Tettünk egy
rendhagyó túrát Szlovákiában, aminek eseményeit próbálom az
emlékeimből összegereblyézni, majd kiderül sikerül-e, persze
csak számomra, mert a kedves olvasó nem tudhatja, minden úgy
volt-e, ahogy leírom.
A rendhagyó
kifejezést két értelemben is használom, mivel olyan helyeken
jártunk, ahova a rend nem tette be a lábát, már olyan
értelemben, amin vad környéket – távol az emberi
civilizációtól - kell érteni. Voltunk már párszor az isten
háta mögött, akkor nem írtam, hogy rendhagyó, most meg igen.
Vajon mi lehet a másik értelem, ami miatt ilyen
szófordulatra ragadtattam magam? Hát az, hogy ez a túra, egy
két helyszínen -, de nem egy időben - zajló
bringa-mélyinterjú körítése akart lenni. Az apropót az adta,
hogy Cobranco nyáron új járművet vásárolt, amivel megjárta a
Dolomitokat, és szerette volna részletesebben bemutatni
műszaki paramétereit, felszereltségét, de a többnapos túra
erre nem alkalmas a feszített program miatt, meg talán annak
határait is szétfeszítette volna egy hosszú műszaki blokk.
Ezen felül van azért más érdekesség is, pl. hogy Kirrington
kolléga is ugyanolyan géppel gazdagodott, mint ami
Cobranco-nak lett.,sőt....Én is! Na, ezt egy kicsit bővebben
kifejtem.
Az én túrás
bringaparkomat – amennyiben lehet egy kerékpár esetén
parkról beszélni, de jól hangzik – a fiam 2005-os Merida 26’
MTB-je alkotta, ami valljuk be csomagos túrázásra ugyan
alkalmas, de nem optimális, mondom ezt 10 csomagos túra
után. Már többször foglalkoztatott a gondolat, venni kellene
egy túragépet, de a vágyat elnyomta, a „jó az még” érzés.
Aztán jött ugye a 2018, amikor Cobranco és Kirrington is
újított, mondtam is a feleségemnek - valamikor szeptemberben
–, bár nem nagy meggyőződéssel, csak úgy minta
kihallatszanának a fejemből a gondolatok: „Cobranco vett egy
új túrabringát, sikerült is alkudni az árából”. a párom azt
mondta, „vehetsz te is, de te is alkudd le az árat”. Na
mondhatom, ezzel nem voltam kisegítve, mert én vagyok az az
ember, aki még nem alkudott soha, sőt nem is tervezem a
hátra lévő időben. A boldogult szocialista időkben, amikor
még volt KGST piac, ott sem alkudtam, pedig tisztában voltam
vele, hogy kell, inkább nem vettem semmit, ha nem tetszett
az ár (kicsit róla is szól Sándor György szösszenete). Na,
ilyen embernek mondta a feleségem, ha lealkudod, akkor
megveheted. Ne lankadj kedves olvasó, lesz a túráról is szó,
de az előzmény cizellálása is fontos. Tehát meg voltam lőve,
vehetnék túrabringát, de olyat kellene tennem, ami a
személyiségemmel ellentétes. Nem is alkudtam meg a sem a
boltossal, sem magammal, hanem azt eszeltem ki, hogy
megkérem Cobranco-t, alkudja le Ő, hiszen nem csak szeret,
de tud is alkudozni, még akkor is szokott, amikor valamit
már ingyen adnának. Megbeszéltem vele, beleegyezett – tovább
nem részletezem a történetet, pedig lehetne - és sikeresen
megvettem én is az új kerót. Így érkezett el a túra ideje,
illetve még előtte egy kis részlet. Cobranco kitalálta, hogy
Miskolc-Tapolcán lesz a bemutató egyik fele Gabriel Fox-szal,
a másik fele,amolyan élspróba, pedig Szlovákiában velem.
Ennek a leírásnak nem része a műszaki dolgok taglalása,
kifejezetten csak a túráról fogok gondolatokat megosztani.
Részletes leírás:
2018.10.13. Szombat ( 61,2 km 1.517 m szint)
A túra
kiindulási pontja Tiszolc (Tisovec 412 m),Felvidéken, a
Murányi-fennsíktól DNY-ra fekszik, ami a célpontunk volt. Jó
messze van Miskolctól (130 km), emiatt több mint 2 óra
hosszat autóztunk, de az időjárás pompásnak ígérkezett,
mivel a vénasszonyok nyarának egy része térben és időben
belógott a környékre. A távolságnak, a parkoló keresésnek és
a KTM Life Action bringák fel-le pakolásának köszönhetően
csak 10 óra után tudtunk elindulni a túrára. Egy óvatlan
pillanatban bele is rejtettem a leírásba a bringák típusát.
Megragadnám az
alkalmat és hirtelen ismertetném a túratervet: egész napos
vadontúra, főleg murvás, sziklás feltáró utakon, valamint új
utak keresése a régiek helyett, lakott település nem
szerepelt az étlapon. Induláskor még hűvös volt, hiába a
Cobranco-kék ég, és az éles napsütés, bizony elkelt a
harisnya és a meleg felső. A főtértől ÉNY felé indultunk és
kevesebb, mint egy km után jobbra letértünk az aszfaltról,
be az erdőbe,
ahol
színtiszta terep fogadott, sziklákkal jó kis emelkedőkkel,
emiatt egy idő után már nem is lehetett a hideget érezni.
Mivel a gépek gumija inkább kevésbé vad terepre jó, emiatt
kicsit küzdöttünk a nedves csúszós, helyenként 15%-os
emelkedőkkel, de mindent sikerült megoldani hála a sok
fokozatnak. A míg az emelkedőn, az erdőben haladtunk nem sok
mindent láttunk a környező tájból, csak sejtettük, ha
felérünk végre a fennsíkra akkor lehet majd a szemeket
legeltetni. Az út vacak rázós köves jellege nem javult,
hiába törtünk egyre feljebb, sőt egy helyen kb. 50 m hosszan
20 cm mély habarék töltötte ki az út teljes szélességét, ami
sajnos – áthaladás után – rontott egy kicsit a cipők és a
kerékpárok – eddig - makulátlan látványán. Konkrétan a
gumira és a felnire teljesen ráragadt a – híg beton állagú –
sár, amiből jutott a villákra is bőven. A sár oka nem a
régen nem esett esőben keresendő, hanem a balra felettünk
húzódó szűkületből szivárgó forrás vize állt meg a jobb
kanyarban, és a teherautók változtatták dagonyává. Még jó,
hogy a vaddisznók nem feküdtek elénk keresztbe. Mikor végre
az indulatszavakból álló visszhang elhalkult, újra nyeregbe
pattantunk, bár a rázós út miatt nem volt kényelmes az ülés,
főleg, hogy nekem volt egy 5 kg-os hátizsákom is, benne
minden jóval, mint a télapónak. Ételt, italt egész napra
kellett hozni, a meleg ruha, kötelező volt, hiszen október
közepén, anticiklon alkalmával a reggel, esték hidegek,
szóval nem volt kellemes viselet a zsák, de az élményért
mindent. A sár dagasztása után hamar elértük a várva-várt
fennsíkot, ahol lebilincselő látvány tárult a szemünk elé,
ahogy
kibukkantunk az erdőből, a vakító napsütésben fürdő – a
világ összes színében pompázó – fákkal övezett, füves
legelőre. A színek leírhatatlanok voltak, volt ott minden, a
mélyzöld fenyvestől, a legelő üde zöldjén át a fák
leveleinek a zöldtől, a különböző sárgán és barnán át
egészen a vörösig.
A szemünk és
agyunk alig bírta befogadni a természet által kínált
színorgiát, ezek mellett a látvány elemek mellett, a bringák
kétféle fáradt-szürke színe természetellenesnek hatott.
Innen a
Burda hágóra vezetett az utunk, na, nem röhögni, nem
kötöttünk a pulóvert, viszont én a recés úttal sem kötöttem
nagy barátságot. A hágóról (1.010 m) nagyszerű kilátás nyílt
DNY felé,
és nem
csak arra, hanem minden égtáj felé. Észak felől a Fabova
hol’a, dél felől a Vysoky vrch csupasz csúcsai méregették a
két hülyét, akik a hágón elhelyezkedő turistaháznál,
guggolva,
görnyedve matattak valamit a kerékpárjaik kerekénél. Hát
persze, ők nem voltak képben, mi is az a kerékpár bemutató,
mert ilyet még nem láttak, de szerintem még más sem. A
hágóról aszfalton gurultunk le ÉK felé, először egy szép
sűrű fenyvesben, majd amikor majdnem megszoktam a jó sima
utat, hirtelen jobbra lekanyarodtunk egy erdei útra, amit
olyan kővel burkoltak, mint amit más helyeken a talpfák közé
szoktak rakni, ez 912 m magasságban történt.
Az út a
Mala Stozka-t NY felől kerülte meg, a köves út maradt, mi
meg kitartottunk és jutalmul újabb kilátó pontot hódítottunk
meg (977 m).
A látványokban
gazdag pihenés után a Velká Stozka és a Mala Stozka közötti
kanyonba ereszkedtünk le, ha lehet még kövesebb úton,
de
szerencsére mind az ember, mind a technika túlélte a
megpróbáltatásokat. Legalábbis akkor azt gondoltam ez
megpróbáltatás volt, pedig ha tudtam volna…Na, arra még egy
kicsit várni kell, menjünk csak szépen sorban. Egyébként a
völgy jól nézett ki, főleg az élénk őszi színek miatt, de a
domborzat formái okoztak örömet a szemekben fészkelő ízlelő,
akarom mondani látó bimbóknak.
A kanyon
útjának második fele már aszfaltot kapott, ahol megint nagy
kedvvel gurultunk le, egészen 767 m mélységig.Útközben
mellénk szegődött az egykori bányavasút nyomvonala,ami már
csak szorványban tartalmazott síneket,konkrétan össz-vissz
10 métert,oda is biggyesztettetek egy múzeumnak berendezett
korabeli vagont.
Az
élvezetes gurulásnak az vetett véget, hogy nekünk jobbra K
felé el kellett kanyarodnunk, de kanyarodás közben
észleltük, hogy van itt egy jó, napos étkező hely és végre
ettünk valamit. Én ennek legalább két szempont miatt nagyon
örültem, egyrészt a vércukor szintemet normalizálni
lehetett, és a hátizsák is könnyebbé vált, na nemcsak azért,
amit én megettem, hanem Cobranco só nehéz két kiflijével is
csökkent a tömege. Nem beszélve a fél liter söréről. Étkezés
után megkezdtük a következő kaptatót szerencsére aszfalton,
de a
meredekség 7-8%-ról felmászott egészen 12-ig, de nem estünk
kétségbe, hiszen annyi sebesség fokozatunk volt, hogy csak
na. Egyszer csak elérkeztünk egy – az út mellett álló –
masszív medveleshez (973 m),
amire
felmásztam a kamerával és felvettem, amint Cobranco elmondja
a monológját a fékek és a "sarki alkalmazottak"
hasonlóságáról, különbözőségéről. Szerintem a medvék és
vaddisznók azóta is szaladnak az erős hanghatás miatt, míg a
20 km-re lévő településeken azóta UFO megfigyelő köröket
hoztak létre, hátha újra jelentkezne a furcsa hang – és a
forrását be tudnák azonosítani -, mint amit 2018.10.13.-án
délután véltek hallani. A performansz után lemásztam majd
mentünk arra tovább, mint eddig.A környék teteje a
KLAK-csúcs már ott éktelenkedett felettünk,mint egy
vészjósló fal.
Egy idő
után Cobranco érezni kezdett valami bizsergést tarkótájon,
amiből arra következtetett, hogy rossz az irány, emiatt
visszafordultunk és a magaslesig visszaereszkedtünk. Mivel
itt nem volt harmadik út, és számunkra kiderült, hogy nem is
lesz, ha a kitűzött célt el szeretnénk érni, akkor
toronyirányt kell mennünk. Igen ám, de a torony nagyon
magas, a hegy meg nagyon meredek, emiatt szó sem lehetett
tekerésről, még a tolás is csak pihenőkkel volt megoldható.
Cobranco azt
mondta, nem nagy ügy 970-ről kell 1.180 m-re felmenni,
legfeljebb feltoljuk a gépeket. Találtunk valami régen nem
járt turista utat, azt próbáltuk követni, de néhol már nem
látszott a nyoma sem, na, jól nézünk ki, idegen terepen,
messze mindentől, fogalmunk sem volt, hogyan tovább. Ja,
mert eddig nem mondtam, Cobranco tudta, hogy itt nincs út,
de úgy volt vele, valamit majd csinálunk. Egy régebbi
túráján nem erre jöttek, hanem másfelé, de ott pocsék
minőségű úton vergődtek, emiatt azt gondolta, most fedezzünk
fel új utakat. Erről eszembe jut egy régi történet, fogalmam
sincs leírtam-e már, de most megteszem. Olyan 16-17 éve a
családdal és a feleségem munkahelyi kollágáival elmentünk
túrázni a Bükkbe, de hivatalos túravezetővel, nehogy
eltévedjen a sok városi ember. Már jó ideje mentünk, nem
volt ismerős a környék, mi csak néztünk, úgy tűnt nem jó
felé megyünk, már a gyerekeknek is feltűnt, hogy mellig érő
gazban haladunk és szóvá is tették, hogy bizony eltévedtünk,
úgy ahogy a gyerek szokta, kendőzetlenül, jó hangosan. Ezt
meghallotta a hivatalos túravezetőnk is, aki, az azóta
családi körben szállóigévé vált mondatot mondta,
önérzetesen: „ A turista nem téved el csak új utakat fedez
fel”. Itt Szlovákiában, valahonnan pont ez a mondat jutott
eszembe. Bár egy kicsit túlzok, mert tudtuk hol vagyunk,
tudtuk hova akarunk eljutni, csak utat nem találtunk,
tulajdonképpen ez a tipikus „új utat fedez fel”
tevékenység.Arról nem is beszélve,hogy a Kárpáti-vadon nem
olyan,mint a hazai vadon,otthon az ember elkóborol,tök
mindegy merre megy,pár óra múlva biztos kilyukad valami
lakott területre,itt bizony napokat is lehet bolyongani a
semmibe.
Nagy
nehezen feljutottunk egy kis lapályos, nyeregszerű részre,
ahol sűrű szúrós szedresben haladtunk, én kézben vittem a
bringát, még tolni sem mertem, nehogy gumiszerelés legyen a
vége. A Sedlo Sitárovo közbenső hágót, 1079 m magasságban
értük el és azt gondoltuk, a nehezén már túl vagyunk, pedig
akkor még nem sejtettük. Mit nem sejtettünk? Hát azt, hogy a
hátunk mögött hagyott szakasz, éppen csak bemelegítésnek
számít majd az előttünk állóhoz képest. Szerencsére
találtunk egy, egy nyomos – külföldiül és perfekt
kerékpárosoknak: single track – ösvényt és azon toltuk,
kézben vittük a kerékpárokat, mikor mit engedett a terep.
A
meredekségről annyit, 25-30 % között váltakozott, de volt
egy szakasz, ahol 27 m alatt 10 m szintemelkedést
regisztrált a GPS. A hegy oldalában vezető utacska egyik
oldalán meredek lejtő, mondhatni szakadék, a másik oldalon
majdnem függőleges hegyoldal, és mindenütt óriási fák.
Sajnos némelyik nem bírta már a vigyázállást és kereszte
feküdt előttünk, ami plusz nehézséget okozott. Volt olyan
nagy –, keresztben fekvő fa – amin egy ember nem is tudta
átemelni a kerékpárt, hanem egyikünk átmászott, a másik
valahogy felemelte, az egyik átvette és a túloldalon
letette.
Mit
mondhatnék, a nehézség ellenére élvezetes volt a nem
mindennapi bringatúra ezen része. A célunk a Studna nevű
hely elérése volt 1.080 m magasságban, de menet közben
világossá vált, hogy Studna és közöttünk van egy gerinc,
aminek magasságáról fogalmunk sem volt. Olyan 1.200 m
magasságban pompás kilátás nyílott az erdő hasadékán
keresztül É felé, és nem elég, hogy az alacsony Tátrát, de a
magasat is tökéletesen lehetett látni,
már
megérte a kínlódást, a látvány. Itt már éreztük, tényleg át
kell mászni a valamilyen gerincen, hogy Studna-t elérjük. Az
utolsó szakasz csúszósz sziklás lett, nagyon kellett
egyensúlyozni,
de csak
meghágtuk a hegyet és 1.240 m magasságban átbuktunk a
gerincen, viszont innen sem lehetett lefelé hasítani, mert a
benőtt, meredek ösvényen nem látszottak a kövek, emiatt én
lefelé is toltam odáig, amíg biztonságosnak nem véltem az
utat. Ahogy kibukkantunk az erdőből hihetetlen szép fennsík
bontakozott ki az ünneplőbe öltözött színes növények
ölelésében. Nagyon kontrasztos színek, kékek, zöldek,
sárgák, barnák, s valahány szín van a skálán, azok mind
képviseltették magukat a helyszínen. És szerencsére az út
burkolattal ellátott lett, ami a sok terep után felüdülésnek
számított. Az úttól jobbra levágtáztunk egy forráshoz, és
frissítettünk, majd meglepetésünkre találkoztunk két
emberrel, vagy inkább turistával, azért meglepetésünkre,
mert eddig senkit nem láttunk egész nap. Kissé sajnáltam,
hogy el kell hagyjuk ezt a szép helyet, de az idő telt, és a
tervek szerint még sok volt a tennivalónk.. Egyhuzamban
gurultunk vagy 7 km-t, ami egyrészt élvezetes volt, másrészt
a vége felé már borzongtam egy cseppet, emiatt egy felsőt
fel is húztam. Tehát 7 km gurulás után jobbra fordultunk egy
sziklás útra, mert szerettünk volna egy olyan, kilátásokban
gazdag helyet találni, ahonnan a mellettünk húzódó 500 mély
dolinát szemügyre vehetnénk. A fő irányukról lefordulva,
több mint 2 km-t zötykölődtünk – kétségek között -, vajon
megtaláljuk-e a kilátó pontot. Aztán elérkeztünk Maretkina
(995 m) nevű helyhez, ahol túristaház és tábla is állt, ez
utóbbinak megörültünk, mert megtudtuk, csak 500 m-t kell
menni és lesz szép kilátás. Be is gugultunk az erdőbe és
némi terepcross után értünk el, a dolinát szegélyező
sziklaoromra,
ahol lélegzetet
is elállító kilátás fogadott,
az
alattunk lévő táj, mint egy terepasztal terült el. Jól
lehetett látni K irányban Revuca települést, amit már néhány
túra alkalmával érintettük,
valamint
Murány-t, ahova még le kell gurulnunk, majd a Dielik hágón
átmászva, még le kell gurulni az autóhoz Tiszolcra. Nagy
élményt jelentett a látvány,
megérte a
fáradtságot, és majdnem 15 percet töltöttünk itt, mielőtt
visszaindultunk volna, hogy folytassuk eredeti irányunkat.
Már kezdett csökkenni a nap fénye, amikor 17:00 órakor
elértük újra az aszfaltos utat, és újabb kb. 1 km után
megérkeztünk a Velka Luka fennsíkra, ami újabb élményeket
tartogatott, mivel a nap már majdnem vízszintesen
világította meg a nagy sík területet és a környező színes
fákat.
Innen nem
indultunk rögtön tovább, hanem újabb kitérőt tettünk, még
egy kilátópont megtalálására. Kisebb nehézségek árán, de
megleltük,
gyönyörködtünk
egy keveset, majd vissza a fennsíkra, ahol beöltöztünk a
brutális guruláshoz, ugyanis 900 m-ről 400 m-re kellett
lejutnunk. Az út aszfaltos volt, de középen vastag murva
csík húzódott rajta, ami miatt a kanyarokban nagyon figyelni
kellett, nehogy rásodródjunk és itt - a túra végén - dobjuk
el a bringát.Az út többlépcsős szerpentin-kanyarokkal
kerülgette a Ciganka nevű sziklakúpot/938m/,aminek csúcsán
tanyázik a történelmi Magyarország legmagasabbra épült
vára,a Murányi-vár,amire bár többször is ráláttunk,a
vészjóslóan közelgő naplemente miatt már nem volt idő,csak
egy fénykép erejéig.
A
gurulásról annyit, volt egy 6 km-es szakasz, átlag 8%
lejtéssel, ami biztosította az élvezetet, de én közben már
szétfagytam. Murányban már nem álltunk meg, mert sietőssé
vált, hiszen a nap már lebukott a hegyek mögött,
egyre hidegebb
lett és a sötét is kezdett alattomosan bekúszni. Innen még
10 km és 220 m szint várt ránk az emlegetett Dielik hágó
formájában, amin már nem is fáztam, a mászás közben elegendő
hőt termeltem. Sajnos kiderült, hogy az első lámpám otthon
maradt, emiatt csak Cobranco mögött - hunyorogva - gurulva
tudtam megtenni a befejező szakasz, és végül – tökéletes
sötétben – 18:35-kor értük el az autót,
majd
22:00 körül értünk haza.
Remélem a
leírásból kiviláglott, hogy egy fantasztikus, rendhagyó
túrát tettünk a szomszédban, ha nem is mindig hasonlított
kerékpár-túrára, de a látvány és az élmény felejthetetlen
volt és a bringák is jelesre vizsgáztak, ha az ülőgumóink
ezt nem is tudják 100%-ban visszaigazolni.
A túrában vagy inkább
úgy mondanám,a környékben,még sok minden benne maradt,a
Muranska-planina vad,"embernemjárta" hegyei,völgyei
számtalan szebbnél-szebb,kalandosabbnál-kalandosabb túrákat
tartogatnak.A Tiszolci-várhegy és a kimaradt
Murányi-sziklakúp meghódításának már kész
túraterve,csak a megvalósításra vár...
Ajánlom mindenkinek az utat. Részletesebben lásd a és a .