Az alábbiakban
részletesen bemutatott túrát már 2014 őszén – pont a
választás napján 10.12.-én - megcsináltuk kamera nélkül. Az
eltelt három évben arra vártunk, hogy október közepe felé
kialakuljon egy anticiklon, köznapi nevén „vénasszonyok
nyara”. De miért fontos az időpont és az anticiklon? „Hát
kérem szépen azért”, - mondaná Cobranco, sőt mondta is -,
mert október közepén már színes a fák lombkoronája, ami
nagyon látványos, a szép tiszta idő meg ahhoz kell, hogy a
szép látvány maradandó nyomot hagyjon a kamera SD
kártyájának bit mintázatán.
Tehát 2015-ben
és 2016-ban hiába vártuk a megfelelő időpontban bekövetkező
jó időt, emiatt halasztottuk a túrát, sőt a 2017 is majdnem
áldozatul esett a feltételek hiányának, de szerencsére mégis
találtunk egy olyan napot, ami potimálisnak ígérkezett.
Október 8.-a körül (ez vasárnap volt) szinte az összes
időjóslással foglalkozó intézmény azt kezdte mondani, hogy
csütörtöktől kialakul a várva-várt nagynyomású ciklon.
Minket már akkor elkapott a harci idegesség, hogy végre itt
az idő, be lehet teljesíteni a vágyakat és kamerával meg
lehet hódítani a Zemplén hegyormait, völgyeit,
úttalan-útjait. Aztán ahogy egyre közelebb kerültünk az
ígért időponthoz, úgy látszott, a mézes madzag távolodik,
mert a jósok egyre tolták a jó idő kezdetét, először
szombatra, majd vasárnapra, de látszott, hogy a vasárnap sem
lesz teljesen megfelelő a fátyolfelhő miatt, emiatt a
hétfőre esett a választás, amit a hétköznapok alacsony
turista sűrűsége is motivált. Viszont megvolt a veszélye a
sűrű tartós ködnek, ami megint élvezhetetlenné tud tenni egy
olyan videót, aminek fontos eleme a látvány.
A túra időben
hosszabbnak ígérkezett a 2014-es próbától – pedig azt
vaksötétben fejeztük be -, mivel a filmezés időigényes
tevékenység, ezért korai indulás mellett döntöttünk.
Részletes leírás:
2017.10.16. Hétfő (81,5 km, 1.671 m szint)
Én már negyed
hétre Cobranconál voltam, természetesen a reggelit már
megettem, bepakoltam a hátizsákba az egy hétre elegendő
száraz abrakot, plusz teát, és egyéb leveket.
A kerékpárok
autóra rakása után 7 óra körül indultunk neki kb. 100 km-es
autós résznek, aminek végén Vilmányban kötöttünk ki, ahol, -
mint három éve is - az önkormányzat parkolójában álltunk be.
Most egy
kicsit más volt a helyzet (munkanap), mert a sok
közmunkástól – akik a kapanyelek eldűlését próbálták
megakadályozni azzal, hogy rátámaszkodtak – alig tudtunk
bejutni a parkolóba, mert odébb sem akartak lépni a nagy
szellemi és fizikai megterhelés hatására, amit az autó
tetején lévő kerékpárok látványa okozhatott.
Útközben
szerencsére nem volt jelentős köd a Hernád völgyében,
így
méltán remélhettük, hogy a felsőbb régiókban is szikrázó
napsütésben lesz részünk.
Végül valamivel
negyed kilenc után vágtunk neki – a jelenleg még titkos –
úti célnak, amiről itt már kénytelen vagyok információt
csepegtetni. Villmányból (160 m) – ami a Hernád folyó és a
Zemplén között helyezkedik el- rögtön 4-5%-os emelkedővel
indult a túra,.De nem erőlködtünk sokáig,ugyanis
pihenésképpen beiktatva egy egészségügyi szünettel
egybekötött pótreggeli forszírozását is kitapostam,a
helyszínnek pedig egy kiszáradt kukoricás ajánlotta fel
magát önként.
A következő
állomás Hejce (290 m) volt. A község önmagában is igen
látványos, építészeti emlékek okán érdekes, de a jelenkori
sajnálatos repülőgép baleset miatt tett szert szélesebb körű
ismertségre. Mint ismeretes a balesetet szenvedett 50 üléses
An–24V szállító repülőgép 2006. január 19-én a NATO
KFOR-missziójában részt vevő, a hat hónapos szolgálatukat
letöltött békefenntartókat szállította haza Szlovákiába. A
repülőgép a Priština nemzetközi repülőtérről indult, úti
célja a Kassa nemzetközi repülőtér volt. A repülő a rossz
látási és szél –viszonyok miatt a normális útvonalától
keletre sodródott és a 20 km-re lévő kassai repülőtér miatt
már süllyedni kezdett, amikor a 760 m-es Borsó hegynek
ütközött és kigyulladt. A repülőn tartózkodó 43 fő közül
csak egy ember élte túl a katasztrófát.
Hejce kb. 230
fős település, melyet már 1009-ben is említenek az iratok,
majd a 15. században Csehországból husziták telepedtek meg a
faluban, ennek építészeti nyomai ma is láthatóak, szépen
felújított lakóházak formájában.
Megnéztük
a katasztrófa emlékművét,
a huszita
házakat, a Szerencs patakon átívelő hidakat majd elindultunk
a baleset helyszíne felé, fel a Borsó hegyre. A Fő útról
balra kanyarodva, hirtelen meredekre váltott az út és a
minőségét teljesen elvesztette, öklömnyi kövek között
botladoztunk felfelé haladva. A meredekség 9-12 % között
mozgott, de keményebbnek érződött az útegyenetlenségek
miatt. Kb. 2 km után elértük a sorompót, ami után autóval
már – jogszerűen nem járható az út. Egy idő után mindenfelé
fanyüvés nyomaiba ütköztünk, mert fa gazdálkodásnak azért
nehéz lett volna nevezni azt ami ott folyt. Apropó folyt,
valamilyen munkagépből vastag sugárban ömlött az útra valami
olaj féle, lehet nem talált volna haza a vezető és
borsószemek nem voltak nála, de olaj igen és így oldotta meg
az út megjelölését. Ahogy küzdöttünk felfelé, már igen
melegünk lett, emiatt megálltunk vetkőzni, és állás közben
előretekintve megláttam a szarvast, ott állt délcegen, az
idő vasfoga nem fogta, így érezhettek őseink amikor a
csodaszarvast megpillanthatták. Illetve így nem pontos,
tehát újra nekifutok: megláttuk a "csoda-szar vas’t, ami a
csíkot húzta maga után, ami nem volt más, mint a IV. Béla
király által az úr 1254. esztedejének május elsejéjén
felavatott első magyar királyi vörös csillag traktorgyár
zászlóshajója, a Dutra UE-28 traktor. A neve valószínűleg
ősmagyarul szarvast jelenthet, vagy nem. A szörnyeteget
elhagyva két tébláboló bringásba ütköztünk, akik segítséget
kértek, mert az egyik lánc elszakadt. Nálam nem véletlenül
volt egy patentszem (hanem direkt), amit odaadtam, de sajnos
láncbontónk nem lévén, folytattuk az utat. A falutól
számítva kb. 3,5 km után elértük az egyetlen visszafordító
kanyart, innen még kb. 500 m-re volt Fehér-kúti erdészház,
ahonnan
kis pihi és vízvételezés
után
elindultunk visszafelé 63 m-t, mert ott kellett jobbra
felkanyarodni (590 m magasan, északi irányba) a Borsó hegyre
vezető – már aszfaltot nyomokban sem tartalmazó – útra. Egy
ideig tudtunk pedálozni,
de aztán a 15%
meredekség, nagy kövekkel, gyökerekkel párosulva
megakadályozott ebben. Némi tolás után újra járhatóvá vált a
dózerút és kb. 710 m magasságban balra letértünk róla, hogy
a Sólyomkő által nyugat felé kínált pazar kilátást
élvezhessük.
Szinte
leírhatatlan az a színorgia, ami a szemünk elé tárult,
a környező
domboldalakon a falevelek árnyalatai a zöldtől indulva a
sárgán át egészen a bíbor pirosig terjedtek véletlenszerű
térbeli eloszlásban,
és arról,
hogy a kék se maradjon ki a színek tárházából, a
Cobranco-kék égbolt gondoskodott.
Természetesen a szokásos
csúcs/"sztár"/fotó sem maradhatott ki,a szokásos "okés"
pózban.
Már itt
éreztük, hogy megérte várni a megfelelő pillanatot, és
nyilvánvalóvá vált, ez a megfelelő pillanat. Innen nem
egészen 1 km és 60 m szint után értük az emlékhelyet, ahol a
kopjafák a repülő sziluettjét formázták.
Szívszorító
volt olvasni a születési időket, látni az áldozatok képeit
és elgondolni micsoda fájdalmat jelentett az több, mint 40
családnak, hogy 42 fiatal ember halt meg békeidőben. Még
álltak azok a környező, derékba tört fák, melyeket a
katasztrófa alkalmával a repülő vágott ketté, mikor a hegy
tetejének csapódott.
A
gépmadár dél felől érkezett, és ha 20 m-rel magasabban
szállt volna, akkor nem akad bele a hegy tetején álló fákba,
mert innen észak felé már meredeken lejt a hegyoldal és gond
nélkül elérhette volna kassai repteret, ennyit jelent húsz
méter.
A
nézelődés vége felé befutott a kisegített két bringás,
valahogy megoldották a lánc megjavítását, de nem tudtunk
velük sok szót váltani, mert még rengeteg kaland várt ránk,
így elbúcsúztunk és megkezdtük a downhillt, - egy valamikori
elhagyott, dudvával benőtt, sziklás, helyenként 25 %
meredekségű úton, ami egy idő után átváltozott vízmosássá, -
annak érdekében, hogy lejussunk a Kis-patak völgyébe. A
lefelé ereszkedés még annál is szörnyűbb volt, mint amire
emlékeztem, volt ahol inkább futottam a kerékpár mellett,
mert így gyorsabb volt, mint felülve. Azért csak dobtam egy
hátast, akárhogy vigyáztam, de szerencsére nem történt
semmi, csak egy kis előre szaltó, a lábaimra rögzített (SPD)
kerékpárral, amiről reptében leugrottam, kirántottam a
lábaimat és talpra érkeztem. Hát mit mondjak meleg volt,bár
inkább hideg,mert a nap csak hézagosan sütött. Aztán
kiértünk egy rendes dózerútra, olyan 560 m magasságban, amin
DK-i irányba haladva, 1,1 km után értük el a Kis-patak
völgyét 530 m magasságban, majd É felé fordulva 600 m után
500 m magasságban megálltunk, mert a tőlünk K-re (jobbra)
magasodó hegy tetejére vágytunk, ugyanis ott egy várrom
rejtőzött 650 m magasságban. A felfelé vezető út azonban
olyan meredek, hogy azon kerékpárral nem lehet haladni,
ezért azokat egy vízmosás szerű kis völgyben megfektettük
és gyalog
vágtunk neki az Amadé-vár rom felfedezésének (Aba Amádé
vára). Az egynyomos út eleinte 20-25 % meredekségű volt,
majd némileg ellaposodott és kinyílt a tér, innen már
látható vált a cél, de még küzdeni kellett a meredekséggel
és a szétszórtan elhelyezkedő nagy kövekkel. Mikor
felértünk, akkor csodálatos kilátás nyílt kelet
és észak
felé, a lábunk alatt elterülő Gönci-patak völgy talpa 300
méterrel alattunk húzódott, a fák színei itt is lenyűgözőek
voltak.
Az északi
távolban a Hernád völgye és nagyon messze a párában Kassa is
felsejlett.
Innen a
bringákhoz visszatérve 12 óra után indultunk tovább
Telkibánya irányába, de a közvetlen cél a Potács-ház volt,
ami jelenleg egy kulcsos ház, az erdőben. Amíg elértük,
addig kb. 4,2 km-t gurultunk (220 m szintet vesztettünk) a
Zemplénre jellemző köves úton, ami helyenként bakhátas,
máshol mocsaras arcát mutatta.
A végére
teljesen szétrázott az út olyan lettem, mint a rongybaba,
már jólesett a Potács-ház melletti simább talaj. Megnéztük a
bekerített ingatlant,
Cobranco
felvett néhány snittet, amikor ellentétes irányból megint
feltűnt a két bringás, akikkel már harmadszor találkoztunk.
Mivel ők is Telkibányára igyekeztek, Cobranco útba
igazította őket, majd elindultunk utánuk mi is. Már mentünk
egy ideje, amikor rájöttünk, hogy ez az út bizony nem
ismerős nekünk, meg is álltunk tanakodni, de a térkép
alapján úgy tűnt, hogy egy kis kerülővel mégis jó lesz.
Mivel már nem érte meg visszafordulni végigmentünk rajta, és
csodák-csodája eljutottunk Telkibányára, igaz nem teljesen
oda ahova akartunk, de ilyen a vakszerencse, megleltük az
"aranybányát", pedig a föld alá sem mentünk. Ahogy jobban
megnéztük, rájöttünk, nem tudjuk megközelíteni, mert körbe
van kerítve, a kerítésen belül pompás kis tó is hívogatva
integetett felénk. Sajnos nem volt nálunk elég pénz, hogy be
tudjunk jutni az Aranybánya Hotel területére, így
továbbálltunk és megkerestük a szokásos kocsmát, aminek
tornácán elköltöttük az ebédet (én már harmadszor a túra
folyamán, de Cobranco még tényleg csak először).
Már majdnem egy
óra volt, amikor tovább indultunk kelet felé Bózsva
irányába. Még megálltunk Telkibánya vége felé az Érc- és
Ásványbányászati Múzeum parkjánál, ami nem csak jól néz ki,
hanem a kilátás is szép volt onnan.
Tovább
haladva egy hágó állta utunkat (370 m), helyenként nedves
aszfaltjával, de minket nem tántorított el, meghágtuk. A táj
színeivel nem tudtam betelni csak meresztettem szemeimet,
míg hirtelen lejteni nem kezdett az út és már vágtáztunk is
le a tankcsapdákkal teli úton. Itt is kellett figyelni, de
nem a tájat – arra már nem volt lehetőség - hanem a
krátereket, nehogy ember, vagy bicikli halál legyen a
száguldás vége, illetve nehogy elszalasszuk a következő
napirendi pontot, a Mátyás király-kútját. Az útról jobbra
letérve megszemléztük a forrást.
De,nemcsak forrás
volt,hanem egy jégbarlang beszakadt bejárata is,amit az
arany után kutató elődeink furkáltak a hegybe és a környéken
több hasonlóra is lelhet a túrázó,ha szeret sétálni.
Én nagyon
kerestem egy táblát,
vajon
Petőfi járt-e itt, de erre utaló jelet nem találtam, pedig
eddigi tapasztalatom alapján minden érdekes helyen járt
Mátyás és Petőfi is. Lehet, Petőfi azért nem jött ide mert
nem szerette a hegyeket, a fene se tudja, a lényeg az,
Mátyás szerette. Aztán átugrottunk még az út túloldalán
fekvő parkolóba is, ahonnan tanösvény indult, majd
kisvártatva mi is. Innen még jelentős gurulás várt ránk,
egészen 180 m-ig Bózsváig. Útközben sunyin ott figyelt balra
a Nagy Milic vonulata,tövében a szépen felújított Füzéri-vát
is lelkesen integetett.
Bózsvától
Kőkaput akartuk megközelíteni, de nem a szokásos
Bózsva-Pálháza-Kishuta útvonalon, mert Cobranco tudott egy
vadregényesebb megoldást, Bózsván a tó előtt hirtelen
jobbra, majd a fel hegyre. Az emelkedő kellemes helyen tört
felfelé, eleinte üdülők között, majd tufa szurdokban
haladtunk, az 50 m szint hamar elfogyott és már gurultunk is
le a Kemence patak völgyébe, de előtte még körbejártuk a
szép állapotban, pompás környezetben lévő Szuha Panziót.
A völgybe
leérve konstatáltuk, hogy ez bizony igen látványos, széles,
nyírott mezővel rendelkező terület, még az út is jó
minőségűre váltott, kisvasút is járt hozzá, Pálházáról járt
fel a vonat - útba ejtve Kőkaput - a Rostálló nevű
végállomásig.
Kőkapu
tulajdonképpen egy üdülőhely, kicsiben olyan mint
Lillafüred, van tó,
kisvasút,szálloda,
étterem,
mindenféle
látnivalók, turista utak és hétvégén bizonyára tömegek is.
A nevét a szikla áttörésről kapta, melynek bal oldali ormán
található a Károlyi-vadászkastély,
közvetlenül
alatta a megduzzasztott Kemence patak, a tó túloldalára még
befért a kisvasút és egy alagút is. A szűkületen túl
található a Hotel Kőkapu
és az
előtte lévő kis téren a magyar királyok csodásan faragott fa
szobrait tartalmazó kompozíció. Szerencsére a királyok közé
az aktuális vándor is beállhat – egy fénykép erejéig -, mert
az alkotó gondolván rájuk, készített egy üres talapzatot is,
vagy az onnan hiányzó királyt elvitte a cica.
Tovább
haladva felfelé a völgyön a kisvasút állomása – étteremmel,
panzióval
együtt - a következő látnivaló,
ahol
szintén faragott emberalakok várják a fényképezőgéppel
felszerelkezett látogatót.
A változatosság kedvéért az állomással szemben a hét vezér
fa szobrát lehet megcsodálni.
De menjünk csak vissza a Hotel Kőkapuhoz, itt egy lépcsőn
keresztül meg lehet látogatni – szigorúan csak a
szállóvendégeknek – a vadászkastély teraszát, ahonnan
lenyűgöző kilátás nyílik a tóra és a környező hegyekre.
Természetesen mi felmentünk, - mielőtt bejelentkeztünk a
szállodába vendégnek – és felejthetetlen képeket
raktároztunk el a retináinkon,
ahol már
viszonylag kevés volt a hely, így a nap második felében.
Aztán még megnéztük az üdülő területet is, és ha már ott
voltunk hintáztunk egyet,
majd
elindultunk a völgyön lefelé, de még a végleges távozás
előtt körbe akartuk bringázni a kis tavat,
ami
majdnem simán sikerült is, amikor hirtelen megjelent a
naponta kétszer közlekedő vonat. Ekkor kezdetét vette az
észvesztő rohanás, hogy elcsípjük az állomásnál,
de
hajlott kora ellenére nem értünk a nyomába. Ezen elkeseredve
tényleg elindultunk lefelé,megint,de nem elégszer újra a tó
következett,
a lemenő nap fényében
egyre szebb látványt mutatva.
Aztán
– mintegy 1,3 km után – jobbra kanyarodva a Komlóska patak
völgyébe, elhagyjuk a Kemence patakot és megkezdjük a
következő hágó meghódítását, ahol kb. 230 m szintet kellett
leküzdenünk, közben azért jutott idő és energia érdekességek
megtekintésére is, ilyen a Káldy forrás, az úttól jobbra.
Apropó út, szinte észre sem vettük, annyira jó minőségű
volt, tudtunk a tájra koncentrálni, a lemenő nap éles fényei
már csak a fák tetejét világították meg, még jobban kiemelve
a színeket. A meredekség 5-7% körül alakult, az út
karakterisztikája miatt teljesen a Bükkben éreztük magunkat,
beszéltünk is róla, hogy nagyon hasonló a
Bükkszentlászló-Bükkszentkereszt közötti úthoz. A hágót 442
m-en értük el, majd megkezdtük a süllyedést a Tolcsva patak
völgyében a Huták felé. Ezek a Huták települések, már
említettem egyet Kishuta, ami a Kemence patak völgyének
elején volt és nem érintettük ugyanúgy, mint Nagyhutát, ami
a Kishuta után nyíló zsákvölgyben található. Erről eszembe
jutott egy régi nóta, ami valahogy így van:” Kishuta,
Nagyhuta nem ugat hiába”, vagy nem így van, tudja az ördög.
Tehát most nem ezekről van szó, hanem fentről lefelé haladva
Újhuta, Középhuta és Óhuta, (közösen Háromhuta) amely
települések a valamikori üveggyártással kapcsolatosan
alakultak ki, sőt nem maguktól alakultak ki, hanem II.
Rákóczi Ferenc alapította őket 1698-ban, lengyel és tót
származású lakók telepedtek itt meg. A települések jól
néztek ki, főleg Középuta, ahol több felújítást is láttuk,
sőt új építést is. Az út minősége viszont pont itt
pocsékosodott el, - valószínűleg II. Rákóczi Ferenc óta nem
volt javítás – és már nem is javult meg, országúti bringa
nem javallott, legfeljebb gravel bike. Jól mutatja az út
szarságát, hogy a padka jellemzően sokkal simább volt, mint
a közlekedésre tervezett felület. Aztán Középhuta után
jobbra fordultunk Óhuta (nyugat) felé, miközben egyre
csípősebb lett az idő, hiszen a nap már lefekvéshez
készülődött és az előttünk álló hágó már árnyékot vetett a
völgyre. A hágó 206 m szintemelkedést tartogatott, amit
erőltetett menetben tettünk meg, hátha sikerül még
napfényben elérni a Regéci vár látványát. Hát nem sikerült,
ahogy odaértem a kilátópontra a hágón, a nap egy kis
csücskét még látni lehetett a látóhatáron, de mire
leszálltam a bringáról és elővettem a fényképező gépet,
éppen lebukott, azért készült néhány kép,
majd újra
gurulni kezdtünk le Regéc településre. Innentől már elég
setét lett, a vacak úton óvatos duhajhoz hasonlóan
cammogósra vettük a figurát és így értük el Fony települést,
ahol még egy utolsó pihenést ejtettünk meg, majd a szántáson
– akarom mondani a 3716 számú úton legurultunk Villmányba,
ahol bezártuk a túra-kört és 17:45 körül elértük az autót.
Összességében
igen jól sikerült túrán vehettem részt, ami nagyrész
Cobranconak köszönhető, aki pompásan állította össze a kört,
az időjárás és az időpont is nagyon stimmelt, sok érdekes,
látványos helyet érintettünk felejthetetlen élményekkel
tértem haza.