Már tavaly is
azt írtam a 2011-es túra leírásának előzmény részébe, hogy
„A tavalyi
Alpok-túra után természetesnek tűnt, hogy az idén ismét
együtt megyünk, olyan helyekre, ahol még nem jártunk.” Na,
ez a mostani leírásba is stimmel emiatt átkopiztam ide.
Többet nem mertem, nehogy veszélybe kerüljön a kerékpáros
íródeák phd.-m.
A 2012-es túra
célterülete Svájc, Olaszország, Franciaország Alpok
szentháromsága. Már 2011. januárjában körvonalazódott a túra
útvonala, mely a következő volt : érkezés autóval
Bellinzonába (Svájc) (Miskolctól kb. 1.300km), innen a
Maggiore-tó keleti partján át Olaszországba, a tó déli
csücskénél nyugat felé való orientálódás, annak érdekében,
hogy az Aosta völgyet (kb 80-90km hosszú) valahogy elérjük,
majd azon tekerve a végén megmászva a Petit St. Bernard
hágót (2.188m) átjutunk Franciaországba. Innen a hágó másik
oldalán legurulunk Bourg St. Maurice-ba, majd újra
nekimegyünk a soron következő hágónak, ami a Cormet de
Roselend (1.968m), innen a következő ismert állomás
Albertville – ahol 1992-ben téli olimpia zajlott -, majd
tovább az Annency tóhoz, ezután a Genfi-tó déli partján
fekvő Thonon Le Bains nevű várost vesszük célba, majd
végig a tó déli parján kelet felé a Rhone folyó torkolata
irányába, vissza Svájcba. Innen már csak az a feladat, hogy
kb. 140 km-t kell menni a Rhone völgyén felfelé, majd a
végén át kell mászni a Nufenen-pass-on (2.478m) és le kell
gurulni Bellinzonába, majd hazaautózni újabb kb. 1.300km-t.
Összességében 850-900 km volt a tervezett távolság és úgy
gondoltuk, hogy 8 nap leforgása alatt fogjuk az elénk táruló
szépséges tájakat megunni, na jó nem megunni, hanem
megcsodálni, mivel a Alpok hegyeit nem lehet megunni.
Idáig jutottunk
januárban a tervezgetéssel, illetve Cobranco, mivel a túra
körültekintő tervezését Ő végezte, a szokásos magas
színvonalon. Na, szóval idáig jutottunk, amikor kollégám
szólt, hogy lenne-e kedvem júliusban kb. 15-20 nap alatt
elkerekezni Londonba Budapestről, mert Ő beadott egy
pályázatot a társaság vezetőihez (ÉMÁSZ), azzal az ötlettel,
hogy három elmeháborodott elmenne az olimpiára a társaság
által biztosított elektromos rásegítéses kerékpárral. Mikor
megkeresett még nem volt döntés arról, hogy a céget
érdekli-e ez a dolog. Én a családdal való konzultálás után,
egy-két nap gondolkodás után igent mondtam, persze
Cobrancoval is egyeztettem és biztosítottam arról, hogy
augusztusban a közös túrára is készen állok. Ő – ahogy
emlékszem nem nagyon hitte, azt mondta, hogy meg fogom
utálni a nyeregben ülést és nem lesz kedvem az Alpokhoz.
Szerintem akkor találta ki a Balkán túrát, hogyha én nem
akarok az Alpokba menni, neki akkor is meglegyen a szokásos
nyári hosszú túra.
Végül a
társaságunk támogatta a Londoni utat, melyet szerencsésen
teljesítettünk (17 nap 2.050km), miközben bizonyos
helyszíneket időre kellett érintenünk. Nagy élmény volt a
túra, bár voltak pillanatok, amikor az időjárás
viszontagságai miatt kicsit feszültek voltunk. Ekkor a
káromkodást olyan szintre fejlesztettem, hogy percekig
sikerült szóismétlés nélkül nem tetszésemnek hangot adni
természetesen nyomdafestéket nem tűrő módon. Egy idő után
ötletadó kollégám, Zsolti is – aki egyébként nagyon nyugodt,
higgadt ember – kezdte cifrázni, pedig mikor elindultunk,
akkor a legdurvább indulatból általa kimondott valami a
következő volt : „A mókuska rúgja meg.” Mielőtt a kedves
olvasó azt mondaná, hogy pofátlan szerencsénk volt az úttal,
meg a kerékpárok is kárpótolnak minket leírom a konstrukciót
: a kerékpárokat a végén visszaadtuk, (nagy köszönet a
cégnek a használatért) saját szabadságunk terhére
kerékpároztunk, magunknak fizettük a szállást, kivéve
Essenben és Londonban. Londonból repülővel hoztak minket
haza. Az olimpiából is láttunk egy 3 órás etapot az Excell
csarnokban, ahol magyar résztvevő győzelmének is
tapsolhattunk. Még pár szót írok az elektromos rásegítéses
kerékpárokról, hátha valaki kedvet kap hozzá. Tehát a
kerékpár Kalkhof (német)márkájú volt 250W maximális
teljesítményre képes hátsó agyba épített motorral, 48V-os
6,6 Ah-s Lion akkumulátorral, lejtőn lefelé visszatáplálási
lehetőséggel. A teljes elektromos rendszer kanadai
gyártmányú BionX márkájú, a súlya 25 kg (plusz kb. 35kg
saját cókmók). Elöl hátul tárcsafék, 27 sebességes (3x9),
első-hátsó lámpával sárvédővel csomagtartóval, computerrel.
Egy ilyen eszköznek az ára kiskereskedelemben ÁFÁ-val
valahol 700eFt körül van. Magánembernek eléggé
elkötelezettnek és gazdagnak kell annak aki ilyet vásárol.
Még van egy-két fontos tulajdonsága a kerékpárnak : magától
nem hajlandó menni, csak akkor, ha tekerik. A középső agyban
van egy nyomaték érzékelő, innen tudja a computer, mikor
kell segíteni, csak 25 km/h-ig hajlandó segíteni a hajtást,
négyféle rásegítési módja van (35%, 75%, 150%, 300%), ezeket
az értékek a biker leadott teljesítményének a függvényében
kell érteni. Általában a legkisebb fokozaton használtuk (ha
szükség volt rá), mert már a II. fokozaton is drasztikusan
merült az akku, így minden gond nélkül 100km-t tudtunk menni
minden nap, a leghosszabb etap 165km-es volt. A bringák jól
teljesítettek, csak 2x fordult elő műszaki probléma : egész
napos szakadó esőben beázott egy elektromos csatlakozó,
emiatt rásegítés helyett fékezett emelkedőn felfelé.
(szárítás után minden rendben volt)
De vissza az
Alpok túrához, és jöjjenek a részletek !
Augusztus
12.-én, vagy 13.-án szólt Cobranco, hogy az időjárás
alakulása az Alpok régióban olyan, hogy 15.-én esti
indulással 16.-án délelőtt megérkezhetünk Bellinzonába, ahol
ekkorra elvonul a hidegfront és várhatóan kb. 5 nap jó idő
biztosan várható. A felkészülés már hamarabb megkezdődött,
de ekkor felgyorsultak az események, élelem vásárlás,
munkahelyi munkák szálainak elvarrása, kerékpár
felkészítése, minden cucc összekészítése.
Az ilyenkor
szokásos bolondokháza hangulatban telt a hátralévő két nap
és a szokásos kétségek visszhangzottak a fejemben : „vajon
mindent betettem, mindenre gondoltam, mire lehet még
szükség?” Hogy mit szoktam vinni ilyenkor, azt a tavalyi
leírásban részleteztem, most nem teszem meg.
A túra rövid összefoglalója:
Azok az
olvasók, akik csak a száraz adatokra kíváncsiak és lusták
olvasni, azok kedvéért készítettem egy a túra eszenciáját
tartalmazó rövid összefoglalót, bár ebben élmények még
nyomokban sem lelhetők fel.
Már egy kissé
kínos (nem baj, szeretnék még ilyen kínos pillanatokat),
hogy megint azt kell írnom az időjárásról, hogy jól
kifogtuk, meleg volt,végig verőfényes napsütés, a hágókon
szép tiszta idő, a 8 nap alatt csak az utolsó 20 km-en esett
az eső, de akkor eresz alatt bevártuk a végét. A jó időjárás
egyrészt a „nyugati időjósok” másrészt Cobranco munkáját
dícséri,bár igaz, meteorologus diplomája nincs,de én
megszavaznék neki egyet..
A túra teljes
hossza 900 km 8 nap a teljes emelkedés 9.500m volt,
megmásztunk 3 nagyobb hágót Col du Petit-Saint-Bernard,
Cormet de Roselend, Nufenen-Pass, néhány kisebbet, fürödtünk
a Maggiore-tóban, az Annency-tóban, a Genfi-tóban, (sajnos a
Roselend-tó nem jött össze), meg még néhány patakban,pangóvizben
a hőség miatt.
A túra során
érintett fontosabb helyek : Bellinzona [Svájc] (220m) – Lago
Maggiore [Svájc-Olaszország] –Cesto Calende [Olaszország] –
Borgomaneiro [Olaszország] (390m) -Biella [Olaszország]
(404m) – Chatillon [Olaszország] (404m) – Aosta
[Olaszország] (613m) – Morgex[Olaszország] (997m) – Col du
Petit-Saint-Bernard [Olasz-Francia határ] (2.188m) –
Bourg-Saint-Maurice [Francaország] (810m) – Cormet de
Roselend (1.968m) – Albertville (353m) – Ugine (410m)-
Annency (450m) – Bonneville (450m) – Les Gets (1.180m) –
Thonon-les-Bains (406m) – Montreux [Svájc] (405m) – Martigny
(474m) – Sion (497m) – Visp (650m) – Brig (690m) - Ulrichen
(1.353m) – Nufenen Pass (2.478m) – Airolo (1.215m) –
Bellinzona [Svájc] (220m), ahol az autó várt ránk.
Részletes leírás:
0. nap 2012.08.15.
Indulás
Miskolcról Bellinzonába délután 6 óra körül.
1. nap (2012.08.16. 89km, 410m szint)
Az éjszaka
monoton autózással telt,reggel felé Lichtensteinben már jó
kiadós esőben haladtunk az eseménytelen éjszaka után és híre
hamva sem volt az időjósok által beharangozott hidegfront
végének.Aztán kezdett ránkjönni a kialvatlanság,s miután
Cobranco majdnem megpuszilta a pályaszegélyt a Honda
orrával,úgy döntöttünk,pihi. Emiatt 9 körül egy parkolóban
megálltunk
és kb. 2 órát aludtunk ülve az autóban. 11 óra
körül indultunk a kb. 50 km-re lévő Bellinzonába, ahol a
tervek szerint hagyni akartuk az autót. Ahogy közeledtünk,
az idő úgy javult percről-percre. A tervezett autópálya
parkoló nem bizonyult jónak, mivel nem lehetett róla
lehajtani a főútra, csak az autópályára, (a Google Earthben
teljesen úgy nézett ki, hogy van kapcsolata a parkolónak a
főúttal, de a helyszínen csak egy 3 méter magas bezárt kaput
találtunk, ami a műhold képen nem látszott), emiatt tovább
mentünk és az autópálya szemben lévő oldalán lévő parkolóban
találtunk kijáratot,
igaz csak gyalogosoknak, de a
kerékpárok kifértek a kapun. (Ez a kis kapu azt a célt
szolgálta, hogy akik kutyával, gyerekkel utaznak, azok ki
tudjanak jutni egy patakparton lévő kis ligetbe.) Mire ezt a
helyet megtaláltuk, addigra nyár lett hirtelen 30 oC-kal, /Cobranco
meg is jegyezte,hogy: „PF”,azaz „pont fasza”,ahogy
megrendeltem”/a kerékpárok leszedése és a csomagok
felpakolása közben már izzadtságban fürödtünk, semmi jele
nem volt annak, hogy 2 órája még szakadt az eső. 13 óra
körül indultunk, hogy megkeressük az utat a Maggiore-tó
irányába, ahol reményeink szerint egy kicsit fel tudunk
frissülni, illetve meg tudunk ebédelni. A mai terv az volt,
hogy a tó keleti partján végighaladva, lehetőség szerint
elhagyva azt, mert a magas hegyekkel szegélyezett víz
mellett nem várható táborhelynek alkalmas rész. Fél kettő
felé elértük a tavat
és rögtön egy fürdő és ebédelő helynek
alkalmas területet találtunk, majd rögtön a vízbe vetettük
magunkat.
A tó lenyűgöző kék színben pompázott – mondhatnám
azt, hogy valószínűtlenül kék volt,
de ezt már oly sokszor
elsütöttem a túrák alatt/ráadásul Cobrancotól loptam,aki még
többször elsütötte már/, hogy hagyom is – a víz hőmérséklete
a nagyon jó és a pompás között helyezkedett el, pedig itt
nem régen még esett az eső. A tó a maga méretével is
lenyűgöző, 66 km hosszú, tengerszint feletti magassága 193m,
legnagyobb mélysége 372m, így a tó feneke a tengerszint
alatt 170m-rel helyezkedik el, mikor ezt Cobranco rámondta a
videóra, kicsit meglepődtem az adatokon.Természetesen irány
a víz,Cobranco kiszúrt egy stéget,közölte:”Akár tetszik,akár
nem, oda beúszunk”.
Azt azért nem mondanám igy utólag,hogy
túl közel volt,de jól esett egy kicsit másféle mozgás. A
fürdés és az ebéd elfogyasztása után indultunk Olaszország
felé,
a határon könnyedén átjutottunk,
mivel olasz határőr
nem volt, a svájcit meg nem érdekelte ki megy ki az
országából. A szemben lévő oldalon szinte teljesen beépült a
part több nagyváros is található ott pl. Locarno[Svájc],
Verbania[Olaszország].
Délután még volt egy kis fürdőzés,
aztán ránéztünk az órára és kezdetét vette a rohanás , hogy a sötétedés előtt a tó végét elérjük,
annak
érdekében, hogy szállásnak való terepet találjunk. Sorra
előztük meg a málhával nehezített kerékpárjainkkal a helyi
kerékpárosokat. A sietségnek meg is lett az eredménye, mert
a tó vége előtt kb. 5 km-rel sikerült egy bizalomgerjesztő
helyet találnunk, de még nem volt sötét, így elkerekeztünk a
közelben lévő benzinkútnál lévő asztalhoz, ahol – a
biztonság kedvéért nyílt lángon (a kút nem
üzemelt,legalábbis úgy tünt) megfőztük a porlevest és
megvacsoráztunk. A sötétség leple alatt visszasomfordáltunk
a kinézett területre, - ami egy nyírott legelőszerűség volt
a mezővédő erdősáv tövében - ahol szúnyog hadosztályok
fogadtak minket, és mivel nekem nullás a vércsoportom, így
mindegyiknek adhatok vért, sajnos nem sikerült megtagadnom
tőlük a vacsorát, mert sátorállítás közben harisnyán
keresztül is elvették, ami nekik jár. (A túrán végig
vakaróztam, mint a rühes kutya.) Elalvás előtt, a sátorban
meggyilkoltuk az összes beszökött vérszívót, majd az
elengedhetetlen akkumulátor töltés kezdődött. (GPS, kamera)
A töltés elindulása után elaludtam, néha félálomban ránéztem
a kütyükre.
2. nap (2012.08.127 138km, 1296 m szint)
Reggel negyed 7
körül ébredtünk/még majdnem sötét volt,az időeltolódás és a
nyárvégi idöpont miatt/, sietve tábort bontottunk, annak
reményében, hogy a jól lakott szúnyogok még nem röpképesek
(szomorúan kellett konstatálnunk, hogy de).
A mai program
szerint a Pó síkság északi részén, a hegyek határán nyugat
felé végighaladva elérjük az Aosta völgyet, ami már
hamisítatlan Alpok fílinget ígért, bár a mai nap nem tűnt
nagyon izgalmasnak (se rendes hegy, se tó, se semmi), de
szükséges volt a teljesítése, ez amolyan átkötő szakasz
szerepét töltötte be. Az esti benzinkútnál megállva
megnéztük a ránk váró utat – én rögtön életmentő szénhidrát
hegyeket vittem be,-mivel Cobranco csak 10 körül éhezik meg
-, majd elindultunk. Kisvártatva elértük a tó kifolyóját és
átkeltünk a fölötte ívelő kétszintes hídon, ami nagyon
különlegessé tette a látványt, hiszen alul ment a vonat,
felül az egyéb járművek,Cobranco ráadásult kiment valami
galériafélére bringástúl együtt,az utifilm kedvéért.
Útban Borgomanero felé kisebb, nagyobb dombokon keltünk át az
egyre fullasztóbb hőségben.Egy kisebb faluban aztán
reggeliszünet,indul a gáz,teafőzés,szétpakolás,többfogásos
kaja,legalábbis részemről.
/Cobranco rágott valami száraz
süteményt/. Biella előtt kb. 15 km-rel egyszer csak
autópályává vált az út, amin addig mentünk, emiatt vissza
kellett fordulnunk egy darabon, hogy kerékpárral járható
utat keressünk, ami sikerült is egy nem túl nagy forgalmú
utat találva (SP300). Biella előtt több km hosszan
nyílegyenesen vezetett a 2,5-3%-os emelkedő, tűző napon úgy
éreztem magam, mint egy jól füszerezett grillcsirke a
sütőben. Biella érdekes város, mert minden útja macskaköves,
még a vadonatúj is, ami kirázta belőlünk a lelket. Borgo-san
Lorenzo után áttértünk az SS419-es útra, ami egy
hegygerincen át az Aosta völgybe vezet – gondoltuk mi. Az út
jellege olyan volt, mint Miskolc-Felsőhámor felett vezető
úté – már aki ismeri,észak felöl meredek hegyoldal,dél felől
nyitot a napsugaraknak,a levegő áll és általában 40fok van –
csak nem 1 km hosszú volt, hanem 15.
A nagy hőségben
verítékben úszva kínlódtunk felfelé a várt hágó irányába,
szinte percenként ittunk, víznek nyoma sem volt, illetve de,
az úttól lejjebb 20-50m-rel folyt egy kis folyó, de olyan
meredek szurdok vezetett le, hogy nem próbáltunk meg
lejutni. Mikor már csak tompa aggyal vonszoltuk magunkat
felfelé, egyszer csak csobogásra lettünk figyelmesek, ami az
út bal oldala felől hallatszott. Megálltunk, felmásztunk egy
kisebb emelkedőn és meglepődve tapasztaltuk, hogy egy
betonvályúban/szerintem az eredetije még valamiféle rómaikori csatorna lehetett/ kristálytiszta jéghideg víz
robog lefelé.
Jól megmosdottunk, felfrissültünk (én még meg
is borotválkoztam), majd újult erővel indultunk tovább.
Olyan 600 m magasan egyszer csak egy alagúthoz értünk –
1.500m hosszú – ami előtt olyan közlekedési táblát
találtunk, amit ilyen helyzetben az ember nem szívesen lát.
Kerékpárral behajtani TILOS ! Mondanom sem kell, meg sem
fordult a fejünkben, hogy visszafordulunk és egy 50km-es
kerülővel próbálkozunk,a szintekről meg nem is beszélve..
Simán átjutottunk az alagúton, ami belül igen hűsnek
bizonyult, így sikerült üzemi hőfokra visszahűlnünk. Az
alagút azért volt meglepetés, mert a térkép nem ábrázolta,
azt hittük, hogy csak egy sima út lesz. Az túloldalán gyors
lejtő következett és le is jutottunk az Aosta völgy
bejáratához (Settimo Vittone), ahol a szokásos óriási olasz
autóforgalom fogadott. Már itt a völgy bejáratánál is
2.000m-nél magasabb hegyek magasodtak fölénk,
kis túlzással
minden kilométerre jutott egy-egy középkori vár.
Az elején
látszott, hogy a szűk meredekfalú völgyben nem lesz egyszerű
táborhelyet találni, - mert azon a kevés helyen, ami a két
hegy között volt - a Dora Baltea (a völgy folyója),
az
autópálya, a vasút, a közút és a helyiek legelője osztozott,
amiket mindenhol folyamatosan öntöztek. Az út ezen szakaszán
igen élénk hátszél (déli) segített minket,
az egyre inkább
megszűnő fülledtségben. Chatillon város előtt sikerült egy
kb. 200m szintemelkedésű 10% meredekségű emelkedőt
leküzdeni,
ami nem esett túl jól 120km-rel a lábunkban. A
város után már intenzíven kerestük a táborhelyet,
ungot-berket bejártunk és kb. este 9 körül sikerült egy
megfelelő helyet találni.
A szokásos rituálé után eltettünk
magunkat másnapra, amikor újabb nagy hegyek vártak ránk.
3. nap (2012.08.18. 119 km, 2020m szint)
Reggel
verőfényes napsütés fogadott/ahogy Cobranco rendelte/,a
táborhely igen jó volt,igaz csak reggel eszméltünk,hogy ez a
folyó ártere és figyelmeztető táblák tiltják 10 méterenként
az ott tartózkodást…mindegy, ezt már megusztuk,szerencsére
nem szó szerint,ugyanis a víz nem jött fel ezen az éjszakán.A mai napi terv igen egyszerű, végigmegyünk az
Aosta völgyön, majd a Col du Petit-Saint-Bernard (2.188m)
hágót meghódítva legurulunk Bourg-Saint-Mauriceba. Az
egyszerű tervnek megfelelően korán keltünk és szikrázó
napsütésben, de még hűvös időben 8 óra körül útra keltünk.
Aosta kb. 20km-re volt tőlünk, addig az utunk hullámos
terepen vezetett,
hol fel hol le, de nem volt veszélyes az
emelkedő. A várost északról sikerült elkerülnünk és közben a
reggelinket is elköltöttük, bár a hely nem volt tökéletes,
csak egy pad és más semmi. A reggeli után is kellemes tájon,
de sűrű forgalomban haladtunk,körös-körül tömérdek vár
szegélyezte utunkat,
némelyikük meglepően jó állapotban volt
és egyre több francia hangzású települést láttunk, ami arra
utalt, hogy a történelemben nem mindig volt ez a terület
Olaszország része.
Leverogne település után két hegy között
egyszer csak egy óriási fehér hegyet pillantottunk meg,
amely/mint később kiderült/már a Mont Blanc volt, teljesen
képeslapfotónak megfelelő pompában fogadott minket.
Morgextől kicsit nőtt az út meredeksége, de még a kellemes
tartományban maradt, ezen a településen jól bevásároltunk,
hiszen szombat lévén fel kellett készülnünk arra, hogy a
következő napon nem biztos, hogy találunk nyitva tartó
boltot. A következő város Saint Didier (1.020m) – egy kis
ékszerdoboz -,
ami az utolsó előtti város a hágó előtt. Itt
egy köztéri jéghideg vizű kútnál felfrissítettük magunkat és
nekivágtunk a visszafordító kanyarokkal kezdődő hágónak.
Az
első 200m szint megtétele közben nyolc darab 180 fokos
kanyar tette élvezhetővé a meredek utat.
Aztán jüttek
sorban,alagutak,
szurdokvölgyek,
kilátópontok,
vízesések.
Ezután az 1.461m
magasan elterülő La Thuille-ig szerpentinek nélkül jutottunk
el
a kb. 6-7% meredekségű úton,
ahol egy kellemes parkban az
ebédet is megettük
és újult erővel vágtunk neki a hátra lévő
750m szintemelkedésnek,
az elmúlt napokhoz hasonló szép
tiszta, de igen meleg időben.
Az út eleinte igen vacak volt,
útfelújítás folyt, de legalábbis a felbontásig már
eljutottak a láthatatlan munkások.
Egy idő után elmaradtak
az úthibák és kellemes erdős részen kanyargott az út,
a
nyereghez közeledve egy leirhatatlan szépségű tó állta el az
utunkat,
aztán egy mormota is
visszapofázott engedély nélkül,
hipp-hopp már fent is voltunk a hágó tetején,
ahol bernáthegyi kutya falkák fogadtak minket minden
méretben, persze plüss,
fa,
vagy műanyag formában,
híven a
hágó nevéhez. (Kis Szent Bernát hágó).
A történet szerint a
Nagy Szent Bernát hágón lakó szerzetesek tenyésztették ki
ezt a kutyafajt hegyi mentésre, de itt ezen a hágón is
laktak ugyanezen rend tagjai és itt is neveltek bernáthegyi
kutyákat. A kései utódok pedig minden módon próbálnak
hasznot húzni az elődök munkájának gyümölcséből, legalábbis
erre utalt a környéken lévő boltok kínálata.
Mikor már
meguntuk a kutyafalkában való gyönyörködést, elindultunk
lefelé a túloldali szerpentinen Bourg-St.-Maurice-ba (800m).
Lefelé igen élvezetes volt a táj,
számtalan visszafordító
kanyar tette változatossá a gurulást,
kicsit a Stelvio érzése
köszönt vissza,háttérben a Gran Paradiso csúcsai emelkedtek.
Sokszor megálltunk
fotózni,néha csak egymást,
néha akadt vállalkozó
csoportkép készítésére is.
Jött egy közbülső
falu,valami üdülőtelep lehetett,igaz itt mind az.
Átvágtáztunk rajta,de a
lendület nem tartott sokáig,a völgyben feltünt az úticél.
Este 8 óra körül értünk a hegyekkel körbevett üdülővárosba,
ahol az intenzív keresés ellenére sem sikerült táborhelyet
találnunk. Már teljesen sötét volt, mikor egy derékig érő
gazos területen úgy határoztunk, ez lesz az éjszakai
helyünk,
ami egy nagyáruház mögött, tulajdonképpen a város
közepén volt. Úgy véltük, hogy a patak partján valószínűleg
kutyasétáltatók fognak reggel feltűnni, emiatt korai kelést
terveztünk. Az elalvás könnyen ment, az éjszaka hamar
eltelt.
4. nap (2012.08.19. 120 km, 1688m szint)
Reggel korán –
6 óra felé – keltünk,éppen pirkadt és fél óra múlva már a
kihalt utcákon tekertünk
/utólag azt mondom,kár volt a
sietség,vasárnap reggel egy üdülővárosban nincs nagy
mozgás/…szóval tekertünk a mai cél felé., ami a következő
volt : első körben meg kell hódítani a Cormet de Roselend
(1.968m) hágót, majd legurulni Albertvillebe, innen a
következő célpont az Annency-tó és Annecy városa, majd
próbálni kell minél távolabb kerülni innen, mert a
beépítettség miatt a szálláshely megtalálása a szokásos
problémáét vetné fel. Tehát a tervnek megfelelően
rákanyarodtunk a hágó felé vezető útra, ami rögtön 6-8%
meredekséggel biztosította,
hogy a 10 oC-os levegő miatt
felvett ruhákat hirtelen ledobjuk.
az út mellett csobogó patak, a
hőmérséklet még mindig alacsony volt, de a mászáshoz kiváló.
Félúron a Mont Blanc is
bejelentkezett,
a változatosság kedvéért
most a másik oldalról,
egy gleccsert táplálva
kinálta magát a túristáknak.
Csináltunk néhány fotót
kutyafuttában,
mert még mindíg rohadt
hideg volt,amin az sem segített,hogy időközben 1700m-t is
elhagytuk.
Menet közben 50-70 év közötti, helyi országúti (karbon)
kerékpárokkal közlekedő csapatokkal találkoztuk, meg is
jegyeztem, hogy ilyen idős emberek Magyarországon már a
boltig is járókerettel jutnak el, itt meg a húzós
emelkedőkön vitézkednek. Ahogy telt az idő 9 óra felé már
jelentős kerékpáros forgalom alakult ki oda és visszafelé
is. A sok bringás miatt voltak élmények, hátulról
folyamatosan érkeztek a csupasz vasakkal a lendületes
fiatalok,
az egyik ilyen 30 év körüli srác, miután
megelőzött észleltem, hogy ez bizony elkészült az erejével,
így egy kicsit jobban nyomtam és nem engedtem eltávolodni.
Ez olyan 1.700m magasságban történt és végig 20-30m
távolságból követtem, ő nézegetett hátra. Egyszer csak egy
nagy terepjáróból (Toyota Landcruiser) kiszálltak emberek és
elkezdtek minket fényképezni. Gondoltam is milyen rendesek,
buzdítottak is – én kihúztam magam – és még jobban
megközelítettem a srácot.
Majd utánunk jött a terepjáró és
kihajolva fényképeztek és jöttek a bíztatások. Egy idő után
leesett, hogy ezek az emberek az előttem menő ember
hozzátartozói, hát szegényről nem lesz olyan kép, amin ne
lenne egy vénember a nagy csomagokkal felszerelt kerékpárral
közvetlen mögötte. A hágóra felérve emberemet megünnepelték,
lefényképezték, lapogatták a fantasztikus teljesítmény után,
én meg ott álltam és kicsit hülyén éreztem magam és vártam Cobtrancót. Közben a tehéncsorda átvonult az úton, mitől az
út eredeti szürke színe gőzölgő barnává vált. Mikor Cobranco
megjött, akkor nagy nehezen – mert közben motorosok is
érkeztek és a nagy teljesítményt itt ünnepelték -
lefényképezkedtünk a hágó táblánál.
A túloldali gurulásnál
már látszott, hogy itt is olyan tömeg lesz az úton, mint az
olaszoknál,
ami nem meglepő, mert a környék csodálatos
és
éppen vasárnap van. Egy nagy sziklatömb mögül kibukkanva
szemünk elé tárult a túra legfantasztikusabb látványa a Roselend-tó türkizkék tükre,
szinte a szavunk is elállt.
Megpróbáltunk lejáratot keresni, egy fürdés erejéig,
de
akárhogy erőlködtünk nem találtunk olyan lejáratot, amin
vissza is tudtunk volna jönni.
Murvás nagyon durván meredek
lejáratok voltak, olyan 50-70m szinttel, így epekedve, de le
kellett tenni a megmártózásról, pedig már a hőmérséklet
nagyon indokolta volna.
A tó után igen meredek szerpentinen
veszítettük el a magasságot.
Aztán kanyonos rész,
majd újra gurulás .
Mire leértünk Albertville-be,
olyan hőség kerekedett, hogy lefelé menetben is csak
támolyogtunk, Ugine előtt egy ligetes részen kristálytiszta
patakban hűtöttük le magunkat, mert tényleg elviselhetetlen
volt a hőség. Innentől vizes póló versenyt játszottunk – na
nem úgy mint a lányok -, a pólót és a sapkát 10-15
percenként bemártottuk a kerékpár út melletti hideg patakba,
majd sűrű lélegzetvételtől kísérve magunkra húztuk, majd
indultunk tovább, a ruhák néhány perc alatt megszáradtak
rajtunk, de addig legalább megúsztuk a hőgutát. A helyzetet
tovább nehezítette, hogy mikor nyugat felé fordultuk, akkor
nagyon erős forró szembeszéllel kellett megküzdeni.
Engem
nagyon igénybe vett a forróság és a széltolás, ezen a
szakaszon kb. 1% emelkedő is volt, amit észre sem lehetett
venni a szél mellett. Nagy küzdelmek árán 18 óra felé
elértük az Annency tó déli csücskét,
ami megint fürdési
lehetőséggel kecsegtetett.
A tó mellett sűrű forgalomban
haladtunk, mert a kerékpárút messze a víztől haladt, emiatt
lemaradtunk volna a feledhetetlen látványról.Utólag
kiderült,hogy jól választottunk,ugyanis a tó felett haladó
szerpentinúton két nappal ezelött brutális gyilkosság
történt az országúton,ahol többek között egy bringás is
áldozatul esett,szerencsére mi ott erröl mit sem tudtunk.
Nagy nehezen találtunk egy 1,5m széles kis lejáratot a
tóhoz, amit ki is használtunk és kipróbáltuk ennek a tónak
is a vízét, ami szintúgy pompásnak bizonyult, mint az
eddigiek és kellemes felüdülést biztosított.
Az idő közben igencsak
telt,mi róttuk a kilométereket a víz mellett,csodálva
kikötőket,
strandokat.
Nyolc óra előtt
értük el Annency-t,
ami tényleg hasonlít Velencére,
nagyon
kellemes kis lagúnák húzódnak meg a házak között,
a partokon
végig éttermek szabadtéri asztalai, székei, szinte teljesen
tele vendégekkel.
Tömegek korzóztak, a nagyon kellemes
hangulatot árasztó ódon utcákon, minket is magával ragadott
a fíling
és egy kicsit későn indultunk az esti táborhely
keresésre. A városból viszonylag nehezen találtunk ki,
pokoli
káosz volt,a metropoliszra ráépült
bolygóvárosok,bevásárlóközpontok végeláthatatlan sora
következett,
a GPS azt sem tudta hol vagyunk,vagy tizféle út
egymással párhuzamosan,még a közönség segitségét is igénybe
kellet vennünk és mikor végül sikerült a jó útra ráállnunk,
már erősen szürkülni kezdett.
Este tíz előtt
sikerült szálláshelyet találni Cobranco jóvoltából/ebben
nagy mester!/, de előtte még megvacsoráztunk a vak sötétben,
egy szalmatehén társaságában, majd kókadtan tértünk
pihenőre.
5. nap (2012.08.20. 88 km, 1105m szint)
A táborhely
takarás és a talajviszonyok szempontjából nem volt rossz,de
a be illetve. kijutás azért megért egy misét/lásd videó/.A
tegnapi hosszú forró nap után csak fél 9 felé indultunk el,
már ekkor érezhető volt, hogy ezen a napon is igen fülledt
meleg lesz. A tervek szerint a Genfi-tó közelébe kell
kerülni, de nem a legegyszerűbb módon Genf felé, hanem kelet
felé Bonneville, Les Gets irányába, át egy 1.100m körüli
hágón Thonon-les-Bains irányába. Indulás után kb. 5km-rel
Longchamp nevű helyen egy nagyáruházban/ami déletőtt
kilenckor még nem nyitott ki!!/ végre sikerült feltölteni
megcsappant élelmiszer tartalékainkat, többek között egy
egész grillcsirkét is beszereztünk, amit Cobranco nagy
táskájába sikerült elsüllyeszteni./biztos ami biztos,nehogy
mégis el akarjon repülni/ Tovább indulás után hirtelen – nem
várt - meredek útszakaszt kellett leküzdeni kb. 250 m
szintet másztunk meg, aminek a végén 800m körüli hágó várt
ránk.
Innen egy gyors lejtőt követően visszatértünk arra a
magasságra, ahonnan reggel indultunk (480m) Ezen a szakaszon
kelet felé haladva a látóhatáron ismét megjelent a párától
övezett Mont Blanc vonulata.
Marignier település után
megkezdődött a várt emelkedő, ami kitartott a következő
30-35 km-en keresztül. Mivel a hegy déli oldalán vezetett az
út, emiatt a nap telibe ránk tűzött és megint felrémlett a
tegnapi nap letaglózó hőségének rémképe. Szerencsére egy idő
után az elkanyarodott és a mély szurdokvölgybe – amiben az
út vezetett – már csak néha tudott a nap bepillantani. Ekkor
már Cobranco táskájában lévő grillcsiri nagyon várta, hogy
véget érjen számára a zötykölődés, de sajnos nem találtunk
olyan ebédelőhelyet, ami túratársamnak megfelelő lett
volna./e téren nagyon válogatós, valljuk be/ A csirkénél
talán csak én vártam jobban az ebédet, mert a nagy zajban –
amit szemem kopogása okozott - alig tudtam már hajtani.
Végül fél négy tájban eljött az időnk (a csirkéé, meg az
enyém) és végre megebédeltünk (Cobranco meg én). Ez olyan
910m magasan történt, az utat szegélyező térdig érő beton
szegélyt használtuk ülésre és asztalnak is,igaz nem volt a
legromantikusabb,de legalább hüvös se volt.
Érdekes módon
reggeltől nem hűlt ki a madár, nagyon ízletes volt, nem is
bírtuk megenni, hanem a maradékot eltettük vacsorára, olyan
jól esett az étkezés, hogy kb. egy óra hosszat időztünk.
Tovább indulás után is kb. 6-7% meredekségű volt az
emelkedő, a szűk völgyben, ahol az úttól 20-30m-rel lejjebb
kristálytiszta patak folyt, amit sajnos nem lehetett
megközelíteni, így csak sóvárogva figyeltük folyását. Egy
helyen megálltunk ahol a magasból vékonyan folyt a hideg
víz, itt az italunkat sikerült forráspont alá hűteni, mert
az időjárás továbbra is forró volt. Néhány km-rel később
elértük a hágó tetején lévő települést Les Gets-et.
A Wikipedia szerint itt nyáron a mounte bike (downhill) és a
golf a meghatározó sport, télen a sí, ennek nyomait láttuk
is (felvonók, szállodák). Innen gyors lejtmenet következett,
az első hajtűkanyarnál megálltunk és szemügyre vettük az
alattunk elterülő völgyet, amit Morzine település uralt.
A
látvány fantasztikus volt, miden felé hotelek, apartmanok,
és nagy hegyek, nyilván itt is a téli sportok voltak a
maghatározóak.
Ekkor már hét óra felé járt az idő és
intenzíven szkenneltük a tájat,
hol lehetne egy sátrat
felverni, mivel nem akartuk nagyon megközelíteni a Genfi-tó
környékét, mert feltételeztük, hogy erősen be van építve és
nem lennének esélyeink. Lefelé gurulás közben talált is Cobranco két táborhelynek alkalmas területet, de még korán
volt így tovább mentünk. Egy kisebb étteremre lett Cobranco
figyelmes, ami már zárva volt, de fejébe vette, hogy a
kirakott műanyag asztalok és székek nekünk jó vacsorázó
helyet biztosítanának.
A terület megvizsgálása után
kiderült, hogy bent még mosogatnak, emiatt tovább gurultunk
lefelé. Kis idő után elértük Lac de Jotty-t (tó), ami zölden
húzódott meg a mély völgyben. Tovább gurulva kiderült, hogy
olyan meredek sziklafalak között vezet az út, hogy nincs
esély lapos hely találására, emiatt visszafordultunk és a
kinézett vacsorázó helyre mentünk. Úgy tűnt, már senki sincs
ott, szépen toltuk be a bringákat, mikor a tulaj zárta a
boltot és elindult hazafelé, kicsit meglepődött, rajtunk,/
igaz mi is rajta,mármint,hogy még ott van/ de Cobranco
feltalálta magát és megkérdezte, hogy vacsorázhatnánk-e az asztalánál,ha
már úgyis bezárt
és teljesen normális módon engedélyezte,igaz addigra én már
szinte kipakoltam.
Itt megettük a maradék csirkét, meg amit
még találtunk a táskában és utána újra elindultunk szállás
után nézni. Azt, hogy hol találtunk szálláshelyet
viszonylag
nehezen tudnám szavakba önteni, akit érdekel, az nézze meg a
videót.
6. nap (2012.08.21. 100 km, 241m szint)
Megint egy új
nap,szinte ugyanúgy kezdödik,mint a többi,gyönyörű kék
ég,sehol egy felhő,verőfény,ami normál helyzetben is
előny,de a mai uticélunk szempontjából igazán fontos
volt.Reggel kipihenten ébredtünk az eseménytelen éjszaka
után, pakolás a csípős időben, már suhantunk is a Genfi-tó
irányába az 5-6% meredekségű lejtőn, mely még mindig a
függőleges sziklafalak közötti szűk völgyben haladt, mint
tegnap.
Bár alig volt 10 fok,nagyon élveztük a lejtőzést a
hajnali napfényben. A mai terv szerint elérjük a Genfi-tó
déli partját, – fürdéssel jócskán megtüzdelve – végigmegyünk
kelet felé, majd a Rhone völgyén eljutunk valameddig.
Kb. 18
km gurulás után elértük a tó partján fekvő Thonon-les-Bains-t, a tartományi központot,
a Chable-Alpok
legnagyobb városát és a kikötőnél lévő parkban elköltöttük a
reggelit. Innen nézelődve lassú menetben mentünk végig a
parton
és csodáltuk a villákat,
parkokat, rendezett
növényzetet. A város után az út eltávolodott az parttól,
majd újra visszatért oda, miután egy félszigetet levágott.
Ahogy visszatértünk a parthoz, rögtön sikerült fürdésre
alkalmas helyet találni, és jót mártózni a kellemes vízben.
(még hat tyúk is, vagy hattyúk voltak, már nem emlékszem
pontosan)
A következő település Évian-les-Bains,királyok,grófok,bárók
meg más szegény emberek börén meggazdagodott alakok
felkapott tartózkodási helye volt a múltban,
söt még most is,
még Thonon-nál is pazarabb képet mutatott,
látszott rajta,
hogy van itt pénz dögivel.
Évian után ismét fürdés
következett egy kellemes kiépített – ingyenes – strandon
majd mentünk tovább, de már sokkal puritánabb, mondhatni
putris falvak következtek, ami az előző két város
látványának fényében érthetetlen maradt számunkra. A tavat
alacsonyan fekvő pára övezte, köszönhető a fülledt melegnek,
emiatt a túlsó parton elterülő svájci városok nem látszottak
tisztán, de azt ki lehetett venni, hogy nem kis falvakról
van szó, pl. láttuk Lausanne, Montraux.
A francia-svájci
határon fekvő Saint-Gingolph strandján (free)
elfogyasztottuk az ebédet, Cobranco a fürdést sem tudta
kihagyni/kétszer,ráadásul kamerával,talán még ugrott is
egyet,de ebben már nem vagyok biztos/. Ezen a strandon volt
egy magas torony, ahonnan a helyi titánok szaltókat, egyéb
figurákat bemutatva ugráltak a vízbe, élményt nyújtva a
nézőknek.
Fürdés után megpróbáltunk átjutni Svájcba a parton
vezető úton, de itt egy behajtani tilos táblánál én
visszafordultam és néhány száz méter múlva a főúton vártam Cobrancót. Aki nem akart jönni, már nem tudtam mire vélni a
dolgot, mikor feltűnt, és hívott, hogy menjek vele vissza,
mert egy kis járdaszerűségen be lehet menni Svájcba. Át is
mentünk a határ ellenőrzést kikerülve, mint valami
csempészek, szerencsére nem lőttek le a szigorú
határőrök,mivel nem is voltak. A tó befolyójánál (Rhone)
fekvő városban (La Vignette) elhatároztuk,
hogy nem
indulunk a folyón folyásirányban felfelé, mint ahogy az
előzetes tervekben volt, hanem megnézzük Montreux-öt,ha már
itt van 20km-re ki az a hülye aki kihagyja. Ennek érdekében
a kertek alatt/ami konkrétan a Rhone mocsártorkolatát
jelentette,
hihetetlen vadrezervátumon,
fantasztikus
kerékpárutakon,
félelmetesen preciz hidakon
át vezetett az
út/ sikeresen átjutottunk – többszöri kérdések után – a
keleti partra (Villeneuve).
Megállapítottuk, hogy itt nagyon
kreatív emberek lakhatnak, mert Villeneuve előtti település
neve Noville volt. Montreux előtt elsuhantunk Château de
Chillon vára mellett,
majd csodálatos tóparti sétányon
begurultunk Montreux-be.
Mindenhol pálmafák,
itt is szinte
sütött a gazdagság.
Elgurultunk Freddy Mercury szobráig, aki
a Queen énekese volt.
Több zenei vonatkozása is van a
városnak, engem leginkább az lepett meg, hogy a Deep-Purple
: Smoke on the water című száma, egy Montreux-ben lévő
koncertjükön történt gyújtogatás és annak eredményét
jeleníti meg (a füst a Genfi-tó vize fölött szállt),
Cobranco
sokat szövegel az ide kapcsolódó hirességekről a
videóban,akit érdekel nézze meg,én most erre nem térek ki.
Még egy utolsó pillantást vetettünk a fölöttünk magasodó "burg"-ra,
akarom mondani
"cheatou"-ra,mert ugye francia nyelvterületen vagyunk.Freddy szobrától visszafordultunk és visszamentünk Neville
településig,hát uncsi nem volt,
annak ellenére
sem,hogy két órával korábban ugyanitt jöttünk,
csak a másik
irányba állt a fejünk. Rácsatlakoztunk a kerékpárútra és a Rhone gátján távolodtunk a tótól.
Volt benne víz
rendesen,nemhiába Európa egyik legnagyobb folyója.
Monthey előtt a bal parton egy erőmű kerítése mellett, a
kerékpárúthoz tartozó pihenőhelyen vacsoráztunk.
Mikor az
előkészületek folytatuk, akkor egy bringás ott sertepertélt
mögöttünk, Cobranco kérdezte is tőlem : ez az ember mit
téblábol itt. Azt mondtam, szerintem szóba akar elegyedni
velünk, de nem tudja hogyan. Végül igazam lett jól
elbeszélgettünk, amiből kiderült, hogy Bulgáriából
származik, de már régen itt él, és azt panaszolta, olyan
nagy a hőség, hogy nem tud a lakásában megmaradni, emiatt
kerékpározik este,ráadásul,amióta ideköltözött,ami nem most
volt,még ilyen tartós jó idő nem volt./”Na igen,aki tud,az
tud”-dicsérte magát Cobranco az idöjóslásra utalva./ Aztán
elköszönt és elment, mi összenéztünk és egyszerre mondtuk,
hogy azt vártuk, hátha meghív a kertjébe sátrat verni, de
sajnos nem, így maradt megint a táborhely keresés. Közben
nyugat felől – a tó déli partját övező hegyek felett –
villámlás kezdődött,
ami nem vetített előre kellemes
éjszakát. Következett a megfelelő hely keresése,ami szinte
töksötétben,vakvágtában folyt,
mert persze közbe haladtunk
dél felé,ahogy kell.Végül a Rhone jobb partján egy kukoricás
és az autópálya között sikerült sátrat verni, miután 3-4
vizsgált helyet elvetettünk. A sátorállítás után egyre
közelebbről morajlottak a dörgések és erős szél is
kerekedett, majd nagy cseppekben hullani kezdett az égi
áldás. Szerencsére 10-15 perc után elállt, de reggelig
lehetett hallani a távolból a villámlások zaját. Az eső
elállta után megnyugodva tértünk nyugovóra.Ez egy lightos
nap volt,igazándiból pihenőnapnak szántuk,de a sok fürdés,a
nagy meleg,a szél azért estére kiütött minket,úgyhogy nem
kellett altató.
7. nap (2012.08.22. 125 km, 800m szint)
Reggel fél hét
felé keltünk, az éjszakai vihar még a távolban nem ült el,
folyamatosan égzengést lehetett hallani, de ott ahol mi
voltunk az időjárás egészen jó volt.
A táborhely egész klafa
hely volt,egy kukoricasövény takarásában megbújva./mert,ugye
már Svájcban vagyunk,sose lehet tudni,hogy reagálnak a
vadkempingre a helyiek/ A mai terv szerint először
Martigny-ba kell eljutnunk (dél-délkelet irányba), követve a
Rhone-t, ami majd egy hirtelen éles kanyarral elfordul
kelet-északkelet irányba. Tehát egész nap a Genfi-tavat
tápláló folyó völgyén fogunk felfelé haladni, reméltük, hogy
Brig-en túl fogunk táborozni este. Indulás után úgy
határoztunk, hogy ha lehet akkor kerékpár-úton megyünk,
ennek meg is lett az eredménye, mert olyan kerinbókálás/megjegyzés:”ilyen
szó nincs”-Cobranco/ lett , hogy a végén már fogalmunk sem
volt róla melyik bolygón vagyunk. A Rhone-t nem is láttuk
úgy eltereltek, de azért sikerült Martigny-ba megérkezni és
egy kellemes parkban megreggelizni. Itt láttunk egy érdekes
óvodai csoportot, amiben kb. 8-10 gyerek lehetett és volt
velük 4! (nem faktoriális, hanem figyelem felhívó
felkiáltójel) óvónéni, tehát egy felnőttre 2-2,5 gyerek
jutott. Azon morfondíroztunk, mennyibe kerülhet az ellátás a
gyerekeknek, hiszen itt a bérek nem a magyar közmunkások
bérére hasonlítanak, mint otthon. Apropó Martigny, innen
könnyen el lehet érni a Mont Blanc északi oldalán fekvő
Chamonix-t,
ahonnan alagúton át el lehet jutni az Aosta
völgyben fekvő St.Didier-be. Ugye ismerős kedves olvasó, ott
jártunk 4 nappal ezelőtt, innen másztuk meg a Petit St.
Bernard hágót, igaz az két országgal ezelőtt volt. Ha nem
lenne ismerős lépj hátra 4 napot, vagy egy napról lemaradsz!
Martigny-nál
fordul a völgy kelet-északkeleti irányba és majdnem
egyenesen halad, a sorfalat álló nagy hegyek között.
Reggelink színhelye kb. 470m magasan feküdt, míg a
megcélzott Brig 680m-en és kb. 85 km távolságban. Nem lehet
mondani, hogy hű de meredek kaptató várt ránk. Az elindulás
után 13km-en keresztül tényleg nyíl egyenesen haladt az út,
melyen volt kerékpársáv, ahogyan azt fejlett országban
elvárja a bringás vándor. A hosszú egyenes is véget ért
egyszer (Riddes-nél) és azon vettük észre magunkat, hogy egy
nagy forgalmú, autóút szerűségen haladunk, amiről – mikor
ezt észrevettük – hanyatt-homlok lekanyarodtunk és megint
megpróbáltuk a Rhone melletti kerékpárutakat. Ezen a
szakaszon almások és szőlők váltották egymást, egy csatorna
húzódott a táblák között, lépten nyomon szivattyúkat
láttunk, amiből kikövetkeztettük, hogy a gonosz boszi nem
itt vette meg azt az almát, amit megmérgezve odaadott
hófehérkének. (valószínűleg nem tellet volna neki rá,
elképzelhető, hogy szabolcsi alma lehetett, az olcsóbb,
viszont legalább olyan finom). Aproz településtől északra
nem apróztuk el, és belevetettük magunkat az egyik tóba,
mert már jó meleg lett az idő, bár élénk – hátszél – fújt. A
tó körbe volt kerítve, rendelkezett öltözővel – mi ezt nem
észlelvén a susnyásba húztuk fel a fürdőbugyit – nyírott fű
keretezte és ingyenes volt.
A frissítő fürdő után
közvetlenül Sion következett, de rosszul választottunk utat,
emiatt az ipari területet sikerül rendkívül jól megismerni.
A városból kifelé haladva a hegy tetején monumentális vár
részleteit pillantottuk meg.
(Itthon megnéztem a Google
Earth-ben, mondhatom nagyon látványos, ezúton biztatom a
kedves olvasót nézze meg) Innentől kifejezetten látványos
teraszos művelésű szőlők húzódtak a meredek hegyoldalakon
10km-eken keresztül.
Meg is jegyeztem, hogy azért nagyon
dolgos népek laknak itt, nem véletlen és érdem nélküli a
gazdagságuk. Bár a nagy gazdagságnak hivalkodással
egybekötött részét nem érzékeltük, nem rázták a rongyot,
csak érezhetően magasabb színvonalon éltek, mint amit mi
otthon láttunk. St-Léonard után megbolondult az út tervezője
és fel-le vitte a kerékpár-út nyomvonalát, ami nem igazán
esett jól, már igen vártunk valami vizet, amiben meg
lehetett volna mártózni, meg ebédelni is jó lett volna. Ezek
az óhajaink nem sokára teljesültek, mert a Lac de Géronde
vizében felfrissültünk
– az errefelé szokatlan hőségben -,
majd utána magunkhoz vettük a szükséges kalóriákat, illetve
helyesbítek kilojoule-okat. (SI rendszer, vagy mi a szösz)
Martigny-től már közel 50km-t tettünk meg, de csak 90m-rel
voltunk magasabban, valahogy nem emelkedett az út. Éppen
ezen gondolkoztunk, amikor az út hirtelen emelkedni kezdett
és a táj is vadabb lett. Az eddig csendesen, de láthatóan
nagy víztömeget mozgató Rhone,
itt zajosabb lett, rengeteg
hordalékot, nagy követ lehetett látni a medrében és könnyű
volt elképzelni mi lehet itt tavaszi hóolvadás idején. Egyre
inkább nagyon idegenül hangzó helységneveket láttunk, mintha
az Alfa holdbázis körül elterülő települések lennének. A Visp előtti hosszú egyenes úton a jó hátszélben 30km/h
körüli tempóban haladtunk,
viszont hihetetlenül erős volt a
forgalom, ráadásul rengeteg sietős – nem fejlett országbeli
– fosőr vezette ezeket a monstrumokat. A legemlékezetesebb
egy nem teljesen normális cseh kamionos volt, aki olyan
közel (20cm) ment el mellettünk, hogy a szele majdnem
elvitt.
A következő
állomás Visp (650m) ahonnan dél felé fordulva el lehet érni
Zermatt-ot (1.620m), ami közvetlenül a Matternhorn lábánál
fekszik. Zermattig nem lehet autóval felmenni, hanem előtte
5km-rel van egy nagy parkoló. Na de vissza a túrára, mert mi
nem kanyarodtunk a Matternhorn felé, hanem továbbra is a
Rhone völgyén haladtunk felfelé.
Ekkor már este 7 óra felé
járt az idő és nyugat felől nem túl bizalomgerjesztő felhők
kezdtek megjelenni mögöttünk a távolban. Brig (680m) után
határozottan emelkedni kezdett az út emiatt a haladásunk is
lassult, néha-néha hátranézve konstatáltuk, hogy a csúnya
felhők közelebb jöttek, és már morajlás is hallatszik.
Cobranco megjegyezte, na itt biztosan meg fogunk ázni.
(Ázási kérdésekben nagyon pesszimista tud lenni, pedig a
túráin eddig mindig jó idő volt). Táborhelyek tekintetében
rosszul álltunk, nagy meredek hegyek között, szűk völgy,
melyben folyó, a völgy oldalában út, vasút.
Az alagút végén
látszott valami kis pislákoló fény, mert Cobranco már járt
erre 2009-ben, csak akkor lefelé menetben és pont ezen a
környéken – csak még feljebb - találtak egy elhagyott
telket, ami akkor eladó volt. Azon telken a meredek
hegyoldalon volt egy sátornyi vízszintes hely, mi pedig ezt
céloztuk meg, hátha lehetne még használni alvásra. Arra
gondolni sem mertünk mi lesz ha nem, mert feljebb még
meredekebb, még reménytelenebb a vízszintes hely. Ráadásul a
svájci parasztok még esőben is locsolják a legelőiket, így a
művelt területek teljesen kiesnek a szórásból. Olyan 118km
táján hirtelen 9%-osra váltott az út, amire, ha hazudós
lennék, akkor sem mondanám, hogy jól esett.
Az eddig
mögöttünk lévő felhők fölénk értek, a szél felerősödött,
egyre inkább dörögni kezdett. Majd egyszer csak Cobranco azt
mondta, "Megvan a három évvel ezelötti hely" és úgy tűnt – a nagy
gazból ítélve -, hogy itt senki nem tevékenykedett 2009-óta, így
használható lesz.Itt jegyzem meg,a csáévónak/Cobranco/
fantasztikus érzése és memóriája van ezekhez a dolgokhoz. Még vacsora előtt kicsit feljebb
hajtottunk az úton, hogy szemügyre vegyük a területet
madártávlatból is.
Bár feljebb volt egy ház, ahol ment a
locsoló, de úgy ítéltük, meg, hogy a gazos területnek való
nem ide tartozik, így visszagurultunk és előkészültünk a
vacsorához. Mire kipakoltunk megjött az eső, eleinte csak
egy-egy csepp, de szépen erősödött, míg már fel kellett
venni az esőruhát is. Mikor kicsit alább hagyott az égi
áldás, felmentünk a domboldalba és sietve felvertük a
sátrat, éppen elkészültünk, amikor őrült szél kerekedett és
az eső is nagyon rákezdte. Kicsit izgultunk, mert a sátrat Cobranco nem tegnap vette, így nem bíztunk abban, hogy egy
nagy vihart kibír. Szerencsére az eső és a szél is elcsitult
fél óra alatt és nyugodtan hajtottuk fejünket álomra.
Elalvás előtt gondolataim hazataláltak, már hiányoztak
szeretteim, de még hátra volt a túra csúcspontja.
8. nap (2012.08.23. 126km, 1920m szint)
Reggelre
eltűntek az esti felhők, teljesen tiszta kék égre ébredtünk,
amit nagyon jó jelnek tekintettünk, hiszen a mai napon a Nufenen-pass volt a nagy attrakció, a maga 2.478m-es
magasságával. Tekintve, hogy a szállás 940m-en volt,
jó kis
mászás vár ránk. A Nufenen túloldalán legurulva estére az
autó elérhető, a túra teljesíthető. Hét óra körül indultunk,
az idő még csípős az út meredek volt (8-9%). Fél 9 felé
1.180m magasan lévő pihenőhelyen – amire Cobranco jó
szokásához híven emlékezett – megreggeliztünk
és energiával
feltöltődve indultunk tovább.
Az út mellett vasút is
vezetett, meglepő módon ugyanolyan 8-9% meredekségű pályán,
mint a közút, de ez nem volt csoda, mert a sínpár között
masszív síkba terített fogaskerekek helyezkedtek el.
Reggeli
után kb. 12-13km hosszan nagyon kellemesen vezetett az út,
emelkedés alig – néhány visszagurulás volt ugyan -, a
látvány viszont fantasztikus, több hófödte hegyet lehetett
látni minden irányban.
Mindenfelé a tipikus
Vallisi skanzenfalvak,
tele műemlék házakkal.
Münster előtt hirtelen meredekké vált
az út, de csak azért, hogy a település után kiadós gurulás
közben sopánkodni tudjunk a hátralévő szint miatt. Ez már a
hetedik lejtmenet volt aminek végén még csak 1.360m-en
voltunk, bár a hágó kezdete Ulrichen (1.352m) már csak
2-3km-re volt. Münster után sikerült egy jó kis – drága –
boltot találni,
ahol feltöltöttük a készleteket, csokiból,
kenyérből, italból.Cobranco megint vett/nem először és
valószinüleg nem is utoljára/ néhány kétes eredetű
löttyöt,amit ő üditöitalnak gondolt és részletesen ki is
elemezett,/lásd videó/. Amíg idáig jutottunk, a kerékpáros
élet is rendesen megélénkült, boldog boldogtalan kerékpárra
ült. Sokan Münster környékéig felhozták a drótszamarakat és
innen próbálták a hegyet megtámadni. Ulrichenből több
irányba is lehet hágókat ostromolni, ha egyenesen megyünk,
akkor először egy kis mászás után balra a Grimsel Pass
(2.165m), jobbra a Furka Pass (2.429m). Mi viszont
Ulrichen-nél jobbra kanyarodtunk
a Nufenen Pass felé vettük
az irányt, errefelé már a forgalom jelentősen megcsappant,
mondhatni kellemesen kevés autóval találkoztunk. Az időjárás
tökéletesen alakult a hágómászásra, pompás kék ég,
páramentes levegő, minden adva volt egy felejthetetlen
élményhez. A mászás megkezdése után rögtön 8-9% meredekségű
volt a hegy,egy-két szerpentin kanyarral megbolondítva,
ez kb. 3 km-ig tartott, majd valamivel több,
mint 1 km-ig pihentető lett a meredekség.
Azonban belépett
egy olyan tényező, melyre nem számítottunk, ez a nagyon erős
ellenszél, ami a hegy túloldalához déli szélként érkezik,
majd átbukik a hágón és mellbe vágja a gyanútlan túrázót.
Piszok nehéz szakasz következett, közel 5 km-en keresztül
9,5-10% meredekségű, majdnem egyenes rész,
melyen teljes
mellszélességgel fékeztük a szelet.Cobranco végig filmezett,félkézzel,mai
napig nem értem,hogy lehet ezt csinálni.
A küzdelemért kárpótolt
a táj, az időjárás.Néhol megálltunk fújni,pl egy
függőhídidat nem lehet csak "úgy" lefényképezetlenül
otthagyni...
Ahogy egyre feljebb jutottunk, úgy
tárult fel a mögöttünk (észak felé) lévő hegylánc 4.000 m-es
csúcsainak panorámája.
A következő csúcsokat lehetett látni: Schreckhorn (4.78m), Finsteraarhorn (4.274m) , mögöttük
helyezkedik el a Jungfrau (4.158m), a Mönch (4.107m), az
Eiger (3.970m),a Gletscherhorn (3.983m), az Aletschhorn
(4.192m), hogy csak a legismertebbeket említsem.
Olyan
2.050m magasságban elkezdődött a szerpentines rész,
nagyon
látványosan 9db visszafordítós kanyarral, ahonnan az előbb
említett csúcsokat lehetett megfigyelni. Egy idő után már
csak lehetett volna, mert az időjárás hirtelen megváltozott
alacsonyan mozgó nagy fekete felhő takarta el először az
északi csúcsokat,
majd felettünk is beborult és csepegni
kezdett az eső.
Reggel nem erre készültünk a csodálatos
tiszta időben, sajnos be kellett látnunk, hogy az Alpokban 8
nap egybefüggő jó idő nem várható el. A hágót már majdnem
sötétben értük el,
pedig még csak 13:15 körül járt az idő,
néhány fénykép,
körbenézelődés,
öltözés – mert a hőmérséklet is
jelentősen csökkent – 10 oC alá – majd elkezdődött az eső
elől való menekülés,
amit kicsit hátráltatott, hogy a 7-8% meredekségű lejtő már vizes lett és az út minőségére vacak
jelzőt lehetett használni, a szerpentines vonalvezetés
segítette a gyors távolodást a hágótól.
Negyed óra gurulás
után elveszítettük a csatát, az eső ömleni kezdett, de nem
álltunk meg, hanem egy beállót kerestünk, amit – szerencsére
– hamar sikerült felfedezni, kocsibeálló formájában.
Itt
három autó beállására elegendő hely volt, de éppen egy sem
állt bent, így a kerékpárokat is betoltuk, és a sarokban
található kartonpapírokra ülve elfogyasztottuk az ebédet,hát
volt egy kis hajléktalan feelingje.. Valamivel több, mint
egy órát álltunk, majd az eső elállta után indultunk tovább,
a nedves úton.
A körülöttünk lévő hegyek csúcsai magukra
húzták a pára dunnát és láthatatlanná váltak.
A következő
állomás Airoló (1.187m), ahova 15 óra felé értünk,
ahonnan
az autóig még kb. 60 km volt hátra, de végig lejtőn. Az eső
elől tovább menekültünk,
néha rákezdte, ekkor felvettük az
esőkabátot, majd hirtelen elállt, ekkor levetkőztünk, ezt a
cselekvés sort 5-6 alkalommal eljátszottuk, hát nem volt
vicces. Közben csodálatos szurdok völgyeken vezetett az út,
felettünk az autópálya, a völgy mélyén a Ticinó folyó (ez
táplálja a Maggiore tavat),és nem mellesleg a kanton
névadója, a völgy oldalában a vasút és a közút.
Hihetetlen
építészeti megoldásokkal oldották meg az autópálya
vonalvezetését, helyenként 50-60m magas lábakon állva az
égben haladt az út. Aztán Pasqeiro város előtt ismét
lecsapott a viharrá erősödött eső, mi pedig egy vasúti híd
alá húzódtunk be és vártuk az ítéletidő végét.
Csapkodtak a
villámok, ömlött az eső, a szél orkán erővel fújt, a tájból
semmi sem látszott,
mi kicsit kedveszegetten vártuk, hogy
elindulhassunk, hiszen az autó már csak kb. 20km-re volt. A
várakozás közben többször is elcsendesedett az eső, de
mindannyiszor újra rákezdte, végül másfél óra kényszerpihenő
után este hat órakor indultunk tovább, a csurom vizes
aszfalton. A táj új arcát ismerhettük meg az időjárás
jóvoltából, a meredek több száz méter magas sziklafalakon
óriás vízesések eredtek és hosszú fehér fonalként a földhöz
kötözték a hegyeket. Az út mellet sáros hömpölyegek rohantak
a fizika törvényszerűségének engedelmeskedve, mi meg
óvatosan a tócsákat kerülgetve araszoltunk.
Az egyik esetben
egy helyi terepjárós ember szépen kivárta, amíg mi az út
közepén percekig haladva kikerülgetjük a vizet, csak utána
előzött meg (mi nem is észleltük, hogy mögöttünk van). Ez jó
kis beszédtémát adott arra, mi történt volna hasonló esetben
kis hazánkban. (Mindenkire rábízom ennek megtippelését.)
Nemcsak a szép tájak, nagy hegyek, jó kis hegyi tavak miatt
érdemes errefelé kirándulást tenni, hanem az ilyen esetek
miatt is, hátha tanul ebből az ember és otthon elmondja,
maga is türelmesebb lesz, ha autóba ül és talán javul az
otthoni közlekedési morál is, ami persze nem választható el
az általános moráltól. A visszaérkezés az autóhoz
élményekben gazdaggá vált, miután kimerült a GPS akkuja az
autótól kb. 5km-re, csak az irányt tudtuk,de végül
megtaláltuk az autópálya parkolót, de valahogy a kerítéstől
kb. 200m-re egyszer csak lett egy Deutsch Tamás féle
beléptető kapu, amin az ember simán átfér, de a kerékpárok
nem akartak. Végül addig tetriszeztünk, hogy valahogy
átpréseltük őket, az erőlködés közben felmerült, hogy a
legrosszabb esetben lebontjuk a málhát és darabokban visszük
át a lomokat, hiszen nincsen messze a túra végét jelképező
parkoló. Az autót végül elcsigázva értük el,
leszedtük a
csomagokat, feltettük a kerékpárokat a tetőtartóra,
és
elindultunk a hazafelé vezető 1.300 km-es úton.
Röviden
összefoglalva, ismét egy jól kitalált látnivalókban,
élményekben gazdag, kihívásokkal teli túrán vagyunk túl, és
ezúton is köszönet Cobrancónak, a túra tervezőjének,
kitalálójának, szálláskeresőjének, operatőrének,
sofőrjének.. und so weiter.
A jövő :
terveink szerint 2013-ban is lesz közös túránk, a Torinótól
nyugatra fekvő hegyekben (Bonette,Izoard), a tengerparton
Cote’D Azur(Nizza, Monaco),olasz riviera majd a Liguriai
hegyeken keresztül vissza Torinóba..
Istvánpisti
Utóirat:
Sajnos az élet
azóta átirta a terveinket...persze/ahogy mondani szokták/ "a
remény hal meg utoljára",addig is...álmainkban ott leszünk.
Cobranco
Szintdiagram
egyben:
Ajánlom mindenkinek az utat. Részletesebben lásd a és a .