Átugrunk Svájcba, az
autót ott hagyjuk valami ingyen parkolóban, feltekerünk négy
kétezres hágóra, nem nagyon költekezünk (kaját itthonról
visszük, ebédre zacskós levesek, inni jó ami a kifolyókból
jön, kalcium, magnézium tablettákkal dúsítva),
vadkempingezünk.
Nem csinálok nagy ügyet a technikai felkészülésből, nem
veszek pl. nagyobb bicajtáskát, jó lesz a nagy sporttáska is
egy erős gumipókkal.
(Sátor, hálózsák, polifom, kis
turistagáz, téli ruhák... kell a hely.)
1. nap
Este indultunk
Szolnokról, átmentünk egy erős fronton, szél, eső, mint
megtudtuk Innsbruck környékét katasztrófa sújtotta területté
nyilvánították. Kis szundítás hajnal felé egy pihenőben,
délelőtt kilenc körül értünk Vaduz-Schaan városrészébe.
A Google Maps-on megterveztem az útvonalat, Cobranco
szálláshelyeire, kinyomtattam a térképeket. Utóbbiakat végül
alig használtuk, mert Cobranco többnyire fejből tudta az
utat. Most mindenesetre a légifelvételen látott parkolókat
kezdtük sorra venni, de mind privát volt. Végül az
állomásnál találtunk ingyen parkolót, de egy ott rakodó
postás jobbat ajánlott, sőt el is vezetett bennünket az „Industri”-hoz.
Az Ivoclar Vivadent gyár óriás parkolójába.
Szombat lévén
három autó ácsorgott a széleken. Mutatta, hogy álljunk be
egy fa alá legbelül, aztán jó bicajozást kívánt. Egy
kutyasétáltató hölgy is megerősítette, hogy nyugodtan ott
maradhat az autónk hat napra, nem okoz problémát.
Kipakoltunk, felszereltünk, elindultunk a Rajna gátján.
Az idő csendes,
szürkés, néha kis csepergés, aztán felszakadozó felhőzet.
Óriási hegyek,pedig ez
még csak
Lichtenstein,balra ott figyel a hercegi poalota.
Vaduz-Chur (35,8 km) - Thusis (25,9 km) fel a hágó felé,ez a
terv.
Jól haladunk,az idő is tisztul.Elhagyva Churt,a
kantonközpontot,Bonaduznál megejtjük a reggelit és egyben
megcsodáljuk a két Rajna-ág összefolyását.
Thusisig nem sok semmi,a Hinterein széles völgye
felfelé,oldalt romos várak.Thusis után megváltozik a
táj,jönnek a kanyonok,a Via Mala,
mélység és a magasság lenyűgöző és egyben félelmetes
is.
Közben egyre sötétedik,nekiláttunk szálláshelyet nézegetni.
Cobranco szerint az a hely jöhet szóba, amely:
►
rejtve van,
nem lehet látni az útról
►
vízszintes
►
sima
Ha mellette még
puha is a talaj, akkor már kifejezetten jó helynek számít.
Engem különösebben nem zavar, ha kissé lejt a talaj, vagy
kissé huplis, viszont szeretnék minél messzebb lenni a zajos
úttól. Ez viszont Cobranconál nem szempont.
Splügen előtt a hegyen egy visszafordító fölött találtunk
egy (szerintem ideális, Cobranco szerint kissé határeset)
táborhelyet. (Lehet, hogy mégis idelátni valamennyire, meg
egy turistaút is itt megy el mellettünk.) De hát kora reggel
csak nem jön erre senki.
Első nap mentünk kb 90 km-t. A hűvös éjszakára számítva a
cicanadrágra két melegítőt húztam, felülre meg mindent, ami
volt, így az öt fok körüli éjszakában is jól aludtam.
2. nap
Reggel
elindultunk a Szent-Bernát hágóra.
Elötte persze néhány
fotó a táborhelyünk felett sunyin megbúvó tavacskáról,ami a
sötétben gondosan titkolta szépségét.
Aztán átgurultunk Splügenen,
ami Splüella olaszul,utalva arra,hogy nemsokára Svájc olasz
részébe érünk.Az idő lassan jobbra
fordult, végül már napsütésben emelkedtünk.
Óvatosan
kezdtem, nehogy túlerőltessem a térdem, meg a combfeszítő
izmok tapadási helyét.(Végül is nem volt fárasztóbb, mint
egy jó tempójú Buda-Szolnok tekerés, de ott néha lazíthat
kicsit az ember, amit az emelkedőn nem tehet meg, mert akkor
visszagurul.)
Türelem kérdése az egész, mert persze az ember ösztönösen
igyekezne tartani a megszokott sebességet:Mi ez a csigázás,
lépjünk oda egy kicsit! Fiatalabb korban nem is probléma,
tapos az ember, ahogy bírja, de ötven fölött már vigyázni
kell, mert az izomzat többet bír, mint a porcok, inak.)
Érdekes élmény volt az alagutakon áthajtás, ahogy
fokozatosan feltűntek a hófoltok, ahogy a növényzeti sávok
váltották egymást.
A nyeregből meg feltűnt néhány háromezres csúcs, és persze,
a föld görbülete miatt úgy nézett ki, mintha alattunk
lennének.
Megvolt az első Európa teteje élmény. (46 km)
/2065m/
Szent Bernardino hágó,ami egyben kanton határ is.
Legurulás előtt
jól beöltöztünk,mert lefelé nem fűt az izomkályha,
a szél
viszont ötvennel süvít.Óriási gurulás,óriási hegyek,ilyet én
még eddig nem láttam,maradandó élmény volt.
Gurulás Bellinzónán át
végig Locarnóig fantasztikus a völgy,
a hegyek méretei nem csökkennek
Végül megérkeztünk a fügefák, pálmafák közé a Lago di
Maggiore partjára.
Fürdés a tóban, (nálam inkább csak gyors megmerülés, néhány
tempó, lemosdás),Cobranco viszont úgy lubickolt,hogy
akármelyik hal megírigyelhette volna. Tovább a Lago di Maggiore partján, kis
tévelygés,
eltévedés, plusz kilométerek, Verbania után
táborhely egy vasúti pálya melletti kis akácerdőben.
Ezt sehogy sem találom a műhold felvételen. Valahol bal
kézre esett egy mellékút, ami átment a vasút alatt.
Itt már rosszabbul aludtam, a vonatok túl közel jártak. (9
óra aktív kerekezés, 17,2 átlagsebesség, max sebesség: 59
km/h, összesen 156 km.)
3. nap
Reggel irány
észak-Domodossola 47. km, majd neki a Simplon hágónak.
Az eleinte kanyonos vidéket Svájcba belépve
felváltják az alpesi hegyoldalak
persze a folyó továbbra is ott bömböl mögöttünk,remek zenei
aláfestést biztosítva a lenyűgüző látképnek.
Tőlünk balra a
háromezresek felett vészjósló felhők gyülekeznek
de mi rendületlenül
törünk célunk felé,olyannyira,hogy csak egy pillantásra van
időnk az 1950m-en található középkorban épült hospice
állomás fotózására.
42 km
/2003m/, itt a hágó,Simplonpass,
Ha valakinek ismerősen cseng a név,akkor elmondom,hogy itt a
hegy alatt halad Európa egyik leghosszabb vasúti alagútja a
Simplon-tunnel.
Le Brigbe 22 km,Végig lejt,hatalmas gutulás,egy gigantikus
méretű viadukt
is utunkat állja,illetve nem,mert átvágtázunk
rajta.Brig után jobbra fordulva,irány felfelé
ezúttal a Rhone völgyén.
Esteledik,felhősödik,talán már csepereg is,táborhely
nincs,majd kissé tovább,egy eladó, elvadult gazdaságban találtunk, az út mellett,
egy juhhodály alatt. (7,3 óra kerekezés, 13.8 km/h átlag, 65
km csúcssebesség, összesen 104 km.)
Éjszaka nagy vihar, eső, majd elvitte a sátrat, szerencsére
viszonylag szélvédett helyen voltunk,meg persze,hála
Cobranconak,aki pontosan tudta mi várható,megerősített
cövekekkel,kitámasztásokkal illetve plusz nejlonokkal
bebiztosítva,fel is készültünk a zord körülményekre.
4. nap
Reggel már
szakadozott a felhőzet, megint jó időben indultunk. Továbbra
is Rhone völgye,
ősöreg falvak,Vallisi-rönkházak
Újabb
mászás, ezúttal a Furkapassra 45 km /2431m/. Odaérünk a nagy
emelkedő alá, és elénk tárul a hegyoldalban oda-vissza
fordulva kapaszkodó emelkedő.
Mielőtt
ledöbbennék,Cobranco közli,hogy ne ijedjek meg az csak a
"kis hágó",a Grimselpass,nekünk a másik,a nagyobb kell,az
jobbra lesz.
Nekiugrunk,héhány kanyar és már ott vagyunk Gleitchbe,ez
amolyan üdülőfalucska.Innen aztán feltárul a látvány,először
a havas csúcsokra,
majd a Rhone
gleccser hátborzongató látványa "borzonglja fel a hátamat".Nekiugrunk.Az Alföldön húsz
perc lenne, itt rámegy vagy három óránk. De hát ezért
jöttünk. És ezért jött a 75 éves finn öregúr is, kis
csomaggal, kb. a mi tempónkban tekert fel a Furkára.
Hallotta, hogy beszélgetünk egy padon reggelizve, megismerte
a nyelvünket, járt már Magyarországon is bicajjal.
Odaült hozzánk, aztán egy darabig együtt tekertünk.
Az első
hófoltnál kis hógolyózás, hóba fekvés.
Tapossuk
keményen,Cobranco elhúz,hegyi bringásként ez nem
meglepő,én,aki itthon az Alföldön akár 330-at is képes
vagyok lenyomni egy nap alatt,ez újdonság.Tény,hogy a
hegyekre a hegyekben kell készülni.Más izmok,más stílus,de
igy az ötödik nap után már dolgozom le a lemaradást.
Elérjük a Hotel
Belvedere-t,nevében is benne van,kilátópont,ezt láttuk,
később,fentebb meg ezt,
Pihenő a tetőn,egy-két fotó,Furkapass,mégis csak a túránk
csúcspontja,nem igaz.
aztán gurulás Andermattba 20 km.Kaja a
restiben,"aranyért",de gondolom ezen nem lepődik meg
senki,Svájcban vagyunk.Az állomás teraszáról szemlézgetem a
fent kanyargó utakat,Cobranco felvilágosít,Andermatt a "Nagy
hágóparadicsom" központja,aki akar, innen még vagy 5 hágót
be lehet támadni a szélrózsa minden irányába. De ezúttal
nekünk a "lefelé" az irányunk,úgyhogy balkanyar tovább le Altdorfig, majd elkezdtük a mászást a Klausen hágóra, mert
nehezen találtunk sátorozóhelyet. Végül Spiringen előtt egy
kis természetgyógyász ház mögött aludtunk,
a Herger+Co Gmbh
üzem alatt egy hegyi folyó partján. (7,5 óra tekerés, 14
km/h átlag, 56 km max. sebesség, összesen: 110 km)
5. nap
Reggel indulás előtt felderítettem a környéket,egy hegyi zúgó
tövében volt a tábor,
volt hangzavar éjszaka,Cobranco meg is jegyezte,ő
élvezte,mert addig se hallotta a horkolásomat. Irány a Klausen hágóra /1948m/,nem
kis feladat,de az idő remek,hidegfront után,gyönyörű a vidék
Jó ütemben haladunk,az út szerpentinezik,nyílik a
panoráma,
A csípős reggeli,de
nagyon tiszta időben nem különösebben nehéz a tekerés,amúgy
meg 6 nap után már az ember belejön.
Jön a hágó,motorosok,
tehén,
csúcsfotó,
minden megvan ami kell egy valamirevaló hágóhoz,ha ad
magára,majd le Mollison át, Wattwill felé.A keleti oldal
talán még gyönyörűbb,
ez már Glarus kanton,
a szinek a tavaszt idézik.
Mollist érintve ki a Zürichi medencébe,itt már izzasztó a
hőség,lent vagyunk.
Majd újara hegymászás,majd újra le és ez még többször
megismétlődik.Kicsit flusztált vagyok,nagy a forgalom,sötétedik.Wattvill,vasúti
csomópont.Átmegyünk rajta, sehol semmi táborozóhely, nekivágunk a
hegynek, itt sincs semmi, sorra megyünk át a falvakon, már
arra gondolunk, éjszaka kell átmenjünk a hágón, az egyik
faluszéli ház garázsából (talán Stein?) fény szűrődik ki.
Egy középkorú nő ügyködik valamit. „Jó estét, elnézést, nem
tud egy kempinget, vagy panziót? Mennyibe kerülhet?Ó, az
nekünk túl sok, nem tudnánk valahol itt a közelben sátrat
állítani?” „Dehogynem, természetesen állítsuk fel itt a ház
mögött a gyepen!”
Ami pedig túl
van a kilométereken, technikai részleteken, költségeken,
azokat a fényképek alá szúrt kis megjegyzések próbálják
jelezni. Élmények leírása hosszú lenne, Lichtenstein, Svájc,
Észak-Olaszország épületei, emberei, közlekedési szokásai...
Nehéz lesz visszaállni. Egyrészt szinte mindenütt ott a
kerékpárút, kerékpársáv, másrészt viszont az országúti
bicajosok akkor is kinn mennek, a lejtőn többel mennek
negyvennél, és mindehhez joguk van.
Hat nap alatt kétszer láttunk, hanem is türelmetlen, de
„olyan ügyesen” kisurranó autóst.Itt gyalogos, biciklista,
autós egyenrangú résztvevője a közlekedésnek, és igen
kulturált résztvevők. A hágókra naponta több százan
kerekeznek fel.
Az, hogy a biciklisták közt kevés a túlsúlyos, nem meglepő,
de az utcákon is alig láttunk belőlük. Aztán a közbiztonság:
kerítés szinte sehol, a kaszálón, az úttól száz méternyire
kinn hagyva a PVC-vel letakart kaszálógép,
mellette a
tartalék kanna benzin. Tiszta utcák, gondosan nyírt
útszegélyek...
Fotoalbum
Ajánlom mindenkinek az utat. Részletesebben lásd a és a .