Ez a
túrabeszámoló lényegét tekintve az „Erdélyi Végeken”
túrasorozat írásos élménybeszámolójának a folytatásának
tekinthető. De mivel az Al-Duna környéke egy viszonylag nagy
földrajzi területet ölel fel, illetve a különleges
látványvilágával is egyedülálló kuriózum, ezért Cobrancoval
úgy gondoltuk, hogy már önmagában egy külön kis sorozatot is
megérdemel.
1.
nap
Az első
Dunamenti napunk már reggel elég szelesen indult. Mivel
előző este nem találtunk túl jó táborhelyet,
kényszermegoldás gyanánt a főút mellett a Duna parton a
vaskapu erőmű alatt pár száz méterrel állítottuk fel a
sátrunkat. A sátrazáshoz nem túl kedvező talajviszonyok
miatt csak nehezékekkel, fadarabokkal tudtuk kifeszíteni a
sátrat,
amit már
egész este erősen tépázott a szél. Sátorbontás közben
ráadásul még az arra járőröző Román határőröknek is szemet
szúrtunk, ami nem is csoda, hisz a Duna itt határfolyó.
Mivel a túlpart itt Szerbiához tartozik, Mi gyakorlatilag a
határsávban táboroztunk. Természetesen a rutin igazoltatást
ezért nem kerülhettük el. A határőrök igen korrektek voltak,
nem kötözködtek a sátor miatt sem, sőt miután tudattuk
velük, hogy egy Szerb oldali túrára készülünk, még
segítettek is, hogy az erőmű gátján nyugodtan átkelhetünk.
Persze ezt Mi is jól tudtuk, hisz alapból ez volt a terv
kezdő mozzanata. Sátorbontás közben Cobranco tartott egy
gyors kamerás táborhely bemutatót, majd a partra lesétálva
közösen szemrevételeztük és bemutattuk a hatalmas Vaskapu
erőművet.
Ezek után még
egy gyors térképes napi ismertetőt követően már ugrottunk is
be az autóba, hogy célba vegyük az erőmű gátját a
határátkeléshez. A határátkelő után egyből a duzzasztómű
koronáján találtuk magunkat, ahonnan jó kilátás nyílt a
hatalmas hajózsilipekre is. A Szerb oldalon a hegyoldalban
még egy régi Jugoszláv időket idéző hatalmas zászlót formázó
emlékmű díszelgett. A gáton átérve a Szerb ellenőrzés után
már robogtunk is a Duna jobb partján a napi túránk
kiindulópontja felé, ami a gáttól Kb. húsz kilométerre
indult az főút mellől. Mielőtt elértük volna az említett
pontot, Tekija település Duna parti strandján megálltunk,
hogy
elfogyasszuk a reggelinket, illetve borotválkozzunk is
egyet, ha már van rá alkalmunk. A már szokásosnak mondható
kipakolós étkezés közben nem maradhatott ki egy különleges
balkáni édesség a zselészerű „rahát” bemutatása sem.
Persze ha már
ennyire jól elvoltunk itt, akkor már bemutattuk a környéket
és persze a napi úti célunkat is a Mali Strbac nevű hegyet,
aminek a hosszú gerincéről állítólag remek kilátás nyílik a
Dunára és környezetére. Tekiját elhagyva még mentünk az
autóval pár kilométert, majd elértük azt a pontot, ahol egy
nagy ismertető tábla is hirdeti a Mali Strbacra vezető
turistaút kiindulópontját.
itt az volt a
terv, hogy innen már gyalog megyünk tovább, de mivel ismét
elég jól eltöltöttük az időt, közösen úgy döntöttünk, hogy
ameddig csak lehet, rövidítünk az autóval. Ez csak részben
sikerült, mert maximum csak egy kilométert sikerült így
lefaragnunk, bár ekkor még nem tudtuk, hogy ez később
ugyanennyi hátrány lesz majd, egy másik úton való lejövetel
miatt… A turistaúton elindulva hamar nyilvánvaló lett, hogy
ez egy tanösvény is, mert számozott ismertetőtáblák voltak
időnként elhelyezve. Sajnálatunkra viszont az útjelző táblák
egyen stílusban készültek, így mindig ugyanazok az adatok
szerepeltek rajtuk és csak az irányt mutatták a helyzetnek
megfelelően. Ez a tájékozódást eléggé megnehezítette, mert
sohasem lehetett tudni mennyi táv van még előttünk. Ezeken
felül az utunk elég unalmassá, inger szegénnyé kezdett
válni,
mert
gyakorlatilag kilométereken keresztül egy erdőben
meneteltünk és a táblákon kívül szinte semmi más nem
változott. Már szinte mérgelődtünk ezen, amikor egy hirtelen
jobbra fordulás után sziklásabb környéken egy keskeny,
kanyargós ösvényen folytattuk utunkat. A hangulatos ösvény
egyre jobban emelkedett, majd viszonylag hirtelen kiért a
hegy hosszú Duna mellett, illetve felett húzódó sziklás
gerincének a tetejére.
Innentől kezdve
a látvány minden eddigi bosszankodásunkat felülmúlta és nem
győztünk betelni az elénk táruló fenséges környezet
látványvilággal. A sziklaperemen haladva jobbnál jobb
kilátópontok követték egymást
hasonló,
de kicsit mindig más látványt, illetve perspektívát adva a
szinte lábunk alatt elterülő környezetre. Alattunk a
fenséges Duna,
melynek a
túlpartján a Mraconia patak befolyójánál az egyik
természetes sziklafalból kifaragott hatalmas Decebal szobor
nézett velünk farkasszemet,
hogy a környező
hegyek lenyűgöző látványát ne is említsem. Ezeken felül
innen fentről be lehet látni a kis kazán szorosba, valamint
a Román oldali kis kolostort
és a folyó
folyásirányát követve a távolabb eső Orsovai öböl kezdeti
részét is látni lehet.
A távolban jól
kivehető volt a Cserna völgye és a Domogléd vonulata is. Nem
mellesleg a sziklaperem egyik kilátópontjáról rálátás nyílt
a nagyobbik Strdac csúcsra, ami szinte függőleges
sziklafallal szakad le a Duna felé néző oldalán.
Szintén a
lábaink alatt kanyargott a Szerb oldali kanyargós Duna parti
országút, ami a Mali Strbac egyik Duna felé lenyúló
oldalában éppen egy alagútban tűnt el a hegy gyomrában. A
természetes kilátópontok egymást követték, de nem igazán
találtuk azt az épített kilátót, aminek elvileg a csúcson
kellett volna lennie. Pontosabban megtaláltuk, de csak az
összedőlt maradványaira tudtunk felmászni. Innen jól
kivehető volt a levezető út vonalvezetése, amit a Szerbek
csak egy irányból jeleztek le, abból a célból, hogy az ide
fellátogató turisták egy körút formájában járják be a Mali
Strbac körútját. A lefelé vezető ösvény egy idő után az
erdőben folytatódott és a feljövő lankás szakasszal
ellentétben jóval meredekebb módon ereszkedett a folyó menti
út irányába. Az alsóbb szakaszon részben érintettünk egy
kőbányát is, majd legelésző állatok tűntek fel és persze az
őket terelgető nénikével is találkoztunk. Ő elég
bizalmatlanul méregetett minket, mint idegeneket, de
Cobranco oda köszönt neki szerbül és erre már egyből
másként, barátságosabban nézett ránk. Még haladtunk pár száz
métert és pár ház mellett is elhaladtunk, majd el is értük
az országutat. A gond csak az volt, hogy pár kilométerrel
arrébb, mint ahonnan elindult a hegyre felvezető turistaút.
Tehát nem volt más hátra, mint a tűző napon, aszfalton
legyalogolni a táv hátralevő részét az autóig. Nekem meg
bónusz gyanánt, még az autóhoz is fel kellett mennem, hogy
nehogy már véletlenül is kilométerhiányban szenvedjek…
A túra
kiindulópontjánál még tartottunk egy gyors összegzést és
autóval elindultunk visszafelé a vaskapu erőmű irányába.
Időben eléggé megcsúsztunk, de nem hagyhattok ki a tekijai
strandot,
már csak azért
sem, mert elég porosak lettünk a túra során. Mivel az idő
teljesen nyárias volt, így szinte adta magát a Dunában való
október eleji fürdőzés.
Természetesen
Cobranco az úszási lehetőséggel élve, egyből ki is próbálta
a még Herkulesfürdőn vásárolt, "extra márkás", kínai új
fürdőnadrágját. Mivel Nekem Cobrancoval ellentétben nincsen
a lábujjaim között úszóhártya, így Én csak módjával
strandoltam a nem túlzottan meleg folyóvízben
és csak
kizárólag a tisztálkodásra fókuszáltam, ami ettől
függetlenül üdítően kellemes volt a fél napos menetelés
után.
A strandolás
után viszont egyenesen vezetett az utunk a határátkelőhöz,
ahol a Szerb határőr szinte szétszedette velünk a
csomagtartót. Hogy mit keresett azt nem tudtuk, Mi csak azt
hajtogattuk neki, hogy túrázni, meg kempingezni voltunk. Ezt
tutira csak akkor értette meg, amikor elöl meglátta a már
előzőleg betárolt tűzifát. Ezen olyan jót röhögött, hogy
egyből intett és már mehettünk is utunkra… A gáton áthaladva
Cobranco tartott még egy jó pár technikai információt is
tartalmazó ismertetőt az erőműről. Szerencsére a Román
oldali határellenőrzésen sem kekeckedtek, így hamar
átértünk. Miközben Orsova felé haladtunk a Dunamenti
országúton, megálltunk azon a helyen, ahol régen, még a
duzzasztás előtt a híres Ada Kaleh nevű sziget volt
található a folyó közepén.
Természetesen a
szigetből manapság már semmi nem látható, mert jelenleg majd
harminc méter mélyen a duzzasztott mederben van. Cobranco
itt szintén tartott egy előadást a szigettel kapcsolatosan,
főleg annak fényében, hogy ez az akkor még tényleg létező
sziget adta Jókai híres Aranyember című regényében a „senki
szigetének” az alapötletét. Érdekesség képpen, manapság a
sziget emlékét egyedül a főút egyik, Ada Kaleh-nek
elnevezett viaduktja őrzi, ami természetesen ki is van
táblázva.
Az út
erőmű és Orsova közötti szakaszán jó pár viadukt és alagút
található és érdekes módon a vasút a magasan vezetett úttól
lejjebb a vízhez szintben közelebb vezet elég látványos
módon, miközben a Dunára végig szép kilátás adódik.
Mielőtt a
várost elértük volna, még megálltunk egy út menti
pihenőhelyen. Az orsovai öbölre való jó rálátás mellett
van itt pár
érdekes dolog, ami felkeltette a figyelmünket. Persze a
hatalmas nagyméretű mellekkel megáldott, nem kicsit pucsító
pozícióban koszorút dobó női alakot formáló szobor mellett
nem is lett volna egyszerű úgy elmenni, hogy ne szemlézné
meg az ember fia közelebbről is a szocreál képzőművészet eme
csodáját…
De van itt a
parkolóban újrahasznosított műanyagdarából készült
étkezőasztal padokkal és ortodox imakereszt, stb is, ha
bárkinek ezek a dolgok hiányoznának az életéből.
A városba beéve
elhaladtunk az állomás modern épülete mellett, majd egy
szigorúan „jóáras” benzinkúton megitattuk eddigi és ezen
túránkon is mindig hűségesen szolgáló négykerekű
igáslovunkat a jó öreg GT Passat-ot.
A következő
említésre mindenképpen érdemes érdekesség az a Cserna hídja
mellett egy póznára rögzített látszólag jelentéktelen tábla
képében mutatkozott. A viharvert, kézzel festett kis táblán
nem kevesebb, mint az áll, hogy innentől kezdődik a 2300
kilométer hosszú Kárpátok, ami Orsovától Dévényig tart. Ami
azt illeti ez az igen fontos információ, jóval szebben
mutatna egy sokkal komolyabb emlékművön, de hát ez itt
manapság már sajnos javában a balkáni régió. Mi minden
esetre már ezen a kis rozsdás táblán is csodálkoztunk, hogy
itt a déli végeken egyáltalán még létezik ilyesmi is… A
Cserna hídja után balra fordultunk és szinte egyből az
orsovai jól kiépített parti korzón találtuk magunkat. Itt
balról a parti sétány mellett jó pár kirándulóhajó
horgonyzott Dunai látványhajókázásra vágyó turistákra várva.
A sétánytól jobbra rengeteg parkolóhely sorakozott, majd
egyből a szoci érában épített panelházak rengetege kezdődött
és húzódott felfelé a lankás hegyoldal irányába. Mi gyorsan
le is parkoltunk a már régebbről is ismert étterem mellett,
hogy egy jót „estebédeljünk”, de sajnos az étterem nagy
bánatunkra zárva volt. Mivel éhesek voltunk nem maradt más
hátra, mint keresni egy másik vendéglátó ipari egységet, ami
végül sikerült is az előző helytől nem is olyan messze.
Szerencsénkre a félig önkiszolgáló étterem igen kulturált
volt és ami a fő lényeg, szintén rendelkezett a Duna
hatalmas vízfelülete felé kilátóterasszal,
ami nem
kis bónusz volt a szemünkben. Az árak és az ételek is elég
jónak néztek ki így úgy döntöttünk, hogy mindenképpen itt
eszünk egy jót. Az ételeket és italokat az önkiszolgáló
jelleg ellenére a kedves kasszás hölgy, kérés nélkül kihozta
a választott asztalunkhoz a teraszra és már tömhettük is a
pocakunkat. Illetve mielőtt ezt a tevékenységet elkezdtük
volna, Cobranco szokásához híven belekezdett a napi gasztro
blokkba. Itt aztán a végletekig kielemeztük az elfogyasztott
ételeket, italokat, aminek a végén még a választható
desszertek bemutatása és a vizes blokk megtekintése sem
maradhatott el…
Közben
azért nem lehetett nem kitérni a hegyekkel körülvett nagy
vízfelület és partvonalának a látványvilágára sem, ami a
lassan lefele menni készülő nap sugaraitól különleges
fényekben kezdett látszódni. Az éttermi program után
miközben a parton sétáltunk vissza az autóhoz kíváncsiságból
végignéztük az útba eső kirándulóhajók szolgáltatásainak
ajánlatait, illetve árait,
de azokat
aránytalanul drágának ítéltük a már megismert Decebal
szobortól induló kishajók tarifáihoz viszonyítva.
A mai Orsova
egyik érdekes, Magyar vonatkozással is rendelkező látványos
épülete az 1976.- ban, betonból épült, különleges, modern
stílusú római katolikus temploma, amit mindenképpen
szerettünk volna bemutatni.
Tehát
autóval azt céloztuk meg és szerencsénkre még részben nyitva
találtuk. A Magyar vonatkozású táblát is megtaláltuk, ami
annak állít emléket, hogy a szabadságharc után ide Orsovára
menekítették a Magyar koronát és itt ásták el. Eredetileg az
elásás helye fölé építettek egy koronakápolnát, de mivel az
az erőmű építésekor víz alá került, így e helyett, itt ebben
a templomban állították fel ezt a ma is látható emléktáblát.
Sajnos fényeket már nem kapcsolt a gondnok, de még
beengedett minket a belső térbe is ahol a különleges, modern
szemlélettel készült fali stációkat is végig tudtuk nézni a
lámpáink fényénél.
Az is külön
érdekességnek számít, hogy a templomban állítólag mind a mai
napig vannak időnként magyar nyelvű misék. Ez annak ellenére
van így, hogy manapság már igen kevés, elenyésző mennyiségű
magyar lakik Orsován és a környéken.
Mondhatni
utolsó napirendi pontunk az Orsova feletti hegyen található
Szent Anna Kolostort látogattuk meg, amit hálából alapított
egy háborúban megmenekült magánember. A fából épült,
manapság elég puccosan kiépített kolostorban minden van,
ami egy
ehhez hasonló helyen lehetséges. Virágoskert, rózsás és
külön levendulás ágyásokkal, zárdarészleg, templom,
miegymás… Sikeresen megtaláltuk a kolostort alapító Pamfil
Seicaru rózsaszínű márvány síremlékét is, amit láthatólag
igen nagy becsben tartanak.
Sajnos jó
kilátást nem nagyon sikerült találnunk az orsovai öbölre, de
már az is csodaszámba ment, hogy nem zavartak el minket az
apácák ezen a késői órán.
A kolostor
megtekintése után még vissza legurultunk a városba és boltot
kerestünk, hogy feltölthessük a következő napokra az
ennivaló készletünket. Találtunk is az öböl partján egy már
általunk régebbről ismert spart, amit időközben megvásárolt
a Carrefour üzletlánc így átkeresztelték. Itt gyorsan,
mindent beszereztünk és elindultunk a napi tervezett
szálláshelyünk irányába a Mraconia patak felduzzasztott öble
irányába, amit már a Mali Strbacról is próbáltunk délelőtt
madártávlatból bemutatni. Persze addig még autókázni kellett
jó pár kilométert a főúton, ami Orsova után bekanyarodott a
hegyek közé és csak egy hágót megmászva, egy igen hosszú,
éjszakai kihalt falun áthaladás után tért vissza a Duna
partjára.
A parton addig
haladtunk a kanyargós úton, míg el nem értük azt a helyet,
ahol a Mraconia öböl kezdődik, illetve ahol a nagy Decebal
szobor van kifaragva a hegyből. A szobor idétlen módon kéken
van kivilágítva, ami egyáltalán nem adja vissza Decebal
vonásait, de még a kontúrját sem nagyon. Itt bekanyarodtunk
jobbra az öböl irányát követve és makadám úton úgy jó három
kilométert tettünk meg a kiszemelt táborhely eléréséig. A
gyors tábortűzrakás után már a sátor felverését, rutinból
megoldottuk pár perc alatt. Még egy utolsó napi
összefoglalót is sikerült Cobranconak elmondani a kamera
részére, majd ezt követően sietve leltettük magunkat a
következő ismét élményekben gazdagnak ígérkező Al - Dunai
napra.
A viszonylag
hideg éjszaka után reggel Cobranco röviden ismertette az
előttünk álló nap programját, majd azon elmélkedett, hogy
ezen túránkon a sátorban eltöltött éjszakáink számával
kimerítjük e az életvitelszerű hajléktalan fogalmát, vagy
sem.
Ezek után,
egyes egyének Erdélyről alkotott és sajnos hangoztatott,
igen furcsa véleményét is megosztotta. Ettől függetlenül
sátorbontás közben észrevettük, hogy egy éjszakai állat
finoman szólva megtisztelte a sátrunk oldalát az erős szagú
vizeletével, így nem volt más választásunk, mint minél
hamarabb lemosni a nem kért „parfümöt”… Az elkövető nagy
valószínűség szerint egy este már elhajtott, de hajnalban
visszatért róka lehetett.
Még
mielőtt elhagytuk volna a Mraconia-tóvá duzzasztódott
befolyóját, autóval tettünk még egy kört a part mentén
azt
bemutatandóan és konstatáltuk, hogy elég gyors ütemben
fejlődik. A tó mellett haladva többször is jó kilátás nyílt
az előző napi túránk helyszínére a Mali Strbac hosszú
sziklás gerincére.
A Decebal
szobor mellett elhaladva, már el is értük a patak
torkolatát, ahol egy híd és pár turistákra specializálódott
bodega, illetve gagyi áruda is van. Itt persze nem is ez a
fontos, hanem az, hogy innen indulnak a kazán szorosokat
bejáró, motoros kis sétahajók is. A híd lábánál nem lehet
csak úgy elmenni a nagy méretű emléktábla mellett sem, ami a
Decebal szobor megálmodójának és finanszírozójáénak állít
emléket… Mivel még elég reggel volt, nem tapasztaltunk nagy
mozgást,szinte még minden zárva volt. Ettől függetlenül Mi
elég jól körbejártuk a helyszint és azt a hajót kerestük,
amiből lehetőleg a legjobb felvételeket tudjuk majd
elkészíteni.
Séta
közben még egy balkáni zenefesztivál molinóját is
kielemeztük, hogy nehogy az a vád érjen minket, hogy nem
foglalkozunk eléggé a környék kultúrájával… Közben nyugodt
sétával elértünk a Duna egyik legkeskenyebb részén épült
Mraconia ortodox kolostorhoz, ami 1993-as építését tekintve
nem is olyan régi, bár már a duzzasztás előtt is voltak
elődei jó bőven a történelem során. A kolostor mellett még
egy sárkánygyíkot formázó képzőművészeti alkotást is
megszemléltünk, mielőtt beléptünk a kántálástól visszhangzó
kis templomba. Azt hittük valami mise van, de hamar
kiderült, hogy csak hangszórókból szól az imaszöveg. Mivel
rajtunk kívül senki nem volt a templomban, nyugodtan
videózhattuk az igen csicsás és színes freskókkal gazdagon
díszített belső teret. Bent olyan tömjénillat volt, hogy már
szinte bódult tőle az ember fia, bár lehet, hogy pont ez a
cél egy ehhez hasonló helyen. A kolostor után még egy kicsit
arrébb sétáltunk pár fotó erejéig, majd visszafelé
indultunk, mert időközben már javában gyülekeztek a kis
hajók és már hajókázó csoportokat is láttunk.
Cobranconak
sikerült beszélnie az egyik hajós feleségével, de még pár
percet várni kellett a hajó tulajára, így ezt az időt
kihasználva a Decebal szobor került a figyelmünk
középpontjába. Cobranco itt elmondta a szobor méreteit
készítésének körülményeit és minden ehhez kapcsolódó
érdekességet,
majd egy,
a híd melletti stégre is lelépcsőztünk. Itt szóba került a
szoborhoz kapcsolódó történelmi áttekintés is, kezdve a
dákoktól egészen a rómaiakig, stb.
Közben
előkerült Alex is (Cobranco szerint: alias Adam Sandler),
akit már régebbről ismertünk és pontosítottuk vele is a
dolgokat a hajókázással kapcsolatosan. Így ezek után már nem
maradt más hátra, mint összevárni a jelentkezőket, hogy
meglegyen a minimum hat fős létszám. Várakozás közben az
egyik árusnál még egy olcsó térképet is találtunk a
környékről, amit meg is vettünk. Mivel közben összejött a
létszám, már mehettünk is a hajóhoz, ahol kötelezően
mindenki kapott egy jóvágású sárga-kék színű mentőmellényt.
Ahogy mindenki elhelyezkedett, már indultunk is. Mi ketten a
széltől nem védve a hajó elejébe ültünk, ahogy azt külön
kértük a videózás miatt. Az első néznivaló természetesen a
Decebal szobor, amihez áthajóztunk a már ismert híd alatt.
Alex közben folyamatosan magyarázott a többieknek, bár nagy
valószínűség szerint ugyanazt mondta el, amit már előzőleg
Cobranco is előadott. Aztán nagy fordulót vettünk és irány a
Duna, illetve a kazán szorosok. Folyásiránnyal szemben elég
jó tempóval haladtunk.
Jobbról a
Román, bal felől a Szerb oldali magas sziklafalak között
hajóztunk. A már ismert kolostort elhagyva nem sokára
elértük a Kis-Kazán Szorost,
ahol a
Duna megközelítőleg 200 méter széles. A Román oldali
Kis-Csukár hegy meredek leszakadása után a Duna
kiszélesedett és megpillantottuk a dunatölgyesi (Dubova)
öblöt.
A hosszan
elnyúló falu egy része közvetlenül a part mellett, míg másik
része egy kisebb hágóra vezető emelkedőn fekszik, ez elég
jól látszik a Dunáról nézve is. A Szerb oldalon egy érdekes,
billenthető gömbbel felszerelt, anno a hajózást megkönnyítő
jelzőállomás mellett is elhaladtunk. A továbbiakban Cobranco
a Duna szabályozásával kapcsolatosan értekezett, míg közben
az öblöt elhagyva egyre közelebb kerültünk a Nagy-Kazán
Szoroshoz, ami a nevének ellentmondóan keskenyebb az előző
„Kicsivel” ellentétben, így csak mindösszesen 150 méter
széles.
A „Nagy”
előtagot tehát inkább a nagyobb kb. 4 kilométer
hosszúságának köszönheti, mintsem szélességének. Ezen a
szakaszon a Román oldali Nagy Sukár nevű hegy és a Szerb
oldali Velki Strbac között folyik a Duna. A Nagy Sukár
oldalánál több hajó várakozott és egy kikötő mólót is
megpillantottunk.
Természetesen
Mi is érintettük a csak innen megközelíthető látványosságot,
ami nem más, mint a híres Veterani Barlang. A barlang régen
elég komoly hadászati jelentőséggel bírt, amit annak
köszönhetett, hogy Veterani tábornok 1692-ben erőddé
alakítatta át és óriási török túlerővel szemben is védhetővé
tette. A barlang belülről már nem emlékeztet erődre, de
mindenféle katonai relikviával van tele. Van itt kiállított
ágyú, katonaruhába öltöztetett bábúk,
ismertetőtáblák, régi fényképekkel, stb.
Miután a
barlangot megszemléztük ismét beszálltunk a hajónkba és már
indultunk is tovább a Ponováci Barlanghoz, ami arról
nevezetes, hogy nem csak a víz, hanem a szárazföld felől is
megközelíthető. Ennek köszönhetően a régi és az újabb
időkben is előszeretettel használták csempészútvonalként. A
kis hajók itt egymást követve lassan beúsznak a barlangba,
majd ugyanezt
megteszik fordítva is, annak ellenére, hogy a barlang falait
a hajóból kihajolva akár meg is lehet érinteni.
A barlang után
következett az a programpont, ami Csak és kizárólag a Mi
kedvünkért lett beiktatva. Ez pedig nem más, mint a
Széchenyi Tábla, illetve a 30 méterrel a víz alatt lévő
eredetinek a nemrégen ismét kihelyezett és újra felavatott
többnyelvű verziója.
Ennél a
pontnál visszafordultunk folyásiránynak megegyező irányba és
visszafelé is megtettük a már eddig megismert utat.
A kikötőt
elérve egy kicsit csalódottan vettük tudomásul, hogy a másik
érdekes „Traian táblát” Alex ezúttal ügyesen kihagyta és
máris a kikötéshez készülődött. Na sebaj, majd valahogy
bepótoljuk, gondoltuk. A gondolatot tett követte és az
autóval Ismét Orsova irányába fordultunk és visszafelé
mentünk vagy két kilométert egy éles fordulóig.
Itt egy
parkoló is van a kanyarban és erről a pontról jó nagyot
zoom-olva éppen még kivehető a Szerb oldalon lévő Traian
tábla, bár ezen a ponton egy út menti ismertető táblán képek
is szerepelnek az eredeti kőtábláról, amit a Szerbek az
erőmű építésekor bölcsen felemeltek a mai vízszint magassága
fölé.
Tehát így
vagy úgy, de legalább ez a tábla is „megvolt”. Mivel már
jócskán elmúlt dél, ezért úgy döntöttünk, hogy visszamegyünk
a Mraconia öböl bejáratához és az egyik üres étteremteraszon
fogunk ebédelni, szigorúan dunai panoráma mellett a már
régebbről ismert kirakodós módszerrel végrehajtva... Tehát
így is tettünk és ráadásul közben végre láttunk igazi nagy
dunai hajót is.
A minden
igényt kielégítő, hatalmas kajálást követően ismét autóba
szálltunk és az irányt Dunatölgyes irányába vettük, ahonnan
egy grandiózus gyalogos panorámatúrát szándékoztunk a már
teli hasunkkal végrehajtani. Út közben érintettük a Kis
Csukárra felvezető turista ösvény kiindulópontját és magán
az egész falun is áthaladtunk. A kis falu vízparti részein
sok új panzió és luxus kivitelű ház van épülőben, de pár
igen komoly hajó is ringatózott a luxuskérók kikötőiben,
hogy a sok szalonautóról ne is beszéljünk…
Tehát ennyit a
„csóró” románokról. Persze nem az egész falu ilyen, csak ez
egy érdekes kontraszt volt a megszokottabb, lepukkantabb
falurészekhez képest. A falu magasabban fekvő Naszádos nevű
részét vettük célba, ahonnan konkrétan közvetlenül az út
mellől indul a sárga háromszög jelzés, ami egy részben
körutat tesz meg igen látványos, Dunára néző kilátóhelyeket
felfűzve.
A Nagy
Csukár platójára egy elég meredek, omladékos, kiszáradt
patakmeder nyomvonalát követi az ösvény a ritka erdőben.
A
talajviszonyok meglehetősen változatosak, így a mászás
közben nem igazán unatkoztunk, csak egyedül a hőség okozott
némi kellemetlenséget. Félórás kapaszkodás után a felszín
egyre laposabbá vált és a kilátás is kezdett alakulni mikor
elértük a felső plató körútjának a bal oldali kiágazását.
Itt Mi továbbmentünk egyenesen, mert tervünk szerint
óramutató járásával ellentétes irányban szerettük volna
végigjárni a körutat. Itt már csak sétálni kellett, hiszen
egy lapos szinte sík plató tetején voltunk. A kényelmes séta
közben viszonylag hamar elértük az első Dunára néző
„panorámaerkélyt”.
Innen
fergeteges látvány tárult a szemünk elé. A szinte függőleges
sziklafal tetejéről lenézve a Duna látványosan a lábunk
alatt pár száz méterrel hömpölygött, miközben ehhez a
túlparti Szerb oldali Velki Strbac sziklafalának a látványa
is társult. A folyó víztükrén az elhaladó kisebb hajók
érdekes V alakú csíkokat húztak maguk után,
ami
természetesen csak ilyen magasból szemlélve látszódik így. A
tervnek megfelelően sorra vettük a jobbnál jobb
kilátópontokat, miközben egyre közelebb kerültünk a Nagy
Kazán Szoros legkeskenyebb részéhez.
Próbáltuk
beazonosítani a legszűkebb áttörést, amit egy négyzet alakú
piros színű tábla is jelez a hajósoknak. Az ösvényen elvileg
nyolc kilátópont szerepel, de szerintünk már többet is
felfedeztek az erre járó turisták, mert elég sok hely ki van
taposva.
Időnként az
ösvény nem a sziklás peremen vezet, hanem bentebb a
susnyásban fut pár méterrel és általában ezeken a helyeken
helyezték ki a tanösvény számozott ismertető tábláit is.
Az
egyiken még egy viszonylag jó műholdas fotó is szerepel,
amin az általunk bejárandó útvonal is jelölve volt. A
sorban következő kilátópontnál Cobranco kiállt egy
életveszélyes kiszögellésre, majd egyesek érdekes gondolatát
közreadva elmélkedett egyet a Kazán Szoros és a Fekete
tenger mélysége közötti összefüggésről is.
Mivel ez
természetesen akkor, ott nem igazán nyert bizonyítást, a
gondolatmenetet lezártuk és célba vettük a következő
eddigieknél talán még jobb panorámát kínáló sziklateraszt.
Útközben Cobranco próbálta ecsetelni, hogy az almás Hegység
melyik részén is túrázunk pontosan, de mivel az elmúlt napok
alatt a hegység több pontját is felfedeztük már, így nem
igazán volt egyszerű dolga. Közben szép lassan elértük a
legkeletibb kilátópontot, ahonnan már szinte az egész
dubovai öblöt is beláthattuk.
Itt úgy
döntöttünk, hogy elfogyasszuk az ismét megérdemelt „csúccsokit”,
ami jelen esetben egy halom édesség képében jelentkezett
közös elfogyasztásra. Miközben majszolgattuk a különféle
szénhidrátokat, nagy örömünkre végre megjelent egy már
nagyon várt, bazi nagy teherhajó is, hogy végre feltegye a
pontot az i-re. De hogy az i nagy legyen, Cobranco azért
pluszban a látvány mellé még elsütött egy családi mókás
történetet is. A kamerával ráközelítettünk pár már előzőleg
megismert helyszínre, úgy mint a Kis Kazán Szorosra
az ott
elhelyezkedő Mraconia kolostorra és persze az öblöt
körbeölelő Dunatölgyes, illetve a folyami jelzőállomások
látképe sem maradhatott el a magaslati repertoárból.
Hasonlítgattuk
még a Romániai látszólag jól menő folyami turizmust a Szerb
oldali pangással és annak okainak kielemzésével is. Ezek
után már csak egy újabb kilátóhely maradt, ahonnan az
előzőhöz hasonló tájkép tárult elénk, így nem is nagyon
időztünk már tovább. A peremet elhagyva a visszaúton egy
ördögszántáson is áthaladtunk, majd a platón össze vissza
kanyargott a jól kitaposott, látszólag mások által is járt
ösvényünk. A ritkás erdős, néha nyíltabb legelős területen
haladva több helyen adódott kilátás a hegység belseje felé
is és meglepetésünkre még legelésző állatokkal is
találkoztunk a száraz kopárság ellenére. Cobranco ezen a
részen megdicsérte a már egy egész hete tartó jó időt és
azon is elmélkedett egy velőset, hogy az ember melyik
életszakaszában érdemes felfedezni a világot úgy, hogy még
abban gondok nélkül örömünket is leljük. Miután letudtuk a
hangulatos útszakaszt, visszaérkeztünk az ösvény azon
elágazásához, ahol előzőleg eldöntöttük, hogy melyik
irányból tesszük meg a kört. Innen ismét indult a fekete
leves, ugyanis a meredek, változatos formavilágú térdet
próbáló felfelé már megjárt patakmeder következett, de
ezúttal természetesen lefele. Mindketten nem is egyszer
megcsúsztunk az apró köves, gurulós makkokkal teleszóródott
meredek részeken, de végül sikeresen komolyabb probléma
nélkül sikerült visszaérnünk az aszfaltútra, ahol az autót
hagytuk. Természetesen nem hagytuk ki az út látványvilága
által méltán kiérdemelt matricaragasztást sem, bár agyaltunk
egy kicsit, hogy végül a jobbos, vagy a balos útirányjelzőre
suvasszuk fel az oda még színben is jól passzoló
matricánkat. Az autónál Cobranco még tartott egy gyors napi
összefoglalót, bár még volt hátra egy napirendi pont, amit
teljesítenünk kellett. Viszont, hogy ez micsoda, azt az e
napi videó terjedelmes volta miatt már csak a következő
részből lehet majd megismerni a nagyérdeműnek.
A következő
napirendi pont szerencsénkre egészen közel volt, ugyanis
maximum csak ötszáz méterrel kellett az autóval arrébb
gurulnunk. A Dunatölgyest jelző Dubova táblánál kellett
balra letérnünk az útról és próbáltunk minél közelebb
kerülni a már az útról is különlegesnek kinéző Ponicova
barlang kis szurdokvölgyéhez. Rövid túránkat a patakmedret
követve kezdtük, ahol rengeteg vaddisznótúráson kellett
átkelni. Ezt a részt elhagyva egy hordalékfogó gáthoz
értünk, ahol Crajovai illetőségű fiatal túrázó srácokkal
találkoztunk. Cobranco váltott velük pár szót angolul és
ekkor többek között azt is elárulták, hogy Ők bizony a
Dunáról rakatták ki magukat egy csónakból és úgy jöttek
végig a barlangon. Ezen jó híren felbuzdulva indultunk
tovább a barlang felfedezésére. A szurdokvölgy egyre
keskenyedett és mélyült, miközben Cobranco ecsetelte, hogy
hol és melyik barlang szárazföld felőli bejáratánál is
vagyunk pontosan.
Közben egy
rozoga létrához érkeztünk ,
ahol
óvatosan leereszkedtünk pár méterrel lejjebb.
Innen pár
méterre viszont olyanra bukkantunk, amire álmunkba sem
gondoltunk volna. Ez pedig egy autó motorja, majd nem sokkal
arrébb a komplett autó roncsa volt. Sajnos két mécses is
pislákolt közvetlenül a roncs mellett, ami sajnos nem
hagyott kétséget a felől, hogy az autóban nagy valószínűség
szerint ketten is meghaltak a fenti útról való bezuhanáskor.
A néhai
A3-as Audi roncsát elhagyva egy sziklához kötözött kötélen
is ereszkedtünk még egy rövid szakaszon és már innentől csak
lámpáink fényének segítségével haladhattunk tovább a hegy
gyomrába.
Az elején még
viszonylag sok szikla nehezítette a járást, de bentebb már
simább volt a terep és egész magas, igen jól visszhangozó
termeken mentünk át,
ahol még
kisebb cseppköveket is felfedeztünk. Itt kielemeztük a
cseppkövek elnevezéseit is, majd folytattuk föld alatti
kalandozásunkat. Persze még itt is a lábaink elé kellett
nézzünk rendesen, mert régebben az áradó patak még a belsőbb
részekbe is elhozott olyan betondarabokat, amikben
betonvasak is voltak.
Nemsokára a
távolból fényt kezdtünk látni és lábunk alatt megjelent a
víz is.
Ez után
mehettünk még vagy ötven métert és elértük a barlang Dunára
nyíló száját. Innen jól látszott a Duna Szerb oldala is.
Ahol most álltunk, délelőtt pár méterrel arrébb már egyszer
voltunk a kishajóval. Meglepetésünkre éppen jött is egy
kirándulóhajó. Mi villogtunk Nekik párat a barlangból
kifele, amit Ők viszonoztak is. Mivel a küldetést sikeresen
teljesítettük elindultunk visszafele a barlangban, amit a
vártnál rövidebb idő alatt sikerült meghódítanunk teljes
hosszában. Kifele még tüzetesebben technikailag is
szemrevételeztük a bezuhant autóroncsot, majd a hordalékfogó
gátat ismét magunk mögött hagyva nemsokára visszaértünk az
autónkhoz.
Miközben az
autóval visszatértünk az aszfalt útra, Cobranco tartott egy
gyors összefoglalót a vártnál is jobbnak sikerült
barlangtúráról. Ezután már vettük is az irányt a Duna
folyásával szemben a Román oldalon futó bal parti útvonal
irányába. Nem is mentünk sokat az úton és már észre is
vettük azt az út mellett felállított emlékművet, amit az
ominózus bezuhanós baleset kapcsán helyeztek oda. Gyorsan
meg is álltunk és fentről is szemügyre vettük a helyszínt,
hogy mi is történhetett valójában.
A szomorú
helyszínt elhagyva egy magasabb pontról pillantottuk meg
ismét a Dunát, ami elég méltóságteljesen és szélesen, szinte
egyenes vonalban folyt a kétoldali hegyek között. Itt
Cobranco még egy térképes bemutatót is tartott a még aznap
előttünk álló útról. A következő útszakaszon az utunk végig
a folyó mellett vezetett,
de sajnos jó
kilátás csak ritkán adódott a folyamra,
mert az
út széle szinte végig be volt nőve mindenféle bokrokkal. Így
jutottunk el egy viaduktig, ahol úgy döntöttünk, hogy egy
jól kialakított horgászhely pontosan jó lesz éjszakai
szállásunknak is.
A döntést tett
követte és már gurultunk is le a híd alatt a Duna partjára,
ahol a túlparti Donji Milanovacra való szép kilátás mellett
még egy remek tűzrakó hely is volt. Mire felvertük a
sátrunkat, már szinte be is sötétedett
és már a
túlparti városka esti fényei is szépen tükröződtek a víz
felületén.
Az
elengedhetetlen tábortüzet is megraktuk és egy már tőlünk
megszokott esti kajálást csaptunk a gyengébb stadionokat
megszégyenítő LED lámpáink fényénél.
Mire nyugovóra
tértünk a levezető mosogatás után, már a fél tizenegy is
elmúlt.
Al-Duna: 4.
utolsó nap
A reggeli
nap fényében gyorsan táborhelyet és sátrat bontottunk, már
csak azért is, mert a Duna víz szintje emelkedésnek indult a
napi duzzasztás eredményeképpen és nem szerettünk volna
vízben gázolva elhagyni a táborhelyet. Igaz Cobranco lábai
az előző napoknak „hála” elég nehezen akart beindulni, de
végül mégis sikerült Neki és míg Én tábort bontottam, Ő még
egy reggeli gyors környékbemutatást is összehozott,
természetesen
érdekes földrajzi ismeretekkel megspékelve.
Érdekességképpen: Szinte hihetetlen, de a régi
nagy-Magyarország valaha volt legdélebbi szegletében
táboroztunk, ha valaki ezt esetleg nem tudta volna…
A híd alól
visszatolattunk az útra és folytattuk a Duna menti autós
kalandozást. Nem is kellett túl messzire mennünk, amikor
feltűnt a Duna medrében három romos torony maradványa. A
tornyokhoz érve természetesen megálltunk, hogy közelebbről
is szemügyre vegyük őket,
de ez nem
igazán sikerült, mert a partot mindenféle susnya és szúrós
rekettye nőtte be. A mai duzzasztás miatt már vízben álló
tornyok eredetileg a régi Magyar határvonal védelmi
szerepének a céljából épültek az ország legdélebbi pontjának
közelében, de jelenleg már csak az enyészet marcangolja
őket.
A parttól
fentebb az út túloldalán volt még itt pár jobb állapotú
apartman ház is, természetesen panorámás kilátással a
folyamra.
Utunkat
folytatva a látványos Szerb oldali Lepenszki Vir félsziget
mellett is elhaladtunk,
ahol több szép
viaduktot és alagutat is megszemlélhettünk. Pár kilométerrel
arrébb egy a Dunába benyúló komolyabb sziklafokra kimászva
is megszemléltük e remek helyszínt,
majd a pár
kötelező fotó után az egyre csak romló időben tovább
indultunk.
A következő
érdekességet az elég lepukkant képet mutató Drenkova után
pillantottuk meg, szintén a Duna medrében. Ezúttal viszont
egy közeli hosszú stégre kimerészkedve szó szerint a
folyóról szemlélhettük meg Drenkó várát, ami szintén a
hajdan volt déli védelmi rendszerünk részét képezte.
Az eredetileg
15 méter magas építményből már csak kis, csonka részek
meredeznek ki a vízből, de már azokat a részeket is csak a
lélek tartja és nem sokára a teljes enyészeté lesznek, mert
beomlanak a Dunába. A vár maradványainak megtekintése után a
közeli horgászhely Balkáni igénytelenségét is
megtapasztalhattuk egy szeméttel telepakolt élő fa képében.
Miután kiszörnyülködtük magunkat, folytattuk utunkat.
Ismét nem
kellett sokat autóznunk és egy a Dunába benyúló félszigetre
kanyarodtunk le az útról, mert úgymond vízről akartuk
megtekinteni Európa egyetlen „úszó faluját”. A cölöpökre
épült luxus apartmanok félkörívben sorakoznak a vízen és
elég érdekes képet mutatnak.
Igaz az
eredeti tervekhez képest csak a fele épült meg a
komplexumnak, de állítólag ettől függetlenül lehet ide
bárkinek szállást foglalnia, feltéve, ha érdekes
környezetben szeretne eltölteni akár pár napot. Az útra
visszatérve a következő folyó menti szakaszon rengeteg új
panziót láttunk épülni, de, hogy az itt pecázó horgászoknak
építették e őket az számunkra továbbra is rejtély maradt.
Sajnos az idő nem igazán akart javulni, amikor elértük a
galambóci szorost.
Pontosabban a
bejárata előtti kiszélesedést, ahol a túlparton egy
hajóroncs temetőt szemlélhettük meg.
Ez után már
annak is örültünk, ha nem esett nagyon az eső, csak
csepergett, amikor megálltunk egy újabb út menti
látványosságnál. A kis út menti parkolónál egy fűzfa és egy
kis forrás is található,
de a fő
érdekesség az a hegyoldalban található, elvileg 18 méter
hosszú barlangocska. Ami azt illeti a 18 méternek még a
felénél is jóval kisebb volt a lyuk,
de ez azért
Cobranco-t nem akadályozta meg abban, hogy elmondja az éppen
ide tartozó legendáját Jorgován vitézestől, 16 fejű
sárkányostól együtt.
Innen már
elég jól látszott a túlparti sok tornyú Galambóci vár és az
annál kezdődő hatalmas medertágulat is, ami felé Mi is
haladtunk.
Kerestünk még
egy érdekességet, de nem vettük észre az út mellett, ezért
továbbgurultunk Lászlóvár (Coronini) településig, ahol
leparkoltunk, mert itt egy rövid gyalogtúrát is beiktattunk.
Miután a helyiekkel pontosítottuk, hogy merre kell felmenni
a helyi várhoz, útnak is indultunk egy hegyoldali
sikátorszerű utcán. A település szegényes házait elhagyva az
erdőben emelkedett tovább az út, ahol rengeteg kóbor kutya
is ólálkodott a bokrok között. A kutyafekáliától nem mentes,
„elaknásított” úton viszonylag hamar felértünk a romos
falakhoz, ahonnan a rossz idő ellenére remek panoráma
fogadott minket.
A lenyűgöző
kilátás nyílt innen a túlparti galmbóci vár megannyi hegyes
tornyára,
magára a Dunára
illetve az abból kiemelkedő magányos Babakáj, vagy más néven
nagyapó sziklára,
de a hatalmas
medertágulat közepén található mocsaras Moldova Szigetre is.
A nagy
víztükör szélén található Babakáj szikla különös mondavilági
mítoszai után,
természetesen
szintén Cobranco általi kielemzésre került a közeli Moldova
szigetre bevezető, valójában soha el nem készült híd
története is.
Majd a vár
romjait jártuk be elég tüzetesen, bár jelenleg régészeti
feltárás alatt, illetve valamiféle felújítás van
folyamatban,
de még most is
elég romos állapotban van.
Nem úgy a
szemközti, hajdan kilenc toronnyal büszkélkedő, félig vízben
álló Galambóci vár, ami nemrégen esett át egy viszonylag
minden részét érintő felújításon.
Ekkor
többek között visszaépültek a tornyok tetőszerkezetei,
valamint egy új múzeumi szárny is épült. Ezen felül a várat
immár elkerülő főút is új alagutat kapott a közelmúltban. A
komoly túlparti erősség szemügyre vétele közben Cobranco
elmondta nagy körvonalakban a várhoz tartozó elengedhetetlen
történeteket, legendákat is.
A Lászlóvár
romjain elfogyasztottuk még a megérdemelt csúcs csokikat is,
majd a már ismert kóbor kutyáktól hemzsegő úton
visszaereszkedtünk a parkolóba hagyott autónkhoz. Az
útirányunknak ellentmondóan még egy kicsit visszatértünk a
Galambóci szorosba, mert az addig keresett „Baross Táblát”
még nem sikerült megtalálnunk. Nem is kellett sokáig
keresnünk a hatalmas sziklába vésett emléktáblát, amit az
1800-as évek vége felé végzett második Duna szabályozás
tiszteletére alkottak meg az utókor számára az akkor
megbízott budapesti kőfaragók.
A sikeres
táblakeresés után úgy döntöttünk, hogy egy Lászlóvár feletti
magaslatra felautózva a környéken telepített szélerőművek
mellől is
szemügyre
vesszük a Duna kiszélesedését és az abban található Moldova
szigetet az oda átvezető híddal.
Miután
legurultunk a magaslatról megpróbáltuk közelről is
becserkészni a hidat, ami nem ment egyszerűen, mert lezárt
ipari területekre is be kellett sunnyogni. Végül is sikerrel
jártunk és ott álltunk közvetlenül a hatalmas vasszörny
alatt, ami pillérek nélkül elég érdekes látvány volt.
Azt hamar
konstatáltuk, hogy sem felmászni rá se átkelni rajta nem
fogunk tudni, így maximum a híd, nem túl bizalomgerjesztő
közvetlen környezetét sikerült lefilmeznünk.
Volt itt
minden furcsa dolog, kezdve a roncshajóktól
egészen a nem
működő díszes kör alakú szökőkútig, meg persze az
elengedhetetlen kutyák sem hiányoztak...
Az abandoned
helyszínről kifelé jövet még egy vadonat új, kompos
határátkelő mellett is elautóztunk, mielőtt Újmoldova, majd
Báziás irányába folytattuk volna utunkat. A régi Széchenyi
út nyomvonalát követve Báziásra érve már megállás nélkül
esett az eső.
A hajdanán
sokkal szebb napokat látott település fénykorában a
Bécs-Báziás vasútvonal Duna parti végpontja és a monarchia
egyik legfontosabb Dunai kikötője volt, tehát nem egy kis
kereskedelmi csomópont. Mára viszont Trianon következtében
sajnos csak egy jelentéktelen, szinte középkori szintre
visszasüllyedt Duna parti falucska képében tengeti
mindennapjait…
A
valamikori komoly állomásnak már csak a romos víztornya van
meg, amin mindenféle gazok nőnek. A hajdani vámház épülete
és a jó állapotú régi műemlék kolostor előtt Cobranco még
elmondott pár mondatot,
majd
megpróbáltuk megkeresni az állítólag itt rozsdásodó
gőzmozdonyokat, de sajnos nem jártunk sikerrel. Egy helyi
öregasszony megmutatta a régi mozdonyfordító helyét, de más
érdekes kézzel fogható dolgot nem találtunk, ezért tovább
indultunk a Néra befolyója irányába, ami a jelenlegi
Román-Szerb határ vonalát is adja. Addig még láttunk pár
korabeli a mára teljesen felszámolt vasúthoz köthető
műtárgyat egy, két kisebb híd, áteresz formájában, de semmi
más érdekeset.
A Néra folyását
követve elég szegényes falvakon autóztunk át, majd a főutat
elérve egy bal fordulóval Oravicabánya irányába indultunk
tovább, hogy onnan a már ide úton megismert nyomvonalon
visszafele Temesvár, Arad, Nagyvárad, Hajdúszoboszló,
Miskolc útvonalon autózzunk hazáig. Viszont előtte még
Temesvár előtt megálltunk egy útszéli étteremnél,
ahol egy
igen jó és kiadós vacsorát sikerült elfogyasztanunk. Persze
természetesen az ide tartozó gasztro blokk ezúttal sem
maradhatott el. De hogy a végére minden teljes legyen,
Cobranco az elmúlt pár nap alatt megtett közös túránkat most
részletesen nem összegezte, ahogy szokta, de azért Erdélyt
mégis összehasonlította más fejlettebb Európai turisztikai
régióval egy elgondolkodtató befejező okfejtésében.
Köszönöm
mindenkinek az olvasásba fektetett idejét, energiáját,
amivel megtisztelt! Mindenkinek Jó túrázást kívánok!
Tisztelettel: Bihargó.