Cobranco honlapja

                                                                                                

                                                                                                              

 

Blog

 

 Cobranco jegyzete                                                    2017.03.10.

 

 

 

 

 

Egy feledésbe merült interjú 

 

A napokban böngészgettem  a régi dolgaimat és kezembe került valami.

 

Idén öt éve lesz,hogy megkeresett egy újság/nevet nem írok/,egy riport erejéig.A kérdések elég sablonosak voltak,leginkább úgy tünt,mintha valamiféle turisztika vagy idegenforgalmi vállalkozás megbízásából,reklámcélból készültek volna.

Tudomásom szerint végül nem hozták le,illetve nem jelent meg elekrtonikus felületen sem.Az okát nem tudom,talán a végére becsempészett bujtatott reklám vagy a kérdésekre adott válaszok nem fértek bele az elképzelt koncepcióba.

 

Azért döntöttem úgy,hogy publikálom,mert,bár jó pár év telt már el azóta,de talán kérdések illetve az arra adott válaszok még aktuálisak lehetnek és az sem kizárt,hogy érdekelnek is valakit.

 

 

Biciklizési szokásai?  Merre szokott biciklizni, milyen tájakon, útvonalakon stb.?

 

Ez nyilván idő függvénye,ha munka,iskola stb. után,vagy akár edzés céljából,napi,heti szinten tekerek akkor elsősorban a lakhelyhez közel és a már ismert bejáratott útvonalakon történik./az én esetemben ez konkrétan a Bükk-hegységet jelenti/.

Másik eset,ami évi pár alkalmat jelent,a hosszú távú túrák:  ezek általában a hegyvidékeket jelentik,kedvencem az Alpok,de környező országok magaslatai is gyakori úticélok.

Általánosságban elmondható,hogy minden cél, ahol még nem voltunk.

A lényeg,hogy én kizárólag hobbiként használom a kerékpárt.Se munkábajárás,se ügyek intézése,arra ott az autó.Nekem a bringázás kikapcsolódás,egyfajta relax,felpattanok a gépre,ki a természetbe,arra a pár órára/vagy csomagos túrák esetében,napokra/megszabadulok a mindennapi stressztől, valami egészem mást csinálok,mint amit egyébként szoktam.És akkor még a testmozgást,a sport-részét nem is említettem.

 

A kerékpáros infrastruktúrával meg van-e elégedve (jól ki vannak-e építve, kényelmesek-e túrázás, ellátottság stb. szempontjából)?

 

Fenntartásokkal ugyan,de elégedett vagyok,igaz én viszonylag „igénytelennek” tartom magam/a szó jó értelmében/,értem ez alatt,hogy én még az „őskorban” kezdtem,amikor a kerékpárt szinte csak munkába vagy kocsmába járásra használták,kerékpárutak,szervizek stb.nem voltak,…ehhez képest most sokkal jobb a helyzet,de azért van hova fejlődni.

 

Mit gondol a Mo-i kerékpáros turizmusról?

 

Attól függ,mit értünk ez alatt,ha a klasszikus értelemben vett kerékpártúrázókról beszélünk,akik felpakolnak, nekivágnak az országnak,akár heteket is tekernek,akár szélsőséges viszonyok között is,akkor a környező országokhoz képest nagyon rosszul állunk.

De,ha idevesszük a hétvégi kocabicikliseket,illetve erőből,szinte kizárólag sportolási célból tekerőket/akik szintén túrázóknak tartják magukat/,akkor már korántsem rossz a helyzet,legalábbis,ami a létszámot illeti.

Ehhez persze az is hozzájárul,hogy mára a kerékpározás divatsport lett.

 

Fejlett/fejletlen/fejlődő/elmaradott stb.?

 

Nehéz kategorizálni…elmaradottnak talán nem mondanám,a „fejlődő” egyértelműen stimmel,már csak az előbb emlitett létszám növekedésének köszönhetően,egyre aktivabb a bringáslobbi,az Unio is kiemelten támogatja a bringás projecteket.

A pillanatnyi helyzet: mármint,hogy „fejlett vagy fejletlen”,függ egyéb más tényezőtöl,régióktól is,gondoljunk pl: a Balatonra,Tisza-tóra,Fertő-tóra,ahol a hely frekventáltsága,látogatottsága,turisztikai látnivalói,magával hozzák a kerékpáros infrastruktúra fejlődését is.

 

 Szóval a hely is számít?

 

Nagyon is,de azért régiónként változik.Én  pl olyan szerencsés helyzetben vagyok,hogy az ország egyik legszebb helyén lakok,Lillafüredtől pár kilóméterre a Bükk lábánál.Bringás szempontból ez egy paradicsom.Mégis ezidáig még nem hogy komoly,de szinte semmilyen infastruktúrális fejlesztés nem volt a környéken,egy-két önkéntest leszámítva,akik szabadidejükben a montis jelzéseket festegetik,illetve Miskolc belvárosában épülget lassan valami.A Bükk kerékpárút hálózatának felfejlesztése pedig nem egy nagy "vasisdas".Itt vannak pl. a szlovákok.Minden Natura 2000-es erdészeti útjukat átminősítették kerékpárúttá,utána beadták az Unios pályázatot rá.Mára  a nagy részén tüköraszfalt fogadja a bringázókat.

 

Említette,hogy külföldre is jár-e kerékpározni, ha igen hova, hogy van az ottani körülményekkel megelégedve? Milyenek a viszonyok a hazaival összehasonlítva?

 

Igen,sőt a hosszú távú túráimat kizárólag külföldre tervezem.

A viszonyok összehasonlitása pofonegyszerű,attól függ,hogy melyik irányba indulunk el.

Nem okozok nagy meglepetést,ha azt mondom nyugat felé sokkal jobb a helyzet,német nyelvterület/Ausztria,Svájc,észak-Olasz régió,Németország/fényévekre van tőlünk,és nemcsak kerékpárutak,turizmus stb.,hanem a kerékpárosokhoz való hozzáállás tekintetében is.

Észak felé/Cseh-Szlovákia-Lengyelek/,a helyzet nagyjából a miénkhez hasonló,talán kicsit jobb.

Kelet ill.dél felé/kivétel a Szlovénok és részben a Horvátok/kerékpáros szempontból a helyzet siralmas,nem is érdemes szót fecsérelni rá.

 Mint már emlitettem túrázási szempontból a fő csapás irányom az Alpok,de a  környező országban is tekeregtem eleget,ugyhogy van tapasztalatom a körülményeket illetően.

 

Elsősorban magánkezdeményezésre vagy utazási iroda illetve egyéb segítséggel túrázik?

 

Kizárólag magánkezdeményezésre.

 

Ha magánkezdeményezésből megy, mi alapján dönt az útvonalról, a helyről?

 

Én elsősorban a hegyekbe szeretek járni és ez már behatárolja régiókat és az útvonalakat is.Általános szempont,hogy kemény szakaszokat lightosabb, pihenösebb etapok is váltsák illetve lehetőség szerint,arra amerre még nem voltam,de ezt már emlitettem.

Tervezéskor fő a látványosság és erre szervezem rá a logisztikát.

 

Ön miért biciklizik? Miért választotta ezt a sportot?

 

Nekem ez inkább hobbi,mint sport,mindig azt szoktam mondani:”én a túrázásért biciklizek,és nem a bringázás miatt túrázok”.

Persze kell azért ehhez egyfajta egészséges megszállottság is,ami gyerekkortól megvan.

 

Mit visz magával egy-egy túra során?

 

Szinte mindent…mikor kb: 20 éve kezdtünk kijárni az Alpokba,az akkori magyar bringatúrázóknak kifizethetetlenek voltak a nyugat európai árak/megjegyzem: ez jó pár helyen még most is igy van,gondoljunk csak Svájcra/,ezért arra rendezkedtünk be,hogy mindenben önellátóak legyünk,lehetöség szerint semmire se keljen költeni,ahol lehet vadkemping,a kaja hazai,bepakolva hátra.Ez a rendszer azóta is igy van,bár azért finomodtak kicsit már a körülmények.

 

Drága sport-e ez, mennyibe kerülnek a felszerelések, bicikli stb.?

 

Drágának nem mondanám,persze minden viszonyitás kérdése,a futás  egyértelmüen olcsóbb,a Forma 1. meg „picivel” drágább mulattság.

Tulajdonképpen itt az „alapanyag” kerül csak pénzbe,a többi utána már csak az erönléten múlik.

De ide is igaz a mondás: „olcsó húsnak,híg a leve”,szóval aki komolyan gondolja nem árt egy jobb bringát venni,aminek már húzós is lehet az ára.

Amióta meg divat lett bringázni,a felszerelések,kütyük,ruházat,müszaki ujdonságok tárháza mint a csillagos ég,…szóval választék van,innentől csak pénztárca kérdése.

 

Hogyan tájékozódik? Előzetesen interneten felkészül, ismerős segítségével, vagy durrbele módszerrel, azaz majd meglátja?

 

Tulajdonképpen mindhárom megvolt, csak forditott sorrendben:

Eleinte a „durrbele módszer”,Patakit idézve:”Feldobtam egy követ,amerre gurult,arra mentem tovább”elözetes terv nélkül elindutunk,sokszor a helyszinen döntöttük el melyik a szimpatikusabb útvonal /vannak helyek pl: Alpok,ahol nincs rossz választás/.

Majd jött az „ismerös segitségével” opció,többnyire akik már jártak arra azoktól csikartunk ki néhány infót./ez még most is müködik/

Természetesen ma már internetes felkészülés a leggyakoribb,vannak erre szakosodott bringás fórumok,de engem még mindig vonz a kevés infóval nekivágás „feeling”-je a turázásnak,mert sokszor igy lesz belőle igazi kaland.


Mi a véleménye a hazai biciklis turizmussal foglalkozó térképekről, kiadványokról (pl. Happy Bike, Frigoria)? Használja őket? Ha igen, meg van velük elégedve?

 

Mivel én föleg külföldön túrázok,nem használom őket,ezért értelemszerüen nincs véleményem sem,de úgy hallottam,hogy jók.

 

„Általánosságban összefoglalva a témáról nyilván sokat lehetne /és kellene is/ beszélni,az én véleményem csak egy volt sok közül,de,ha valakit részletesebben is érdekel,hogy  néznek ki ezek a bringatúrák a gyakorlatban,látogasson el a honlapomra/

http://cobranco.hu/ /részletes túrabeszámolók,képek,útifilmek segitségével betekintést nyerhet ennek az igazán szép sport vagy szabadidős tevékenységnek a rejtelmeibe,amit úgy hivnak,hogy TÚRAKERÉKPÁROZÁS.”

 

            2012. 05. 13.                                                                    

                                                                                                            Cobranco