Cobranco honlapja

 

                                                                                                             

 

Blog

 

            Istvánpisti  jegyzete                                   2020.05.19.

 

 

 

 

 

GPS-agymenés 

 

Az előző hetekben elég sok hozzászólás érkezett GPS óra ügyben, és egyre érett bennem az elhatározás, hogy írok egy kis háttéranyagot ehhez, persze nem tudományos alaposságút. Vannak ismereteim, de nem vagyok szakértője a témának, ezt azért közlöm előre, nehogy valaki elővegye a Duning-Krüger hatást. (ha érdekel mi ez, keress rá a nagy G-n)

 

A GPS rendszer alapjait az 1970-es évek végén az USA védelmi minisztériuma fejlesztette ki katonai célokra. Eleinte véletlenszerű hibát tettek a rendszer adataiba, hogy idegen hatalmak ne tudják azt használni, ismereteim szerint ezt ma már nem teszik. Kétféle frekvencián (L1, L2) sugározzák ki a GPS műholdak (31 db) az információt. Nem katonai felhasználásra csak az L1 frekvencián van lehetőség, de itt az információ „sűrűsége” alacsonyabb, mint az L2-n, nyilván a katonai felhasználás a fő irány. A műholdak kb. 20.000 km magasságban keringenek, rajtuk atomóra biztosítja, hogy a pontos időt ki tudják sugározni, amiket a földről időnként frissítenek. A műholdak periodikusán kisugározzák a saját azonosítójukat, az atomórájuk idejét, a föld feletti magasságukat, és a hosszúsági, szélességű koordinátájukat, valamint még az összes műhold hozzávetőleges helyzetét. Ez utóbbi adat sokáig érvényben marad, mert a műholdak mozgása előre „elrendezett”, a bekapcsolt GPS vevő az – előző működésekor – eltárolt adatok előre számításából tudja, hogy mely műholdakra kell számítson. Ha pl. autóval elmegyünk 1.000 km-t, vagy 3-4 hónapig nem kapcsoljuk be a GPS vevőt (ekkor már elévülhetnek az adatok), akkor sokkal több időbe telik, amíg megtalálja a műholdak jelét.

 

Most írok néhány műszak információt is, hátha valakit érdekel, majd magyarázom is:

  • GPS sensitivity (érzékenység)

    • Acquisition (keresés)            -148 dB (deci Bell)

    • Tracking     (követés)            -160 dB

A GPS vevőkben egy nagy teljesítményű 32 byteos RISC processzor végzi a rádiófrekvenciás vevőből érkező jelek detektálását és értelmezését, amit statisztikai alapon végez, hiszen „tudja” miféle jeleket keres. Amikor már megtalálta a műholdak jeleit és csak arra kell figyeljen, el ne veszítse őket (követés), akkor elegendő, ha a bejövő jelben 100 milliószor nagyobb a zaj, mint a jel, ezt fejezi ki a -160 DB (=20*log(jel/zaj)). Azért ízlelgessük egy kicsit, ez az arány azonos azzal, mintha az 1 mm-t 10 km távolsággal osztanánk! A műholdak keresése közben a zaj/jel arány nem lehet nagyobb, mint 25 millió.

A holdak megtalálása nagyobb számítási kapacitást igényel, emiatt nagyobb fogyasztása ekkor a GPS chipnek, sőt, ha rosszak a vételi viszonyok, szűk kanyon, párás ködös, felhős az idő, akkor is nő a fogyasztás.

Hogyan is kalkulálja ki a GPS vevő azt, hogy hol vagyunk? A dekódolt jelekből tudja egy adott műholdról, hogy az hol van, az atomóra jeléből tudja, hogy mikor sugározta azt ki a hold, a saját órája alapján kiszámítja a különbséget, amennyi idő alatt ért el hozzá a jel, ebből a két adatból (meg a fény terjedési sebességéből) meghatározza a műhold távolságát, de ez nem elegendő a vevő térbeli elhelyezkedésének megállapításához, mert legalább 4 műhold adataira van szüksége, hogy a saját helyét kiszámítsa (minél több műholdat lát, annál pontosabb lehet a helymeghatározása). A pontosságot az is befolyásolja, hogy a műholdak milyen szög alatt látszanak, pl. ha közvetlen felettünk van 4 műhold, az rosszabb eredményt ad, mintha ezek a horizont felett lennének.

 

Mi befolyásolja jelentősen a GPS pontatlanságát:

  • A műhold atomórájának pontossága : 1,5 m

  • Pályahiba                                           : 2,5 m

  • Ionoszféra                                          : 5,0 m

  • Troposzféra                                       : 0,5 m

 

A fény terjedési sebességét vákuumban adják meg, viszont a légkör nem vákuum, emiatt itt lassabban haladnak a rádióhullámok, de az összetételtől (pl. vízgőz) függően is változik a fény terjedési sebessége.

Ezek a pontatlanságok is statisztikai számok, tehát pillanatról pillanatra változnak, emiatt  a GPS vevő által számolt pozíció is változik minden másodpercben, még akkor is, ha a vevő nem mozog. Ha mozog, akkor ezek a hibák hozzáadódnak a számolt értékhez. Ha a sebességünkre vagyunk kíváncsiak, akkor pl. másodpercenként (t1-t0=1) megnézzük mi a pozíciónk (P), és a P1(x,y,z,t1)-P0(x,y,z,t0)/(t1-t0) képlettel kiszámítjuk. A P(x,y,z,t) kifejezés azt adja, hogy az x,y,z pozíciónk a t pillanatban éppen micsoda.

Igen ám, de a P1 és a P0 érték is hibával terhelt, emiatt áll elő az a helyzet, hogy azt mondja az egyszeri felhasználó: „szar a GPS” mert ugrálnak az értékek.

Igen ugrálnak, de nem szar a GPS, mert ezeket az ugrálásokat lehet a feldolgozó szoftverben simítani, de csak egy határig (kijelezni nem a másodpercenkénti értékekből számolt adatot kell, hanem hosszabb időszak átlagolt adatait kell erre használni, persze nem lehet 20-30 mp a simítás ideje, mert akkor a kijelzőn nem változnának az értékek). Ha a hibák mértéke megnő, mert kevés műholdat lát (szűk kanyon), nagyon legyengül a jel (párás idő, a lombok árnyékoló hatása miatt), akkor jól szűrő szoftver esetén is ugrálni fog nem csak a sebesség, de a meredekség értéke is. A sebesség ugrálás kiküszöbölésére lehet feltenni kerékfordulat jeladót, amivel a sebesség jel legalább pontosabb lesz. Ebből is kétféle van, az egyik - a régebbi – a kerékfordulatot egy mágnes, és egy érzékelő segítségével detektálja , a másik – az újabb fajta – gyorsulásérzékelős.

 

Ez utóbbiról szólnék pár szót. Ahogy általános iskolában tanultuk, a forgó mozgás, sugár irányú gyorsulást hoz létre, amit centripetális gyorsulásnak neveznek. Ezt hivatott érzékelni, mérni a gyorsulás érzékelős kerékfordulat mérő. Na, de hogyan csinálja ezt? Mielőtt ezt elmondanám, először képzeljük el, hogy a bringát az oldalára fektetjük úgy, hogy az első tengelye függőleges legyen (azt feltételezem, hogy az első agyra van rögzítve az érzékelő). Ha ekkor megforgatjuk a kereket, akkor az érzékelő csak azt „érzi”, hogy a gyorsulás nullától eltérő, de szinte állandó, csak a forgás csillapodása miatt lép fel egy kis gyorsulás (lassulás). Ugyan nem próbáltam ki, de a működési elv miatt ekkor nem kellene semmit mutatnia a jeladó jeleit vevő GPS-es bringás órának. Viszont, ha a tengely vízszintes lesz, a forgás síkja pedig függőleges, akkor az érzékelő más a földi gravitációs gyorsulást is bele fogja mérni a forgás által okozott gyorsulásba. Ennek hatására, amikor a földhöz közelebb lesz a jeladó, akkor a gravitációs gyorsuláshoz hozzáadódik a forgásból adódó gyorsulás, amikor fél kör múlva a kör felső holtpontján lesz a jeladó, akkor a forgásból eredő gyorsulásból levonódik a gravitációs gyorsulásból. Ezt a változást pedig nem nehéz detektálni, azt kell nézni, hogy egy maximum és egy minimum között periodikusan változik a mért érték. Hurrá, már van is egy egyszerű eszközünk, amivel pompásan lehet a kerék forgását detektálni és még mágnest sem kel a küllőre rögzíteni. Hát, nem éppen. A nem éppen az egyszerű eszközre és a pompásan lehet kijelentésre is vonatkozik. Mert hát, lássuk be az utak nem teljesen simák, emiatt a kerék nem csak forog, hanem fel-le úgrál, hullámzik. Az így keletkező gyorsulásokat a szenzor érzékeli – hiszen honnan tudná, hogy azt nem kell – és a kiértékelő kis mikrokontroller máris bajba kerülhet, ha a forgásból eredő jelet az út egyenetlenségei miatti zavarjel jelentősen megváltoztatja. Ezt megint szoftveresen lehet szűrni, nyilván itt is többféle hatékonyságú, és számításigényű szűrés lehetséges. Ha a GPS-es kütyü tervezője költségcsökkentési okból kisebb számítási kapacitással jellemezhető – így olcsóbb - „agyat” tervez az eszközbe, máris csak az egyszerűbb, de kisebb hatékonyságú szűrést lehet megvalósítani. Ez is lehet az oka egyes „óráknál”, hogy az 5 km/h alatti sebességnél már nem mutatja a sebességet. Egy 2 m kerületű kerék esetén ez azt jelenti, hogy kb. 0,7 fordulatot tesz meg a kerék, ilyenkor már a forgásból eredő gyorsulás igen alacsony érték, nehéz eldönteni, hogy forog-e a kerék, vagy nem, mert az út egyenetlenségeiből adódó gyorsulás már nagyobb lehet a forgásból eredőnél.

 

Ezen kis kitérő után nézzük meg is mérünk meredekséget? Megmérjük, hogy időegység alatt mennyi volt a szint változás (dH, ez a GPS-ből, vagy a magasságmérőből jövő adat) , megmérjük mennyit haladtunk (dZ, ez a GPS-ből, vagy a kerék jeladóból származó adat) és a meredekség a dH/dZ összefüggéssel számolható. Igen ám (újra), de a GPS pillanatnyi magasságmérési hibája nagyobb, mint az x-y síkban fellépő mérési hiba, ezt úgy próbálták kiküszöbölni, hogy nem a GPS magasságmérését veszik alapul a pillanatnyi magasság meghatározásakor, hanem barometrikus magasságmérőt használnak erre a célra, ami a légnyomás változásából számítja ki a magasság változását. Ekkor újabb nyűg lép elő a sötétből, hiszen a légnyomás alapú magasságmérőnek meg kell valahogy adni a kezdő magasságot, mert a user szeretné látni nemcsak a meredekséget, de a konkrét magasságot is.

Kétféleképpen lehet megadni a barometrikus magasságmérőnek a kezdő magasságot:

1. kézzel,

2. ha már van GPS-ünk, akkor az is megadhatja bekapcsolás után, ha már elegendő adata van erre.

Sajnos a légnyomás még egy adott ponton sem állandó az időben, függ az időjárás változásától, mindenki látott már barométert, amire szépen felrajzolták a nagyobb nyomású tartományba, hogy szép idő, az alacsonyabb nyomású tartományba, hogy eső.

A magasságmérésre  a barometrikus mérés sem csodaszer, mert ehhez meg kell még a hőmérséklet ismerete is, viszont a környezet hőmérsékletét nehéz jól mérni, mivel pl. a napsütés felmelegíti az eszközt, és máris nem a levegő hőmérsékletét méri. Ha menet közben érkezik egy front, akkor a légnyomás változni fog akkor is, ha éppen a Hortobágyon tekerünk. Ha esik egy zápor, akkor a levegő sűrűsége is változik a vízpára miatt.

Ezekből talán látható, hogy ez a tenyérben elférő kis kütyü (GPS-es bringás óra), a háttérben piszok bonyolult és sok problémával terhelt, a komfortos működés erősen függ a hardver és a szoftver jóságától is. Az, hogy melyiket tekintjük jónak, használhatónak erősen függ a felhasználó elvárásaitól is.

 

Még talán annyi infó, hogy egy GPS chip, ami képes a műholdak által kisugárzott jelek vételére, dekódolására, a hely meghatározására, kb. 2.000 Ft, egy barometrikus magasságmérő chip kb. 500-1.500 Ft, egy mikrokontroller, ami az egész működését  összehangolja, kb. 2.000 Ft, kijelző kb. 2-5.000 Ft, az akku 1.000 Ft, a doboz lehet talán újabb 1.000 Ft. Joggal merül fel a kérdés, hogy mi kerül ezen a vackon 30-200.000 Ft-ba (aki nem ismeri, nézze meg a ”Mi kerül ezen a fotelon 7.200 Ft-ba” című jelenetet Márkus Lászlóval). Nyilván vannak még szoftver fejlesztők, akiknek a bére – főleg, ha USA gyártmány – akkor nem kevés, van még reklám, szállítás, a kiskereskedelmi árrése, és az ÁFA. Meg persze a gyártó nyeresége, ami a legnagyobb rész benne, hiszen az ilyen jellegű eszközök vásárlói hajlandóak sok pénzt kifizetni a hobbijuk kiteljesedéséért,  egy olyan készülékért, ami az adatok iránti vágyakat ki tudja elégíteni, mert ne felejtsük el, hogy sokkal több adatot tud szolgáltatni egy ilyen eszköz, mint a szokásos vezetékes kerékpáros óra.

Véleményem szerint két GPS-t használó eszköz között nem csak a hardver különbsége miatt lehet használati értékbeli különbség, hanem a szoftverek fejlesztőinek tudása és koncepciók különbözősége miatt.

 

Aki ezt végigolvasta, az magáénak vallhatja azt a manapság elterjedt mondást, miszerint: „régen minden jobb volt”. Igen, a faék egyszerűségű dolgok nem szoktak elromlani, de lássuk be, a faék egy nagyon unalmas dolog, a GPS meg érdekes és izgalmas, a térképes támogatással pedig bőven túlnő a múlt eszközein. Még egy dolog jutott eszembe, ami nem ide tartozik, de ideírom. Amikor az amerikaiak, meg az oroszok a világűr meghódítására készültek, felmerült az amikban, hogy kellene egy olyan toll, ami gravitáció hiányában, nagyon alacsony hőmérsékleten is tud írni, aminek kifejlesztésére több millió dollárt elköltöttek, de a fáradozást siker koronázta. Az oroszok grafit ceruzát használtak…