokásos
táborkeresés hosszú bolyongásba torkollott, mert a területen
– Vipiteno dél-keleti részén – viszonylag nyitott területek
voltak, így mindenhonnan rálátást biztosítottak. Több folyó
is átszelte ezt a területet, gyalogutakkal, kocogókkal,
kerékpározókkal, végül találtunk egy fákkal övezett nagy
síkságot két folyó Y alakú találkozásánál,/késöbb
kiderült,hogy egy sziget/, ami elfogadható helynek látszott,
bár egy kis forgalmú út ment a közelében, de az idő
elszaladt, mi is fáradtak voltunk, (2.254m szint), így
emellett döntöttünk. Egy útépítés miatt, átmenetileg nem
használt, fedett buszmegállóban vacsoráztunk, jó kis tasakos
grízgombóc levest ettünk, utána ki-ki a saját eledelét
fogyasztotta, majd 9 körül felállítottuk a sátrat, az
előzőleg kiszemelt területen, ahol magas nedves fű fogadott,
de ez már nem tántorított el.
Lefekvés után már kicsit haza
gondoltam, mi lehet a családdal, végig pörgettem az utóbbi
napok eseményeit és megelégedéssel nyugtáztam, hogy eddig
minden nagyon jól sikerült, az időjárástól, a látványon át,
a túra fizikai részéig. És már csak, – vagy még – egy nap
van hátra, aztán indulunk hazafelé szeretteinkhez.
8. nap (2011.08.18. 46+26 km, 496+100m szint)
Reggel már 7
körül felébredtünk és gyors csomagolás után 7:50-kor
elindultunk Vipiteno felé, hogy egy kis élelmiszert
beszerezzünk – a számításaink szerint – az autóig hátralévő
kb. 50km-es útra. A mai napra már csak a Brenner hágó
megmászása maradt a tervekből, viszont ez biztosan nem fog
egész nap kitartani, emiatt kiegészítő túraként – a Salzburg
melletti tórendszer egy tagját - a Mondseet gondoltuk még
megkerülni, már „csupasz” kerékpárral, közben fürdéssel. Nem
mintha nem lett volna elég a túrán eddig megtett 700km és
kb. 9200m szintkülönbség, de ha már itt vagyunk, akkor
egyrészt használjuk ki az időt, másrészt, ha rögtön
elindulnánk, akkor az autópályán lehet, hogy elkapjuk a
csúcsot. Tehát elgurultunk Vipitenoba,
ahol sikerült a
történelmi városrészbe betévednünk, ami nagyon szép volt, de
sehol nem találtunk önkiszolgáló élelmiszerboltot, ráadásul
egyszer el is veszítettük egymást, a nagy keringésben. Nagy
nehezen – közönség segítség igénybevételével – megtaláltuk a
bevásárló központot, ami csak 8:30-kor nyitott (hétköznap
!!!). Sajnos hiába vártuk meg a nyitást, mert nem volt friss
pékáru így hiányos készlettel indultunk tovább. Aztán a
következő településen Lurches településen ismét
próbálkoztunk, de nem voltunk túl sikeresek, - legalábbis
Chinotto vásárlás terén - majd indulás után egy fiatal szőke
hölgy húzott el mellettünk málhás kerékpárjával. Szégyenben
nem maradhattunk, emiatt – meg talán a látvány miatt is –
próbáltunk ragadni rá az enyhe 1-2 %-os emelkedőn, ahol
viszonylag nagy áttételen hajtott. Pár száz méter után az út
elkezdett kicsit jobban emelkedni (3-4%), a lány,
vagy(asszony ?) szépen váltogatott vissza, de azért alacsony
lábfordulattal erőltette menetet. Én nem izmoztam a
megelőzésével, így szebb látványt nyújtott, majd egy idő
után kérdeztem Cobranco-t, hogy menjünk-e, vagy mi legyen? A
vége az lett, hogy visszaelőztük, de utána megálltunk
reggelizni, mert beakadt egy jó hely. Cobranco még megtudta
tőle, hogy egyedül jött Münchenből, túrázgatott
Olaszországban és most megy hazafelé. (Hát elég bátor, vagy
arrafelé ilyen jó a közbiztonság). A reggeli Colle Isarcoban
(1.098m) költöttük, majd nekivágtunk a Brenner hágónak, ami
először jó kis 7% meredekségű szakasszal indult, majd
4-5%-osra szelídült. Végig az autópálya mellett haladt a
régi hágóút, amin olasz szokás szerint jó nagy volt a
forgalom. A határ előtt áttértünk a kerékpárútra, így
kényelmesen haladhattunk tovább, majd 11:00 körül jutottunk
át Ausztriába. Alig mentünk néhány percet, máris az a
hamisítatlan látvány tárult elénk,
amit nem nagyon lehet
összekeverni mással, a nyírott – üdezöld - legelő, elszórtan
elhelyezkedő nagy, rendezett porták, csodálatos kék rohanó
patak, és a tehénszar szaga, ami könnyen eldönthetővé teszi
hol is járunk. Ahogy közeledtünk az innen kb. 25 km-re
autóhoz, egyre inkább kialakult bennem a zabszem effektus,
vajon rendben megtaláljuk-e, nincs-e valami sérülése, baja.
Mikor időnként felriadtam borús gondolataimból, máris jobb
kedvre derültem a hegyek látványától, hiszen egyenesen az
Inn völgyét (kelet-nyugat irányban) szegélyező hegyek felé
mentünk délről-észak felé. Aztán egyre ismerősebb lett az út
és az egyik kanyarból kibukkanva megpillantottam azt a
murvás parkolót, ahol a kocsit hagytuk, rögtön meg is
nyugodtam kicsit, mivel pontosan ott és úgy állt, ahol
hagytam. Mikor odaértünk, szemrevételeztem, de szerencsére
minden rendben volt, ahogyan a logika szerint kellett is
lennie....ott is volt!
Gyorsan lemálháztuk a lovakat, akarom mondani a
(drót)szamarakat, és elindultunk Innsbruck felé, ahol egy út
melletti Imbisben ettünk öt „ercsiért” frissensült
bécsiszeletet, ami igen jól esett. Ebéd után elindultunk a
Mondseehez, ahova öt óra körül értünk. Azért pont a
Mondseehez mentünk, mert úgy ítéltük meg, hogy ennek a tónak
a megkerülése még bele fog férni az időnkbe, mivel kerülete
kb. 25km és a fürdés is jól fog esni. Rögtön fürdéssel
indítottunk a kellemes időben – délután 32-33Co volt az
autópályán – majd szépen nézelődve körbe tekertük a tavat,
ezzel mintegy megkoronázva az elmúlt 8 nap történéseit.
Este nyolckor fájó szívvel hagytuk magunk mögött a 2011. évi
túra utolsó látványát is.
Éjszaka többször is megálltam aludni, reggel 8 körül
érkeztünk Miskolcra, ezzel végérvényesen befejezve a túrát.
Szintdiagramok:
1. nap
2. nap
3. nap
6. nap
7. nap
8. nap 1. fele
8. nap 2. fele
Időközben megkezdődött a 2012. évi túra tapogatózó tervezése
is, remélem megint megyünk!
Ajánlom mindenkinek az utat. Részletesebben lásd a és a .