Cobranco honlapja

 

    

 

Túrabeszámoló 2020

 

Irta: Istvánpisti

 

 

 

Felvidéki kalandtúra

 

 

 

 

 

 

 

Résztvevők: Cobranco /Miskolc/, Istvánpisti /Miskolc/.

 

Bevezető:

 

"A szlovák „Szeret-Déda project”-ként is ismert vasútvonal gondolata 1938-ra tehető, mikor az első Bécsi-döntés eredményeképpen, a szóban forgó terület egy része viszakerült Magyarországhoz.Értelemszerüen, az itt húzódó vasútvonal bizonyos szakaszai is.Ennek áthidalására, a szlovákok nagyszabású épitkezésbe kezdtek. Az észak-gömöri összekötő vonal a vad tájon,csak alagutak,viaduktok létesítésével volt kivitelezhető.A munkák infrastruktúrális része a háború végére majdnem kész lett, de mivel a terület újra Szovákiához került,a vasút befejezése, üzembehelyezése értelmetlenné vált. Bár vonal néhány szakasza késöbb bekapcsolódott az aktív használatba, a felhagyott műtárgyak jelentős része,mint egy letünt kor mementója a mai napig is célként lebeg a felfedezők, kalandvágyók szeme előtt."

 

                  

 


 

2020.07.01. Szerda (121 km 1.985 m szint)

 

A nem túl nagy számú egynapos túráinkból itt és most egy Szlovák túra alkotja az írásmű alapját. Egy érdekes és elgondolkodtató, majd 80 éves emberi alkotás az apropó, amiért kiutaztunk, de persze ez nem lenne elegendő a reggeltől estig való tekeréshez, így hát Cobranco úgy alakította a nyomvonalat, hogy abba a környék több érdekessége is feltűnjön. Cobranco először 2014-ben Kiringtonnal fedezte fel az útvonalat, majd 2018-ben velem is végigmentünk rajta, még kamera nélkül. Azóta vártuk a jó idő eljövetelét, de valahogy mindig közbeszólt valami. A fejlécből látszik, hogy nem rövid és nem teljesen sík a túra és ha azt mondom, hogy jelentős része terepen halad, akkor sejthető, ez bizony időigényes elfoglaltság. Ebből adódik, csak a nyár eleje felé érdemes belefogni, mert akkor elég hosszúak a nappalok, viszont pont a június vége szokott zivatarokban bővelkedni, amit mi kerülni akartunk, pont a jó látvány miatt. Végül a 2020-as év Covid miatti itthon ülése és egy pillanatnyi jó idő miatt belevágtunk. Eddig ügyesen fostam a szót és egy szót sem szóltam - a helyszínről, és az érdekességről, ami miatt egyáltalán belefogtunk -, de nem lesz ez mindig így.

Tehát a célterület: autóval Miskolcról indultunk, - már 4:40-kor autóban ültünk, - hiszen közel 100 km volt az autós szakasz. A Bánrévei határátkelőn át jutottunk el Pelsőcön (Plesivec) keresztül szlovákiai Csetnekig (Stítnik), aminek főterén megálltunk

 

                 

 

 és leszedtük a bringákat, majd a szokásos koreográfia szerint körbenéztünk, vizet keresve, de nem leltünk, mert a kút kiszáradt.

Végül fél 7-kor vette kezdetét a nagy túra.

A tényleges cél a Nagyszabos (Slavosovce) melletti, 80 évvel ezelőtt felhagyott vasúti alagút (2,5 km) megnézése és azon való áthaladás.  Persze utána még az ezzel összefüggő dolgok megtekintése, kipróbálása és egy fektetett nyolcas alakú túra-útvonal bejárása.

Az alagutat azért kellett a II. világháború közben a szlovákoknak megépíteni, mert az É-D-i völgyekben futó vasút ellehetetlenült az első bécsi döntésnek köszönhetően, aminek hatására a határ északabbra került. Tulajdonképpen nem egy hanem több építményt - alagutakat és viaduktot - is kezdtek építeni, de mire majdnem készen lett, addig a határok is visszamentek délre, így értelmetlenné vált az egész óriási, és drága beruházás olyannyira, hogy a talpfákat sem tették le, soha nem ment itt a vonat.

Csetnek főteréről (292 m)

 

                

 

 É felé indultunk az 587-es úton, majd kb. 2 km után balra letértünk az 52622-es útra Nagyszabos felé. Az időjárásra nem lehetett panasz, az ég teljesen tiszta Cobranco-kék színnel hívogatott, bár a korai időpont miatt a levegő még nem volt meleg. Nagyszabost kb. 5 km-rel a leágazás után értük el és már a faluban is érdekes táblát információs láttunk,

 amin a keresett alagút képe figyelt.

 

                 

 

Volt más érdekes is, alaktalan, furcsa színekben pompázó, fa valamik. A falu közepén búcsút intettünk a Csetnek pataknak és a Csetnek völgynek is, és balra NY felé – a Rejdarsky patak völgyén – indultunk. Jó meredek úton haladtunk, ami egy idő után murvássá silányult,

 

                 

 

majd hirtelen (480 m) mindenféle, a faluban látott színes fa izék jöttek szembe egymás után.

 

                 

 

Ez a Nagyszabosi rekreációs park, amit - Cobranco szerint - 2009-ben hoztak létre művészek bevonásával. Én nem tudom milyen művészek működhettek közre, de azt igen, nagyon jó anyagot „tolhattak”.

 

                 

 

 A helyszínen kipróbáltuk a hintát, az épített kisvonatot, és időt kerítettünk a reggelire is, majd 7:40-kor megtámadtuk az alagutat,

 

                

 

ami elég érdekesen indult. Aki nem ismerős a környéken, nem biztos, hogy magától rájön, hol is kezdődik az építmény ugyanis 7-8 m-t kell lefelé menni egy fa lépcsőn,

 

                

 

 hogy a bejáratot elérhessük. Annó – gondolom – úgy tervezték, hogy egy kis földmunkával a felszínről indult volna, de a partizánok berobbantották az elejét. Na, szóval lekabáztunk a bringákkal,

 

                 

 

 - ugye az enyémen két oldaltáska is volt, hiszen engem ért a megtiszteltetés, hogy a Cobranco lomjait is vihettem, meg persze a saját ruha, kaja, pia, meg ami kell, pl. lámpa.

Az alagút eleje döngölt murvásan indult,

 

                 

 

de aztán a maga pőre betonlapjain bakkantottunk végig. Ez úgy nézett ki, hogy mindkét oldalról befelé lejtő beton lapokat fektettek le, amik kb. 1,5 m hosszúak voltak, de köztük olyan 10 cm széles 5-10 cm széles bakkantó. Középen pedig egy kb. 20 cm széles 40 cm mély vályú futott végig,

 

               

 

ami a beszivárgó vizet volt hivatva elvezetni. Szerencsére az alagút lejtett, olyan 1,5-2%-kal, így tekerni nem kellett csak fékezni, meg kiállni a nyeregből, mert a bakkantók elég „ütősek” voltak, és közben arra koncentrálni, nehogy a középen futó árokba beleessünk. A belső szerkezete meglepően épen, jó állapotban vészelte át a 8 évtizedet. Elgondolkodtam rajta, vajon mi miatt lehetett szükség egy ilyen nagyszabású, borzasztó munka árán, szörnyű drágán megépített objektumra. Az erdőből a fát le lehetett volna hordani másképpen is, akár Magyarországon keresztül is, biztosan a szlovákok akkori vezetői nem akarták őseink jóindulatára bízni ezt, de számomra akkor is értelmezhetetlen a monumentalitása.

Az alagútban többször megálltunk,

 

                 

 

voltak közjátékok, de csak megérkeztünk a túloldalra,

 

                  

 

 ahol egy patakocska indult éppen a kijárattól,

 

                 

 

és a sárból, meg a vízből jutott az alagút utolsó 50 m-re is,

 

                

 

 de csak sikerült kivergődni.

 

                

 

Különben ez egy jelzett kerékpáros út, ha valaki tudja ezt értelmezni. Az alagútba 7:40-kor léptünk be, majd a kijáratnál is volt egy kis nézelődés és 8:40-kor indultunk tovább. A patakmederben 150-200 m-t haladtunk,

 

                

 

 utána a patakocska (Mnisansky) letért balra, mi pedig haladtunk tovább a vasút nyomvonalán. A nem túl jó minőségű csapáson 1,3 km-t haladtunk és már el is értük a következő alagutat (245 m),

 

                

 

ami most szerencsére nyitva volt, mivel elbontották a falazatot. 2017-ben is át tudtunk rajta menni, de akkor még szinte teljesen be volt falazva és csak egy ajtó méretű lukon keresztül lehetett áthatolni.

 

                

 

 Alig mentünk át az alagúton, máris ott álltunk a koprási viaduktnál,

 

                

 

 ami a következő eleme a befejezetlen vasútnak.

Volt küzdelem, mire felértünk,

 

                 

 

ugyanis az "abandoned" létesítmény feljáró rámpái shasem készültek el.

 

                

 

 Az építmény igen monumentális

 

                

 

(113 m hosszú, 40 m magas)

 

                 

 

és a hortobágyi híd neve után szabadon, lehet mondani 5 lyukúnak,

 

                

 

 melyek közül a középső a nagyon nagy lyuk, a többi meg gyereklyuk.

Jól szétnéztünk,

 

                

 

 majd indultunk tovább, de már nem kergettük a többi építményt, hanem a túra, alagút mentes szakaszára tértünk rá, aminek keretében, mindenféle földutakon legurultunk Koprásra, majd tovább Baráttelkére (régebben Mnisany, ma Magnezitovce). A falu szlovák neve annak állít emléket, hogy Közép-Európa legnagyobb magnezit bányája van a környéken,

 

                

 

 az előbb említett földutak rendesen csillogtak a kicsi ásványszemcséktől, amit magyarul magnézium-karbonátnak hívnak. A templomnál jobbra kanyarodva erős hegymenetbe kezdtünk,

 

                

 

 ami az emlékeink szerint tolós szakaszba torkollik, és nem is csalódtunk. A domb tetejéről már látszott a félig elbontott hegy szemben a Murány völgy túloldalán.

 

                

 

Ott simán lehetne Hold expedícióról filmet forgatni, senkinek nem tűnne fel, hogy ez a Föld. Kis gurulás után értük el Hizsnyó (Chyzne) falut, majd egy lendületes gurulás után Lubényt (Lubenik), ami már a Murány patak völgyében volt. Mi ÉNY felé (jobbra) kanyarodtunk, mert Nagyrőce (Revuca) lett volna a közelebbi cél, ebédelési célból, de még nagyon korán volt (10:10). Viszont volt ott egy tó, Békás (vagy Mikova tó),

 

                

 

ahol csobbanni is lehetne, viszont a túra nyomvonala egy fektetett nyolcas, aminek éppen a tónál van a metszéspontja, ergo délután leszünk még itt. Cobranco úgy döntött a tények súlya alatt roskadozva, hogy most, még ebéd előtt kell fürödni, a „Fürödni tilos” táblával ellátott tóban.

 

                

 

 Az elhatározást tett követte és elzarándokoltunk a tó hegy felőli – túl – oldalára, leltünk egy kis – sűrű növényzet által - rejtett öblöt és már vetkőztünk is, majd nagyon halkan a habokba siklottunk, nehogy a horgászok megorrontsák a tilosban járásunkat. Jól esett egy kis felfrissülés, de az már nem, hogy a vízből kiemelkedve, azonnal megcsípett egy bögöly. Mondtam is neki, „Leütlek én rusnya bögöly, hogy azonnal meg is dögölj!” és úgy is tettem, de már nem lehetett meg nem történtté tenni az esetet. Kis száradás után visszaöltöztünk és visszakerekeztünk a Nagyrőcére vezető út melletti bringaútra, ami jó minőségű vala, és elég jól is haladtunk rajta. Oly annyira jól, hogy 11 előtt elértük a várost, és ekkor „már” majdnem 30 km a lábunkban volt, viszont az ebédhez elég koránnak tűnt az idő. Ezért kicsit körbenéztünk a város történelmi magjában,

 

                

 

ami nem tartott túl sokáig, és már 11:08-kor a kiszemelt – és már kipróbált – Trio Pizzeria-nál voltunk, a Jilemnického utcában, vagy ha úgy tetszik, akkor ulicában. Talán két éve voltunk itt, de azóta megváltozott kicsit a felhozatal, csak menüből lehetett választani, amit gyorsan meg is tettünk, (porleves, Cobranconak rántott sajt, nekem rántott hús, és persze fél-fél liter Kofola).

 

                 

 

A lónyálat hamar kihozták, majd mikor Cobranco akkurátusan kihajtogatta a térképet és mutogatni kezdte merre járunk, hirtelen megjelent egy felszolgáló-lányka és hozott egy vajling húslevest. A felét sem bírtuk megenni, igaz Cobranconak nem nagyon ízlett, nekem meg ugye mindegy milyen, mert nekem bármi jó, de így is túl sok volt. A főétellel nem volt semmi baj,  ehető volt és finomnak is nevezném, a végén a két adagért, Kofolával 11 ercsit fizettünk, nem volt drága. Aztán valamivel fél egy előtt, teli gyomorral nekiugrottunk a túra maradék 90 km-ének. Ebéd közben szórványosan felhősödni kezdett és csak remélni mertük, hogy a jó, száraz idő egész nap kitart majd. Teli gyomor ide, teli gyomor oda, mégis jó 20 perc alatt ledaráltuk a hátszélben a 8 km távolságot Murányaljáig (Muran). A városban korábban már többször jártunk, túl sok említésre érdemes részlettel nem rendelkezik, emiatt nem is terveztünk megállást, hanem a központban akartunk elkanyarodni jobbra az 531-es útra egy kis kitérő erejéig, ott azonban egy hamisítatlan behajtani tilos tábla figyelt. Egy kicsit lassítottunk majd mentünk tovább, Cobranco szerint valamilyen természeti katasztrófa lehet az ok a hegyekben, hiszen az elmúlt hetekben nagy mennyiségű eső esett, viszont mi csak 1-2 km-t mennénk a kiszemelt látványosságig...

 

         

 

 

                  

 


 

2.rész:  

 

Ja, azt azért megemlítem, hogy a délelőtti vonatos szála a túrának délutánra kezdett kicsit foszlani, mert már nem nagyon esett útba több alkatrésze a tervezett vasútnak (mondom nem nagyon, de egy kicsit igen). Vissza a látványosságra, amit már majdnem elértünk, amikor észleltük, hogy az út jobb oldalán – a vízelvezető árokban – bődületes mennyiségű víz jött szembe, majd megtaláltuk a teherautókat, markolókat, melyek próbálták rendbe tenni a nagy vizet megszenvedő utat. Itt várni kellett pár másodpercet és már mehettünk is, azonmód le is kanyarodtunk az útról balra és már ott is álltunk egy legelőnél, ahol lovak, szamarak tébláboltak a kordonnál, meg néhány ürge. Néztem kérdően Cobrancora, hol itt a látványosság, erre mondja, hogy az ürgék. Kérdezem, hogy az a farmeres, meg a másik? Erre hülyén nézett és a földre mutatott, ahol tényleg nagy számban futkostak a szőrös kis rágcsálók.

 

                 

 

A történet szerint a kerecsen sólymot akarták visszatelepíteni, ezért hozták a szaporodni képes élelmet, de azokat az emberek jópofának vélték és etetni kezdték őket, emiatt nem széledtek szét, hanem maradtak ott, ahol kaját kaptak. Jól lefényképeztük az ürgéket, meg a szamarakat, aztán indultunk is vissza Murányba, mert onnan volt még egy „fakultatív” program, ami a Rozsdás patak völgye volt (Hrodzavy Potok). A szűk völgyben tulajdonképpen nincs jó kilátás a buja növényzet miatt, viszont távolabbról az igazi látványt a Turáni kőtornyok nyújtják.

 

                

 

 Az egész kitérő oda-vissza csak 4 km, és 100 m szint, de már egy kicsit késésben voltunk, emiatt igyekeztünk felfelé, a vacak töredezett aszfalt és köves út keverékén, ami nem volt könnyű a 10% feletti emelkedőn. Egészen egy óriási gömb-szerű szikláig mentünk,

 

               

 

amit a turisták legurulás ellen kis botokkal megtámasztottak, itt a hit erősebb lehetett, mint a fizika ismerete, na de mindegy is. Rövid téblábolás után elindultunk vissza Murányba, hogy végre a túra útvonalának irányába álljunk. Csak óvatosan lehetett engedni a bringákat, mert az út minősége – ahogyan az előbb is írtam – nagyon nem volt jó. Valószínűleg nem voltam elég figyelmes, vagy csak nem volt szerencsém, mert egyszer csak azt vettem észre, hogy az első gumi nagyon furcsán rugózik. Aztán tudatosult bennem, hogy defektem van, na már csak ez hiányzott. Fék, majd magyarázat Cobranconak, miért is állok meg, utána kerék ki, belső ki, új belső be, pumpálás és már mehettünk is tovább. Azért nem ment olyan gyorsan, mint a Forma 1-ben, de 17 perc alatt megvoltam vele, mert ugye Cobranco csak a dokumentálással volt elfoglalva, igaz az jól sikerült. Beérve Murányba,

 

                 

 

jobbra fordultunk a Tiszolc felé vezető útra, ami rögtön egy kiadós emelkedővel indított, majd a túloldalon el is vesztettük azt a magasságot,

 

                

 

amit előzőleg nyertünk. A cél nem Tiszolc, hanem a Murány-Tiszolc út, kb. felénél található Dielik hágó (587 m) volt. Mielőtt elértük volna a hágót – kb. 510 m magasságban – hirtelen jobbra kanyarodtunk a derékig érő gazosban futó kis gyalogösvényre, ahol csak egy ideig tudtunk haladni, én feladtam a harcot, félve az újabb defekttől, de Cobranco elviharzott gyalog a kamerájával. Amíg távol volt, gyorsan megettem egy banánt, mert tudtam, hogy a Dielik hágó után köves murvás mászás következik és jól fog jönni a táp. Közben Cobranco elzarándokolt a meg nem valósult vasút újabb ágának felderítésére, igaz közben patakmederben, csicsás csalánosban csalingázott, de nem tett le az eredeti tervről. Régebben én is megnéztem a 2 km-es újabb alagút bejáratát,

 

                 

 

ami Tiszolcra vitte volna le a vasutat, éppen a Dielik hágó alatti hegy gyomrában, de most inkább kihagytam. Nagy nehezen kivergődtünk a susnyásból és leküzdöttük a helyenként 12%-os emelkedőt és valamivel 15 óra előtt elértük a hágót,

 

                 

 

 amit örömmel konstatáltunk, hiszen már csak 6 db-ot kellett abszolválnunk és még kb. 65km hátra volt. Milyen érdekes a magyar nyelv, gondoljunk csak erre a kifejezésre: 65 km még hátra volt. Ha előre mentünk, akkor a hátunk mögött hagytunk valamennyit és előttünk volt még 65 km és nem hátra, na mindegy csak elgondolkodtam.

Kis közjáték után vágtunk bele a Nemcova (919 m) leküzdésének. Már voltunk itt többször is és az út minőségéről nem voltak jó emlékeim, amit újra meg kellett állapítanom, hogy nem öngyógyító aszfaltból építették. Menet közben, olyan 100 m mászás után pompás kilátás nyílott É felé,

 

                 

 

ami annak volt köszönhető, hogy a komplett hegyoldalon eltűnt az erdő,

 

                

 

ami vagy emberkéz műve lehetett, vagy nem.

 

                

 

A hágó-út legfelső részén sűrű fenyvesek fogadtak és elzárták a kilátást, de szerencsére a tetőn már pompás látványban volt részünk.

 

                

 

Remekül körvonalazódtak a távoli hegyek kontúrjai, a mélyben megbúvó falvakkal.

 

                

 

Murányból 650 m szintet gyűrtünk le, viszont a hágóról a Túróc patak (Turiec) völgyében 600 m szintvesztéssel számoltunk Ploske-ig (305 m), de sajnos száguldásról szó sem lehetett, annyira vacak volt az út minősége (töredezett aszfalt, murva). Cobranco egyre inkább elszomjazott, mert nem sikerült sehol egy forrást találni és ezen a részen az esély is kicsi volt rá, mert már nem üledékes, hanem vulkanikus eredetű hegységben gurultunk. A rossz útminőségnek volt egyfajta haszna is, hiszen vittem magammal egy saját gyártású kütyüt, aminek pont az volt a dolga, hogy az út egyenetlenségeit mérje. Az eszközt egy fadobozba építettem és a bringa-váz vízszintes csövére rögzítettem. Egy elektromechanikus rezgésmérőt, GPS, terveztem bele, másodperenként rögzíti az adatokat SD kártyára GPX formátumban, az otthoni PC-n az útvonalat meg lehet nézni pl. a Garmin normál térképszoftverével, de a helyfüggő rezgésadatokat is le lehet kérdezni, majd fel lehet tölteni a Google Maps API-jával és akkor meg lehet nézni, hol szar az út. Sajnos a Google időközben fizetőssé tette a szolgáltatását, emiatt alakítottam egy kicsit én magam a megjelenítésen.

 

                

 

A hosszú gurulás vége felé 17 óra körül értük el Ratkovske Bystre (395 m) települést, ahol végre sikerült folyadékhoz jutni a bejáratott kocsmában, mégpedig jó hideg Kofola-t vételeztünk. A pihi és az iddogálás után felfrissülve gurultunk tovább, egészen Ploske településig, ahol a nagy lendülettől kicsit – uszkve 45 m-t - túlmentünk az elágazáson, de Cobranco még időben kapcsolt és letértünk Sirk felé. Ha Sirk, akkor mászás, na azért ebből az irányból nem életveszélyes, mindössze 60 m emelkedőt gyűrtünk le, majd legurultunk 50 m-t. Még az útelágazás előtt jobbra letértünk és megnéztünk egy ipari műemléket, egy valamikori olvasztó kemencét, mely téglából és kőből épült.

 

                                                        

 

 Ugye az kiderült, hogy a környéken vasércet bányásztak, ebből helyben próbáltak vasat előállítani. Némi nézelődés után tovább indultunk és az elágazásnál jobbra Sirk (340 m) felé kanyarodtunk, pedig ha jobbra tartunk, akkor Jolsvát (Jelsava) hamarabb elérhettük volna, de Cobranco direkt a hosszabb útra vezette a kommandót. A falut, a lankás emelkedőn hamar elértük, de onnan kőkemény hegymenet következett, 1,8 km átlag 9 %, de közben szakaszosan ettől meredekebb is volt az út. Olyan 525 m magasságban találtunk egy skanzen falu szerűséget (Zeleznik Ladislava) , ahol a környékbeli bányákban dolgozók laktak, de úgy tűnt jelenleg is lakott néhány ház, legalábbis erre lehetett következtetni a kéményekből felszálló füstből.

 

                

 

Ez egy kis kitérő volt, majd miután visszatértünk a fő utunkra, ahol 88 km után, 19 órakor elértünk egy elágazáshoz. Ha balra mentünk volna, akkor egy erdei úton – ahol már régebben jártunk – Nagyrőcére juthattunk volna, onnan a délelőtti utunkon visszafelé elérhettük volna a Mikova tavat, ahol fürödtünk. De Cobranco tovább cifrázta az útvonalat és az 53214-es útvonalon Turcsok (Turcok) (340 m) irányába fordultunk és szerpentines úton hatalmasat gurulva értük el a falut, majd a végén rögtön nekiugrottunk a hegyoldalnak és rögtön másztunk is 100 m szintet. A hágóról újabb gurulás következett, a Megnezitovce-i bánya meddőhányói között, és 19:23-ra le is értünk a Mikova tóhoz, ahol egy kis pihit tartottunk.

 

                 

 

A lemenő nap fénye szürreális hangulatban tükröződött a monementális víztükrön.

 

                 

 

 A tó a Murány patak völgyében fekszik, igen ám, de az autónk nem ebben a völgyben várt már ránk, hanem a Csetnek patak völgyében, ergo még át kellett mászni azon a hegységen, amelyen délelőtt az alagúton keltünk át. A hazatérő, átkaroló hadművelet következő stációja Jolsva megközelítése volt, ami nem nehéz művelet, mert 6 km alatt, kb. 20 m lejtést tartalmaz az út, közben lehet gyönyörködni az út mellett folyamatosan húzódó ipari létesítményekben és az általuk kirostált meddőben. Valamivel 20 óra előtt értük el„Jelszót”, ami kicsit kétszínűnek tűnt, egyrészt a letűnt múlt nem feltétlenül jó állapotban lévő monumentális épületei, és a simán csak lepukkant, soha nem volt monumentális épületei hívták fel magukra, igaz más-más aspektusból az arra járók figyelmét. Bár időben nem álltunk jól, viszont észrevettük azt a kocsmát (Koruna), ahol meg szoktunk állni, így most sem hagyhattuk ki, mivel újra szomjasak lettünk. Bent hamisítatlan vadkeleti hangulatot árasztott, a pult mögött egy nem mai „hölgy” állt és próbálta kiszolgálni az igényeinket, közben Lenin elvtárs (kő) feje nagyon figyelmesen hallgatott. Végül sikerült barna, 0%-os, citromos sört vennünk, alig drágábban, mint a nagyáruházakban. A nyári idő miatt nem az épületben kialakított ivóban ültünk le, hanem az épület, a szomszéd és a kerítés közötti előtetős részen elhelyezett padoknál, közvetlen a kukák mellett. Apropó kuka. Tudja valaki honnan származik a szó, mert nem magyar az biztos. Akinek köze van a jelenlegi modern gépgyártáshoz, az ismerheti a Kuka Robotics nevét, és jót derülhet azon, hogy a szemét tárolására szolgáló edényekről neveztek el a németek egy céget. Pedig pont fordított a helyzet. A „Keller und Knappich Augsburg” cég piacvezető lett a szemétszállításban/feldolgozásban – még a múlt század derekán - és az autók oldalára írt KUKA név átment a magyar nyelvbe, köznévként. Aztán most meg már az ipari robotok terén is nagypályás a cég. Jól elvoltunk a kricsmiben, de indulnunk kellett, mert még két hágó állt előttünk, egy nagyobb 340 m szinttel és egy kisebb 50 m-rel, az autótól pedig még 16 km választott el. Aztán felcihelődtünk és 20:23-kor újra nyeregben voltunk, majd a városka végén balra fordultunk, a nem túl izgalmas vonalvezetésű hágóútra. Eleinte 3-4, később 5-6 %-os emelkedőn haladtunk, szinte csak egyenesből álló úton, néha-néha egy 5-10 fokos „kanyarral”. A mászás alkalmával lassan telt az idő, mert már nem voltunk teljesen fittek, így a sebességünk sem volt túl nagy, miközben a nap is lement és egyre sejtelmesebb félhomályban haladtunk. A hágót 606 m magasságban, 21:12-kor értük el és egy elég jó gurulást csaphattunk volna Gacsalk (Gacaltovo) (358 m) faluig, ha az a fránya félhomály kisebb lett volna, mint a bátorságunk. A falut még fél tíz előtt elértük, majd megkezdtük a ki tudja hányadik emelkedő megmászását, ami az utolsó is volt egyben, mikor Cobranco a falu nevét kezdte fejtegetni és nekem is beugrott a ’90-es években, a német tévén futó műsor, a Gottshalk show. Ezen jól elpoénkodtunk, - főleg, hogy Cobranco szerint itt tűnt felt Tünci a sztriptiz szekcióban - amikor arra lettünk figyelmesek, hogy előttünk az autók valamit kerülgetnek. Amikor odaértünk, láttuk, hogy egy nem absztinens ember ül/fekszik az úton, akivel Cobranco beszédbe is elegyedett. Kiderült, hogy tud magyarul a cigány alakú lény, akit Cobranco percekig győzködött, hogy menjen le az útról, mert el fogják ütni, de nem volt fogadókészség a segítségre, vagy csak nagyon „fáradt” volt, így otthagytuk, remélem nem történt baja és hazaért a családjához, lehet a család nem örült ennek. Innen már majdnem teljes sötétben gurultunk le a Csetnek völgybe, majd balra kanyarodva és mintegy 300 m út megtétele után értük el az autót 21:40-kor.

 

Összefoglalva azt tudom mondani, hogy a Cobranco által szervezett egy napos túrák közül ez volt idáig a legjobb, annak ellenére, hogy már voltunk ezen az útvonalon, de a mostani valahogy nagyon összeszedett volt, rengeteg információval és rajtunk kívül álló történéssel. Csak röviden összefoglalva: volt egy tematikus része a napnak (délelőtt és egy rövid délutáni résszel), ami az 1940-es évek vasútépítését járta körül, alagutakat, viaduktot néztünk meg, volt csobbanás, gastro blokk, voltak ürgék, szamarak, elszenvedtünk egy defektet, leginkább én, volt megszámlálhatatlan hágó, aszfaltos, köves, murvás, volt mászás és gurulás, világosban, sötétben, voltak város bemutatók, épületek történetét összefoglalva, volt elhagyott bányászváros, ipari műemlék, több helyről látványos kilátás, egyedül talán eső és vihar nem volt, igaz nekem nem is hiányzott. Aztán itt vannak még a sajátos hangulatot árasztó kocsmák, az életmentő Kofola-val, sörrel.

Csak két szóval tudnám jellemezni a túrát: pont fasza. És örülök, hogy ott lehettem, közi Cobranco!

 

 

 Fotoalbum

 

 


 

Ajánlom mindenkinek az utat. Részletesebben lásd a Filmeket és a Képeket.