A 2020. évi
soros Alpok túránk frenetikusra sikeredett, legalábbis
résztvevőként mindenképpen. 2021-re is voltak tervek, az
előző években kimaradt Dolomitok részek pótlása és
kiegészítése érdekesnek tűnő részekkel. Ez olyan idillinek
tűnik, de itt jön az, „igen ám, kezdetű” sejtetés. Tavasszal
jó sokat tekertem itt a Bükkben és már kezdtem azt érezni,
hogy jól megy a tekerés a sorozat terhelés sem okozott
problémát, amikor hirtelen estem egy kiadósat. Éppen egy
szokásos 95 km-es kört csináltam 2021.06.15.-én, a tervezett
szint (1.500 m) 99%-át hátam mögött tudtam, és már csak 27
km volt hazáig, leginkább lejtő formájában. Ez olyan
nyugtató érzés volt, lazán haladtam 20-22 km/h-val, éppen az
orromat fújtam, amikor a hátsó kereket megdobta egy út hiba,
ettől előre lendültem és azzal az egy kezemmel, amivel a
kormányt fogtam, megtoltam azt. A kormány keresztbe állt, én
átrepültem a kormányon. Mivel a cipőm a pedálhoz volt
rögzítve (SPD), jött velem a bringa is, az előre repülés
közben. Igen vacak érzés volt, mintha esés közben lelassult
volna az idő és láttam előre mi fog következni, de semmit
nem tudtam tenni. Ahogy földet értem a jobb vállamon,
láttam, elöl, magasan szállni és az aszfaltba csapódni a
kerékpárt. Ahogy felocsúdtam, éreztem, hogy fáj a jobb
vállam és a bal térdem erősen vérzett, ahogy a rücskös
aszfalt lereszelte róla az összes bőrt. Pár másodperc múlva
megtapogattam magam főleg a vállamat, tettem néhány
karkörzést és konstatáltam, hogy szerencsém volt, mert nem
tört el, mint ahogy eddig egyetlen csontom sem. Felálltam,
megnéztem a bringát, aminek kormánya a becsapódás miatt kb.
30 fokkal elferdült, de más baja nem lett. Sajnos nem tudtam
egyenesbe állítani, de ez nem tűnt problémának, gyorsan
felültem rá és indultam haza. Fél 8 felé értem a családi
fészekbe, ahol nejem elhűlve nézett végig rajtam, a vérző
térdemet, amiről a vér már a bokámig jutott és rászáradt a
bőrre, valamint számos horzsolásomat. Megnézte a karomat, és
azt mondta, biztos, hogy kulcscsont-törésem van, én egy
darabig vitatkoztam vele, aztán elfogadtam, hogy menjünk a
traumatológiára a térdemmel, ott majd megnézik a vállam is,
de előtte meg kellett vacsoráznom. Valamikor 22 óra körül
közölték velem a hírt, miszerint a kulcscsontom teljes
keresztmetszetében eltört és 6 hétig nem mozgathatom a jobb
karom. Ekkor már kezdtem én is elhinni, mert egyre erőseb
fájdalmaim voltak. Átfutott az agyamon, hogy lesz ebből
2021-ben Alpok-túra? Azért mindent nem írok le, de az még
érdekes volt, hogy 2 nap múlva utaztunk Bük-fürdőre 4 napra
és nekem kellett vezetni. Ott sem volt könnyű, mert a térdem
miatt nem mehettem be a vízbe, enni úgy tudtam, hogy a
feleségem felvágta az ételt, én meg bal kézzel belapátoltam,
miközben a jobb kezem fel volt kötve. Ugye azt mondták, hogy
6 hétig nem mozgathatom a karom, a nyakamban lógó tartóban
kell nyugtatni. Három hét után kellett menni kontrollra ott
azt mondták, hogy minden rendben van nem mozdult el. Én már
be voltam sózva a vizsgálat után elmentem bringázni. Nem
volt könnyű sem fizikailag, sem fájdalom szempontjából, de
sikeresnek ítéltem a tekerést. Próbáltam úgy menni, hogy a
bal kezemet használva kormányoztam, a jobbal alig értem a
kormányhoz, de mire hazaértem már eléggé fájt a vállam.
Tűkön ültem, nem akartam egy ilyen hülye baleset miatt
kihagyni az Alpok-túrát, hogy a következő 2 hétben 400 km-t
tekertem, annak érdekében, hogy visszanyerjem az elhagyott
edzettségem. Egészen jól haladtam, már majdnem elégedetett
voltam magammal, amikor egy délutáni érthetetlen bal oldali
hasgörcs után, néhány nappal kijött rajtam az övsömör. Soha
nem volt még ilyenem – ezt a szervezetben maradt bárányhimlő
vírusa okozza -, viszont a bőrön látható, viszkető
kiütéseken kívül, fizikálisan is leveri az embert. A nejem
azt mondta, ennek lefolyása 6 hét és közben kerülni kell az
erős fizikai igénybevételt. Na hiszen, egy Alpok-túrán ez
biztosan könnyű lenne kerülni. Ekkor szóltam Cobranconak,
hogy nem fogok tudni menni, keressen valaki mást. Ő azt
mondta, hogy inkább várjunk néhány napot, úgyis rossz az
idő, de menjek, mert a közönség engem akar. A következő
napokban újra laza edzéseket lehetett csak csinálni, de egy
idő után úgy döntöttem, hogy rendben leszek, megyek az
Alpokba.
Ezzel csak az
én viszontagságaim merültek ki, a Cobrancoé csak ekkor
kezdődött, amikor kiderült, hogy volt egy Covid beteggel
kontaktja, aki akkor még nem volt beteg, de néhány nap után
elhunyt.
Nekem már nem
volt fertőző állapotban az övsömöröm, volt Covid oltásom, mi
bajom lehet, ha elmegyek hegyi túrára egy potenciális Covid
fertőzöttel.
Na ilyen
előzményekkel indult a 2021-es Alpok-túra. 2021.08.09.-én
este indultunk neki autóval a néhány száz km-es útnak.
Részletes leírás:
1. nap
2021.08.10. Kedd (72 km 1.308 m szint)
Az egész
éjszakán át tartó út végén reggel 9 óra körül érkeztünk meg
Cima Cogna település melletti parkolóba, ahol már jártunk a
2013-as túra alkalmával. Cobranco még megérdeklődte egy
helyi erőtől, hogy hagyhatjuk-e itt az autót, és egy igen
után gyorsan málházni kezdtük a bringákat, ami eltartott
vagy egy óráig, ami után 10 óra körül elindultuk, a nem túl
jó előjelekkel „kecsegtető” bringázásra. A napi terv
egyszerű volt, eljutni Cortina d’Ampezzo-ba, majd utána egy
murvás szakaszon elérni a Cimabanche hágót, és ott
elvackolni. Persze a hangsúly nem a sima eljutáson volt,
hanem a minél látványosabb helyek felkeresésén, amiben
Cobranconak akkora rutinja van, hogy csak, na.
Tehát, a
parkolóból kb. 800 m magasságból indultunk lefelé a Piave
folyó mellett, eleinte a nagy forgalmú főúton, és amint
tudtunk letértünk egy bringaút szerűségre, de ennek hamar
vége szakadt. Ahogy lett rá lehetőség, letértünk egy
forgalmatlanabb útra, amin viszonylag hamar elértük a Lozzo
di Cadore-t. A tetszetős település harangzúgásba burkolózva
próbálta magától távol tartani az idegeneket. Minket ez nem
riasztott el, mert egyrészt ezen a tájon már nem számítunk
idegennek, másrészt a mi korunkban már nem zavaróak annyira
a zajok, mint fiatalon, köszönhetően a süketségnek. Elhagyva
Lozzo-t, néhány km után letértünk a kevésbé forgalmas útról
is, és benéztünk Domegge di Cadore-ba, mivel az volt terv,
hogy bringautakon haladunk tovább, ha lehet, mert
Olaszországban hírhedten bitang nagy a forgalom. A
letérésnek más oka is volt, mégpedig a Piave duzzasztásával
létrehozott nagy tó, - a Lago di Piave di Cadore
-megtekintése és a környezetben való gyönyörködés. Hirtelen
legurultunk a tó partjára,
majd a hídon át
a túloldalra, mert kemping szemlét kellett tartani. Azért
„kellett”, mert a Covid helyzet miatt regisztrálni kellett,
és Cobranco annak a kempingnek a címét adta meg, ahova
igyekeztünk. Persze eszünk ágában sem volt bejelentkezni,
csak helyismeretet szerettünk volna szerezni, hogy ha a
helyzet úgy hozza, ki tudjuk magunkat magyarázni.
A tó
fantasztikusan nézett ki, türkiz-zöldes árnyalatban
pompázott az éles napsütésben,
a hídról
jól szemügyre tudtuk venni méreteit. A hossza kb. 4-5 km
lehet, de nehéz pontos adatot mondani, mivel két ágú. Az
egyik a fő ág, amit a Piave alkot, de van egy másik is amit
az északról betorkolló Molina, időszakos folyó alakított ki.
A
túloldalon könnyen megtaláltuk a teli kempinget, és már
fordultunk is vissza, nem akartunk erre több időt
vesztegetni. Visszatérve a tó jobb oldalára,
Cobranco
kitalálta, hogy tó szinten menjünk kis ösvényeken, aminek
előnyei mellett megtapasztaltuk hátrányát is, a hirtelen
borzasztó meredek murvás emelkedők képében. A végére egy
sávos gyalogösvénnyé változott az út, majd megszűnt és egy
legelőn keresztül próbáltunk feljutni a főútra. Ami nagy
nehezen sikerült is, olyan meredek murvás utacska vezetett
fel, amin ketten tudtunk egy bringát feltolni, majd utána a
másodikat, de erőfeszítéseinket siker koronázta és
becsatlakoztunk az életveszélyes autófolyamba. Némi rettegés
után végre megtaláltuk a bringautat, mely egy múlt század
elején épített vasút nyomvonalán haladt, így már tudtunk a
tájra is koncentrálni, ami nagyon megérdemelte a figyelmet.
Nagyon jó kilátás volt a tó déli partját szegélyező égbe
törő hegyek csipkés gerinceire. Ekkor már 100 méterrel
magasabban voltunk a tó tükrénél, pedig a tervek szerint a
gátat útba kellett a látvány miatt ejteni. Rövid keresés
után megtaláltuk a halál meredek utat, amin el lehetett érni
a kívánt gátat. A lemenet meredeksége előre vetítette, hogy
visszafelé – ebéd után – nem lesz könnyű a bringaútra a
visszajutás. Mikor már a gáton voltunk, látszott, hogy
érdemes volt lejönni, nem csak a tó egészének, de a gáttól
lefelé a szikla szoros pompás látványa is lebilincselő volt.
Cobranco, még
fentről észrevett egy fövenyszerűséget, amit próbáltunk
megkeresni, így elindultunk a tó másik oldalán, az úton.
Némi haladás után elértük az út végét, amit egy nagy
étteremszerűség zárt el. Bemehettünk volna egy ebédre, de a
táskákban még ott figyeltek a rántott húsok és
étvágygerjesztően integettek felénk, ezért a visszafordulás
és egy jó kilátással rendelkező ebédelő hely keresése
mellett döntöttünk. Meg is találtuk még a gát elérése előtt
egy kis domb tetején,
ahova
feltoltuk a gépeket és önfeledt táplálkozásba kezdtünk, és
közben beszéltünk, vagy beszélgetés közben ettünk, ezt
döntse el ki-ki, érzésre. Az egy órás szieszta után
visszatértünk a gátra, majd megkezdtük a mászási
hadműveletet. Az első fele viszonylag simán ment, még
forrást is találtunk, aminek vizével feltöltöttük a
kulacsokat. A második fele, a meredek részt is jól
kimásztuk, a kialvatlanság dacára, és feljutottunk Piave di
Cadore városába,
ahol
teljes néptelenség fogadott. A város maga is vonzza az ember
tekintetét, a főtér nagyon látványos, de nem a házak
szépsége késztette Cobranco-t arra, hogy felmásszunk ide,
hanem a város híres szülötte a festő, Tiziano.
Cobranco a
várost, és Tiziano-t ismertető monológja után még tettünk
egy kört, legurultunk, hogy megkeressük a Piave-t elhagyó
bringautat, ami a Boite folyó völgyén halad, és nekünk ez
kellet ahhoz, hogy autómentesen elérjük Cortina d’Ampezzo-t.
Viszonylag hamar megleltük a pompás helyen vezető utat, ami
nem a völgyben, hanem a hegyoldalban haladt, emiatt jó
kilátás nyílott mindenfelé.
Az úton
haladva meresztettük a szemünket, a tőlünk délre eső hegyek
irányába, annak érdekében, hogy minél többet be tudjunk
fogadni a szép látványból. Alagutak, viaduktok váltakozva
tették érdekesebbé az utat,
aminek
meredeksége 1-3% volt, miközben mindenféle Cadore nevű -
szokásos olasz kinézetű, szép, rendezett - településeken
vágtunk át.
Aztán a hosszú
élvezetes tekerés után elértük az utolsó Cadore-t, San Vito
di Cadore-t,
ahol újra
sikerült vizet vételeznünk. A település végén, balra
lekanyarodtunk és leereszkedtünk a völgybe, hol egy kis
tavacska – Lago Mosigo -hívogatva integetett felénk, mi
pedig ezt észlelve meglátogattuk. Körbe tekertük a
tavacskát, ami magában sem volt rossz, de a felette magasodó
Sorapis az, nagyon jól nézett ki.
A szokás
szerint, ha lemegyünk valamit megnézni, akkor utána fel kell
mászni és ez itt sem volt máshogy. Ahogy közeledtünk Cortina
d’Ampezzo-hoz a bringaút egyre inkább elmurvásodott,
annyira, hogy a legvégén inkább kimentünk a főútra, és azon
is gurultunk be a városba. Cobranco, valamilyen perverz, -
számomra nem ismert - ok miatt szeret bemenni a városok
belső részébe, ahol sok ember jön-megy egymás hegyén-hátán,
és most is ennek a vágyának hódoltunk. Engem már a
gondolattól is kiver a víz, hogy tömegbe menjek, itt viszont
a fóbiám erősítésére alkalmas körülmények fogadtak.
Talán
mindenkinek az a legjobb, ha erről nem is írok többet,
mármint a helyszínen tapasztalt helyzetről. A főtéren való
könyökléssel való lassú előre haladás után, megkerestük a
Tofana hegységre menő felvonó állomását, mert Cobranco-t
ehhez, kedves túra élmények kötik. Viszonylag hamar
megtaláltuk, aztán Cobranco felidézte a 25 évvel ezelőtti
élményeket, majd hat óra után elindultunk, hogy a napi etap
maradék részét teljesítsük. Szerencsére továbbra is
kerékpárúton haladtunk, ami a város elhagyása után murvásra
váltott és meredekebbé is vált, mint az egész napi aszfaltos
részek. Az út amellett, hogy murvás volt, igazán vadregényes
környezetben haladt,
amint a
Boite völgyének északi falába vágott úton küzdöttük fel
magunkat a Monte Cristallo árnyékában.
Már javában
szürkült, amikor nézegetni kezdtük, vajon hol lehetne egy
táborhely félét találni, de nem akadt semmi kecsegtető,
mindaddig, amíg egy elhagyott alagutat nem láttunk az út
mellett. Cobranco tudott is erről a műszaki hiba folytán
felhagyott alagútról, be is ment szétnézni, de nagyon vizes
és hideg volt, emiatt elvetettük és mentünk a jó alagúton
át, ami szintén nagyon hideg és nedves volt, de itt nem is
akartunk táborozni. Aztán rövid idő után elértük a hibás
alagút kijáratát, és utána rögtön a kanyarodó Boite szurdok
felett átívelő 100 éves viaduktot,
amin meg
is álltunk megszemlélni a kilátást. Ez a tevékenység nem
volt könnyű, mert a híd mindkét oldalát sűrű szövésű kék
színű anyag borította, amin leltünk egy lyukat, hol ki
lehetett tekinteni és ki lehetett dugni a kamerát. Amikor
már kellően kiszörnyülködtük magunkat a nagy mélység láttán,
csak akkor mentünk tovább. A viadukt túl oldalán balra
voltak kecsegtető helyek, de rövid vizsgálódás után mentek a
levesbe. Ezután újabb vizes, nedves alagút következett, és
már a meredekség is kezdett combossá válni. Ezután semmi
esély nem adódott, hiszen baloldalon meredek sziklafal,
jobboldalon 100 m mély szurdok keretezte utunkat.
Aztán
addig-addig mentünk felfelé, hogy balról bejött a főút olyan
1.500 m magasságban és még mindig semmi lehetőség nem
adódott. Aztán jobbról feltűnt egy nagy farakás, ahova
Cobranco be is ment és jónak ítélte és meg is nyugodtunk, de
mentünk még tovább, hátra találunk valami olyan épített
izét, amin meg lehetne enni a vacsorát. Aztán kis lapos –
60-80 cm mély - tavakat leltünk és az egyik végében,
horgászoknak kialakított padot, ami egy nagy fa törzséhez
lapult. Hirtelen szétpakoltunk és megkezdődött a vacsora
hadművelet, aminek keretében leves főzéssel kezdtünk, ami
ilyen magasságban, a hidegben nagyon jól szokott esni.
Cobranco kiválasztotta a májgombóc levest, amit megfőztem,
és erősen sötétben megettünk, aztán asztalt bontottunk,
elpakoltuk a lomokat és már majdnem elindultunk, amikor még
visszamentem megnézni, vajon mindent elpakoltunk-e.
Konstatáltam, hogy mindent, majd egy kisebb egyensúlyvesztés
következtében beleestem a tóba. Szerencsére nem teljesen,
csak jobb lábbal, de combtőig, alig bírtam kimászni, mert
beleragadtam az iszapba. Ott álltam 1.500 m-en tökig vizes
harisnyában átázott cipőben, vacogva 8 fokban, és még vissza
kellett gurulni a kinézett táborhelyig. Hát nem volt elég a
válltörés, az övsömör még jött ez is, pedig nem hiányzott.
Sőt még sötét is volt, emiatt Cobranco nem tudta
megörökíteni az utókornak, tehát teljesen haszontalan volt a
produkció. Nagy cidrizés közepette visszagurultunk a
kinézett sátorhelyig, ahol felállítottuk a sátrat, én meg
egy szál gatyában, vacogva bebújtam a hálózsákba. A vizes
ruhákat bevittem a sátorba, mert kint sem száradtak volna
semmit, csak reménykedtem, hogy bent ennél jobb lesz a
helyzet. A következő nap elején biztosan szükség lenne a
harisnyára a reggeli hideg miatt, de azt nem lehet hordani
majd, a cipőm vizes marad, nem lesz leányálom, de valami
csak lesz, pedig a tervek szerint nem lesz egyszerű dolgunk.
Ezekkel a gondolatokkal aludtam el, miközben felidéztem az
átélt pozitív élményeket.
Éjszaka ugyan
hideg volt, de a jó hálózsákomnak hála, még egy szál
gatyában sem fáztam. Reggel 7 felé, ébredés után kilestünk a
sátorból és megelégedéssel vegyes ámulattal konstatáltuk az
elénk táruló látványt, a hegycsúcsok napfényben fürödve
hirdették, ma jó idő lesz.
Ez meg is
alapozta a hangulatot, Cobranco a kameráit – felváltva -
lóbálva rohangált fel, s alá, miközben én a kerékpárom hátsó
csomagtartóján lévő csomagot asztalnak használva enni
próbáltam. Sajnos, amint várható volt sem a harisnyám, sem a
cipőm nem száradt meg, sőt ha lehet, még vizesebb volt, mint
este, amikor betettem a sátorba. Kint sem volt száraz az
éjszaka, erős harmat keletkezett, erről a csurom vizes
bringák tanúskodtak. Sőt nem csak a bringákról, de a
sátorról is folyt a víz.
Az égig érő
hegycsúcsok, ebben a korai órában eltakarták a napot
előlünk, így szárításnak egyelőre semmi esélye nem volt.
Aztán valamikor 8 óra környékén kibukkant a napocska,
gyorsan odahordtuk a fényre, a száradásra váró motyókat, a
töltőt, a nadrágomat, a sátrat. Sajnos a cipőmet nem
lehetett, mert az éppen a lábamon volt, úgy éreztem magam
benne, mint a partra vetett nehézbúvár.
A száradási
hadműveletnek 9 előtt pár perccel vége szakadt és
elindultunk, hogy a nem túl könnyűnek ígérkező tervet valóra
váltsuk. Erről ejtenék néhány szót, mármint a tervről. A
szállásunknak helyet adó erdőből el kell érni a hágót (Passo
Cimabanche 1.530 m), majd egy kis visszagurulás után – egy
erősnek ígérkező, sziklás murvás úton felmegyünk 2.000 m
magasra, onnan legurulunk, mintegy 800 m szintvesztéssel,
majd némi mászás után körbejárjuk a Pragser Wildsee-t, aztán
a Rienza völgyébe legurulva, keresünk táborhelyet.
Elindulás után,
ismert környezet fogadott, hiszen este már felmentünk addig
a tóig, amibe beleestem, most is hamar elértük a helyet, és
érzékeltük a nagy nyüzsgést, amit a rajzó kerékpárosok
okoztak. A hágót 10-15 perc alatt elértük, ott persze
ragasztottunk hágó-matricát,
de nem csak
hágó tábla volt ott, hanem egy bringás/turista étkeztetőhely,
ménkű sok emberrel, asztalokkal, padokkal, finom illatokkal,
de nem
csábultunk el, mert a feladat már nagyon hívogatott. Mivel
nem sokat kellett gurulnunk, emiatt nem a murvás bringa úton
mentünk, hanem bevállaltuk a forgalmas főutat, gondolván,
úgyis lesz elegendő murva egész nap. Pár perc alatt elértük
az elágazást, ahol balra, le kellett térni az SS51-es útról.
Itt rögtön, információs és túra útvonalat jelző táblaerdő
fogadott, meg egy jól fejlett forrás, ahol fel is
tankoltunk, a várhatóan izzasztó emelkedő előtt. Már álló
helyzetből is látszott, hogy nem lesz könnyű dolgunk,
meredek, köves, süppedős kavicsosnak nézett ki az emelkedő,
már amennyit láttunk az alsó pontról. Az itthoni felkészülés
közben nem sikerült hiteles információt beszerezni az
útvonal meredekségéről, de sok minden elmond, hogy MTB
útvonalnak jelölték a térképek. A sematikus ábrát böngészve
azt számoltuk, hogy kb. 6 km alatt kell, valamivel több,
mint 500 m szintet legyűrni. Ja, a hágó, amire igyekeztünk,
az a Platzweize 2.000 nevet viselte. Nekem voltak
fenntartásaim, mivel a bringáinkon 32-es gumik voltak, amik
nagyon soványnak számítanak a laza talajon, főleg ha a
tömegük 40+ kg.
Indulás után
meg is állapítottam, ez pont olyan nehéz, mint amilyennek
gondoltam. Az út közepe nem volt használható, mert a lefolyó
víz oda nútot mosott, és ott le is rakta a magasból hozott
hordalékot, laza massza formájában, ebben, pedig
elsüllyedtek a kerekek, nagyon kerülni kellett ezeket. Az út
szélén nem volt süppedős a talaj, viszont nagyobb kövek
fedték, amiken az első kerék ide-oda ugrált, folyamatos
koncentrációt igényelt a nyeregben maradás. Egy-egy
elpattanó, kacskringózó kerék miatt kihagyott fél
másodperces tekerés ahhoz vezetett, hogy rögtön le kellett
tenni a lábat, mert a sebesség annyira lecsökkent, hogy az,
eldőléssel fenyegetett. Nézelődésre emiatt nem volt
lehetőség, az is igaz, hogy eleinte semmi látnivaló nem volt
a sűrű erdőben. Ha mégis le kellett tenni a lábunkat
egyensúlyvesztés miatt, akkor az újra indulás nagyon
keservesen ment.
A
nehézségek ellenére rendíthetetlenül haladtunk felfelé, néha
utolérve túrázókat, majd egy-egy nem tervezett lábletétel,
újraindulás után, vagy egy rövidebb pihenő után, nézhettük
megint a hátukat. Villanybringákkal úgy mentek el
mellettünk, mintha szembejöttek volna, viszont nagyon sok
hagyományos montis bringással is találkoztunk. Volt egy
rövid szakaszon aszfaltszerű út, bár nem túl hosszan, ott
technikailag valamivel könnyebb volt tekerni, viszont ez a
rész meredekebb volt. A meredekség mérő folyamatosan 8,5-10%
közötti értéket mutatott, már amikor sikerült elkapni a
tekintetünkkel az értéket, a nagy rázkódás közepette. Aztán
1.900 m-e felérve elfogytak a fák és csodálatos kilátás
nyílott déli irányba,
ahol
óriási, csipkés hegyek látványa ejtette rabul a tekintetet,
ami nem volt más, mint a Monte Cristallo tömbje. Meg is
álltam ettem, ittam, nézelődtem, majd amikor Cobranco
megérkezett, akkor közösen élveztük a látványt. Annyira
bejött neki is a helyszín, hogy legott reggelizésbe fogott,
12 óra után.
Innen kb. 13:00
órára jutottunk fel a Dürrenstein Hüttéhez,
ahol az
osztrákok által épített valamikori erőd szépen felújítva
álldogált, de sajnos nem volt látogatható.
A hütte,
egy magaslaton épült, ahonnan visszagurultunk az utunkra,
ami lankásan vezetett a tényleges hágóra, ahol újabb hütte
várt ránk, ez volt a Platzweise Hütte, ami 2.000 m-en várta
az éhes, és szomjas turistákat.
Azok,
pedig voltak rendesen, olyan érzés fogott el a tömeg láttán,
mint előző nap Cortina d’Ampezzóban. Néhány perces nézelődés
után ettől a helyszíntől is érzékeny búcsút vettünk és
elindultunk a túloldalon, a levezető úton, hogy közel 800
m-es szintvesztés után az Alt Pragser Bach völgyében érjük
el Schmeiden-Ferrara települést, ahol majd balra kell
kanyarodnunk. Az út, szerencsére aszfaltosan indult, de
lámpás irányítással, időszakosan egyirányú forgalommal, amit
a szélességének hiánya indokolt. Viszonylag hamar zöldet
kapott a sor, mi pedig udvariasan elengedtük az autókat, ami
utólag nem tűnt jó húzásnak, mert nagyon lassan cammogtak a
10% meredek szakaszon. A látványvilág fantasztikus volt,
főleg a 7 db visszafordítós kanyarból lehetett mindenfelé
nézelődni.
Ezen a
szakaszon még keskeny völgyön haladtunk, de ahogy egyre
lejjebb jutottunk, a tér kezdett nyílni, kicsit változott a
látvány, de ez is igen jó volt, a nagy sziklás hegyek
helyett üde zöld legelőkben gyönyörködhettünk. Szerencsére
nem vétettük el a bal kanyart, ahol le kellett térni annak
érdekében, hogy az „Alpok legszebb tavát” meg tudjuk
tekinteni. Lent igen jó idő fogadott, rögtön le kellett
venni a széldzsekit, nem csak a nap sütött ezerrel, de a
levegő is meleg volt. Rövid téblábolás után elindultunk
felfelé a főúton, de az első adandó alkalommal letértünk a
bringaútra, hogy az autókat elkerüljük, Utólag értékelve, ez
nem volt jó döntés, mert az út helyenként nagyon meredek
lett, murvás szakaszok is váltották az aszfaltost,
emiatt amint
lehetett visszatértünk a kocsik közé. Az utolsó 130 m szint
nagyon meredek volt, helyenként 12-13 %-os, de csak
legyűrtük valahogy. Ennek a munkának meg is lett a jutalma,
olyan tömegbe cseppentünk, mint amit a TV-ben, a Rio-i
karneválon látni. A tóhoz érve azzal szembesültünk, hogy még
bringával sem lehet megközelíteni, helyette kint kell
valahogy letenni és lezárni. A mi esetünkben a problémát az
okozta, hogy az értékeinket ki tudtuk venni és egy kis
hátizsákban magunkkal tudtuk vinni, viszont a csomagokat ott
kellett hagyni. Még belegondolni is rossz, mi történik, ha
eltűnik, pl. a sátor. Na, ezen a dilemmán átsiklottunk és
próbáltunk belesimulni a hömpölygő tömegbe. Persze a tó
látványa mindent megért, fantasztikus környezetben,
1.500 m magasan
helyezkedik el és keletről, nyugatról, és dél felől hatalmas
hegyek ölelésében világít kéken a víztükre.
Nekem nagyon
hasonlított elhelyezkedésre, látványra az ausztriai
Gosausee-re, ahol 2019-ben jártunk. Az útvonal, a tó keleti
részén,
hol fel,
hol lefelé vezetett,
mintha nem lett
volna e nélkül is elegendő szint a lábainkban.
Ettől
eltekintve nagyon megérte felmászni ide,
a türkiz
kék színű vízfelszín látványa a nagy sziklák tövében,
maradandó
élményeket okoztak.
A
bringákhoz vezető visszaúton volt még néhány érdekesség, pl.
Karl May és az Északi őrjárat kapcsolata a tóval, valamint a
Piszkos 12 című, Telly Savalas főszereplésével forgó – a
második világháború idején játszódó – film. Hogyan jönnek
ezek a Pragser Wildsee-hez? Ha valaki ezekre az
információkra szomjazik, akkor semmiképpen ne hagyja ki a
film megtekintését.
Szerencsére a
bringákhoz visszaérkezve mindent rendben találtunk,
elpakoltuk az értékeinket és indultunk tovább lefelé, hiszen
a tó egy zsákutca, de szigorúan csak közlekedés
szempontjából, látványügyileg nagy élmény volt.
Mivel a film
részei már nem egy teljes napot ölelnek fel – idő korlátok
miatt -, ezért a leírásnál is próbálok a filmhez igazodni.
Tehát ez a rész a Pragser Wildsee parkolójánál kezdődik,
ahol érintetlenül találtuk a bringákat, miután a tó
körbe-ügetéséből visszatértünk.
A gurulás – a
jelentős lejtés miatt – gyorsra sikeredett, komplett
villanybringás hordákat előztünk meg, köszönhetően nehéz
bringáinknak és a többiek indokolatlan óvatosságának.
Fantasztikus élmény volt a vágtázás, de sajnos hamarabb
leértünk, mint fel. Az alattunk elterülő völgy a délutáni
nap fényében fürödve várta, hogy megérkezzünk és az érkezés
közben a hátulról laposan érkező fények, nagyon szépen
megvilágították a teljes völgyet. A gurulás vége felé,
Ferrara településnél jelzett egy tábla valamiféle boltot,
emiatt letértünk a főútról és bementünk a lakott területre.
Meg is találtuk a Spar-t, de annyira spar volt, hogy benne
szinte semmi sem volt, emiatt rövid pihenő után indultunk is
tovább. Kis idő után elértük újra az Alt Pragser Bach
völgyet, ahonnan néhány órája fordultunk le a látványos tó
miatt,
- itt balra
fordultunk, ahol jelentős forgalomban ugyan, de továbbra is
lejtős úton gurultunk. Amikor elértük a völgy végét, akkor
balra, Brüneck felé vettük az irányt, a Pustertal-ba
kanyarodva, ahol még az eddigiektől is jelentősebb autó
tömeg fogadott. Az első adandó alkalommal letértünk az útról
jobbra, és a főúttal párhuzamosan vezető úton, már sokkal
nyugodtabb forgalmi viszonyok között értük el Welsberg
települést, ahol találtuk egy COOP boltot, és sikerült is
bevásárolni. A városkából kifelé sikerült a Rienza
bringaútra rátalálni és végre forgalom nélkül haladtunk,
továbbra is lefelé. A terveink szerint szerettük volna
elérni a 20+ km távolságban lévő Brüneck-et és a környékén
táborozva, megalapozni a csütörtökön induló király-etapot. A
bringaút aszfalt és a murva között váltakozva haladt a folyó
mellett, leginkább lefelé, de voltak benne húzós emelkedők
is, annak ellenére, hogy folyóvölgyön lefelé haladtunk.
Welsberg után, kb. 1,5 km-rel pillantottuk meg a Rienza
duzzasztásából kialakított látványos kékes-zöld színű tavat,
- az Olanger Stausee-t, - melynek hossza 2 km körüli
lehetett.
A túlparton
vezető főúton végeláthatatlanul álltak az autók a dugó
miatt. A tó végén, a bringaút hirtelen balra vette az irányt
és meredek emelkedőn kapaszkodva értük el Oberolang
települést. Sajnos a túlparti dugó elől menekülő autósok,
pont ezt az utat gondolták egérútnak és alkottak újabb
borzalmat a bringások számára. Mivel már közelgett az este,
Cobranco nézegetni kezdte az éttermeket és talált is egy
pizzériát (Friedheim pizzéria), ahol meglepő módon csak
pizzák voltak, sőt, - ha lehet tovább fokozni a borzalmakat,
amik Cobrancora leselkedtek, - mindegyikben volt paradicsom.
Aztán némi téblábolás és tanakodás után, rendeltünk 2 db
mindennel megrakott pizzát 9,5 Euró/db áron, némi radler
sörrel és letelepedtünk a kerthelyiségben. Mivel frissen
készítették a vacsorát, ezért várni kellett vagy fél órát,
de megérte. Ami meglepett, az az volt, hogy Cobranconak is
ízlett, jóízűen elfogyasztottuk mind a ketten, igaz a végén
már majdnem kipukkadtunk.
Persze
nem ilyen gyorsan, ahogy a leírásból tűnik, mert Cobranco
gasztro blogot faragott a vacsorából. A szomszéd asztalnál
ezt nehezen viselte egy nagytestű kutya, és megharapta a
pincér kezét, amikor az haverkodni akart vele. Mire
befejeztük a vacsorát, már erősen félhomály volt, ami miatt
igyekeznünk kellett mihamarabb elhagyni a lakott területet,
hogy sikerüljön táborhelyet találni. Alig mentünk el az
utolsó ház mellett, már láttuk, nem lesz nehéz dolgunk,
hiszen mindenfelé 2,5-3 m magas kukoricatáblák látványa
fogadott. Még válogattunk is belőlük, oly annyira, hogy a
Kornplatz-ra vezető hágóút elején is felmentünk, hogy
megtaláljuk a tökéleteset. És igen, jelentem sikerült. Egy
nagy táblában, K-NY-i irányú, kb. 3 m széles füves út
„személyében” állt elő a kívánt táborhely. Este fél tíz
magasságában felállítottuk a sátrat és nyugovóra tértünk.
3.nap
2021.08.12. Csütörtök (85 km 1.702 m szin)t)
Az éjszaka
nyugalomban telt az égig érő kukoricák árnyékában, reggel
hét óra körül ébredtünk. Illetve számomra a nyugalom, csak a
környezet által okozott zavarásra vonatkozott, mert az
övsömör tünetei miatt éjszaka többször felriadtam. A
begyulladt idegek össze-vissza jeleket továbbítottak az
agyba, ami ezeket a jeleket erős fájdalomként dekódolta. A
jelenség a következő volt: feküdtem az oldalamon és a pólóm
éppen hozzáért a bal oldalamon a bordák alatt a bőrömhöz,
ami olyan erős fájdalommal járt, hogy felébredtem rá. Ekkor
a fájdalom helyére fektettem a tenyeremet, csak annyira,
hogy a póló ne cirógassa a bőrömet, amitől rögtön megszűnt a
fájdalom. Több ilyen ébredés is volt, de hamar vissza tudtam
aludni. Érdekes módon nap közben nem fordult elő ez a dolog.
A reggeli
ébredés után, mivel a harisnyám még mindig vizes volt,
emiatt egy szál gatyában kellett aludni a hálózsákban, és
ezért kicsit alul öltözve, illetve alul, nem túlöltözve
kászálódtam ki a sátorból. Persze Cobranco már kora reggel
lóbálta a kameráját, emiatt én ledér öltözetben kerültem a
filmre, mert fontosabb volt az elő-reggeli, mint az öltözés.
Annak ellenére, hogy kb. 1.100 m magasságban voltunk,
egyáltalán nem volt hideg, legalábbis a napon nem. A sátor
és a bringák nagyon vizesek voltak,
de egy jó
félóra elteltével a nap már besütött a kis sikátorunkba és
megszáradt minden. A sok lomolás, szárítás elvitte az időt,
emiatt fél 9 felé indultunk útnak. Pillanatok alatt
legurultunk Niederolang-ba, ami 70 m szintvesztést és 2 km
gurulást jelentett. Innen nem messze elértük a Rienza folyót
és megtaláltuk a bringautat, ami nagyon kellemesnek,
kényelmesnek bizonyult.
Ahogy
telt az idő, a villanybringás csapatok is felébredtek,
kimerészkedtek az éjszakai szállásukról és fürtökben
megjelentek minden felé. Az út tényleg nagyon jó volt,
látványos, változatos, igaz murvás, de ez nem okozott
problémát. Végig a Rienza partján vezetett, alagutak hidak
törték a nem létező monotóniát, én személy szerint nagyon
élveztem, bár valami reggelit már ettem volna. Szinte
észrevétlenül toppantunk be Brüneck-be. A tervek szerint az
ó-városban volt dolgunk, amit egy rövid kérdezősködés után
meg is találtuk, éppen a sárga, kéttornyú -Maria Assunta –
templomhoz lyukadtunk ki,
ahol rögtön meg
is álltunk nézelődni, fotózni. Néhány perc után indultunk a
csodaszép ó-város felfedezésére, ami hozta is a hírnevének
megfelelő színvonalat. Az épületek szép állapotban
sorakoztak az utak, terek két oldalán,
mindenütt
német feliratok, az olaszt erősen keresni kellett. Az
ó-várost fal veszi körül, amin, 4 kapun át lehet ki/be-
jönni, menni. Mi jó hosszú nézelődés után, a nyugati kapun
hagytuk magunk mögött a múltat és jutottunk a jelenbe. Itt
némileg elméláztunk azon, vajon merre kellene indulnunk,
hogy elérjük végre a hőn áhított Badia völgyet. Mert
igen-igen –, hogy Cobranco szava járásával éljek – a napi
terv, a király-etapra a Badia völgyön való feljutást tűzte
ki célul, sőt a Passo di Valparola (2.192 m) és a Passo di
Falzarego (2.105 m) elérését is. Kissé tétován elindultunk
az egyik jelzett úton, ami a várost D-i irányból határoló
hegy lábánál, néha a bokájánál húzódott, de sikerül
elkerülni a nagy forgalmú belső utakat. Aztán „sikerült” az
ipari zónát is útba ejteni, majd San Lorenzo település után,
siker koronázta a próbálkozásunkat és megtaláltuk az
utunkat, ami nagyon szűk volt, szörnyen szűk, és annyi autó
volt rajta, hogy nem tudtunk/mertünk felhajtani rá, hanem a
járdán haladtunk. Aztán elfogyott a járda, mögöttünk pedig
feltorlódott a forgalom. Cobranco terve szerint a sok hosszú
alagutat, a régi úton próbáljuk majd megkerülni, ha azok
egyáltalán járhatóak, mert erről nem voltak pontos
információink. Az első alagutat könnyen megkerültük, jobbról
a folyó, (Badia) zúgva, fehér habot vetve, hömpölygött
lefelé.
A
következő, 1 km hosszú alagutat is megpróbáltuk kikerülni,
de egy nagy sziklaomlás megakadályozta az átkelést, de
szerencsére az út üzemeltetője kinyitotta az alagút felé az
egyik átjárót, emiatt nem kellett visszamenni az elejére,
hanem a felénél sikerült bejutni az alagútba, és folytatni
utunkat. Szerencsére későn érkeztünk a szurdokos részre,
emiatt a tömeg már ritkulni kezdett, mert aki akart, az
elindult hamarabb. Alig jutottunk ki a napfényre, máris jött
a következő alagút és ennek kerülése. Eleinte teljesen jónak
tűnt a terep, sok bringanyomot láttunk a földön, reméltük,
hogy sikerül átjutnunk. Kis idő után, egy méretes
földcsuszamlás zárta el a régi utat, de némi nézelődés, és
tanakodás után átemelgettük közösen a gépeket, a földet és
faágakat tartalmazó útakadályon. Szerencsére az alagút
végéig már nem volt újabb torlasz és újra besimultunk a főút
egyre ritkuló forgalmába. Alig haladtunk 500 m-t, jött a
következő – 1.000 m-es – alagút. Sajnos itt is akkora
kőomlás zárta el az utat, hogy esélytelen volt az átjutás,
viszont
csak kb. 150 m-t kellett visszamenni, mert az alagútba –
oldalról – vezető átjáró megint nyitva volt. Hamar kiértünk
az alagútból és ezzel véget is ért a Badia völgy szurdokos
része, amikor beértünk – a jó olaszos hangzású -
Zwischenwasser településre. Ide érkezett meg az a hágóút (Kornplatz),
amin az esti táborhely kereséskor elindultunk felfelé. Innen
fél óra alatt értük el San Piculin települést, ami mellett –
a róla elnevezett – bevásárló központban feltöltöttük a
fogyó, folyó készleteket és még mindig nem reggeliztünk. A
következő település San Martino di Badia, ami már
emlékezetes volt a 2018-as túra első napjáról, ugyanis NY
felől – a jelenlegi utunktól jobbról - érkeztünk ide a
Würz-joch felől. Ezen a részen kicsit tágult a Badia völgy,
ami zöldellő legelőket jelentett, ami igen széppé tette a
környezetet.
A nagy
nézelődés közepette észrevettünk egy lejárót a folyó
partjára, ahol a hatalmas kövekre le lehetett volna ülni és
lehetett volna reggelizni. Rövid pingvinezés után
elhatároztuk, hogy lemegyünk és eszünk, sőt még
borotválkozunk is. Az elhatározást tett követte és a mintegy
1,5 órába -, amit ott töltöttünk
- bele is
szuszakoltok a reggelit és a borotválkozást. A folyó persze
zúgva, pezsegve tiltakozott,
de mi nem
törődtünk vele, telt gyomorral és arcszőrzet nélkül tértünk
vissza a főútra. Néhány km múlva már az ismerős szerpentinen
kapaszkodtunk felfelé, mint 3 éve, a különbség csak annyi
volt, hogy akkor már kezdett sötétedni és nézegettük a
lehetséges táborhelyeket, most meg verőfényes, meleg időben
tartottunk a hágónk felé. Nem mondhatom, hogy nagyon nyugodt
utunk volt Stern/La Villa településig,
mert a
motoros hordák egymás után mentek el mellettünk, némelyik
Mad Max-es érzetet keltve. De aztán csak elértük La Villa-t
(1.420 m) és balra elhagytuk a Badia völgyet, a San Cassian
völgy kedvéért.
Idáig
viszonylag lazán emelkedett utunk, viszont innen rákapcsolt
a meredekség, viszont megérte a fáradtságot, mivel ahogy
jutottunk egyre feljebb, úgy vált terepasztalszerűvé a
mögöttünk hagyott táj.
Igazán 1.650 m
magasságtól vált durvává a meredekség,
amikor a
Lagazuoi oldalában vezetett az utunk.
Ezen a
szakaszon átlag 9 %-on erőlködtünk,
néhány
km-en keresztül, miközben Holdra hasonlító tájban
gyönyörködtünk.
Aztán elfogyott
ez a nehéz 4 km is,
és a Valparola
hágóra érés vége már egyáltalán nem volt megterhelő.
Mielőtt még a
táblával jelzett hágót elértünk, megálltunk és megnéztük,
körbejártuk
a felújított I. világháborús osztrák erődöt,
melyet az
olaszok lőttek rommá, több mint 100 éve.
Számomra
egyszerűen felfoghatatlan az emberi ostobaság
megnyilvánulása, a háború, és amikor ezeket a sorokat írom,
jelenleg is zajlik a környezetünkben öldöklő harc. Aztán
eljutottunk a hágó tábláig, ahova matricát kellett volna
ragasztani, de olyan hosszú lábakra tették a táblát az út
fenntartói, hogy először azt gondoltuk csak az oszlopra
fogunk tudni tenni, mint ahogyan előttünk nagyon sokan.
Aztán felelevenítettem az általános iskolában tanultakat a
rúdmászásról és próbából felmásztam a tábláig. Aztán látá az
úr, hogy ez menni fog így meggyőztem Cobrancot, fel tudom én
ragasztani, a ragasztani valót, a rendes helyére, a táblára.
Ő hitte is meg
nem is, én pedig, mint egy igazi rúdtáncos felmásztam, a
számban a matricával, amit sikeresen feltettem oda, ahova
kellett. A néhai Pecsét Tibi bácsi - általános iskolai
tornatanárom - biztos örült volna, ha látta volna az
attrakciót. Persze nem véletlen, hogy fel tudtam mászni,
mivel a téli időszakban szoktam némi kondicionáló tornát
végezni, hasizom, hátizom, húzódzkodás, fekvőtámasz, stb.
3.nap
2021.08.12. Csütörtök (85 km 1.702 m szin)t)
(délutáni program))
Egy kis évődés,
fényképezkedés,
térképnézegetés
után
indultunk
a következő hágó felé,
ami 100
m-rel alattunk helyezkedett el,
ami a
Falzarego (2.105m) volt. Körben látványos hegycsúcsok,
kőzetformák, figyelték, ahogy az eleinte lankás, majd 10
%-nál is erősebb lejtőn elértük a hágót. Gyakorlatilag ott 3
út találkozik,
az egyik balról
jön fel (Cortina d’Ampezzo felől és megy lefelé jobbra a
Cordevole völgybe, majd újabb jobb kanyar után Arabbába, ami
az erre a napra tervezett úti cél is volt. Mielőtt elértük a
Falzarego-t, jobbra lefelé csodás szerpentin látványa
fogadott, amin nekünk le kellett gurulni, ez igen jónak
ígérkezet.
De nem
szaladjunk, illetve ne guruljunk annyira előre, mert előtte
megálltunk hágó táblánál fotók készültek,
sőt egy
kisebb magaslatra is felgyalogoltunk. Kis nézelődés után
megkezdtük a látványosnak gondolt gurulást.
Az út hozta az
elvárásokat, nagyon látványos kanyarokkal indult, majd
galériával folytatódott,
ami az
utat védte a felette elhelyezkedő porlékony hegyről leeső,
leguruló kövektől. Azután, ahogy haladtunk lefelé, az egyre
jobban fölénk magasodó sziklák látványát élveztük.
Ahogy a
völgy alja felé közeledtünk, (1.500 m magasságban) egyre
ismerősebb lett a terep, ugyanis 2018-ban Caprile-ból rossz
irányba kanyarodtunk és erre vetődtünk. A Cordevole völgyet
1.430 m magasságban értük el
és a NY
felé tartó úton folytattuk utunkat,
Arabba
irányába. A lemenő nap fényében csodálatos látványban volt
részünk,
de azért
negatív élmény is ért bennünket, annak az embertömegnek
formájában, amibe Livinallongo del Col di Lana településen
futottunk bele. Innen már csak 7 km volt hátra a remélt
táborhelyig,
ami
Arabba városában terül el, persze nem kemping, azaz de, csak
vad. Stevetől származó információk alapján terveztük
megkeresni a helyet, de azért menet közben, a főút mellett
is nézelődtünk, Cobranco több alkalmatlan helyet is talált,
mielőtt elértük Arabbát. Ami meg is történt 19:30 körül.
A hírek szerint
a Camper parkolót elhagyva találjuk meg az ominózus,
keresett helyet, amit az első hídon lehet elérni. A hidat és
a rengeteg Camper-t megtaláltuk, de nem volt a lakóautók
között hely, emiatt egy kicsit elkeskenyedtünk. Cobranco nem
vesztette el a kétségbe esését, és felhívta Steve-t, aki
részletesen elmondta, hol van a táborhely. Annyira tökéletes
volt az itiner, hogy pillanatok alatt megtaláltuk a
folyópart felé vezető úton a farakásokat és köztük a
tökéletes sátorhelyet.
Viszont még túl
korán volt a lefekvéshez, meg éhesek is voltunk, innen
egyenes út vezetett a vacsorához, amit táborhelytől nem
messze álló padokon hajtottunk végre. Volt porleves, a
szokásoknak megfelelően, majd az otthonról hozott maradék
rántott hús elfogyasztásával tudtuk le a második fogást. A
vacsora nem volt túl rövid, mintegy 1,5 órán keresztül
tartott ,és fél 10 felé elindultunk a rejtekhelyre, ahol
felállítottuk a sátrat, majd elmentünk aludni. Abban a
rövidke időben (30 másodperc), ami a vízszintesbe
helyezkedés és az elalvás között telt el, a napi élmények
kavarogtak fejemben, majd hirtelen se kép, se hang, úgy
bealudtam.
4.
nap 2021.08.13. Péntek (88 km 1.214 m szint)
Ugyan reggel
7-kor felkeltünk, és konstatáltuk, hogy jó idő ígérkezik,
de a
csomagolással, nálam az elő reggelivel, Cobranco-nál a budi
papírlengetéssel megint elment az idő, csak 8:30 körül
indultunk el. Viszont nem jutottunk messzire, mert boltra
volt szükségünk a megcsappant kaja és pia utánpótlására.
Szerencsére nem kellett kitérőt tennünk, mert az út mellett
találtunk egy Despar boltot, ahol minden szükséges lomot be
tudtunk szerezni.
Na, de milyen
út mellett volt a bolt? A Pordoi hágóra (2.239 m) vezető út
mellett, Arabba-ban. Ezzel el is árultam a délelőtti
programot, ami közben fel kellett jutnunk 1.580 m-ről 2.239
m-re. Ez a hágó a Sella-kör része, amiből két hágót már a
2018-as túrán abszolváltunk, név szerint a Passo di
Gardena-t (2.121 m) és a kör névadó hágóját, a Passo di
Sella-t (2.244 m). Akkor, az szerepelt a tervekben, hogy a
túra második felében következett volna a maradék két hágó, a
Campolongo (1.875 m), és a Pordoi, de az időjárás közbeszólt
és időnek előtte haza menekültünk. Aztán most, a 2021-es
túrába Cobranco belekomponálta a Pordoi-t, amit éppen most
próbálunk teljesíteni. Indulás után rögtön 7,5-8 %
meredekéggel köszönt be a hágóút, miközben nagyon szép
fények világították meg a zöld legelőket és a város
domboldalba épült házait.
Ahogy
magunk mögött hagytuk a település utolsó épületeit. Az út
minősége, helyenként kis hazánk útjainak állagát idézte, így
teljesen otthon éreztem magam. Körérzetileg nem voltam a
toppon, valahogy nem sikerült jól a reggeli, vagy a hozzá
tartozó folyadékbevitel, emiatt nagyon szomjas voltam, a
hágóút első részében többször is meg kellett állni, inni,
emiatt lemaradtam Cobranco mögött.
Hiába
kapaszkodtam csak lassan közelítettem, miközben újra
szomjúság kerített hatalmába, de már nem akartam még egyszer
megállni, inni, gondoltam valahol Cobranco is meg fog
pihenni, akkor majd beérem. Aztán így is lett, a hágó fele
táján megállt és újra találkoztunk. A megálló alatt
megnéztük a hágó szintdiagramját, ittam egy kis kólát, majd
némi fényképezés és dumálás után nekiláttunk legyűrni a
maradék 300 m szintet. Valahogy sokkal jobban esett a
tekerés, és volt érdekes szituáció is, amikor országútisok
előztek meg, és erősen nézték a hajtókar környékét, majd az
egyik oda mutatott a mutatóujjával, és fejhangon kiabálva
mondta, hogy „natural, natural”, és mutatta is a
hüvelykujját.
Ez azt
jelentette, hogy figyelték van-e motorom, és amikor látták,
hogy nincs akkor villant a hüvelykujj. Ezután a pozitív
élmény után, nagy lendülettel feltekertem a hágóra,
hogy
megfeleljek az elvárásoknak.
A hágón, miután
szétnéztem, tébláboltam,
még jobban
szétnéztem, várakoztam, de Cobranco csak nem érkezett, amit
nem nagyon értettem. Aztán mikor feltűnt, már láttam, nem
tetszett neki, hogy nem vártam meg út közben. Szóvá is
tette, hogy lettek volna közös megbeszélni valók, de én
előre mentem és nem vártam meg.
Ezen a gondon
hamar átlendültünk és a tömeg miatt reggeli utánra
halasztottuk a hágómatrica ragasztást. Mivel az út mellett
nem volt lehetőség az étkezés megvalósítására,
ezért feltoltuk
a bringákat a füves hegyoldalba, ameddig bírtuk, majd
leheveredtünk és a szép látvány élvezete közben a reggeli
elköltésével is foglalkoztunk egy keveset.
Már a
reggeli időtartama sem volt kevés, a sok Cobranco monológ
miatt, de miután leereszkedtünk a domboldalból a halandók
közé, akkor sem az indulással voltunk elfoglalva, hanem a
ragasztással. Szerencsére közben szabaddá vált a hágótábla
így gyorsan felmásztam a lábára és sikeresen rögzítettem a
matricát a táblán, éppen a Passo Pordoi felirat „i” betűje
alatt jobbra, az Arabba felőli oldalon. (Én jártam erre
2022. júniusában – vagyis a ragasztás után 1 évvel -, a
fiammal, akkor még megvolt a matrica.)
Ezután
még mindig nem indultunk el, hanem a környező hegyeket
és a
felvonókat nézegettük.
Végül, amikor
már nem volt semmi, amit megnézhetnénk, kezdetét vette a
nagy gurulás Canazei-be (1.450 m), ami közel 800 m
ereszkedést jelentett.
A
Pordoi-ról lefelé eleinte hajtűkanyarokat mintáz az út, itt
nem volt jó minőségű a burkolat, a középső részen inkább
íves kanyarok, egyenesek váltják egymást,
egészen a
Sella-ról jövő útig (SS242), majd innen egészen Canazei-ig
újra látványos hajtűkanyarok jönnek, felújított aszfalttal.
Az egész lejtő
nagyon látványos, és élvezetes, ha eltekintünk a motorosok
jelenlététől. A Sella tömbje és a Langkofel három csúcsa
uralja a környezetet, nekünk még ehhez jött pluszban a
pompás napsütéses időjárás. A gurulást nagyon élveztem, igen
hamar elszaladt az idő, amíg 2.240 m-ről 1.450 m-re
leértünk, ahol már ismerős környezet fogadott,
hiszen
2018-ban már jártunk itt, igaz akkor a Sella-ról gurultunk
le és a Fedaia hágó felé vettük az irányt. Én emiatt nem is
álltam meg a körforgalom közepébe telepített Giro d’Italia
díszes aranyszínű spiráljánál, de Cobranco igen,
hiába
mondta a videóban, hogy itt nem állunk meg. Aztán mégis
találkoztunk, amikor elmondta monológját, és boltkeresésbe
kezdtünk. A már ismert boltot megtaláltuk, de sajnos
szieszta miatt zárva volt, közel 2 órát kellett volna várni
a nyitásra, amit elvetettünk. Kérdezősködés után azt az
információt kaptuk, hogy közel, s távol nincsen nyitva tartó
bolt. Ezen kicsit bosszankodtunk ugyan, de Google bácsi
szerint volt egy Despar bolt. Uccu neki, megkerestük és
nyitva is volt, bár én elsőre zárva termőnek néztem. A
bevásárlás után Canazei-t NY felé hagytuk el az Avisio
völgye felé. A gurulás egészen San Giovanni di Fassa
településig tartott, ahonnan a Passo di Costalunga (1.756 m)
hágóút indul.
4.
nap 2021.08.13. Péntek (88 km 1.214 m szint
(Délután))
Tehát a
történet onnan folytatódik, hogy bevásárlás Canazei-ben
kipipálva...
Eleinte a
főúton haladtunk, nem találtuk a bringautat, pedig Cobranco
készített egy track-et, de az a GPS képernyőn kívül
szeretett tartózkodni. Aztán megláttuk baloldalt, a völgy
oldalában haladó kerékpárosokat majd amint lehetett mi is
lehajtottunk a főútról, és magunk mögött hagytuk az autók
zaját. Viszont a folyó szűk völgyében is nagy nyüzsgés volt,
helyenként csak lapjával fértünk el a gyalogosoktól és
kerékpárosoktól a szűk bringaúton. Kempingek, gyerektáborok
váltották egymást. A kilátás viszont hibátlanra sikeredett,
összességben mégis megérte lejönni az autók közül. Néhány
perc után egy hirtelen jobbra visszafordult az utunk és
egyben murvássá is változott, mi nem vált előnyére. Néhány
km után átmentünk az Avisio jobb partjára, ahol végre
szilárd burkolatú úton haladtunk, a kicsit hullámos terepen.
Kellemes környezetben gurulgatva értük el Pozza di Fassa
települést, ahol kicsit megpihentünk, hideg vizet vettünk és
az italokat is sikerült hűteni, mielőtt megkezdtük a Passo
di Costalunga (1.756 m) hágóút megmászását. Előtte azonban
még a nagy forgalmú főúton haladtunk kb. 1 km-t, San
Giovanni di Fassa településig, ahol egy jól irányzott jobb
kanyarral leváltunk a főútról, legalábbis még ekkor azt
hittük. A forgalom ugyan valamit csökkent, de a meredekség
erős lett, nem olyan amilyenre számítottunk. Az első 5 km,
kb. 7,5 %-os emelkedésű lett, aztán a következő 4 km meg,
kb. 1%, így adódott az átlag 4,7 %-ra, ami könnyű hágót
sejtet, de egyáltalán nem volt az, sőt az első 5 km erősebb
volt, mint a délelőtti Pordoi. A hágó vége teljesen laza
tekerést hozott, viszont látványban szegény volt, kivéve az
utolsó 1 km, itt ugyanis balra a Latemar hegység csipkés
csúcsai nyúltak az ég felé,
ami elég fekete
volt a ronda felhők miatt, balra, pedig a Rosengarten
csoport masszív sziklái látszódtak. A hágón mindkét oldalon
nagy, kőből épült szállodák álltak,
amiknek a
történetét a videóban Cobranco részletezte. Az
elmaradhatatlan matricaragasztást sem hagytuk ki, de itt
kicsit nehezített rúdtáncot kellett bemutatnom. A tábla kb.
3 méter magasan kezdődött és a rudak is vastagabbak voltak,
mint a Pordoi-on, emiatt kétszer is visszacsúsztam mászás
közben, - mert nem tudtam a táblát tartó csöveket rendesen
átfogni, - de nem adtam fel és megoldottam a torna házi
feladatot.
Indulás után a
Karersee lett a következő látványos helyszín, amit fel
kellett keresni, viszont nagyon kellett gurulás közben
figyelni, nehogy túlszaladjunk rajta. Néhány kanyar és egy
kis száguldás után, meg is találtuk a lehajtót, közben
fenyegető eső látványa ejtett kétségbe minket, ami az előbb
emlegetett Latemar felett látszott kibontakozni, és csak
reménykedni tudtunk, hogy nem jön le a 2.800 m-es csipkés
csúcsok közül. Mikor megláttuk a tavat, akkor azonnal fék és
már készítettük a fotókat a fantasztikus türkizkék
tengerszemről.
Cobranco
gyalogosan leszaladt a víz közelébe, és csak 25-30 perc
múlva került elő, majd indultunk is tovább, a nagy gurulást
előreveítő útvonalon, amin 1.600 m-ről, egészen 250 m-ig
terveztünk gurulni. Nagyon látványos, nagyon meredek
(10-12%) úton haladtunk lefelé, majd a völgyön lévő egyetlen
település után értük el az Eggental-t, ami egy kicsit
kevésbé lejtett, de a hegyek közelebb jöttek oldalról,
a völgy
kénytelen volt összehúzni magát. A völgyön több alagút is
épült, illetve a régi út is valamennyire járható
maradhatott, amit szerettünk volna ellenőrizni és, ha lehet,
akkor azon menni, hogy a hosszú alagutakat kihagyhassuk.
Végül csak egy alagutat sikerült kikerülni a régi úton,
sajnos nem volt több lehetőség.
Összességében
7 alagúton, galérián haladtunk át, ezek közül több is 2
km-nél hosszabb volt, az út minősége nem hagyott
kívánnivalót maga után, ennek és a lejtésnek köszönhetően
több helyen is átléptük a 60 km/h sebességet, sőt néha
fékezéssel kellett erre a sebességre mérsékelni a robogást,
a biztonság érdekében. A végén egy igen hosszú alagútból
kibukkanva – 17:30 körül - értük el az Isarco/Eisack folyó
völgyét Cardano/Kardaun településnél és rögtön fel is
csatlakoztunk az Isarco bringaútra. Ahogy kijöttünk az
alagútból, rögtön nagy páratartalom és meleg fogadott,
szinte fejbevágott minket. Észak felé vettük az irányt,
Brixen/Bressannone felé, amit ezen a napon nem terveztünk
elérni, mivel meleg vacsora szerepelt a tervekben, emiatt
nem a rohanás, hanem a nézelődés került célkeresztbe. A
mellettünk folyó Isarco, nem kispályás patak, hanem egy bő
vizű folyó, amit a nagy hangzavarból, - amit haladás közben
keltett - ki lehetett volna következtetni, még akkor is, ha
nem láttuk volna.
A bringaút, a
valamikori Brenner Bahn útvonalán haladt az Isarco
folyásirányával szemben, tehát emelkedett, de a vasút miatt
az emelkedés nem jelentős, kényelemesen haladtunk rajta.
Viszonylag sűrűn követték egymást az utunkhoz tartozó
alagutak és néha az autópálya alatt is átbújtunk. Az út
vonalvezetése nagyon látványos, vadregényes volt, a szűk
völgy két oldalán magas sziklás hegyek álltak sorfalat,
alattunk a világoskék folyó rohant tova, helyenként fehér
fodrokat vetve. Azonban hiába az élvezetes környezet, az idő
telt, múlt és nem találtunk étteremre hasonlító valamit, sőt
lakott területet sem. Ennél is idegesítőbb volt a lehetséges
táborhelyek száma, ami nem haladta meg a nullát. Én semmi
esélyt nem láttam olyan, takarásban lévő sík felületre,
ahova a sátrat lerakhatnánk. Ugyan bíztam Cobranco nagy
gyakorlatában, de itt nem éreztem realitásnak ilyen hely
meglelését. Már este 7 óra is elmúlott, de se kaja, se
táborhely. Már nagyon vártuk Kollmann/Colma települést, mint
a vágyaink beteljesítőjét, hátha lesz ott étkezde. A
fohászaink meghallgatásra találtak és elértük Kollmann-t,
amit egy, már nem kívánt meredek szerpentinen közelítettünk
meg. Ahogy a főút magasságába értünk, nem sokára feltűnt egy
piros fehér pepita mintás vár, ami szállásokon kívül,
pizzériát is rejtett magában. Gyorsan becserkésztük és már
ültünk is le a kerthelyiségben. Fél nyolc után közölték, ha
rendelünk is valamit, akkor az, fél óra múlva lesz csak
készen, mivel éppen teltház van. Ezt nem tudtuk megvárni,
mivel lassan már sötétedni kezdett és szállást is kellett
keresnünk, így elindultunk. De Cobranco nem tudta elengedni
az agyába égett meleg vacsora gondolatát, emiatt még
nézelődtünk a faluban. Találtunk is egy Bier Stube-t, ahol
viszont „rendes”, nem olasz kaják is voltak, de aztán mégis
elengedtük a dolgot, és továbbálltunk, hátha találunk
valahol sátorhelyet. És kb. 200 m után Cobranco mester
talált is, amit én nem nagyon akartam elhinni, de a tény, az
tény, meglett a hely. Így viszont már lett időnk vacsorázni,
és hirtelen visszamentünk a sörözőbe, pedig én
megbarátkoztam a hideg vacsora gondolatával (ugye, milyen
fordulatos az élet?). A sörözőben lezajlott eseményeket nem
akarom részletezni, csak annyit, hogy Cobranco valami gombás
marha raguszerűséget, én kenyérlángos ettem, a videón minden
rajta van.
Legyen
elég annyi, hogy jót ettünk, jót és drágát ittunk, majd
elégedetten távoztunk 2 óra ott lét után, 21:45 körül.
Óvatosan visszaoldalogtunk a kifigyelt táborhelyre,
letoltuk
a meredek füves lejtőn a gépeket, majd gyors sátorállítás
után aludni tértünk.
Az éjszakánk
nagy nyugalomban telt, vagy legalábbis nem érzékeltem
semmilyen zavaró körülményt. Az Isarco folyó és a Ganderbach
patak, jó kis csobogással segítette a gyors elalvást és az
éjszakai nyugodt pihenést. E két vízfolyás közötti területen
állítottuk fel a sátrunkat, mivel máshol nem volt alkalmas
hely, ez utólag is jó döntésnek számított. Reggel fél nyolc
körül felkeltünk, nem siettünk, mert ezt a napot átkötőnek
szántuk, nevezhetjük pihenőnapnak is. A cél, Tobblach/Dobbiacco
elérése volt, viszont ennek az útnak egy részét már ezen a
túrán is megtettük, emiatt még vonatozás is szóba került, az
ismétlések elkerülése miatt. Tobblach azért volt fontos,
mert innen indul majd a következő napunk, tehát ott kell
majd táborhelyet találni, bevásárolni. Szóval a szokásos
reggeli vacakoláson túl még a sátor száradását is meg
kellett várni, ami a nagy hajnali páralecsapódás miatt
időigényes volt. A várakozás tétova idejét Cobranco
papírguriga lengetéssel és egyéb performaszokkal töltötte,
ki, pl. fekvőtámaszverseny rendezéssel. Közben jutott idő az
övsömöröm megtekintésére és kommentek idézésére is, csak
sajnos nem pontosan. Ezt a hibát most vagyok kénytelen
javítani. Valaki azt írta egy kommentben, hogy
Istvánpistinek (nekem) van kelet-közép Európa legszebb férfi
felső teste, legalábbis a Sajószentpéteri üveggyár
szakszervezetének nyugdijas nőtagozata szerint. (na, így
pontos az idézet). Szóval jól eltöltöttük az időt és csak
8:51-kor keltünk útra, illetve még nem, mert előtte a
meredek rézsűn fel kellett a bringákat taszigálni. Az
időjárásra nem lehetett panasz, zavartalan napsütés,
szikrázó kék ég fogadott, amihez a természet adta a hátteret
és a felejthetetlen látványt. Az Isarco partján haladó – nem
túl széles - kerékpárúton haladtunk,
enyhe
emelkedőn, ahol a folyó zúgása végig jelen volt. Nagyon
kellett figyelni a rajzó országútis csapatokra, akik
tömegével jöttek nagy sebességgel, hol szemből, hol
hátulról, ami szombat lévén, nem volt meglepetés számunkra.
Néhány km után értük el Klausen-t/Chiusa-t, annak rögtön a
főterére toppantunk, hiszen ide kanyarodott be a bringaút.
Nagyon csinos
városkát kell elképzelni színes házakkal, sikátorokkal,
rendezett virágos közterekkel. Nagyon tetszett a látvány,
emiatt jól körbejártuk, megcsodáltuk minden szegletét, majd
boltot próbáltunk keresni eleinte siker nélkül. Az egyik
sikátorban, - egy boltíves kapu felett – középkori céh
címert formázó táblára lettem figyelmes. A táblán Despar
felirat állt, ami egy élelmiszerbolt lánc a jelenben, nem a
középkorban. Jobban megnézve a boltíves kapubejárót,
kiderült, ott a bolt bejárata. A boltnak az utcafronton nem
volt kirakata, az épület teljesen beleolvadt a korabeli
utcaképbe, bent – a ház gyomrában - viszont egy teljesen jó,
nem túl nagy élelmiszerbolt rejtőzött. Nekem bejött, hogy
ilyen ügyesen rejtették el, nem elcsúnyítva az utcaképet.
A bevásárlás
után búcsút vettünk az ékszerdobozra hasonlító városkától és
folytattuk utunkat, illetve hirtelen megállított - a
település fölé magasodó hegy ormán trónoló – kolostor
látványa.
Néhány fénykép
és snitt elkészülte után visszatértünk az Isarco/Eisach
partján futó bringaútra és folytattuk utunkat a nem túl
messze lévő Bressannone/Brixen felé. Menet közben a látvány,
változáson ment keresztül, mert a völgy kicsit kinyílt,
baloldalon, a domboldalakon végig szőlőültetvények kísértek.
Közben erőművi berendezéseket is láttunk a folyón, kis
duzzasztással, és lépten-nyomon bringás etető helyekbe
botlottunk. Bezzeg előző este semmi sem volt, amikor meleg
ételre vágytunk volna. Viszont már nagyon reggelizhetnékem
volt, igy fél 11 tájban, de pad, asztallal sajnos nem
fordult elő. Felmerült, hogy végveszély esetén lemegyünk a
folyópartra, ha nem lesz más választásunk. Viszont Cobranco
– akadémiai székfoglalónak is beillő - földtani ismertetőbe
fogott bele, ami időben sem volt rövid, emiatt a folyóparti
reggeli vágyálma a tudomány ködébe veszett. Aztán hirtelen
beértünk Brixenbe. Alig mentünk pár 100 métert és megleltük
a pompás reggeliző helyet, paddal, asztallal, szemetessel,
vízvételezési lehetőséggel. Hirtelen satufék és elkezdődött
a nem rövid étkezés, amibe én még borotválkozást is
beillesztettem, sőt még Cobranco is. Már délben indultunk is
tovább. A bringautat balról – végeláthatatlan, de kultúrált
– ipartelepek, míg jobbról a folyó töltése határolták,
viszont nagyon kellemes volt rajta menni. Néhány km után
elértük Brixen központját, és azt terveztük, hogy ahol az
Isarco és a Rienza összefolyása van, ott mi jobbra próbálunk
tartani a Rienza irányába. Nem terveztünk bemenni a városba
szétnézni, hiszen már 2018-ban ezt megejtettük. Addig-addig
koncentráltunk a folyók összefolyására, hogy észre sem
vettük hol van, pedig 3 évvel ezelőtt megcsodáltuk a két
teljesen eltérő színű víz keveredésének látványát. A
probléma az volt, hogy nem akartunk az Isarco partján
felmenni a nagy erődig és ott egy éles jobb kanyarral
rácsatlakozni a Pustertal bringaútra, hanem szerettük volna
megspórolni a feleslegesnek tűnő mászást. Próbáltuk követni
a jelzéseket, de csak sikerült arra az útra jutnunk, amit el
akartunk kerülni, csak még fölösleges kitérőket is tettünk.
Ez kicsit
olyan, mint a viccben, mikor Szergej Szergejevics megy
nyugdíjba a szamovárgyárból és megkérdezik, mit kér
ajándékba. Ő szamovárt szeretett volna kapni. Kérdezik tőle,
na de Szergej Szergejevics, a hosszú életed során nem
sikerült darabonként hazahordani az alkatrészeket és otthon
összerakni? De sikerült, - volt a válasz - csak sajnos
mindig Kalasnyikov jött ki belőle. Mi is így jártunk.
Akármerre kanyarodtunk, mindig oda jutottunk, ahova nem
akartunk volna. Hosszú kanyargós, emelkedős, helyenként
murvás úton sikerült eljutnunk az Isarco duzzasztásához,
ahol a Franzensfeste Fortress erőd trónolt.
Innen már
megtaláltuk a helyes utat a Puster völgybe, igaz a bringaút
néha benézett almaültetvényre -12 % meredek emelkedő
beiktatásával -, felment a hegyoldalba, érthetetlen
magasságokba, majd brutálisan meredek lejtőn jutottunk le
Mühlbachba,
ahol a hiányolt
csurgót megtalálva hűtöttük kicsit az italokat. Mikor
hirtelen nagy tömeg alakult ki a kút környékén, akkor
gyorsan otthagytuk őket és folytattuk utunkat le a folyóhoz,
illetve a belőle duzzasztott tóhoz. A bringaút ezen a
szakaszon is inkább hasonlított hullámvasúthoz, mint
biliárdasztalhoz. A tó mellett megcsodáltunk egy romos
állapotában is monumentális - a 12. századból itt maradt -
várromot.
Az időjárásra
panasz nem lehetett, Cobranco-kék ég, szép napsütés, jó
meleg, ahogyan az, nyáron dukál a kerékpár-túrához. Időnként
kerülgettünk egy fiatal német párt, akik két gyerekkel
voltak úton bringákkal. A legkisebb gyerek – úgy 3-4 évesnek
gondoltam -, anyuka bringájára rögzített kis kerékpáron
forgatta lábait, a raszta frizurás papa utánfutót húzott
maga után, meg a bringáján is csomagok lógtak, a másik
gyermek – 8-10 éves lehetett – saját csomagos bringával
ment. Nagyon bátor bevállalós túrának tűnt, igaz
gyakorlottan mozogtak, mind a gyerekek, mind a szüleik. A
bringaút hirtelen merőlegesen elkanyarodott balra, majd
eltávolodott a folyótól, a vasúttól is, és a főúton
folytattuk a tekerést egy darabon, de előtte egy frissítő
kútnál ittunk egy jót és majdnem fürdőt vettünk a hozzá
tartozó ülőkádban, de aztán lebeszéltük magunkat erről.
A főúton
nem volt kellemes a tekerés a sok autó miatt, igy aztán
néhány km után visszatértünk a bringaútra, ami sokkal
nyugodtabb haladást tett lehetővé a kukoricatáblák és a
folyó mellett. Azt terveztük, hogy egy kicsit vonatoznánk,
mert jártunk már erre és jobb ötletnek tűnt a vonat, mint a
tekerés. Tekertünk, nézelődtünk, nézelődtünk tekertünk, majd
egyszer csak elénk ugrott egy vasútállomás, ami San Lorenzo
településhez tartozott, ez Brüneck előtt kb.3-4 km-rel
foglalt helyet. Mi, meg uccu. Jól szétnéztünk, a jegyváltó
automatából vettünk drága jegyeket, fejenként 5 Euro a 30
km-re szóló jegy +7 Euro a napi bringajegy, összesen 24
Euro-t fizettünk. Egyébként a célterület, Tobblach volt. A
vonatra fél órát várakoztunk, mivel szombaton nem jár az a
szerelvény, amit először kinéztünk, emiatt nem 16:52-kor,
hanem csak 17:22-kor sikerült tovahaladni. Aztán, - nagyon
kényelmes utazás után – 18:05-re be is értünk Tobblach-ba,
de az állomásról való kijutást csak négyszeres
zsilippeléssel lehetett megoldani, ugyanis először lifttel
le kellett menni, majd a vágányok alatt 30 m haladás után
újra lifttel fel, ezt azonban az egyszemélyes lift miatt
csak részletekben tudtuk abszolválni. Utána meg boltot
kellett keresni, mivel szombat volt és a következő nap
vasárnap, amikor nem lehet vásárolni.
Boltkeresés
ügyben a google utasításait követve az óváros felé vettük az
irányt. A városka, - ahogy átgurultunk rajta, - nekem nagyon
tetszett, szép rendben lévő házak,
zöld
területek. Kis keringés után megtaláltuk a Conad típusú
boltot. Cobranco bement, majd 35 perc múlva került elő, 5
perccel a zárás előtt, - mivel óriási volt a tömeg. Ezután
én gyorsan berobbantam és összekapkodtam némi süteményt, meg
kenyeret. Mire kijutottam, már erősen elindult lefelé a nap.
Tettünk még egy kört a városban,
majd
elindultunk É felé, a pályaudvar irányába, sőt azon is túl,
majd NY felé fordultunk, arra, ahonnan a vonattal jöttünk.
Szerencsére hamar ráleltünk, este 8 körül, egy pompás
buszmegállószerű, fából épített bringás pihenőre, amiben
padok és asztal is volt.
Ez nagyon
kellett, mivel Cobranco meg akarta melegíteni a Chilisbab
konzervjét, amit már Európán keresztül-kasul hordozott, és
ehhez nyugodt helyre volt szükség. Igaz, hogy táborhely még
nem volt, de ettől függetlenül Cobranco nyugodtan, sok
szöveggel körítve megette a gázképző eledelt. Mire
befejeződött a vacsora, teljesen besötétedett, 21:10-körül
el is indultunk, de annyira nem lehetett semmit látni, hogy
félő volt, nem találunk semmit, és állva kell majd aludnunk.
Mikor már kezdtük elveszíteni hitünket, csak sikerült egy
domb tetején helyet találni, ami nem volt ugyan takarásban,
de úgy gondoltuk, hogy reggel már nem fog problémát okozni,
hogy a kirakatban fészkelünk. A próbafekvés után hirtelen
sátrat vertünk és sietve nyugovóra tértünk, hiszen a
következő nap újabb kalandok vártak minket.
Az esti nehezen
megtalált táborhely jó szolgálatot tett, teljes nyugalomban
telt az éjszaka. Csak a reggeli felkelés után vált számomra
nyilvánvalóvá, hogy tulajdonképpen egy mező közepén
táboroztunk, ami egy domboldalban terült el és az egyetlen
síknak nevezhető területet találta meg Cobranco.
A domboldal
viszont azt jelentette, hogy a kirakatban voltunk, de
szerencsére É felé, - amerre Tobblach volt, - egy sűrű
fenyves nyújtott takarást, míg NY-i irányban, tőlünk néhány
100 m-re volt egy ház. A ház udvarán állt egy nagy daru,
viszont a ház ablakaiból este fény szűrődött ki, tehát
lakott volt. Ha láttak is minket, nem nagyon zavarhatta
őket, főleg, hogy a telkük körbe volt kerítve, mi meg azon
kívül voltunk.
Szóval, jó hely
volt, ami megint Cobranco érdeme.
Reggel
néhány felhőpamacs úszott a kék égen, de egy kicsit párás
volt a levegő, emiatt a nap fátyolosan sütött. A
meteorológia délutántól záporokat jelzett, ami nem volt
szívderítő, mivel a Dolomitok belseje felé vettük az irányt,
ahol egyébként is könnyen kipattannak zivatarok.
Reménykedtünk benne, hogy megússzuk szárazon, hiszen a
tervek szerint ezen a napon bezárjuk a túrakört és
visszaérkezünk az autóhoz, majd este indulunk is haza.
Apropó terv: A
táborhelytől vissza a Toblach-tól D-i irányban induló Rienza
völgybe, majd azon fel, a Dürrensee-hez, balra tartva a Lago
di Misurina után, az Anziei folyó völgyén le Aurunzo di
Cadore-ig, majd utána D felé, és Cima Gogna elején –
remélhetőleg – megtaláljuk az autót. Mindez kb. 75 km.
A sátor
száritása és Cobranco szokásos körei újra elvitték az időt
és csak 9:45-kor sikerült elindulnunk. Először a murvás,
köves meredek úton lassan visszaereszkedünk a vasútnál
található bringaútig, ás már tekertünk is K-i irányba a
Rienza folyásán felfelé. Néhány km után elértük D-i irányba
forduló völgyet és a hátunk mögött hagytuk Toblach-ot.
Annyira késében voltunk, hogy már a többi bringás is
felébredt, főleg a villanyosok. A bringaút hitelen murvásra
váltott, ami nehezítette az akadályok kerülgetését, mert a
kavicsos ágy kicsit mély volt. A völgyet, amin haladtunk,
fantasztikusan látványos, meredek, nagy hegyek szegélyezték,
csak kapkodtuk a fejünket, vajon mit kellene szemügyre
venni.
Ez még
akkor is így volt, ha nem először jártunk erre, hiszen
2013-ban, ellentétes irányban már megtettük ezt az utat. A
nagy nézelődés közepette már el is értük a Toblacher See-t,
ahol elkészítettük, a D-i irányban szűkülő Höhlenstein völgy
bejáratáról a fotókat,
majd
beazonosítottuk a helyszínt, ahonnan a tegnapi csokin lévő
kép készülhetett.
Ezután a tó
NY-i partján futó ösvényre ráhajtva, reggeliző helyet
kerestünk, amit hamarosan meg is találtunk. Az asztal, pad,
szép kilátás paraméterekkel jellemezhető helyen jól
szétpakoltunk és mintegy 1 óra alatt megreggeliztünk.
A
délelőtti fényekben fürdő tó maradandó élményeket keltett
bennem.
Kaja
után, Cobranco kitalálta, kerüljük meg a tavat, a -
leginkább gyalogos forgalomra készült - kis ösvényen, mi meg
végrehajtottuk a tervet. A kör ugyan látványos volt, de
sajnos a bringások ki voltak tiltva az ösvényről, nekem
fizikai fájdalmat jelentett az újabb kihágásunk. A tókerülés
után visszatértünk a D-i irányban folytatódó murvás
bringaútra, ami kényelmesen tekerhető meredekséggel bírt,
hiszen előző életében vasút volt. Az utunkon – annak
ellenére, hogy murvás volt, - jól lehetett haladni, nem volt
kátyús, nem volt mély az apró kavics, két szóval: jó volt.
Viszont,
ahogyan közeledtünk a magas hegyekhez, egyre inkább
körvonalazódott fölöttük a rondább fajta felhőkből egy
csokor.
Amikor
elértük a FWW (first world war) temetőt, természetesen
meglátogattuk, annak ellenére, hogy már 2013-ban is
bementünk. Az itt nyugvó emberek az Osztrák-Magyar
Monarchiából valók, a sok szláv mellett, nagyon sok magyar
nevet is olvastunk.
Engem ez
megérintett és nem értem a mai napig, ki az a
patkány-fajzat, akinek eszébe jut embereket vágóhidra
küldeni, teljesen mindegy milyen cél érdekében. Volt ott
nagyon sok fiatal, akik talán még a szerelmet sem
tapasztalták, soha nem láthatták gyermeküket. Ki találja ki
a háborút, milyen hit nevében, az emberek miért hiszik el az
ostoba szólamokat? Sajnos nekem erre nincs válaszom.
A temetőt
nagyon szomorúan, borús gondolatok terhe mellett hagytuk el,
és folytattuk utunkat.
Az utat,
mindkét oldalon nagyon meredek, égbe nyúló, sziklás hegyek
szegélyezték, a nyakunkat nyújtogatva sasoltuk a felsőbb
régiókat,
de ezt
óvatosan kellett tennünk, nehogy megmeredjen a nyakunk, mert
akkor nagyon hamar vége lehet a túrának, hiába messze még az
autó. A napi szakasz, e része is élvezetes, látványos volt,
külön élményt jelentett, hogy az autók nem közvetlenül
mellettünk húztak el, de tudtuk – sajnos – ennek is eljön az
ideje, mivel a bringaút nem tart ki végig, sőt még a
Misurina tóig sem. Egy nagy, valószerűtlenül zöld mező
közepén egyszerre gondoltuk Cobrancoval, hogy az izzadás
ellenére is, muszáj lenne a közeli fenyvesben megállni,
nehogy kiszáradjanak. A gondolatot tett követte és pár perc
múlva megkönnyebbülten haladtunk tova. A fenyvest elhagyva,
hirtelen kiugrottak a párából a Dürrensee D-i oldalát
szegélyező csipkés hegy szirtjei (Monte Cristallo 3.221 m),
fantasztikusan látványban volt részünk.
Nemsokára
elértük a tavat is, ahol már szintén voltunk 2013-ban, sőt
akkor még virtus-fürdést is tartottunk, a borzasztóan hideg
vízben.
Nem véletlenül
volt hideg, mivel Cristallo gleccsere is táplálja a tavat,
ami nincs nagyon messze, illetve a Rienza is ellátja vízzel,
emiatt nincs ideje megmelegedni amíg, a tóig ér. Most a
fürdést kihagytuk, a nagyon szép kékes-zöld vízben, mert
időközben a napocska szégyenlősen elbújt a felhők mögé.
A tavat
elhagyva, néhány km után balra, a főútra kanyarodtunk rá és
könnyes búcsút vettünk a bringaúttól. Ha egyenesen mentünk
volna, akkor az első napi hágónkat (Cima Banche) nézhettük
volna meg, ha jobbra mentünk volna, akkor a 2. napi murvás
hágó-utunkat (Prato Piazza) üdvözölhettük volna újra, de
most ezekről lemondtunk. Innen már jóval meredekebbé vált az
út – 7-8% - és már szerpentin-kanyarok is színesítették a
monoton tekerést.
Viszonylag
könnyen feljutottunk a nap legmagasabb pontjára (1.757 m), a
Misurina tóhoz (Col de St. Angelo), de az utolsó néhány 100
méteren autók és lakóautók szegélyezték az utat, a padkán,
ami kicsit lehangoló látványt nyújtott. A tó előtt balra
kanyarodva, aki elég erős, az meg tudja próbálni a Tre Cime
Lavaredo utat, ami a Rifugio Auronzo (2.330 m) menedékházhoz
megy fel, de mi ezt kihagytuk, se időnk, se erőnk nem volt
csomagos bringával nekivágni, a helyenként 15 % meredek
aszfaltcsík meghódításának.
A leágazást
elhagyva, a tó partján futó útra kanyarodtunk balra, ahol
hatalmas tömeg fogadott. Valahogy áthámoztuk rajtuk magunkat
és megnéztük a tó kis farkincáját, és az útba eső
játszóterét is kipróbáltam. A cél nem a játszótér volt,
hanem megnéztük a kempinget, ami teljesen tele volt. Miután
kiszórakoztuk magunkat, megindultunk a tó D-i oldala felé a
főúton és meg is álltunk tó végénél, ahol néhány fényképet
készítettünk.
Fantasztikusan
látványban volt részünk, ami nem csak a tó miatt volt, hanem
a környező csipkés óriási hegyek is közrejátszottak ebben.
Cobranco terveiben az szerepelt, hogy murvás úton megyünk le
a hegyről, de erről hamar letettünk, amikor kiderült az út
vonalvezetése, amin csomagos bringával nem tudtunk volna
tekerni, gurulni. Igy nem volt mit tenni, visszatértünk a
főútra és megkezdtük az ereszkedést, de nem jutottunk
messzire, mert a hágótáblánál megálltunk és nem hagytuk ki a
szokásos matrica felragasztását. Néhány perc után megkezdtük
a nagy vágtát, hiszen 10-12%-os lejtő volt várható, amit már
ismertünk, mivel 2013-ban itt is jártunk, itt jöttünk fel.
Alig haladtam 1 km-t, máris problémát éreztem az erőben,
illetve a bringában. Történt ugyanis, hogy jó 50-nel
gurultam, amikor a szemben lévő oldalon – valami miatt –
álldogáló autók miatt fékezett a mi sorunk, ami nem
természetellenes történés az utakon. Igen ám, de nekem a
fékezés közben furcsa érzésem támadt, a nyergen éreztem,
hogy furcsán mozog alattam a közlekedési eszköz. Nem tudtam
azonosítani a jelenséget, de közben a sor újra gyorsult,
emiatt elengedtem a fékkarokat és ekkor megszűnt a rossz
érzés. Majd 200 m múlva, egy jobb-bal kanyarkombinációban
újra, de erősebben szitálni kezdett a gép. Ekkor már
kitaláltam, hogy valószínűleg első defekt lesz az ok. Meg is
álltam, megnéztem és tényleg puha volt az első gumi. A
szentek, nem pozitív kontextusba helyezésével (az összeset
emlegettem, ha nem is név szerint, de összefoglalólag igen),
próbáltam oldani a feszültséget, amit helyzet okozott és
közben előszedtem a tartalék belsőt és a gumileszedőket is.
Ekkor érkezett Cobranco és közölte, hogy neki is van kára, a
kamera sisakra rögzítő bisz-basza tört el, ami miatt, csak
kézben tartva tudja majd megörökíteni az utolsó 30 km-t.
Végül néhány perc alatt kicseréltem a belsőt, ellenőriztem a
külsőt, hogy nincs-e benne valami szúrós, majd pumpáltunk és
már mentünk is tovább.
A lejtőzés első
3-4 km-e fantasztikusan látványos és gyors is volt, ezen a
részen volt a legmeredekebb az út,
szerencsére a
javított első gumi jó viselkedett, igaz óvatosabban mentem,
még a szokásosnál is. Egy idő után Cobranco eltűnt a
tükrömből, hiába mondogattam neki: „tükröm, tükröm, mondd
meg nékem, Cobranco hova lett, légyen?”, de semmi érdemleges
válasz nem érkezett, emiatt megálltam és bevártam. Innentől
már csak 2-4 % lejtő volt, néha hajtani is kellett, nehogy
megálljon gép alattunk. Aztán elértük azt a helyez, ahol
2013-ban felmentünk egy meredek úton, hogy szállást
találjunk, és akkor találtunk is, de most erre nem volt
szükség, csak nosztalgiázás miatt álltunk meg. Ahogy
leszálltunk a bringáról, az eső hirtelen esni kezdett,
eleinte ritkásan, nagy cseppekben, majd egyre intenzívebben.
Sajnos
nagy eső keveredett, az esővédő huzatot is felhúztuk a
csomagokra, felvettük az esőkabátokat, és beálltunk egy
ritkás fenyő alá, ahol nem sikerült száraznak maradni, ami
nem teljesen fedi a valóságot, mert teljesen szétáztunk
(milyen jól jött volna Pötyi esernyője). Egy teljes órát
álltunk a fa alatt, közben óriási tócsák keletkeztek
körülöttünk, az autók özönleni kezdtek lefelé a hegyről, mi
meg, egy murvás bringaúton araszoltunk lefelé,
amin
patak folyt hosszában, szóval úgy nézett ki, rossz szájízzel
fogjuk befejezni a 2021-es Alpok-túrát.
Az eső
után a hőmérséklet is erősen csökkent, és még jó vizesek is
lettünk. Szerencsére csak 1% volt a lejtő a hátunkra sem
szerettünk volna sarat, emiatt igen lassan gurultunk, ami a
menetszél hűtő hatását is csökkentette, de a menetidőt
megnövelte.
Lassan elértünk
egy erdős részt, ahol találtunk egy fedett asztalt 1 paddal,
amit rögtön elfoglaltunk, és jól szétpakoltuk a kaját, én
még a teavizet is melegíteni kezdtem. Aztán hirtelen újra
ömleni kezdett az eső, de ez már minket ekkor nem érdekelt,
sőt még örültünk is neki, hogy fedelet sikerült találni a
fejünk fölé.
A kajálás
legalább 1,5 órán keresztül tartott, közben az eső is
elállt, mi is jól laktunk, így hát elégedetten folytattuk
utunkat Aurozo di Cadore felé. Eleinte kellemes fenyőerdőben
haladtunk, majd egy nyitott területre jutottunk, ahol a
folyó valamikori hordaléka borított mindent,
és ezt nagy
gépekkel hordták ide, meg oda, hogy járható maradjon a
bringaút. Ezen a részen annyira laza volt a hordalék, hogy
nem tudtunk rajta rendesen haladni, emiatt ki kellett menni
a főútra, ami már többnyire száraz volt.
Az aszfalton
ugyan jól haladtunk, de egy idő után visszatértünk a
bringaútra és átmentünk az Anziei túloldalára. A türkizkék
színű folyó felett pompás párapamacsok kavarogtak, amiknek
látványa nagyon érdekes volt.
Kisvártatva
elértük a szintén látványos Santa Caterina tavat,
ahol felidéztük
a 2013-as virtus-fürdőzésemet, ami 13,2 mp-ig tartott, olyan
hideg volt a víz. Amikor hidat találtunk, akkor átmentünk a
túlsó oldalra, pontosan ellenfázisban, mint 2013-ban.
A gátnál
is megálltunk és fényképek készítése közben
-
lélekben már - érzékeny búcsút vettünk a tótól és a 2021-es
Alpok túrától is, bár még néhány km hátra volt, illetve
előttünk állt. Innen már csak kb. 3-4 km-t gurultunk és
elértük a parkolóban hagyott autót, amit szerencsére
érintetlenül találtunk.
Majd az
újabb adag eső érkezése előtt összepakoltunk, a bringák
mentek a tetőre és elindultunk haza.
Összefoglalva:
nagyon-nagyon élvezetes volt a túra, kellemesen jó időjárás
közepette, csodálatos hegyeket, völgyeket, tavakat láttunk,
voltak küzdelmes útvonalak, élvezetes lejtők, a végén egy
kis eső, de ez különleges látványvilágot teremtett.
Szerencsére
Cobrancon nem jött ki a Covid, a kontaktja ellenére sem,
nekem a 8 hetes kulcscsonttörésem is jól viselkedett, nem
beszélve a 3 hetes övsömörömről.
Most is
köszönöm Cobranconak, hogy ilyen jó útvonalat tervezett, az
időjárás felelősnek, hogy majdnem kibírta sírás nélkül, a
szüleimnek, hogy megtanítottak kerékpározni, a feleségemnek,
hogy elengedett…
Jövőre biztosan
újra megyünk…
Ezt könnyen
ígérem, mert a jövőre, az tavaly előtt volt, legalábbis
jelen túraleírás elkészültéhez képest és már tudom, hogy
2022-ben is voltunk.