Cobrancoval jó
szokásunkhoz híven, elég sok telefonos egyeztetés és főleg a
túra jó kimenetelének talán legfontosabb összetevőjének
számító jó idő kivárása után végre elérkezett az idő, hogy
ismét Erdély, illetve Órománia egyes hegyekkel megfelelő
mennyiségben ellátott környéke irányába vegyük utunkat.
Ezúttal viszont a már megszokott sátras táborhely megoldást
felváltottuk egy annál komfortosabb (és talán
biztonságosabb) autóban alvós verzióval, így ezzel időt
nyerve,nem kell feleslegesen időt töltenünk a mindennapos,
sátorral kapcsolatos teendőkkel. Ezt a videóban is
bemutatott, mobil módon ki- be szerelhető, két szintes autó
belső tér megoldást már két éve használjuk és az eddigi
tapasztalataink alapján igen jól bevált. Minden esetre ettől
függetlenül ismét egy fergetegesen jól sikerült, jellemzően
szurdokos túrákban és élményekben bővelkedő pár napot
eltöltenünk a rövidülő szeptember végi, október eleji
nappalok és hűvös esték ellenére is. Ez a beszámoló ennek a
túránknak az írásos formátumú, de saját képekkel is
illusztrált verziója, amit remélem, hogy minden egyes erre a
műfajra fogékony egyén jó kedvvel fog végigolvasni.
0.nap
E napunk
tulajdonképpen a túrahelyszínekre való eljutásunk napja. A
hajdúszoboszlói indulásunk után a talán már megszokottnak
nevezhető útvonalat követtük, ami ártándi határátkelés, majd
nagyváradi gyors tranzit után megcélozva a Belényes, Déva
útirányt. Útközben megállva egy magaslaton Cobranco
folyamatosan a tájat is mutatva egy rögtönzött térképes túra
és útvonal beszámolót tartott az éppen aktuális tervekről.
Az erdélyi szigethegységet elhagyva Déva előtt átkeltünk a
hídról nézve itt már elég széles, nagy folyónak mutatkozó
Maroson is. Déván és Vajdahunyadon viszont a Cobranco úti
ismertetőjében is említett vártúrákat most kihagyva,
autónkkal Hátszeg környékét vettük célba a Sztrigy folyócska
mentén vezetett országutat igénybe véve. A hátszegi
medencébe egy kisebb hágón kellett átkelnünk, de ekkorra már
ránk esteledett, így a manapság már csak kevés részarányú
magyar lakossággal rendelkező várost csak éjszakai fényeiben
láttuk. Az éjszakai táborhelyünket este 11 óra körül
találtuk meg egy elhagyott benzinkút és egy vasúti átjáró
szomszédságában. A sötétben sem valami megbízható környéknek
kinéző helyen lefekvés előtt még vacsoráztunk egy jót, majd
a kempingautónknak hála, sátorverés nélkül hamar az igazak
álmát aludtuk volna, ha este nem jött volna időnként egy két
vonat…
1.nap
Másnap
reggel Cobranco egy kicsit belülről is bemutatta a
„szállásunk” , majd ezt követően a környéket is. Volt itt
minden az elhagyott épületektől a vasúti átjárón át egészen
az alagutakig. A felkelés utáni cipőcsere nem véletlenül
történt, ugyanis a túra első kanyonjába készültünk indulni,
ahol száraz lábbal teljesen kizárt végigmenni. A kiszemelt
szálláshelyhez csak pár száz méterre kezdődik a Véka
Szurdok, ami románul a Cheile Banitei névre hallgat. A
szurdok bejáratánál nem várt tábla közölte velünk, hogy
elvileg itt mindenképpen perkálni kell a lejt, ha nézni is
akarunk valamit.
Mi ezt
úgy értelmeztük, hogy mivel nincsen itt senki aki a jattot
beszedje tőlünk, így vagy úgy, de nekünk most ez a tervnek
megfelelően ingyenes lesz. Utunk első pár métere után már át
is kellett kelnünk egy kis hídon a túlpartra, majd
közvetlenül a szurdokon átfolyó patak mellett indultunk meg
a szűkebb részek felé. Nemsokára érdekes víz által kivájt
sziklafalat pillantottunk meg a túloldalon
és az is hamar
világossá vált számunkra, hogy a továbbiakban nem mehetünk
tovább száraz lábbal, csak a sekély vízben gázolva. A víz
nem igazán volt meleg, de ezért a kis kellemetlenségért
cserébe egyre érdekesebb, alul a víz munkája által érdekesen
erodálódott különleges sziklafalak látványa kárpótolt
minket.
Ezen a
részen Cobranco a kanyon kialakulásáról tartott rögtönzött
geológiai kiselőadást, majd folytattuk utunkat tovább a
patakmederben.
A
látványos részek amilyen gyorsan elkezdődtek, olyan gyorsan
véget is értek,
mivel ez
a kanyon mindössze pár száz méter hosszan húzódik. A szűkebb
szakasz után a patak kiszélesedett és kisebb lapos zúgókon
folyt tovább.
Közben a
táborhelyünk mellett megismert Piski-Petrozsény vasútvonal
töltése mellett kötöttünk ki. A magas töltésre nem volt
könnyű feljáratot találni, de végül ezt a feladatot is
mindketten sikerrel abszolváltuk egy híd melletti lépcső
segítségét igénybe véve. A vasút nyomvonalát követve hamar
megpillantottuk a két alagút bejáratát,
majd
mivel a turistajelzéseket is ezek beton oldalfalára
festették, úgy döntöttünk simán át lehet rajtuk gyalogolni.
Az szocialista időkben épült alagút elég igénytelen kivitelű
volt, de legalább a vonatok előli menekülőfülkéket nem
spórolták ki belőle így biztonsággal átjárható volt. Az
alagút túlsó oldalán Cobranco még elmélkedett a vonat ívben
való kisiklását megakadályozandó plusz sínnel kapcsolatban,
de e közben, gyakorlatilag már vissza is értünk az
autónkhoz. A kis túrát értékelve Cobranco gyorsan elmondott
egy rövid összegzést is. Majd egy gyors cipőcserét követően
már az autóval indultunk is tovább a következő úti célunk a
már bejárt kanyontól nem is olyan túl messze található Boli
barlang irányába.
Nem kellett
sokat autóznunk a főúton, de a látványos vízválasztóként is
funkcionáló hágó szerpentinje után nem sokkal, egy tábla
útmutatását követve, balra lefordulva, egy kis mellékúton
találtuk magunkat. Hamar kereszteztük az ismét előkerült
vasutat , ami csak a filmben is emlegetett várhegyet kerüli
meg. A vasutat elhagyva csak pár száz métert kellett
autóznunk egy parkolóig, ahonnan már látszott is a barlang
bejáratához épült kiszolgáló épület. Természetesen egyből
előkerült a semmiből egy kutya is, ami Erdélyben járva
szinte mindennapos látvány a legelhagyatottabb helyeken is.
Szemrevételeztünk egy pár ismertető táblát,majd felkerestük
a kasszát.
A
pénztáros helyett egy flakonokból készült „haver”-t
találtunk, de nemsokára az igazi pénzbeszedő emberke is
megjelent, hogy bezsebelje tőlünk a belépő, fejenkénti 10
lejes összegét. Az épületben elidőztünk egy kicsit,mert tele
volt a barlanggal kapcsolatos relikviákkal , fényképekkel és
természetesen szuvenír árudaként is funkcionált egy „petro
aqua” nevű öko egyesületnek hála. Innen már csak pár lépés
és szemünk elé tárult a kissé lentebbi, lépcsőn
megközelíthető, nem is olyan kicsi barlangszáj.
A
lépcsőkön leereszkedve és a barlang teljes hosszán átfolyó
Zsupaneasa patakon átkelve már egyből a barlangban találtuk
magunkat, bár a külső fény itt még elég jól megvilágít
mindent. Belül viszont színes, látványos megoldású
kivilágított széles belső terekkel találkoztunk,
ami valljuk be
mindkettőnknek igencsak megtetszett . A hangi aláfestést a
patak, falakról visszaverődő folyamatos csobogása adta,
miközben különböző kialakítású, szintén színesen
kivilágított hidacskák
alatt folyt
tova a barlang távolabbi, általunk még nem látott részei
felé kanyarogva. Egy magasabb részen akkora tér volt,ahol
egy kis színpadnak és a hozzá tartozó nézőtéri padoknak
hála,nagy valószínűséggel összejöveteleket,
házasságkötéseket, esetleg kisebb koncerteket is tartanak a
környékbeliek.
Az első, kék
színű fényekben pompázó hídon Cobranco egy rövid ismertetőt
tartott a barlangon átfolyó patakkal kapcsolatban, majd a
híd után egy vallási emlékhely előtt találtuk magunkat.
Itt egy
bányászok által épített kegyhely a barlang oldalfalán
található, természetes, szentnek tartott képződménynek
állítanak emléket, ami részben Máriára hasonlít.
A
barlangon továbbhaladva kielemeztük, hogy miért nincsenek
komolyabb cseppkőképződmények az amúgy mészkőben kialakult,
de mindkét vége felől nyitott, huzatos barlangban.
Közben többször
kereszteztük a beépített különleges kialakítású hidakon a
patakot, így egyáltalán nem unatkoztunk a barlang bejárása
közben.
A hidak
után már csak deszkákon kereszteztük a patakot egészen
addig, míg már ismételten csak patakvízben gyalogolva
tudtunk továbbhaladni.
A barlang végén
áthaladtunk a vasút hídjai alatt és betekintettünk a patak
folyása irányába eső újabb sziklás szurdokba. Mivel
kíváncsiak voltunk, hogy hogyan építették meg itt a vasúti
pályát a hidak alatt visszamentünk a barlang felőli oldalra
és felmásztunk a vasúti töltésre. Kíváncsiságunk nem hagyott
nyugodni minket és átmentünk a sínek túloldalára, hogy
felülről is betekintsünk a patak medrébe.
Közben
megállapítottuk, hogy nem volt itt egyszerű a vasútépítők
munkája, mert nagy valószínűség szerint kellett itt
robbantani a sziklát bőven ennek a szakasznak a
megépítésénél.
A barlangba
visszaereszkedésünk után a már ismert útvonalon haladtunk
visszafele és a vízben gázolós szakasz bejárása után már a
cipőinket is újra felvehettük.
Útközben
Cobranco még a barlang elnevezésének eredetét is közreadta,
valamint a barlang háborúban betöltött fontos lőszerraktári
szerepéről is beszélt. Közben ősi, kb. 40 ezer éves
barlangrajzokat is láttunk, amiről állítólag még Német
dokumentumfilmet is készítettek már. Visszaúton célzott
módon minden kisebb kőfülkébe, zegzugos eldugottabb helyre
is bekukkantottunk azért,hogy semmi ne maradjon ki ami
fontos lehet. Bujkáltunk is rendesen ahogy kell, de ennek
ellenére a denevérek keresgélése közben párszor azért
bevertük mindketten a fejünket egy-egy kiálló alacsony
sziklába. A színpadon Cobranco előadott egy saját hangon
előadott kárálást is. A színpad melletti hiroshimai
atomfelhőre emlékeztető sziklaképződmény és egy újabb,
komolyabb barlangrajz is mindenképpen megérdemelte a
szemrevételezést és persze a fényképet is. Ezzel
gyakorlatilag véget is ért a nem is annyira rövid barlangi
túránk. Az beléptető épületnél érdeklődtünk a hegyen
található dák várral kapcsolatban is, de a belépőjegyeket
árusító úr közölte, hogy csak alpinista felszereléssel lehet
a hegy tetejére felmenni. Ott állítólag amúgy sem található
már bármiféle várra emlékeztető rom, vagy maradvány, így ezt
a programpontot értelem- szerűen kihagytuk. Nem úgy az itt
elengedhetetlen és a barlang által mindenképpen kiérdemelt
Cobrancos matrica felragasztását az egyik ott felállított
ismertetőtáblára. Végezetül, szokásunkhoz híven az „eszelős
vigyor”-t is bevágtuk a matrica mellett, hogy méltóképpen
zárjuk az „Erdélyi Szurdoktúrák” túravideó sorozatunk első
részét.
A Boli barlang
megtekintése után Cobranco úgy gondolta, hogy meglátogatjuk
a közelben lévő hegy tetején rejtőző Cetatea Banistei-t .
Vagyis az Boli Várat, ami elvileg egy régi Dák erőd
maradványa, de ezt a napi menüpontot sajnos kénytelenek
voltunk kihagyni, mert a barlangnál azt is megtudtuk, hogy
jelenleg oda csak hegymászó felszereléssel, kötelekkel, stb.
lehet feljutni . Ennek ellenére nem csüggedtünk, hanem
autóval már indultunk is tovább a főúton visszafelé, Hátszeg
irányába egy másik, szintén a közelben található vizes
kanyon a Krivádiai Szurdok felfedezése céljából.
A viszonylag
rövid autózás közben Cobranco szokásához híven, egy
rögtönzött, gyors térképes ismertetőt is tartott az
elkövetkező programokról. A főút mellett található Krivádia
nevű faluba egy rövid bekötőúton jutottunk el, ahol az
autónkat a falu temploma mellett hagytuk. Innen tovább már
fürdőruhába öltözve gyalog követtük a patakot, ami a
közelben lévő kanyont is vájta a környék szikláiba. A falu
utolsó házait, temetőjét, majd kertjeit is elhagyva már csak
a patakban tudtunk gázolni és így értük el a kanyon
bejáratát is, ami felett a főút egy elég látványos, íves
beton alépítményű viadukton halad keresztül. A viadukt utáni
szakaszon a patak több komolyabb fatorlaszt is összehordott,
amik egyértelműen az előző áradások következményei lehettek.
Még vasúti betonaljakat is láttunk, miközben a kanyon egyre
magasabb sziklafalai között zúgó patak medrében haladtunk.
A patakban való
gázolás közben , még egy kisebb barlangot is felfedeztünk.
Eleinte a barlangig még nem voltak túl mély részek és csak
bokáig, maximum térdig gázoltunk a vízben,
de ez később
gyorsan megváltozott. Egyre mélyebb részek következtek,
miközben a sziklafalak is elég szűk szakaszokon való
áthaladásra kényszerítették
a meleg
idő ellenére is igen hideg vizű patakot.
Itt már
az értékeket a nyakunkba kellett költöztessük, hogy ne ázzon
el az, aminek feltétlenül nem lenne szabad. Nem egyszer,
derékig a hideg vízben is kénytelenek voltunk gázolni a
patakban,
miközben
a sziklafalak mindössze csak másfél, két méter távolságra
voltak egymástól.
A szűk, mély
vizű részek után viszont nyálkás csúszós köves medrű szakasz
következett, amin szintén nem volt egyszerű áthaladnunk.
Közben Cobranco
még a kanyon keletkezésének a népi legendáját is sikeresen
előadta Jorgován lovagostól, valamint hidrástól együtt. Egy
lazább rész után ismét egy hosszabb és elég vad szűkület
következett, ahol ismét megmerültek a tojásaink,
pedig már
azt gondoltuk,hogy nem lesz több derék feletti
megmerülésünk. Minden esetre szerencsésen itt is
átjutottunk, majd már sokadjára, ismét egy vizes sziklákon
ügyeskedés várt ránk.
Ezt követően
már csak egy kiszélesedő szelídebb szakasz volt hátra, ami
után megpillantottunk egy kerítést, ami mögött birkák
legeltek egy napfényes, füves területen. A rét egy
magánterület volt, aminek a másik oldalán már látszott a
vasút is. A területen áthaladva a gazdák is odaszóltak
Nekünk, de nem sokat értettünk egymás beszédéből. Minden
esetre a házuk mellett strázsáló nagy kutyájuk sem tépett
szét minket, így szerencsésen feljutottunk a főúthoz, ami
mellett a vasút is haladt. Itt több vonat is elhaladt
mellettünk, miközben visszafelé gyalogoltunk a főúton és
ennek apropóján a román C.F.R. lepukkant vasúti
infrastruktúráját is sikeresen kielemeztük az egyik vasúti
felüljárón nézelődve.
Pár száz méter
gyaloglás után letértünk a főútról egy ösvényre, jó pár
turistajelzést követve és egy nem túl hosszú emelkedő
leküzdése után már a következő, aznapra betervezett
látványosság előtt találtuk magunkat. Maga a látványosság az
egy kör alakú őrtorony falmaradványa,
amit még
annak idején, 1528 körül Perényi erdélyi vajda épített
vámszedési célból a mai petrozsényi főút mellett található
magaslatra. Ezen tények ellenére a románok tévesen egy Dák
erődrendszer részének gondolják és természetesen Ők ennek
megfelelően építészetileg saját elődeik munkájának tartják.
A falakra nem
veszélytelenül felmászva szerencsésen teljesen körbe tudtuk
járni a peremet,
ahonnan elég jó
betekintés adódott az előző napirendi pontunkra a krivádiai
szurdokra, illetve a környék hegyeire és velük együtt az
alattunk elhaladó Petrozsénybe vezető főútra is.
A Perényi
torony megtekintése után ismét gyalogosan folytattuk utunkat
a faluban hagyott autónkhoz, hogy szerencsésen bezárjuk a
tartalmas túrakörünket. A falut elhagyva immár ismét autóval
a legközelebbi parkolóig gurultunk, ahol egy tőlünk már
megszokott, jó nagy kipakolós kajálást hajtottunk végre,
miközben természetesen Cobranco soron következő
gasztro-blokkjának a felvétele sem maradhatott el.
Az étkezés után
ismét autós szakasz következett a főúton, de mivel nem
ragasztottunk sehova sem matricát a szurdokkal kapcsolatban,
azt pótolva megálltunk a Perényi toronyhoz felvezető ösvény
kezdeténél elhelyezett ismertető táblánál. Itt egy „Erdély
Magyar” feliratú elhagyott buszmegálló is van, ami a balkánt
meg nem hazudtoló módon természetesen dugig volt szeméttel.
A turisztikai táblán elhelyeztük a látványosságok által
méltán megérdemelt matricát és indultunk tovább vízkeresési
üzemmódban, mert vizünk az már nem nagyon volt. Az út
mellett a Merisor hágónál szerencsésen találtunk forrást és
egy első világháborús centenáriumra állított Román
emléktáblát is megtekintettünk, de természetesen a
vízvételezés sem maradt el a már említett, szentképpel
feldíszített forrásból.
A hágó után pár
kilométerrel balra tértünk le a főútról és a környék„Vörös
Kanyon”-nak nevezett látványossága felé vettük utunkat.
Előbb elfogyott az aszfalt a kerekek alól, majd egyre
keményebb és meredekebb , durva köves szerpentin
következett, ami már próbára tette az autó terepjáró
képességét is. Az Orastie hegységben található Vörös kanyon
nem túl hosszú, de látványos vörös elszíneződésű sziklafalai
elég magasak , amikben több kisebb, nagyobb üreg is
található.
A sziklák alatt
megálltunk, majd Cobranco bemutatta a helyszínt és egy pár
üregbe is megpróbáltunk benézni egy kis mászást követően. A
kanyont letudva visszaereszkedtünk a főútra, amin már csak
pár kilométert haladva elértük a környék legnagyobb
bányavárosát Petrozsényt. A városban nem sokat időztünk,
csak áthaladtunk rajta,de még így is láttunk jó pár
lepukkant bányaüzemet,és látványosság képpen egy
körforgalomban szobornak kiállított AN 2-es repülőgépet is.
A várost elhagyva, már erősen sötétedett, mikor a nyugati
Zsil völgyébe kanyarodtunk és az ott sorban következő
szintén komoly bányászati múlttal büszkélkedő Vulkán, Lupény,
Hobicaurikányon is áthaladtunk. Az említett nagyobb városok
után még pár jelentéktelen kisebb falu következett.
Kimpulunyágon túl már a mobil térerőnek is búcsút
mondhattunk és következett a hamisítatlan vadon. A nyugati
Zsil völgyében autózva, teljesen elhagyatott helyeken,
egészen a Podul Scocul Urzacului nevű kanyon bejáratáig
autóztunk, ahol minden feltételünk teljesült, már ami a
megfelelő táborhely szempontjait illeti. Még tűzrakó helyet
is találtunk, mások által otthagyott, jó nedves fával
előkészítve. Természetesen mindezt Cobranco legnagyobb
örömére, aki így már azonnal ki is élhette tüzeskedési
hajlamát. Ezzel kapcsolatban, mellesleg csak halkan súgom
meg, hogy szegény minden évben egy újabb évet kénytelen
várni arra, hogy ezt ismét megtehesse… A Cobranco által
áhított tábortűz már javában lángolt, mikor szalonnasütés
helyett egy jó kis gyors levest is feltettünk a gázfőzőre,
hogy egy kicsit belülről is átmelegítsük magunkat, pedig
akkor még nem is sejtettük milyen hideg éjszaka előtt
állunk. Közben azért a helyi látványosság turisztikai
táblája is a kamera látószögébe került, ami előtt Cobranco
gyorsan még ismertette a következő pár napra betervezett
programok egy részét is. Az édességkészleteink bemutatása és
a jó meleg leves elfogyasztása után azért még egy napi
összefoglalóra is futotta Cobranconak, ami után eltettük
magunkat másnapra a négykerekű szállodánk medvebiztos,
befüggönyözött „szobájában”.